Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 16:13

Ik maak toch niets bespottelijk. Niemand kent mij daar.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jan 2014 11:24

hubert schreef:Ik maak toch niets bespottelijk. Niemand kent mij daar.

In dat geval maak je jezelf en je eigen geloof bespottelijk.
Als jij géén respect op kan brengen voor een ritueel, omdat die mensen het in jouw (en in dit geval ook mijn) ogen verkeerd zien, maar je doet er wél aan mee neem jij jezelf niet zo bijster serieus, en ook het geloof wat je aanhangt lijkt dan niet heel serieus genomen te worden door jouzelf...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 jan 2014 11:47

In dat geval maak je jezelf en je eigen geloof bespottelijk.
Als jij géén respect op kan brengen voor een ritueel, omdat die mensen het in jouw (en in dit geval ook mijn) ogen verkeerd zien, maar je doet er wél aan mee neem jij jezelf niet zo bijster serieus, en ook het geloof wat je aanhangt lijkt dan niet heel serieus genomen te worden door jouzelf...

Dat is slechts jouw mening. Ik herken mij daar helemaal niet in.
Ik begrijp niet waarom je je zo druk maakt. Blijkbaar zet het je aan het denken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2014 17:04

Bodar: eenheid RKK met orthodoxen dichterbij dan met reformatorischen

De Rooms-Katholieke Kerk (RKK) zal eerder één worden met de Oosters-orthodoxe Kerk dan met de kerken van de reformatie.

Dat zegt priester Antoine Bodar in het februarinummer van het opinietijdschrift De Nieuwe Koers, dat in het teken staat van de toenadering tussen protestanten en rooms-katholieken.

Protestantse Katholieke Kerk
Naast een interview met Bodar staat er ook een gesprek in met dominee De Fijter, organisator van de nationale synode van de Protestantse Kerk.

De Fijter noemt de RKK in het interview “ook maar een stukje van het wereldwijde christendom”. Hij vindt het “voorlopig” te vroeg om terug te keren naar het gezag van Rome, maar hij spreekt wel de hoop uit op een Protestantse Katholieke Kerk (PKK), die een concilie zou kunnen houden met de bisschoppenconferentie.

'Constantinopel dichter bij dan Dordrecht'
Bodar is “een tikje geschrokken” door de typering die de dominee van Rome geeft, zegt hij tegen het Reformatorisch Dagblad. “Dat vind ik een beetje denigrerend. In absolute cijfers zijn we de grootste groepering van de hele wereld”, aldus Bodar.

Tevens wijst Bodar er op dat Rome “in een vergevorderd stadium” van oecumene verkeert met de Oosters-orthodoxe Kerk. Bodar: “Met patriarchen is er voortdurend contact. Daarnaast zijn we, met een gemeenschappelijke visie op de sacramenten, het ambt en de Eucharistie, al op veel gebieden één. Ik ben vergroeid met Nederland en ik heb veel contact met mensen van de Reformatie, maar –het spijt me- Constantinopel is nu eenmaal dichter bij ons dan Dordrecht. Was ik orthodox geboren, dan zou ik het gebleven zijn. Was ik protestants, dan zou ik katholiek worden.”

'Met de ruggen tegen elkaar'
Verder zegt Bodar dat het van het concilie van Trente “onverstandig” is geweest om te zeggen: “Wie dit of dat niet gelooft, hij zij verdoemd”. Door de tegenopmerking over de “vervloekte afgoderij” van de paapse mis in de Heidelbergse Catechismus zijn de katholieken en protestanten “met de ruggen tegen elkaar komen staan”, aldus Bodar.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... atorischen

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 feb 2014 18:54

Faramir schreef:Bodar: eenheid RKK met orthodoxen dichterbij dan met reformatorischen

De Rooms-Katholieke Kerk (RKK) zal eerder één worden met de Oosters-orthodoxe Kerk dan met de kerken van de reformatie.

Over het algemeen zegt Bodar verstandige dingen maar nu gaat hij toch op 2 punten "uit de bocht".

1) de protestanten bestaan niet - er is een wereld van verschil tussen b.v. de Remonstrantse broederschap en de Gereformeerde gemeente. Dus het spreken over "de protestanten" is onmogelijk.

2) de Russisch orthodoxe kerk, de Kopten, de Ethiopisch orthodoxen zullen het gezag van Rome nooit erkennen.
Ik citeer professor Steinhardt nog maar eens: "Het orthodoxe en katholieke geloof zijn zustergeloven van elkander. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde."

3) de orthodoxe kerken houden onverkort vast aan ;

De universele jurisdictie en onfeilbaarheid van de paus wordt door de orthodoxen niet erkend. De pauselijke suprematie wordt niet aanvaard omdat deze tegen de conciliaire structuur van de Kerk is.
Bisschoppen zijn enkel opvolgers van de apostelen en niet van Christus. Vandaar dat de laat middeleeuwse bewering van de paus van Rome, dat hij de plaatsvervanger van Christus zou zijn, voor de orthodoxen onaanvaardbaar is. Tijdens het eerste millennium van de onverdeelde Kerk werd hij canoniek enkel als de opvolger van de apostel Petrus erkend, zijnde de eerste onder de gelijken. De bewering "Plaatsvervanger van Christus" te zijn verdeelt de Hemelse en de aardse Kerk in twee entiteiten. Christus is voor orthodoxen hoofd van beiden.
Een historisch strijdpunt met de westerse Kerken is de theologische kwestie over de voortkomst van de Heilige Geest; in het westen heeft men in de 8e eeuw aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel het zgn. Filioque toegevoegd: vanaf dat moment leerde de Rooms-katholieke Kerk dat de Heilige Geest niet alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon voortkomt.
De Orthodoxe Kerk verwerpt de leer van het Vagevuur, de doop met enkel besprenkeling (alleen volledige onderdompeling), het niet toestaan van een scheiding tussen man en vrouw (in de Orthodoxe Kerk tot twee keer toe toegestaan) en het gebruik van ongezuurd brood bij de liturgie. De Onbevlekte Ontvangenis van Maria en de Ten-Hemel-Opneming van Maria zijn geen dogma's in de Orthodoxe Kerk.
De liturgie is anders en wordt als onveranderlijk beschouwd.
Priesters (en de lagere clerus) kunnen en mogen gehuwd zijn. Hun priesterwijding bevestigt hun gehuwde of celibataire levensstaat (vergelijkbaar met de diakens in de katholieke Kerk).

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2014 19:21

rotterdam schreef:
Over het algemeen zegt Bodar verstandige dingen maar nu gaat hij toch op 2 punten "uit de bocht".

1) de protestanten bestaan niet - er is een wereld van verschil tussen b.v. de Remonstrantse broederschap en de Gereformeerde gemeente. Dus het spreken over "de protestanten" is onmogelijk.

Ik neem aan dat hij in eerste instantie doelt op de PKN en wellicht wat aanverwante kerken.
2) de Russisch orthodoxe kerk, de Kopten, de Ethiopisch orthodoxen zullen het gezag van Rome nooit erkennen.
Ik citeer professor Steinhardt nog maar eens: "Het orthodoxe en katholieke geloof zijn zustergeloven van elkander. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde."

En toch zijn er al decennia gesprekken gaande over eenwording, ook met de ROK. Moskou staat er wat anders in dan Constantinopel, maar ook daar zijn er resultaten geboekt. Overigens is dat geen eenrichtingsverkeer en is de katholieke Kerk ook bereid om over de inhoud van het pausschap concessies te doen als dat de eenheid kan herstellen.

We zullen zien, maar ik hoop en verwacht eigenlijk ook dat ik tijdens mijn leven nog concrete resultaten zal zien tussen de RKK en OOK.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 feb 2014 20:06

rotterdam schreef:1) de protestanten bestaan niet - er is een wereld van verschil tussen b.v. de Remonstrantse broederschap en de Gereformeerde gemeente. Dus het spreken over "de protestanten" is onmogelijk.

.

Ik moet ineens aan Maxima denken , die zei; ''de nederlander bestaat niet''

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 feb 2014 08:30

Faramir schreef:
En toch zijn er al decennia gesprekken gaande over eenwording, ook met de ROK. Moskou staat er wat anders in dan Constantinopel, maar ook daar zijn er resultaten geboekt. Overigens is dat geen eenrichtingsverkeer en is de katholieke Kerk ook bereid om over de inhoud van het pausschap concessies te doen als dat de eenheid kan herstellen.

We zullen zien, maar ik hoop en verwacht eigenlijk ook dat ik tijdens mijn leven nog concrete resultaten zal zien tussen de RKK en OOK.

In Nederland ; ja - veel orthodoxen kerken in ons land maar ook de R.K. volgens de Byzantijnse liturgie zijn erg open en oecumenisch (ik vermoed "te oecumenisch" naar jouw smaak).

Ik ben benieuwd welke resultaten jij gezien hebt ? Zelfs iets "kleins" als een gezamenlijke datum voor kerst en het paasfeest is onbespreekbaar.

Wat zijn resultaten ? Wederzijdse erkenning van de doop lijkt mij een "echt" resultaat - die is er wel tussen de P.K.N. en de R.K.K. maar niet tussen de R.O.K. en de R.K.K. dus nogmaals welke resultaten heb jij gezien ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 feb 2014 09:33

rotterdam schreef:
Ik ben benieuwd welke resultaten jij gezien hebt ? Zelfs iets "kleins" als een gezamenlijke datum voor kerst en het paasfeest is onbespreekbaar.

Wat weer heel doeltreffend laat zien hoe opgeblazen het zuurdesem van hun ego is.
Maar goed, je hebt dan natuurlijk niet voor niets de quartodecimanen en kopje kleiner gemaakt, destijds ;-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 09:53

rotterdam schreef:In Nederland ; ja - veel orthodoxen kerken in ons land maar ook de R.K. volgens de Byzantijnse liturgie zijn erg open en oecumenisch (ik vermoed "te oecumenisch" naar jouw smaak).

Als ik het over toenadering heb tussen de oosters orthodoxe Kerken en de katholieke Kerk dan heb ik het niet over plaatselijke initiatieven.

Een gezamenlijke datum voor het kerstfeest en paasfeest is dan ook van geen betekenis voor eenheid. Delen binnen de katholieke Kerk vieren deze feesten op dezelfde datum als de oosters-orthodoxen.

Wat ik zie is constructief en regelmatig overleg op hoog niveau, een stappenplan voor het lijmen van het grote schisma, toenadering op alle vlakken, samen optrekken in belangrijke thema's als abortus en euthanasie, opheffen banvloeken, officieel bezoek aan constantinopel, orthodoxe aanwezigheid bij inzegening pausen en begrafenis paus JPII. Enz enz.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 feb 2014 12:40

mealybug schreef:Maar goed, je hebt dan natuurlijk niet voor niets de quartodecimanen en kopje kleiner gemaakt, destijds ;-)

wie ? ik ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 feb 2014 13:02

Faramir schreef:Als ik het over toenadering heb tussen de oosters orthodoxe Kerken en de katholieke Kerk dan heb ik het niet over plaatselijke initiatieven.

Een gezamenlijke datum voor het kerstfeest en paasfeest is dan ook van geen betekenis voor eenheid. Delen binnen de katholieke Kerk vieren deze feesten op dezelfde datum als de oosters-orthodoxen.

Wat ik zie is constructief en regelmatig overleg op hoog niveau, een stappenplan voor het lijmen van het grote schisma, toenadering op alle vlakken, samen optrekken in belangrijke thema's als abortus en euthanasie, opheffen banvloeken, officieel bezoek aan constantinopel, orthodoxe aanwezigheid bij inzegening pausen en begrafenis paus JPII. Enz enz.

Echte toenadering zal vanuit de basis moeten beginnen.

De praktische zaken zoals gelijke datums zijn voor de normale mensen heel belangrijk.
Wel eens gedacht aan families met zowel R.K. als orthodoxen ?
Geen enkele betekenis ? Ik zou zeggen begin met iets eenvoudigs.

Je reageert niet op mijn voorbeeld inzake dooperkenning.
De doop door onderdompeling is essentieel voor de Orthodoxe leer.

Je baseert je stelling waarschijnlijk op officiële rapporten met veel woorden.
Enig idee waarom de Paus nooit wordt uitgenodigd in Rusland ?
De R.K.K. en de protestanten zijn naar buiten tredende (evangeliserende) kerken.
De Orthodoxen zijn dat niet, het verlies van leden aan zowel de R.K.K. als aan protestante kerken irriteert de orthodoxen mateloos.

Hoe denk je de verschillen in spijswetten, besnijdenis en vasten tussen de Ethiopisch Orthodoxe kerk en de R.K.K. ooit te overbruggen ?

Graag sluit ik overigens aan bij Bodar "Verder zegt Bodar dat het van het concilie van Trente “onverstandig” is geweest om te zeggen: “Wie dit of dat niet gelooft, hij zij verdoemd”. Door de tegenopmerking over de “vervloekte afgoderij” van de paapse mis in de Heidelbergse Catechismus zijn de katholieken en protestanten “met de ruggen tegen elkaar komen staan”, aldus Bodar."

Dit soort stellingen zijn echt niet meer van de 21ste eeuw.
Ze blokkeren gesprekken en zijn contra-productief.
Het is ook gewoon abnormaal beledigend en onbeschoft taalgebruik. Zeker voor kerken.
Als je dit niet begrijpt nodig ik je graag uit om tegen een willekeurige voorbijganger in Rotterdam te zeggen "door jouw Godsdienst ben je verdoemd want het is een vervloekte afgoderij".
Geen zorgen, ik kom je bezoeken op de eerste hulp van het Erasmus M.C. :-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 13:17

Jij zit het glas half leeg en ik zie het glas half vol. Zo simpel is het eigenlijk wel samen te vatten. Ik zeg ook niet dat we er nu al zijn, maar dat er goede stappen worden genomen. Jammer dat je die stappen niet ziet maar verder voor mij het niet waard om een twistpunt over te maken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 feb 2014 14:14

Faramir schreef:Jij zit het glas half leeg en ik zie het glas half vol. Zo simpel is het eigenlijk wel samen te vatten. Ik zeg ook niet dat we er nu al zijn, maar dat er goede stappen worden genomen. Jammer dat je die stappen niet ziet maar verder voor mij het niet waard om een twistpunt over te maken.

Jammer, ik wilde er niet over twisten maar veel meer gedachten uitwisselen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mar 2014 08:57

Rotterdam

Bedoeld zal zijn het rooms katholieke geloof, want de meest kerken belijden een katholiek geloof.
Verder zal het niet snel tot een organisatorische eenheid komen en dat hoeft ook niet. Van instituten kun je geen heil verwachten. Christus ging het volgens mij om een ander één zijn.
Zelf was ik vorige week in de rk kathedraal van Leon (Nicaragua) en hoewel de preek van de bisschop niet over Christus maar over het wonder in Fatima ging, heb ik toch maar de ouwel op de tong genuttigd met gouden blaadje eronder. Een ex vrijgemaakte vriend vond het verfoeilijk om aan een zo vervloekte afgoderij deel te nemen, maar dat zie ik anders. Het viel mij overigens wel op dat 50% van de aanwezigen niet meedeed. Dat vond ik opvallend en begrijp ik ook niet. Hoe kun je nu de uitnodiging om het leven en sterven van Christus te gedenken (helaas zonder wijn), afwijzen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”