Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor naamloos » 29 jan 2014 11:45

Rozijn schreef:Dat is dus duidelijk wat ik afkeur, de gemeenteleden mogen de dominee niet gijzelen. Maar andersom kan een dominee wel rekening houden met gevoelens. Dan kan overigens twee kanten op hoor, niet alleen maar naar een "zware" kant, maar ook naar een "lichte" kant.
Jezus zegt tegen zijn discipelen dat zij oprecht als de duiven moeten zijn, maar ook voorzichtig als de slangen.
Paulus wordt de Joden een Jood, opdat hij hen zou winnen.
Moeten die dominees hun gemeenteleden nog winnen voor Christus dan?
Ik bedoel, bestaat zo'n gemeente uit ongelovigen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 13:06

Een oud, maar o zo waar spreekwoord is:
Wie van een dominee wil leren, moet niet te vaak bij hem verkeren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2014 14:43

Ik vind dat een vreemd gezegde. Ik ben bevriend met een domineeszoon en kwam zodoende vroeger geregeld daar over de vloer, bleef er wel eens slapen enz. Regelmatig met de dominee verkeerd en desondanks heel veel van hem geleerd. Dus waarom is dat spreekwoord zo waar? Waarom leer je veel minder van een predikant als je regelmatig bij hem verkeert? Omdat je dan er meer bewust van wordt dat hij ook maar een mens is, met sterke en zwakke punten, een mens die soms verkeerde keuzes maakt of lacht om een flauwe grap? En dan minder serieus wordt genomen? Misschien is het spreekwoord soms wel waar maar dat zegt dan iets over de persoon die regelmatig bij de dominee is... en zijn verwachtingspatroon.

naamloos schreef:Moeten die dominees hun gemeenteleden nog winnen voor Christus dan?

In sommige kerken bestaat het overgrote deel van de gemeente uit ongelovigen of in ieder geval als mensen die zichzelf zo classificeren en ook zo worden geclassificeerd door de dominee / kerkenraad. Dat wordt bijvoorbeeld zichtbaar bij het avondmaal. Als meer dan de helft van de mensen (en soms is het nog veel meer) niet aangaat kan je inderdaad stellen dat een merendeel van de gemeente als niet bekeerd wordt gezien en zichzelf zo ziet en nog voor (en vooral door) Christus gewonnen moet worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 14:52

Marnix schreef:Ik vind dat een vreemd gezegde. Ik ben bevriend met een domineeszoon en kwam zodoende vroeger geregeld daar over de vloer, bleef er wel eens slapen enz. Regelmatig met de dominee verkeerd en desondanks heel veel van hem geleerd. Dus waarom is dat spreekwoord zo waar? Waarom leer je veel minder van een predikant als je regelmatig bij hem verkeert? Omdat je dan er meer bewust van wordt dat hij ook maar een mens is, met sterke en zwakke punten, een mens die soms verkeerde keuzes maakt of lacht om een flauwe grap? En dan minder serieus wordt genomen? Misschien is het spreekwoord soms wel waar maar dat zegt dan iets over de persoon die regelmatig bij de dominee is... en zijn verwachtingspatroon.

Wat je zegt, vroeger. Eén van mijn kinderen is ook bevriend geweest met domineeszoon en kwam zodoende ook heel vaak bij hem thuis.
Maar daar gaat het hier helemaal niet om Marnix.
Het gaat om nieuwsgierige gemeenteleden, die dominee zelfs achterna reizen naar zijn vakantieadres. Of vaak langs de pastorie fietsen om een blik naar binnen of in de tuin te werpen.
Of, zoals dat vroeger er vaak aan toeging hoorde ik van mijn ouders, op zondagavond de pastorie massaal "bashen", (zouden we het nu noemen), op koffievisite gaan dus. Om de preken nog eens dunnetjes over te doen.
Daar komt dit gezegde vandaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 15:09

schelpje3 schreef:Een oud, maar o zo waar spreekwoord is:
Wie van een dominee wil leren, moet niet te vaak bij hem verkeren.
Op Urk zeggen we dan: Je mossen ´m niet kinnen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 15:10

StillAwake schreef:Is dat iemand die boven de gelovigen staat, er tussen staat, er als dienaar onder staat?
Ook daar hebben we op Urk een mooi spreekwoord over: De karruk moet boven de eusen stoon (Letterlijk: de kerk moet hoger zijn dan de huizen)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 15:20

Jvslooten schreef:Op Urk zeggen we dan: Je mossen ´m niet kinnen.

Eer dat je op Urk bij elke domenai langsgefietst bent, ben je ook een halve dag verder. :lol:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 15:23

Jvslooten schreef:Op Urk zeggen we dan: Je mossen ´m niet kinnen.
schelpje3 schreef:Eer dat je op Urk bij elke domenai langsgefietst bent, ben je ook een halve dag verder. :lol:
Haha inderdaad. Er wonen hier alleen al negen CGK-dominees.. de predikanten in opleiding niet eens meegerekend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2014 16:32

schelpje3 schreef:Wat je zegt, vroeger. Eén van mijn kinderen is ook bevriend geweest met domineeszoon en kwam zodoende ook heel vaak bij hem thuis.
Maar daar gaat het hier helemaal niet om Marnix.
Het gaat om nieuwsgierige gemeenteleden, die dominee zelfs achterna reizen naar zijn vakantieadres. Of vaak langs de pastorie fietsen om een blik naar binnen of in de tuin te werpen.
Of, zoals dat vroeger er vaak aan toeging hoorde ik van mijn ouders, op zondagavond de pastorie massaal "bashen", (zouden we het nu noemen), op koffievisite gaan dus. Om de preken nog eens dunnetjes over te doen.
Daar komt dit gezegde vandaan.

Ah oke, dan is het inderdaad logischer ;) Dat is inderdaad niet normaal. Dat staat inderdaad haaks op wat ik aangaf. De dominee is ook maar een mens, als men dat beseft doet met niet zo hyperig, alsof het een celebrity is of zo....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 29 jan 2014 19:12

Rozijn schreef:Dat is dus duidelijk wat ik afkeur, de gemeenteleden mogen de dominee niet gijzelen. Maar andersom kan een dominee wel rekening houden met gevoelens. Dan kan overigens twee kanten op hoor, niet alleen maar naar een "zware" kant, maar ook naar een "lichte" kant.
Jezus zegt tegen zijn discipelen dat zij oprecht als de duiven moeten zijn, maar ook voorzichtig als de slangen.
Paulus wordt de Joden een Jood, opdat hij hen zou winnen.

naamloos schreef:Moeten die dominees hun gemeenteleden nog winnen voor Christus dan?

1. Ja, er zijn in de gemeente nog ongelovigen. Of in ieder geval mensen die van zichzelf niet zeggen dat ze oprecht gelovig zijn.
2. Er zijn gelovigen, die ook onderwijs nodig hebben. Misschien wel bijsturing, vermaning, of wat dan ook. Om hen te bereiken, juist als ze af dreigen te dwalen, is het goed als er zo min mogelijk belemmering is.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jan 2014 20:52

Jvslooten schreef:Ook daar hebben we op Urk een mooi spreekwoord over: De karruk moet boven de eusen stoon (Letterlijk: de kerk moet hoger zijn dan de huizen)

Gods huis is niet meer met handen gebouwd, en de redelijke eredienst is hoe wij met ons lichaam omgaan er rekening mee houdend dat de Heilige Geest daar woont , als tempel.
Is dat niet wat bijbelser?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jan 2014 21:02

mealybug schreef:Gods huis is niet meer met handen gebouwd, en de redelijke eredienst is hoe wij met ons lichaam omgaan er rekening mee houdend dat de Heilige Geest daar woont , als tempel.

Vroeger woonde God in de tempel, dat is nu verandert in het lichaam van de mens.
Maar vroeger werd er gepreekt in de synagoge en dat is bij ons de kerk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 21:11

Jvslooten schreef:Ook daar hebben we op Urk een mooi spreekwoord over: De karruk moet boven de eusen stoon (Letterlijk: de kerk moet hoger zijn dan de huizen)
mealybug schreef:Gods huis is niet meer met handen gebouwd, en de redelijke eredienst is hoe wij met ons lichaam omgaan er rekening mee houdend dat de Heilige Geest daar woont , als tempel.
Volgens mij begrijp jij het spreekwoord niet helemaal.. ik kan je reactie moeilijk plaatsen tenminste. :oops:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jan 2014 21:31

Bambi schreef:Vroeger woonde God in de tempel, dat is nu verandert in het lichaam van de mens.
Maar vroeger werd er gepreekt in de synagoge en dat is bij ons de kerk.

1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jan 2014 21:36

mealybug schreef:1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

Sinds wanneer gebruik jij de NBG-vertaling van '51?

SV Romeinen 12:

1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Terug naar “Archief”