Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Duschka
Luitenant
Luitenant

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Duschka » 31 jan 2014 10:45

@AJL
Fijn dat het aanleggen 's nachts een goed gevoel heeft opgeleverd bij jullie allebei.
Je zou eventueel nog kunnen relacteren, als je de bv nog echt op gang wilt brengen.
Omdat je zoontje al zo goed "eet" maakt 't niet zoveel uit, denk ik, hoeveel "voeding" er nog in zit.
Ik had van de lactatiekundige begrepen dat er altijd voedingsstoffen in de bv zitten, ook al ziet het er nog zo waterig uit.

@Bv en koken/bakken
Hier een heel slechte kolfopbrengst en ik doe 't dan ook bijna niet, maar heb laatst wel wat moedermelk uit de vriezer opgemaakt door idd glutenvrije pannenkoekjes te bakken voor DL.
Dat vond ze toch wel lekker.

@Vpk
Fijn dat jouw zoontje het zo goed doet op bv. Klinkt idd als een lekker mollig mannetje.
Mijn DL was pas met 3,5 maand dat gewicht :D

Hier gaat 't drinken uit een bekertje nog niet echt.
Ik weet bijna zeker dat ze 't gewoon niet wil, 't boefje :)
Als ik een lege beker aanbied, brengt ze 'm vloeiend naar d'r mond (op de juiste manier), maar als er moedermelk in zit, dan kiept ze 'm triomfantelijk om :-oo
Ik denk dat ze gewoon emotioneel nog heel erg aan de bv hangt. Het is een echt knuffelkontje en het feit dat ik haar heel veel in de doek draag en ze bij me slaapt, zal daar zeker een rol in spelen.
Ach, 't is niet anders.
De borstontsteking is inmiddels weer "klaar", dus ik kan er mentaal wel weer even tegen.
En gelukkig begint er nu overdag iets langer tijd tussen de voedingen te zitten, soms wel tot 2,5 uur.... :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 01 feb 2014 14:07

Duschka schreef:@AJL
Fijn dat het aanleggen 's nachts een goed gevoel heeft opgeleverd bij jullie allebei.
Je zou eventueel nog kunnen relacteren, als je de bv nog echt op gang wilt brengen.
Omdat je zoontje al zo goed "eet" maakt 't niet zoveel uit, denk ik, hoeveel "voeding" er nog in zit.
Ik had van de lactatiekundige begrepen dat er altijd voedingsstoffen in de bv zitten, ook al ziet het er nog zo waterig uit.

@Bv en koken/bakken
Hier een heel slechte kolfopbrengst en ik doe 't dan ook bijna niet, maar heb laatst wel wat moedermelk uit de vriezer opgemaakt door idd glutenvrije pannenkoekjes te bakken voor DL.
Dat vond ze toch wel lekker.

@Vpk
Fijn dat jouw zoontje het zo goed doet op bv. Klinkt idd als een lekker mollig mannetje.
Mijn DL was pas met 3,5 maand dat gewicht :D

Hier gaat 't drinken uit een bekertje nog niet echt.
Ik weet bijna zeker dat ze 't gewoon niet wil, 't boefje :)
Als ik een lege beker aanbied, brengt ze 'm vloeiend naar d'r mond (op de juiste manier), maar als er moedermelk in zit, dan kiept ze 'm triomfantelijk om :-oo
Ik denk dat ze gewoon emotioneel nog heel erg aan de bv hangt. Het is een echt knuffelkontje en het feit dat ik haar heel veel in de doek draag en ze bij me slaapt, zal daar zeker een rol in spelen.
Ach, 't is niet anders.
De borstontsteking is inmiddels weer "klaar", dus ik kan er mentaal wel weer even tegen.
En gelukkig begint er nu overdag iets langer tijd tussen de voedingen te zitten, soms wel tot 2,5 uur.... :D

hoe oud is jullie dochter nu? Onze kleine meid slaapt nu nog maar een uurtje, soms twee, na een voeding en dan is t weer gebeurd. Toch kan ze dan nog wel het geduld opbrengen om te wachten tot er bijna vijf uur tussen de voedingen zit... En dan gaat ze wel door tot de fles helemaal leeg is! Maakt niet uit of er dan 220ml of 280ml in zit :lol: Heel soms laat ze er nog een beetje inzitten... Norah houdt nu wel zelf dr fles vast als er nog 100ml of minder in zit. Vindt ze helemaal geweldig! Is wel grappig om te zien
Szent az Úr

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 02 feb 2014 22:43

jaccootje85 schreef:hoe oud is jullie dochter nu? Onze kleine meid slaapt nu nog maar een uurtje, soms twee, na een voeding en dan is t weer gebeurd. Toch kan ze dan nog wel het geduld opbrengen om te wachten tot er bijna vijf uur tussen de voedingen zit... En dan gaat ze wel door tot de fles helemaal leeg is! Maakt niet uit of er dan 220ml of 280ml in zit :lol: Heel soms laat ze er nog een beetje inzitten... Norah houdt nu wel zelf dr fles vast als er nog 100ml of minder in zit. Vindt ze helemaal geweldig! Is wel grappig om te zien

We tikken straks de 8 maanden al weer aan :wink: .

Lijkt me heerlijk hoor, een meisje dat nog even slaapt na de voeding... :D , helaas dat "genoegen" in de kraamtijd vaarwel moeten zeggen haha.

Momenteel is 't even een drama. Madame is wakker van ongeveer zes uur 's morgens tot een uur of elf (of als 't tegenzit twaalf) 's avonds.
Dat gaat me wel een beetje opbreken, vooral omdat ze 's nachts gewoon nog lekker vaak wil drinken.

Maar ik denk dat Norah ook behoorlijke voedingen wegdrinkt in "één" voeding.
Leuk hoor, dat ze zelf de fles gaat vastpakken! Wat worden ze al "wijs" dan, nietwaar?

DL is hier echt een "snacker".
Drinkt haar buikje niet vol (reflux en een vol buikje = spugen) en doet nogal lang over een voeding.
Dat gaat van.... slok....kijk, lach, denk....zal ik nog???...ja....slok....lach....kijk....etc... :-oo
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 feb 2014 08:49

@ duschka relacteren heeft niet zo veel zin meer. Hij eet al best wel veel ernaast en ik begreep dat je bij relacteren elke 2 uur moet aanleggen om het weer op gang te brengen.
's Morgens 6.30 uur een bord/fles pap
9 uur ruim 1 stuk fruit met wat thee
11.30 uur fles 200cc ( binnenkort met een boterham)
15 uur liga met wat water of broodkorst
17 uur bord warm eten
18.30 uur fles
22 uur fles met rijstebloem
En op een gegeven moment is het ook goed zo. Ik merk dat ik nu wat meer afstand kan nemen en hij groeit er nu ook naar toe. Regelmatig nog even een extra knuffelmomentje en dan is het goed. Hij kijkt niet meer woest naar zijn vader met het voeden.

Dat lijkt mij best wel pittig als zij zoveel wakker is. Niet aanvallend bedoeld hoor :wink: , maar ik begrijp uit jouw verhaal dat zij eigenlijk de hele dag tegen je aan ligt en steeds wil drinken. Nu zou ik dat waarschijnlijk als baby ook wel willen, maar jij bepaalt toch wat haar bedtijden zijn ( of zij er nu zin in heeft of niet). Een kind moet toch ook leren dat het niet altijd aandacht kan krijgen.
Nu is dat ook wel lastig hoor, ik merk toch ook wel dat je als moeder heel bewust op een bepaald moment afstand moet nemen ( door de zorg eens aan vader over te laten) en dat doet eerst zeer ( maar is eigenlijk na een tijdje ook wel heel prettig)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 feb 2014 10:06

Duschka, de hele dag niet slapen?!
Wat gebeurt er dan als je haar op bed legt, s ochtends en s middags?

Ik persoonlijk zou haar echt op bed gaan leggen op gezette tijden.
Dan huilt ze maar even of wat langer voordat ze in slaap valt...
Lijkt me minder "schadelijk" dan de hele dag niet slapen.
Ze moet t echt gewoon leren.. Is mijn mening.

Hier was ze ook echt een snacker ivm reflux.
Maar sinds een paar dagen ben ik haar toch meer gaan geven steeds,
En dan blijft er zowaar overdag 3 uur tussen, dat is lang voor haar doen. ;)
En ja, dan spuugt ze veel meer, maar ik ben dat vele voeden nu wel zat. :oops:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 feb 2014 11:09

Dat is ook iets dat mij toch ook in de kraamtijd geleerd is, om niet elke keer bij elk gesabbel te reageren, omdat ze dan gaan snacken. Ik houd eigenlijk vanaf dag 1 de 3 uur aan, natuurlijk ook niet heel strikt. Zoonlief nr 2 wilde 's morgens altijd wat sneller achter elkaar, maar liet 's middags langere periodes ertussen zitten.

En inderdaad, hier leg ik ze ook gewoon op bed op vaste tijden. Als hij een paar uren wakker is, gaat hij gewoon naar bed. Soms brult hij ook wel enorm, maar valt eigenlijk meestal wel in slaap.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 03 feb 2014 11:56

Ik vind ook dat je met 8 maanden als ouder het ritme bepaald (als n kindje dat zelf niet doet). Bij onze 2e ging dat ook niet zo makkelijk. Maar je kind knuffelen, troosten, bij je dragen enz: heel goed. Maar niet de hele dag. En slaap hebben ze echtnodig! Wat doet ze dan als je haar 2 keer per dag op een vaste tijd in bed legt?
Slaapt ze tijdens wandelen, autorijden?

mariejans

Berichtdoor mariejans » 03 feb 2014 12:10

Als je je kindje wilt opvoeden volgens Attachment Parenting, volg je het ritme van je kind. Geef je borstvoeding op verzoek en zovaak het kindje wil. Google er maar eens op. Zo mooi om verhalen te lezen over ouders die op deze manier met hun kind(eren) omgaan!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 feb 2014 12:40

Ja, dat klinkt allemaal erg mooi, natuurlijk en fantastisch,
En is wellicht ook wel goed om te doen de eerste weken van zijn of haar leven.

Maar op gegeven moment kan de baby dat niet meer allemaal bepalen,
en is het aan de verzorger om het aan te sturen en zelfs te bepalen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 feb 2014 13:09

Vind ik ook AG!

@ mariejans Natuurlijk is dat allemaal heel mooi, maar onze oudste is een ochtendkind en staat het liefst om 5 uur op. Dochterlief is een avond kind en gaat het liefste laat naar bed. De volgende wilde eigenlijk helemaal niet slapen en al helemaal niet tussen 2-6 uur s'nachts ( en sliep overdag ook nauwelijks). Onze jongste wil eigenlijk 's middags niet slapen. Wat doe je dan? Laat je elk kind maar alles zelf bepalen? Dan wordt het toch in een gezin met meerdere kinderen (en werkende ouders) een grote chaos?

Met voedingen idem. Ik voedde rond 16 uur en daarna moest hij toch echt wachten tot 19 uur. Dan waren zijn broers en zus aan de beurt met eten, douchen, voorlezen etc. Als zij op bed lagen was er weer tijd voor hem.
Laatst gewijzigd door ajl op 03 feb 2014 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 feb 2014 13:13

Ik ben ook niet zo'n ritme van mijn kind volger.
De allerprilste weken alleen.
Daarna moet het kind mee met het ritme van het gezin, en algauw werd dat ook het ritme van de baby.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 feb 2014 15:18

bij F ook heel erg zijn ritme gevolgd, tot dat met 8/9 maanden echt op ging breken. nog steeds 5x per nacht voeden maar de volgende dag wel moeten werken. dan (over) leef je echt op de automatische piloot. wij hebben toen een slaaptrainingsboek gevolgd en alleen maar positief benaderen en dat verbeterde erg veel. na een poosje ging hij toen ook zelfs doorslapen.
hij sliep ook zelden tot nooit overdag en had ook reflux, dus moest ook erg vaak voeden. ik ga met baby twee echt proberen snel een ritme te krijgen, en wel een die ik meer bepaal dan hij..

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 03 feb 2014 15:37

Dochterlief pakt het hier uit zichzelf al goed op, nu nog 5x/dag voeden waarvan 1x snachts. Hier niet op vaste tijden, alleen moet ze soms wel wachten of voed ik haar juist wat eerder als ik met zoonlief bezig ben/moet. Dat is nu eenmaal niet anders. En met meerdere kleine kinderen lijkt me dat helemaal. Ze past zich prima aan en is helemaal gewend aan het ritme.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 03 feb 2014 15:49

Ik ben ook best wel een moeder die graag het ritme van het kind volgt. En wanneer dit ritme acceptabel is (de ene keer zit er bijv. 2u tussen de voeding en de andere keer bijv. 5u), prima.
Maar 'snacken', niet slapen, de hele dag aandacht etc. lijkt mij niet goed voor moeder en kind. Dan mag je best 'een beetje streng' zijn.
Net als (door)slapen gaat niet altijd vanzelf en dan heeft een kind je hulp nodig. Is niet zielig; slecht slapen is voor iedereen zieliger...
En inderdaad als er meer kinderen zijn moet het ook mee in het ritme van het gezin.
Overigs, een kind wat de boel bepaald lijkt mij nooit goed, of ze nu klein zijn of groot....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 feb 2014 15:55

Hier was het ritme van nr 3 ook vreselijk. Elke nacht was hij wakker vanaf 2 uur en hij brulde tot 6 uur en hij eruit mocht. 's Avonds later naar bed hielp ook niet, hij viel gewoon om 19 uur in slaap, waar hij ook was. Na een jaar (toen hij kon lopen) was het over. Hij is nog een jochie dat weinig slaap nodig heeft, maar nu zit hij rustig in zijn bed te kletsen. De anderen waren veel sneller in een ritme. Natuurlijk de eerste maanden ook niet, maar dan zijn ze altijd veel wakker 's avonds.

Terug naar “Archief”