Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 13:59

Kris schreef:Vroeg las ik hier regelmatig mee, maar had ik geen account. Vrienden van mij waren behoorlijk actief op dit forum en hebben me er ooit op gewezen. Inmiddels zijn zij al jaren weg hier overigens.

Omdat ik een hele tijd geleden een keer wilde reageren, heb ik me aangemeld. Daarna heb ik nog een paar keer gereageerd, maar inmiddels ben ik eigenlijk weer een meelezer (die af en toe een keer terugkeert).

Waarom blijf ik af en toe terugkeren? Tsja, ik ben atheïst, maar heb een conservatief-protestantse achtergrond (gereformeerde gemeente). Op de een of andere manier blijf ik die hele cultuur en de geloofsbeleving fascinerend vinden. En ik vind stiekem de relletjes wel leuk - dat vond ik vroeger al (toen ik alleen meelas) en nu nog steeds. ;)

Ik weet niet goed of ik me welkom voel - ik merkte wel wat weerstand toen ik wat berichten plaatste net na mijn aanmelding. Maar goed, ik plaats toch zelden berichten. Ik ben wel klaar met al die discussies over welke muziek wel of niet geluisterd mag worden, of seks voor het huwelijk gerechtvaardigd is of niet, of je als homoseksueel een relatie mag beginnen, hoe de Bijbel exact gelezen moet worden, et cetera. Daarbij besef ik dat ik een compleet andere moraal erop nahoud. Waarom zou ik mezelf (en jullie) dan vermoeien met dergelijke discussies? Zinloos in 99% van de gevallen.

Dus de relletjes trekken jouw als atheïst aan?
Dan snap ik niet dat je niet juist gericht bent op de muziek-topics, de seks voor het huwelijk-topics enzovoort, omdat juist daar meestal de schokkende uitspraken gedaan worden.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 jan 2014 21:41

hubert schreef:Lang niet alle christenen zitten zo in elkaar.

Heel veel christenen wel. Ik ben evangelisch opgevoed. in mijn gemeente mocht ik heel veel dingen niet zelfs maar denken. Wel jammer. ze hebben mij uit het christendom verdreven, alleen maar omdat mijn denken tegen hun dogma's ingingen. Nou ja. dat is allang geleden.

Je mag absoluut niet geloven dat evolutie bestaat.
Je mag niet geloven dat bepaalde Bijbelteksten niet letterlijk bedoeld zijn want dat ben je niet christelijk.

Dat was toen, maar is er nu iets veranderd?
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 jan 2014 21:46

En daarom denk ik, als gelovige, maar voor veel mensen als ongelovige, dat het belangrijk is om ook op christelijke fora af en toe iets te laten horen.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2014 21:51

hettys schreef:Heel veel christenen wel. Ik ben evangelisch opgevoed. in mijn gemeente mocht ik heel veel dingen niet zelfs maar denken. Wel jammer. ze hebben mij uit het christendom verdreven, alleen maar omdat mijn denken tegen hun dogma's ingingen. Nou ja. dat is allang geleden.

Je mag niet geloven dat bepaalde Bijbelteksten niet letterlijk bedoeld zijn want dat ben je niet christelijk.

Zo stellig heb ik het nooit horen zeggen in de evangelische kerk. Op een ander forum zit een evangelische voorganger die preterist is en de evolutietheorie aanhangt en op credible zit iemand van een evangelische kerk die de evolutietheorie aanhangt. Maar je weet natuurlijk niet of ie het erover heeft in de kerk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 23:09

hettys schreef:Wel jammer. ze hebben mij uit het christendom verdreven, alleen maar omdat mijn denken tegen hun dogma's ingingen. Nou ja. dat is allang geleden.

Dat ze je uit het christendom hebben verdreven is erg genoeg, maar hebben ze je geloof ook vernield?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 23:15

hettys schreef:Heel veel christenen wel. Ik ben evangelisch opgevoed. in mijn gemeente mocht ik heel veel dingen niet zelfs maar denken. Wel jammer. ze hebben mij uit het christendom verdreven, alleen maar omdat mijn denken tegen hun dogma's ingingen. Nou ja. dat is allang geleden.

Boerin schreef:Zo stellig heb ik het nooit horen zeggen in de evangelische kerk. Op een ander forum zit een evangelische voorganger die preterist is en de evolutietheorie aanhangt en op credible zit iemand van een evangelische kerk die de evolutietheorie aanhangt. Maar je weet natuurlijk niet of ie het erover heeft in de kerk.

De evangelische kerk preekt vrijheid, maar is in werkelijkheid nog wettischer dan de gereformeerde en de katholieke kerk samen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 29 jan 2014 00:34

mealybug schreef:
Of te wel, de mens krijgt alle eer.
Wat zijn we toch een geweldige diersoort, zoiets?

Ja de mens is een diersoort ja, de mens is ingedeeld bij de primaten, de persoon die dit gedaan heeft was zelfs nog creationist ook. Carolus Linnaeus schreef, God schiep linnaeus ordende. En Linnaeus deelde de mens in bij de primaten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mens

En als jij in een God(en) wil geloven, ga je gang, zo lang het een privé overtuiging is vind ik dat best.

hubert schreef:
Dat is toch verder prima. Ik begrijp alleen niet waarom sommige atheïsten altijd maar bezig zijn gelovige mensen te bashen. Als er niks tussen hemel en aarde voor hen is, is er toch niks? Waarom zou je elkaar niet respecteren?

Zo is dat, als gelovige ga je toch mensen met een ander geloof ook niet bashen? Je kunt misschien bepaalde ideeën stom, raar of gek vinden, maar dat betekend nog niet dat je geen respect voor de persoon kan hebben.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 29 jan 2014 06:23

Ach wat mij betreft is het een beetje copy -paste gebeuren.

Christenen hebben een drie-enige God en wat zegt men :lol: wij hebben het "drie-enige brein"
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 29 jan 2014 09:55

Ik las hier dat er iemand is (hettys) die uit de evangelische kerk is verbannen omdat ze tegen een aantal dogma's ging verzetten.

Eigenlijk is zij dan zelf uit de kerk gestapt, want als ik bijvoorbeeld hockey regels ga toepassen op het voetbalveld dan krijg ik ook te horen dat ik een andere sport moet gaan beoefenen, in dit geval dan hockey.

Gelukkig ben ik niet opgegroeit in de "evangelische" hoek want wat daar soms wordt onderwezen is niet hetgeen waar ik voor sta, maar ik vermoed in het geval van hettys is dat ze het evolutiegeloof heeft ontarmt en dat ze vanuit dat standpunt de dogma's ging "aanvallen".
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 jan 2014 13:16

kirdneh schreef:Ik las hier dat er iemand is (hettys) die uit de evangelische kerk is verbannen omdat ze tegen een aantal dogma's ging verzetten.

Eigenlijk is zij dan zelf uit de kerk gestapt, want als ik bijvoorbeeld hockey regels ga toepassen op het voetbalveld dan krijg ik ook te horen dat ik een andere sport moet gaan beoefenen, in dit geval dan hockey.

Gelukkig ben ik niet opgegroeit in de "evangelische" hoek want wat daar soms wordt onderwezen is niet hetgeen waar ik voor sta, maar ik vermoed in het geval van hettys is dat ze het evolutiegeloof heeft ontarmt en dat ze vanuit dat standpunt de dogma's ging "aanvallen".

Ze twijfelde aan dingen en als je dan van die preken naar je hoofd krijgt dat dat niet mag kan ik het me wel voorstellen. Wat maakt het nou uit of iemand de evolutietheorie aanhangt of creationist is? Er zijn zelfs evangelische voorgangers die de evolutietheorie aanhangen. Boeiend. Ik ben blij dat ik wel zelf mocht denken anders had ik die mooie GAP-theorie nooit ontdekt.
Zach91

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 29 jan 2014 14:31

Boerin schreef:Ze twijfelde aan dingen en als je dan van die preken naar je hoofd krijgt dat dat niet mag kan ik het me wel voorstellen. Wat maakt het nou uit of iemand de evolutietheorie aanhangt of creationist is? Er zijn zelfs evangelische voorgangers die de evolutietheorie aanhangen. Boeiend. Ik ben blij dat ik wel zelf mocht denken anders had ik die mooie GAP-theorie nooit ontdekt.

Ik weet niet wat die desbetreffende voorganger vertelde dus daar kan ik geen oordeel over vellen, wel weet ik dat de theologische kennis van diezelfde voorgangers onder de maat is.

Het maakt wel degelijk uit als je aanhanger bent van het evolutiegeloof want wat je gelooft daar handel je ook naar.

Wat ik nou wel jammer vindt is dat je de onbijbelse Gap-theorie aanhangt. :wink:
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 jan 2014 15:24

kirdneh schreef:Wat ik nou wel jammer vindt is dat je de onbijbelse Gap-theorie aanhangt. :wink:

:lol:
Las net deze, die is wel lollig:
http://www.theonion.com/articles/evange ... -int,1778/
Zach91

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 31 jan 2014 22:35

StillAwake schreef:Dus de relletjes trekken jouw als atheïst aan?
Dan snap ik niet dat je niet juist gericht bent op de muziek-topics, de seks voor het huwelijk-topics enzovoort, omdat juist daar meestal de schokkende uitspraken gedaan worden.

Flauw dat je deze (voor mij als buitenstaander grappige) bijkomstigheid eruit pikt.

Ik ben bovendien voornamelijk meelezer, dus ook die topics lees ik soms door. Ik meng me alleen zelden in de discussie omdat ik daar geen zin meer in heb (na jarenlange ervaring).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 12:36

Kris schreef:Flauw dat je deze (voor mij als buitenstaander grappige) bijkomstigheid eruit pikt.

Ik ben bovendien voornamelijk meelezer, dus ook die topics lees ik soms door. Ik meng me alleen zelden in de discussie omdat ik daar geen zin meer in heb (na jarenlange ervaring).

Jammer dat je dit als flauw interpreteert. Het was namelijk wel een omschrijving van datgene wat ik vaak zie gebeuren (inderdaad niet bij jou).
Juist onderwerpen waar de reformatorische visie het sterkst afwijkt van de visie die in de rest van de maatschappij gemeengoed lijkt te zijn trekken vaak niet-refo's (om het wat breder te trekken dan niet-christenen) aan, kijk maar bij items over abortus, euthanasie, homoseksualiteit, popmuziek, TV-gebruik, enz..

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 04 feb 2014 09:30

Interessant topic! Nu zeer zeker actueel na het nationaal religiedebat!

Terug naar “Archief”