Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hubert schreef:Ik maak toch niets bespottelijk. Niemand kent mij daar.
In dat geval maak je jezelf en je eigen geloof bespottelijk.
Als jij géén respect op kan brengen voor een ritueel, omdat die mensen het in jouw (en in dit geval ook mijn) ogen verkeerd zien, maar je doet er wél aan mee neem jij jezelf niet zo bijster serieus, en ook het geloof wat je aanhangt lijkt dan niet heel serieus genomen te worden door jouzelf...
Faramir schreef:Bodar: eenheid RKK met orthodoxen dichterbij dan met reformatorischen
De Rooms-Katholieke Kerk (RKK) zal eerder één worden met de Oosters-orthodoxe Kerk dan met de kerken van de reformatie.
rotterdam schreef:
Over het algemeen zegt Bodar verstandige dingen maar nu gaat hij toch op 2 punten "uit de bocht".
1) de protestanten bestaan niet - er is een wereld van verschil tussen b.v. de Remonstrantse broederschap en de Gereformeerde gemeente. Dus het spreken over "de protestanten" is onmogelijk.
2) de Russisch orthodoxe kerk, de Kopten, de Ethiopisch orthodoxen zullen het gezag van Rome nooit erkennen.
Ik citeer professor Steinhardt nog maar eens: "Het orthodoxe en katholieke geloof zijn zustergeloven van elkander. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde."
rotterdam schreef:1) de protestanten bestaan niet - er is een wereld van verschil tussen b.v. de Remonstrantse broederschap en de Gereformeerde gemeente. Dus het spreken over "de protestanten" is onmogelijk.
.
Faramir schreef:
En toch zijn er al decennia gesprekken gaande over eenwording, ook met de ROK. Moskou staat er wat anders in dan Constantinopel, maar ook daar zijn er resultaten geboekt. Overigens is dat geen eenrichtingsverkeer en is de katholieke Kerk ook bereid om over de inhoud van het pausschap concessies te doen als dat de eenheid kan herstellen.
We zullen zien, maar ik hoop en verwacht eigenlijk ook dat ik tijdens mijn leven nog concrete resultaten zal zien tussen de RKK en OOK.
rotterdam schreef:
Ik ben benieuwd welke resultaten jij gezien hebt ? Zelfs iets "kleins" als een gezamenlijke datum voor kerst en het paasfeest is onbespreekbaar.
rotterdam schreef:In Nederland ; ja - veel orthodoxen kerken in ons land maar ook de R.K. volgens de Byzantijnse liturgie zijn erg open en oecumenisch (ik vermoed "te oecumenisch" naar jouw smaak).
Ik ben benieuwd welke resultaten jij gezien hebt ? Zelfs iets "kleins" als een gezamenlijke datum voor kerst en het paasfeest is onbespreekbaar.
mealybug schreef:Maar goed, je hebt dan natuurlijk niet voor niets de quartodecimanen en kopje kleiner gemaakt, destijds
Faramir schreef:Als ik het over toenadering heb tussen de oosters orthodoxe Kerken en de katholieke Kerk dan heb ik het niet over plaatselijke initiatieven.
Een gezamenlijke datum voor het kerstfeest en paasfeest is dan ook van geen betekenis voor eenheid. Delen binnen de katholieke Kerk vieren deze feesten op dezelfde datum als de oosters-orthodoxen.
Wat ik zie is constructief en regelmatig overleg op hoog niveau, een stappenplan voor het lijmen van het grote schisma, toenadering op alle vlakken, samen optrekken in belangrijke thema's als abortus en euthanasie, opheffen banvloeken, officieel bezoek aan constantinopel, orthodoxe aanwezigheid bij inzegening pausen en begrafenis paus JPII. Enz enz.
Faramir schreef:Jij zit het glas half leeg en ik zie het glas half vol. Zo simpel is het eigenlijk wel samen te vatten. Ik zeg ook niet dat we er nu al zijn, maar dat er goede stappen worden genomen. Jammer dat je die stappen niet ziet maar verder voor mij het niet waard om een twistpunt over te maken.
Ik citeer professor Steinhardt nog maar eens: "Het orthodoxe en katholieke geloof zijn zustergeloven van elkander. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde."
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 381 gasten