Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 09:48

jaapo schreef:Mee eens: De evangeliën wijzen regelmatig terug op het OT. Ze zagen zo de profetieën in vervulling gaan. Deze benadering is andersom vergeleken bij vele gelovigen die alles al voorzegd zagen in het OT. Maar dat is weer een aparte discussie.

Dat is dus niet zo, het is geen andere discussie want zonder Jesaja 40 te raadplegen is van Mattheus 16,28 geen chocolade te maken. Jezus heeft het over de komst van de mensenzoon om te oordelen in Mattheus 16,27-28 en dat is ook waar Jesaja 40 over gaat.

'Zie, de Heere HEERE! Met kracht zal Hij komen, (Vgl. Mar 9,1 en Luk 9,27)
en Zijn arm zal heersen.
Zie, Zijn loon heeft Hij bij Zich, (Vgl. Op 22,12)
Zijn arbeidsloon gaat voor Hem uit.' (Jes 40,10)

Toen Jezus in het vlees was deelde hij geen arbeidersloon uit en was hij een vredelievend lam die zich bereidwillig naar de slachtbank liet brengen (Jes 53,7) die nagenoeg onopgemerkt langs kwam (Mat 12,20) en oordeelde hij niemand (Joh 8,15) dus het is glashelder dat Jesaja 40,10 absoluut niet over Jezus' komst in het vlees gaat. In Mattheus 16,27-28 spreekt Jezus over de komst van de mensenzoon om te oordelen.

Mattheus 16,27 is zonder meer een verwijzing is naar Jesaja 40,10 en geen nieuwe profetie. Jezus plaatste de vervulling van Jesaja 40,10 binnen de (aardse) levens van de eerste christenen en leerde tussen neus en lippen door dat God de Vader de mensenzoon is. Daar droomde Daniel al over (Dan 7,13) was het bedrog of werkelijkheid?
jaapo schreef:Het gaat hier om de tekst: sommigen zullen nog leven, als de wederkomst daar is. Daar is nog weinig helderheid over. Ik heb niet zo'n moeite met het lezen van Engels, maar ik heb er in dit soort forums een grondige hekel aan. Liever geen lange citaten, maar eigen, persoonlijke meningen. En als er toch geciteerd wordt: er zijn genoeg interessante Nederlanders om te citeren.

Ik zei het omdat ik een boek heb gelezen van ene Don K. Preston die uitvoerig op dit specifieke vraagstuk ingaat. Misschien dat u het boek ook zou willen lezen peinsde ik. Bij mijn weten is er geen Nederlandse lectuur hierover te vinden, maar indien u een Nederlandse schrijver weet (naast diezelfden die ik persoonlijk ken) dan benieuwd het mij wie u voor ogen heeft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 jan 2014 09:57

Het gaat ook niet om arbeidersloon. Het gaat om het Loon wat bij Hem is als Hij terugkomt en dan is de Gemeente erbij en de discipelen. Wij zijn Zijn Loon leert de Bijbel.

Het gaat zeker ook niet over Zijn komst in het vlees. Overigens hebben wij ons loon al ontvangen en hebben loon en kroon weer terug gelegd aan Zijn voeten.
Dat gaat vooraf bij de Rechterstoel van Christus waar onze verschijning dan al heeft plaats gehad, alvorens Hij verschijnt om te oordelen de levenden en de doden.
Wij zullen immers zelfs de engelen oordelen.

Zie, de Heere HEERE! Met kracht zal Hij komen, (Vgl. Mar 9,1 en Luk 9,27)Zijn Kracht is de Gemeente van Eerstgeborenen.
en Zijn arm zal heersen.Zijn rechterarm om precies te zijn daar wordt recht mee gesproken.
Zie, Zijn loon heeft Hij bij Zich, (Vgl. Op 22,12)En dus is dat Zijn Lichaam of Zijn Kracht.
Zijn arbeidsloon gaat voor Hem uit.' (Jes 40,10) De Gemeente wordt eerst opgenomen en gaat dan mee.

Overigens zegt Marcus 9 precies hetzelfde als parallel tekst en dat volgt ook met de verheerlijking op de berg en dat bevestigt dat de Heer spreekt over de discipelen en Mozes en Elia, lees Marcus 9, dat zijn wedergeborenen die erbij zullen zijn als de Zoon des Mensen komt en je ziet ook die 6 dagen die dan volgen in Marcus. Dat lees ik als bedelingen uiteraard. Heel Marcus 9 spreekt over de toekomst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 11:18

De beginvraag: 'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk' (Mat 16,28)

Volgens de kanttekeningen wordt bedoeld met: hen die hier staan de mensen die daar op dat moment aanwezig waren.
zien komen in Zijn Koninkrijk Dit kan verstaan worden òf van zijn verrijzenis en hemelvaart, òf van de zending des Heiligen Geestes en de verbreiding des Evangelies onder de heidenen, of ook van zijne verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk.

Ik neem aan dat dit klopt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 11:27

schelpje3 schreef:De beginvraag: 'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk' (Mat 16,28)

Volgens de kanttekeningen wordt bedoeld met: hen die hier staan de mensen die daar op dat moment aanwezig waren.
zien komen in Zijn Koninkrijk Dit kan verstaan worden òf van zijn verrijzenis en hemelvaart, òf van de zending des Heiligen Geestes en de verbreiding des Evangelies onder de heidenen, of ook van zijne verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk.

Ik neem aan dat dit klopt.

Jezus kwam in het vlees niet om te oordelen en Mattheus 16,27-28 gaat over zijn komst om ieder te oordelen en te vergelden naar zijn werken. Als dat volgens jou bij de transfiguratie vervuld is ben je een ultra hyper preterist lol.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 11:52

mohamed schreef:Jezus kwam in het vlees niet om te oordelen en Mattheus 16,27-28 gaat over zijn komst om ieder te oordelen en te vergelden naar zijn werken. Als dat volgens jou bij de transfiguratie vervuld is ben je een ultra hyper preterist lol.

Ultra en hyper waarom niet XXL er ook maar achteraan geplakt?
En als je me goed gelezen hebt, zie je dat ik de kanttekeningen geraadpleegd heb, 3 verschillende Bijbels!
Ik denk ook dat het zo is, omdat er staat die hier staan. Als dat er niet bij had gestaan, maar alleen: Er zijn sommigen van hen, die de dood niet zullen proeven.... dan zou dit betrekking kunnen hebben op de eindtijd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 jan 2014 15:04

mohamed schreef:Jezus kwam in het vlees niet om te oordelen en Mattheus 16,27-28 gaat over zijn komst om ieder te oordelen en te vergelden naar zijn werken. Als dat volgens jou bij de transfiguratie vervuld is ben je een ultra hyper preterist lol.

Mattheüs 16: 27 gaat over de wederkomst, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Vers 28 niet.

Dat zie je ook in Lukas 9:27 en 28, waar de verheerlijking op de berg er gelijk achter aan komt:
27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.
28 En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat Hij medenam Petrus, en Johannes, en Jakobus, en klom op den berg, om te bidden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 jan 2014 15:14

Bambi schreef:Mattheüs 16: 27 gaat over de wederkomst, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Vers 28 niet.

Dat zie je ook in Lukas 9:27 en 28, waar de verheerlijking op de berg er gelijk achter aan komt:
27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.
28 En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat Hij medenam Petrus, en Johannes, en Jakobus, en klom op den berg, om te bidden.

Wij zijn het daar niet over eens.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 31 jan 2014 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 jan 2014 15:17

schelpje3 schreef:Ultra en hyper waarom niet XXL er ook maar achteraan geplakt?
En als je me goed gelezen hebt, zie je dat ik de kanttekeningen geraadpleegd heb, 3 verschillende Bijbels!
Ik denk ook dat het zo is, omdat er staat die hier staan. Als dat er niet bij had gestaan, maar alleen: Er zijn sommigen van hen, die de dood niet zullen proeven.... dan zou dit betrekking kunnen hebben op de eindtijd.

Lijkt mij ook.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 31 jan 2014 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 jan 2014 15:18

Wilsophie schreef:
Nee Bambi, daar zijn we het niet over eens want Mohamed gelooft dat helemaal niet. Lezen jullie elkaars post wel goed?

Mohamed gelooft wel dat vers 27 over de werderkomst gaat, als de Heere Jezus komt om over iedereen te oordelen.
* verwijderd door moderator: houd het bij de argumenten *

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 jan 2014 15:26

Mattheus 16,27 is zonder meer een verwijzing is naar Jesaja 40,10 en geen nieuwe profetie. Jezus plaatste de vervulling van Jesaja 40,10 binnen de (aardse) levens van de eerste christenen en leerde tussen neus en lippen door dat God de Vader de mensenzoon is. Daar droomde Daniel al over (Dan 7,13) was het bedrog of werkelijkheid?

Jesaja 40 vers 20 is een verwijzing naar de Gemeente. Wij zijn Zijn loon en wij zijn voor Zijn Aangezicht En dan zal Hij Zijn kudde ( Israël) weiden gelijke een herder. ( vers 21) .
Mattheus 16 vers 27 refereert daaraan Mohamed en niemand noemt het een nieuwe profetie.
En niemand plaatst dit op het tijdstip waarop jij het plaatst namelijk in de 1e eeuw , waar jij alles plaatst en hoe jij eraan komt weet ik niet, maar dit geloven de kerken niet en ook de Jeh. getuigen niet en ik ook niet.
Was de droom van Daniël werkelijkheid? Dan. 7 vers 13 spreekt over de Zoon des Mensen en Hem werd gegeven alle macht over alle volkeren.
Als je de krant leest weet je dat dat nooit in de eerste eeuw is gebeurd maar nog moet gebeuren.
Want in vers 18 zal Israël het Koninkrijk ontvangen en het Rijk bezitten tot in alle eeuwigheid.
En dus is het goed om te bestuderen hoe het zal gaan met die rijken.
Nee niet in de 1e eeuw maar in de toekomst.
Is er ooit een 10 statenbondverdrag gesloten? Nee want dat is nog toekomst.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 jan 2014 15:33

Mohamed gelooft wel dat vers 27 over de werderkomst gaat, als de Heere Jezus komt om over iedereen te oordelen.

Zou kunnen.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 31 jan 2014 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 jan 2014 16:00

Er staat alleen maar dat ze Hem in Zijn Koninklijke waardigheid zouden zien, een vooruitwijzing op de wederkomst waar Hij net zo terugkomt als op de berg van verheerlijking.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 18:27

Bambi schreef:Mattheüs 16: 27 gaat over de wederkomst, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Vers 28 niet.

Wat zij bij de transfiguratie zagen was een visioen, zie Mat 17,9:

'En toen zij van de berg afkwamen, gebood Jezus hun, zeggende: Zegt niemand dit gezicht, totdat de Zoon des mensen zal opgestaan zijn uit de doden.' (SV77)

De transfiguratie waar de discipelen getuige van waren was een visioen, maar de komst van de mensenzoon waar Jezus het over had in Mattheus 16,27-28 was dat niet. Beide verzen gaan over de komst van de mensenzoon om te oordelen, een verwijzing naar de profetie gedaan door Jesaja in hoofdstuk 40 vers 1.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 jan 2014 21:24

Boerin schreef:Er staat alleen maar dat ze Hem in Zijn Koninklijke waardigheid zouden zien, een vooruitwijzing op de wederkomst waar Hij net zo terugkomt als op de berg van verheerlijking.

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Dan ga je vers 27 scheiden van vers 28 ??
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 jan 2014 21:40

hettys schreef:27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Dan ga je vers 27 scheiden van vers 28 ??

Het kan 2 dingen betekenen. Het kan ook gaan om een manifestatie van Zijn koningschap, niet een letterlijk aards regeren, maar laat wel zien hoe Hij terugkomt, dus het is er wel aan gekoppeld:
http://jewishroots.net/library/anti_mis ... 16-28.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”