Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 09:47

Ik begrijp Mohammed heel goed, toch is het nuttig het volgende te overwegen: Jezus sprak de waarheid, en ik kan mij niet indenken dat God zou toelaten dat er zo een grote fundamentele fout in zijn woord zou sluipen, dan denk je toch aan de 3 dicipelen die een manifestatie van Gods koninkrijk zagen

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Johannes+12%3A41&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Deze tekst haal ik aan hier wordt ook gesproken over zien en niet van een visioen van Jesaja

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2014 11:18

antoon schreef:Ik begrijp Mohammed heel goed, toch is het nuttig het volgende te overwegen: Jezus sprak de waarheid, en ik kan mij niet indenken dat God zou toelaten dat er zo een grote fundamentele fout in zijn woord zou sluipen, dan denk je toch aan de 3 dicipelen die een manifestatie van Gods koninkrijk zagen

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Johannes+12%3A41&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Deze tekst haal ik aan hier wordt ook gesproken over zien en niet van een visioen van Jesaja

Hoi antoon,

Soms kan het inderdaad een wereld van verschil maken tegen wie Jezus het woord richtte, maar er staat dat hij het zei tot zijn discipelen (Mat 16,24) en dat waren meer als twaalf zoals wij weten. Ook stelt Jezus duidelijk in Mat 16,28 dat sommigen die daar stonden de dood niet zouden smaken totdat zij de mensenzoon zagen komen op de wolken. Dat wil dus zeggen dat anderen wel zouden sterven voor de wederkomst. Toen er weinig later drie getuige waren van de transfiguratie op de berg, was er nog helemaal niemand gestorven van degenen die er zes dagen daarvoor bij stonden. Daarom snap ik niet dat kritische mensen kunnen geloven dat Matheus 16,27-28 bij de transfiguratie (geheel) vervuld was, al staat dat nog duizend keer in de kanttekening.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 feb 2014 12:05

mohamed schreef:Wat zij bij de transfiguratie zagen was een visioen, zie Mat 17,9:

'En toen zij van de berg afkwamen, gebood Jezus hun, zeggende: Zegt niemand dit gezicht, totdat de Zoon des mensen zal opgestaan zijn uit de doden.' (SV77)

De transfiguratie waar de discipelen getuige van waren was een visioen, maar de komst van de mensenzoon waar Jezus het over had in Mattheus 16,27-28 was dat niet. Beide verzen gaan over de komst van de mensenzoon om te oordelen, een verwijzing naar de profetie gedaan door Jesaja in hoofdstuk 40 vers 1.

Ik wens en hoop één ding mohamed en Antoon, dat je dit kunt zeggen met de discipelen.... : "En hun ogen opheffende zagen zij niemand dan Jezus alleen.!"

antoon

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 12:43

Er is onderscheid tussen dicipelen en de schare/menigte bv. MAT 15:32, ik ben er niet zo zeker van dat er veel mensen waren tot wie hij de woorden sprak, in ieder geval waren de 12 of een groot gedeelte daarvan bij, maar ik onderzoek verder als ik iets vind hoor je het.

32 En Jezus riep Zijn discipelen bij Zich en zei: Ik ben innerlijk met ontferming bewogen over de menigte, omdat zij al drie dagen bij Mij gebleven zijn, en zij hebben niets wat zij kunnen eten; Ik wil hen niet nuchter wegsturen, opdat zij onderweg niet bezwijken.

en lees Mat 14:23 en verder, de dicipelen waren het hechte gezelschap met Jezus, die steeds optrokken en dingen deden, ergo de spoeling wordt echt dunner, zo lijkt het.

Ingeval het vaste gezelschap aan die voorwaarden voldeed en nog iets maar ook weer niet hel veel meer kan het met de transfiguratie bedoeld zijn van 3 van zijn vaste volgers, ook al zitten er haken en ogen aan.
In zijn koninkrijk komen kan algemeen opgevat worden als koningsmacht krijgen, uitgebeeld door Elia die de profeten vertegenwoordigd en Mozes die de wet vertegenwoordigde, beiden komen uit bij de Messias, en in verband het opnemen van zijn verheerlijking.

En vergeet MAT 6:12 niet uit het oog zij gingen door de korenvelden en er wordt steevast over dicipelen gesproken
en niet over de menigte of schare.
ik waardeer je inbreng Mohammed maar ik denk dat je niet meteen kan zeggen dat het niet de transfiguratie is

antoon

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 13:23

Even apart iets over de contekst
Wat vroeg hij aan zijn dicipelen voordat hij opging vaar de berg: Wie zeggen de mensen dat ik ben? waarop Petrus antwoordde: Gij zijt de Christus. Daarna verklaarde Jezus dat hij zou sterven en uit de dood zou worden opgewekt zie ook Markus 8:27-31, waarbij hij tegelijk beloofde dat sommige van zijn discipelen geenszins de dood zouden ervaren voordat zij hem in zijn koninkrijk zien komen, waarbij hij misschien bedoelt kan hebben het in kracht tot stand gekomen koninkrijk Gods zien middels transfiguratie, enige dagen later werd die belofte schijnbaar vervuld toen Petrus, Jakobus en Johannes met hem de berg opgingen.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Marcus+8%3A27-30%3B+Marcus+9%3A2&id42=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10

Petrus vond het later ook belangrijk genoeg
16 Want wij zijn geen kunstig bedachte verzinsels gevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Heere Jezus Christus bekendmaakten, maar wij zijn ooggetuigen geweest van Zijn majesteit.

17 Want Hij heeft van God de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen een stem als deze van de verheven heerlijkheid tot Hem kwam: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.

18 En deze stem hebben wij gehoord, toen deze vanuit de hemel kwam, terwijl wij met Hem op de heilige berg waren.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 feb 2014 13:53

antoon schreef:Even apart iets over de contekst
Wat vroeg hij aan zijn dicipelen voordat hij opging vaar de berg: Wie zeggen de mensen dat ik ben? waarop Petrus antwoordde: Gij zijt de Christus. Daarna verklaarde Jezus dat hij zou sterven en uit de dood zou worden opgewekt zie ook Markus 8:27-31, waarbij hij tegelijk beloofde dat sommige van zijn discipelen geenszins de dood zouden ervaren voordat zij hem in zijn koninkrijk zien komen, waarbij hij misschien bedoelt kan hebben het in kracht tot stand gekomen koninkrijk Gods zien middels transfiguratie, enige dagen later werd die belofte schijnbaar vervuld toen Petrus, Jakobus en Johannes met hem de berg opgingen.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Marcus+8%3A27-30%3B+Marcus+9%3A2&id42=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10

16 Want wij zijn geen kunstig bedachte verzinsels gevolgd, toen wij u de kracht en de komst van onze Heere Jezus Christus bekendmaakten, maar wij zijn ooggetuigen geweest van Zijn majesteit.

17 Want Hij heeft van God de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen een stem als deze van de verheven heerlijkheid tot Hem kwam: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.

18 En deze stem hebben wij gehoord, toen deze vanuit de hemel kwam, terwijl wij met Hem op de heilige berg waren.

Die transfiguratie vond 8 dagen later plaats. Het is heel raar om te veronderstellen dat Jezus gezegd zou hebben dat 8 dagen later 'sommige' mensen nog zouden leven. Dat zou betekenen dat anderen binnen die week, de meeste zelfs, zouden sterven binnen een week.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 14:02

Die transfiguratie vond 8 dagen later plaats. Het is heel raar om te veronderstellen dat Jezus gezegd zou hebben dat 8 dagen later 'sommige' mensen nog zouden leven. Dat zou betekenen dat anderen binnen die week, de meeste zelfs, zouden sterven binnen een week.

Ik denk niet dat het een van invloed is op het ander, 3 apostelen hadden schijnbaar dat voorrecht, voor hun dood hadden ze de verheerlijking gezien, anderen gingen gewoon dood zonder dat voorrecht korte tijd later of veel later mogelijk 30/60 jaar later , maar zonder dat voorrecht om zoals Petrus later sprak
maar wij zijn ooggetuigen geweest van Zijn majesteit. majesteit of verheerlijking kan in verband gebracht worden met een koning, om dat te zien dus.
Johannes zag overigens nog veel meer, veel later in openbaring had hij ook een visioen van Jezus in koningsmacht

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2014 18:11

antoon schreef:Even apart iets over de contekst

hettys schreef:Die transfiguratie vond 8 dagen later plaats. Het is heel raar om te veronderstellen dat Jezus gezegd zou hebben dat 8 dagen later 'sommige' mensen nog zouden leven. Dat zou betekenen dat anderen binnen die week, de meeste zelfs, zouden sterven binnen een week.

Juist en de transfiguratie was een visioen (horama) en geen letterlijke gebeurtenis.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 feb 2014 21:57

Ik herhaal het nog eens: zoals het daar staat, is het niet uitgekomen. Dus: verkeerd vertaald, of later toegevoegd. Ik begrijp, dat er gelovigen zijn, die met alle middelen willen bewijzen, dat alles in de bijbel Gods onfeilbaar Woord is, maar andersdenkenden zijn van mening, dat alles door God geïnspireerd is, maar dat het toch mensenwerk is, met fouten, weglatingen en toevoegingen, soms verschrijvingen die dan later weer letterlijk zijn overgenomen, of verkeerd vertaald. Kun je niet gelovig zijn en toch dit accepteren? Is de bijbel een waardeloos boek geworden, omdat er dingen in staan die niet "kloppen"? Gaat het niet om de dingen, waar het op aan komt? (Paulus). Jammer, die krampachtigheid.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 feb 2014 22:04

jaapo schreef:Ik herhaal het nog eens: zoals het daar staat, is het niet uitgekomen. Dus: verkeerd vertaald, of later toegevoegd. Ik begrijp, dat er gelovigen zijn, die met alle middelen willen bewijzen, dat alles in de bijbel Gods onfeilbaar Woord is, maar andersdenkenden zijn van mening, dat alles door God geïnspireerd is, maar dat het toch mensenwerk is, met fouten, weglatingen en toevoegingen, soms verschrijvingen die dan later weer letterlijk zijn overgenomen, of verkeerd vertaald. Kun je niet gelovig zijn en toch dit accepteren? Is de bijbel een waardeloos boek geworden, omdat er dingen in staan die niet "kloppen"? Gaat het niet om de dingen, waar het op aan komt? (Paulus). Jammer, die krampachtigheid.

Verkeerd vertaald volgens mij, want het kan ook betekenen dat ze Hem zouden zien in Zijn Koninklijke Waardigheid:
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 932&t=NKJV
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 10:39

Boerin zegt iets waar ik ook al rekening mee hield, de vertaling. Niet echt een fout maar een beetje verkleuurd vertaalt waarschijnlijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2014 10:46

Het voorgaande vers Mat 16,27 maakt duidelijk dat het over de komst van de mensenzoon om te oordelen gaat, dus de vertaling lijkt mij wel in orde.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 10:51

Johannes zag overigens nog veel meer, veel later in openbaring had hij ook een visioen van Jezus in koningsmacht

Nee, het was geen visioen van Johannes maar van de Here Jezus.
Openbaring 1 vers 1. Van God gegeven aan Jezus Christus. Zie ook vers 2..."Het getuigenis van Jezus Christus en al wat Hij gezien heeft.
Of bedoel je een ander visioen?

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 11:00

Ik ga er niet om twisten, ook geen nietes welletjes spelletje, en bijna iedereen met zijn antwoord voegt wel iets bij.

Een zeer breed begrip van hoe Jezus predikte en uitlegde is gewoon een pre, waarbij ik zeg dat ik ook niet alles weet.
Maar om op het punt te komen of het dan een fout is, denk ik dat ik volmondig kan zeggen dat er een fundamentele fout als deze niet in de bijbel kan komen, een spelfout, misschien een fout in aantal mogelijk een of enkele waar tellingen misschien niet kloppen met elkaar, er is ook ergens een verkeerde profeet aangehaald, mogelijk werden in geslachtsregisters op de duur eeen paar namen weggelaten, maar als dit een fout is dan is er heel wat aan vooraf gegaan, wat niet logisch is.

Verder liegt jezus niet, nergens, mocht men toch geloof stellen in de uitspraak als letterlijk dan staat de integriteit van de bijbel te wankelen, en niet zo een klein beetje ook,

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2014 11:16

antoon schreef:Ik ga er niet om twisten, ook geen nietes welletjes spelletje, en bijna iedereen met zijn antwoord voegt wel iets bij.

Een zeer breed begrip van hoe Jezus predikte en uitlegde is gewoon een pre, waarbij ik zeg dat ik ook niet alles weet.
Maar om op het punt te komen of het dan een fout is, denk ik dat ik volmondig kan zeggen dat er een fundamentele fout als deze niet in de bijbel kan komen, een spelfout, misschien een fout in aantal mogelijk een of enkele waar tellingen misschien niet kloppen met elkaar, er is ook ergens een verkeerde profeet aangehaald, mogelijk werden in geslachtsregisters op de duur eeen paar namen weggelaten, maar als dit een fout is dan is er heel wat aan vooraf gegaan, wat niet logisch is.

Verder liegt jezus niet, nergens, mocht men toch geloof stellen in de uitspraak als letterlijk dan staat de integriteit van de bijbel te wankelen, en niet zo een klein beetje ook,

Beste Antoon, Jezus kan zich inderdaad niet vergist hebben, dat is waar jij en ik het absoluut over eens zijn. Doch als we Mattheus 16,27-28 eerlijk lezen moeten we bekennen dat vele anderen zich wél vergist hebben, want anders waaien we met alle winden mee. Als jij de zoveelste wilt zijn die zich met een kluitje het riet in laat sturen, dan omarm je de theorie dat het allemaal bij de transfiguratie vervuld is, want indien je geweten je niet veroordeelt wie ben ik dan?

Een meer kritische student zal de haken en ogen duidelijk zien die gepaard gaan met die interpretatie en dieper graven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”