jaapo schreef:Mee eens: De evangeliën wijzen regelmatig terug op het OT. Ze zagen zo de profetieën in vervulling gaan. Deze benadering is andersom vergeleken bij vele gelovigen die alles al voorzegd zagen in het OT. Maar dat is weer een aparte discussie.
Dat is dus niet zo, het is geen andere discussie want zonder Jesaja 40 te raadplegen is van Mattheus 16,28 geen chocolade te maken. Jezus heeft het over de komst van de mensenzoon om te oordelen in Mattheus 16,27-28 en dat is ook waar Jesaja 40 over gaat.
'Zie, de Heere HEERE! Met kracht zal Hij komen, (Vgl. Mar 9,1 en Luk 9,27)
en Zijn arm zal heersen.
Zie, Zijn loon heeft Hij bij Zich, (Vgl. Op 22,12)
Zijn arbeidsloon gaat voor Hem uit.' (Jes 40,10)
Toen Jezus in het vlees was deelde hij geen arbeidersloon uit en was hij een vredelievend lam die zich bereidwillig naar de slachtbank liet brengen (Jes 53,7) die nagenoeg onopgemerkt langs kwam (Mat 12,20) en oordeelde hij niemand (Joh 8,15) dus het is glashelder dat Jesaja 40,10 absoluut niet over Jezus' komst in het vlees gaat. In Mattheus 16,27-28 spreekt Jezus over de komst van de mensenzoon om te oordelen.
Mattheus 16,27 is zonder meer een verwijzing is naar Jesaja 40,10 en geen nieuwe profetie. Jezus plaatste de vervulling van Jesaja 40,10 binnen de (aardse) levens van de eerste christenen en leerde tussen neus en lippen door dat God de Vader de mensenzoon is. Daar droomde Daniel al over (Dan 7,13) was het bedrog of werkelijkheid?
jaapo schreef:Het gaat hier om de tekst: sommigen zullen nog leven, als de wederkomst daar is. Daar is nog weinig helderheid over. Ik heb niet zo'n moeite met het lezen van Engels, maar ik heb er in dit soort forums een grondige hekel aan. Liever geen lange citaten, maar eigen, persoonlijke meningen. En als er toch geciteerd wordt: er zijn genoeg interessante Nederlanders om te citeren.
Ik zei het omdat ik een boek heb gelezen van ene Don K. Preston die uitvoerig op dit specifieke vraagstuk ingaat. Misschien dat u het boek ook zou willen lezen peinsde ik. Bij mijn weten is er geen Nederlandse lectuur hierover te vinden, maar indien u een Nederlandse schrijver weet (naast diezelfden die ik persoonlijk ken) dan benieuwd het mij wie u voor ogen heeft.