Marnix schreef:Ik vind dat een vreemd gezegde. Ik ben bevriend met een domineeszoon en kwam zodoende vroeger geregeld daar over de vloer, bleef er wel eens slapen enz. Regelmatig met de dominee verkeerd en desondanks heel veel van hem geleerd. Dus waarom is dat spreekwoord zo waar? Waarom leer je veel minder van een predikant als je regelmatig bij hem verkeert? Omdat je dan er meer bewust van wordt dat hij ook maar een mens is, met sterke en zwakke punten, een mens die soms verkeerde keuzes maakt of lacht om een flauwe grap? En dan minder serieus wordt genomen? Misschien is het spreekwoord soms wel waar maar dat zegt dan iets over de persoon die regelmatig bij de dominee is... en zijn verwachtingspatroon.
Wat je zegt, vroeger. Eén van mijn kinderen is ook bevriend geweest met domineeszoon en kwam zodoende ook heel vaak bij hem thuis.
Maar daar gaat het hier helemaal niet om Marnix.
Het gaat om nieuwsgierige gemeenteleden, die dominee zelfs achterna reizen naar zijn vakantieadres. Of vaak langs de pastorie fietsen om een blik naar binnen of in de tuin te werpen.
Of, zoals dat vroeger er vaak aan toeging hoorde ik van mijn ouders, op zondagavond de pastorie massaal "bashen", (zouden we het nu noemen), op koffievisite gaan dus. Om de preken nog eens dunnetjes over te doen.
Daar komt dit gezegde vandaan.