Er is onderscheid tussen dicipelen en de schare/menigte bv. MAT 15:32, ik ben er niet zo zeker van dat er veel mensen waren tot wie hij de woorden sprak, in ieder geval waren de 12 of een groot gedeelte daarvan bij, maar ik onderzoek verder als ik iets vind hoor je het.
32 En Jezus riep Zijn discipelen bij Zich en zei: Ik ben innerlijk met ontferming bewogen over de menigte, omdat zij al drie dagen bij Mij gebleven zijn, en zij hebben niets wat zij kunnen eten; Ik wil hen niet nuchter wegsturen, opdat zij onderweg niet bezwijken.
en lees Mat 14:23 en verder, de dicipelen waren het hechte gezelschap met Jezus, die steeds optrokken en dingen deden, ergo de spoeling wordt echt dunner, zo lijkt het.
Ingeval het vaste gezelschap aan die voorwaarden voldeed en nog iets maar ook weer niet hel veel meer kan het met de transfiguratie bedoeld zijn van 3 van zijn vaste volgers, ook al zitten er haken en ogen aan.
In zijn koninkrijk komen kan algemeen opgevat worden als koningsmacht krijgen, uitgebeeld door Elia die de profeten vertegenwoordigd en Mozes die de wet vertegenwoordigde, beiden komen uit bij de Messias, en in verband het opnemen van zijn verheerlijking.
En vergeet MAT 6:12 niet uit het oog zij gingen door de korenvelden en er wordt steevast over dicipelen gesproken
en niet over de menigte of schare.
ik waardeer je inbreng Mohammed maar ik denk dat je niet meteen kan zeggen dat het niet de transfiguratie is