De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor janpep » 06 aug 2013 20:33

00110111 schreef:Grotere dingen doen dan Christus. Ik denk dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort.

Mijn mond valt open van verbazing als ik dit lees. Ik wist niet dat het mogelijk was.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2013 20:58

Wilsophie schreef:Ik denk dat de mensen van vroeger alles beter begrepen dan nu.

Waarom denk je dat?

Wilsophie schreef:Hij zegt ook nooit iets over de doop in water.

Volgens mij is het één van de opgeven van de christen om Christus na te volgen. En volgens de Bijbel is Jezus in water gedoopt, niet in karnemelk op rode wijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 aug 2013 17:12

Doop is "vereenzelviging met"... en de Bijbel noemt als belangrijkst aspect van de wedergeboorte dat de mens gedoopt is in en met de Heilige Geest, de waterdoop is daar een type van. Een uitbeelding.
En dat het bad des waters het Woord is wat reinigt, staat in Efeze 5 vers 26.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 17 aug 2013 23:20

Wilsophie schreef:Doop is "vereenzelviging met"... en de Bijbel noemt als belangrijkst aspect van de wedergeboorte dat de mens gedoopt is in en met de Heilige Geest, de waterdoop is daar een type van.

Het is hier zo stil geworden dat ik toch maar eens vraag of je mij kan wijzen waar dit staat?
Dat de doop in water een uitbeelding is van de doop met de Heilige Geest.

Ik lees in Romeinen 6:3-7 dat het wijst op "met Hem begraven door de doop in de dood".
"3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
5 Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde."

Ook de Kolossenzenbrief getuigd hiervan in hoofdstuk 2:12:
"12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt."

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 15:09

De doop met water is iets heel anders dan de doop met de Heilige Geest.

Ik ben voor volwassendoop maar dat laat ik dan nu even achterwege.
De doop met de Heilige Geest staat mooi geschreven in Handelingen 19.

Handelingen 19:
1 Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden. 7 De voltallige groep bestond uit ongeveer twaalf mensen.
8 De volgende drie maanden ging hij regelmatig naar de synagoge, waar hij vrijmoedig met de bezoekers sprak over het koninkrijk van God en hen met zijn uiteenzettingen trachtte te overtuigen. 9 Maar toen sommigen zijn boodschap halsstarrig bleven afwijzen en de Weg bij iedereen belachelijk maakten, vertrok hij en nam de leerlingen met zich mee. Voortaan sprak hij dagelijks in de school van Tyrannus, 10 iets dat hij twee jaar bleef doen, zodat alle inwoners van Asia kennismaakten met de boodschap van de Heer, Joden zowel als Grieken. 11 Door Gods toedoen verrichtte Paulus buitengewoon grote wonderen: 12 zelfs de doeken en de werkkleren die hij gedragen had werden naar de zieken gebracht, zodat ze genazen en de boze geesten hen verlieten.
13 Ook enkele rondtrekkende Joodse geestenbezweerders probeerden boze geesten uit te drijven door het uitspreken van de naam van de Heer Jezus. Ze zeiden: ‘Ik bezweer jullie bij Jezus, die door Paulus wordt verkondigd!’ 14 Het waren de zeven zonen van Skevas, een Joodse hogepriester, die dit deden. 15 Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?’ 16 De man die door de boze geest bezeten was, sprong op hen af en ging hen met zo veel geweld te lijf dat ze naakt en gewond uit het huis wegvluchtten. 17 Alle Joodse en Griekse inwoners van Efeze hoorden van dit voorval, dat hen met diep ontzag vervulde; allen prezen en eerden de naam van de Heer Jezus. 18 Veel nieuwe gelovigen kwamen in het openbaar hun praktijken opbiechten. 19 Onder hen waren ook velen die magie hadden bedreven, maar die nu hun boekrollen verzamelden en publiekelijk verbrandden. Toen de waarde ervan werd berekend, kwam men uit op een bedrag van vijftigduizend zilverstukken. 20 Zo zegevierde het woord van de Heer en vond het steeds meer gehoor.

Jedidja1971
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jedidja1971 » 28 jan 2014 19:26

boer schreef:Er werd geen enkele baby gedoopt in de bijbel, en er werd helemaal niemand beprenkeld met een paar druppels water, als soort ritueel.Want rituelen behoorden nu juist tot de oude tijd, waarin ze een voorafschaduwing waren van wat Jezus zou komen te vervullen.

Goed gezegd, boer!! Maar men wil er niet aan, omdat men dan iets moet gaan doen, nl gehoorzamen aan God, zie Matth 3:15 het middenstuk....
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zál zalig worden....

Jedidja1971
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jedidja1971 » 28 jan 2014 19:35

(dopen betekent immers "onderdompelen". )[/quote]

Eigenlijk de enig nodige zin.... 8)

In Leviticus 4:6 vinden we heel duidelijk het verschil tussen dopen en besprenkelen...
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zál zalig worden....

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 jan 2014 20:01

Jedidja1971 schreef:Goed gezegd, boer!! Maar men wil er niet aan, omdat men dan iets moet gaan doen, nl gehoorzamen aan God, zie Matth 3:15 het middenstuk....

Jedidja1971 schreef:(dopen betekent immers "onderdompelen". )

Eigenlijk de enig nodige zin.... 8)

In Leviticus 4:6 vinden we heel duidelijk het verschil tussen dopen en besprenkelen...

Sla je niet een tekst over uit Mattheüs 3, nl.:
11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 20:28

Het probleem is dat de babydoop vooruitwijst op redding, iets wat nergens deel is van de ''theologie'' over de doop in het NT, waar de doop doorgaans verwijst naar geschiedde redding.
Verder lees ik nergens in de Bijbel dat er moeders en vaders toestroomden om hun kroost te laten dopen door de discipelen.
Dat zou toch zeker wel vermeld zijn?
Laatst gewijzigd door mealybug op 29 jan 2014 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 20:43

De focus ligt bij christenen op de waterdoop, maar Johannes de Doper dacht daar anders over:

'Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.' (Mat 3,11)

De waterdoop was slechts de eerste van de drie en nota bene de minst belangrijke! En toch heeft niemand het ooit over de geestesdoop en al helemaal niet over de vuurdoop. ](*,)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2014 21:23

mohamed schreef:De focus ligt bij christenen op de waterdoop, maar Johannes de Doper dacht daar anders over:

'Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.' (Mat 3,11)

De waterdoop was slechts de eerste van de drie en nota bene de minst belangrijke! En toch heeft niemand het ooit over de geestesdoop en al helemaal niet over de vuurdoop. ](*,)

Niemand? De charismatici wel hoor.
Met de Azusastreetopwekking begin 1900 kwam de brandweer uitrukken omdat ze dachten dat de kerk in brand stond.
http://theazusastreetrevival.com/html/us.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 21:41

mohamed schreef:De focus ligt bij christenen op de waterdoop, maar Johannes de Doper dacht daar anders over:

Boerin schreef:Niemand? De charismatici wel hoor.
Met de Azusastreetopwekking begin 1900 kwam de brandweer uitrukken omdat ze dachten dat de kerk in brand stond.
http://theazusastreetrevival.com/html/us.html

In de link gaat het over Gods glorie maar er staat helaas niets over dopen met vuur. Doch zullen er vast wel een paar te vinden zijn die het er wel over hebben, te beginnen bij Johannes de Doper maar de site waar je naar linkt gaat niet over de vuurdoop. Wat ik bedoelde is dat de nadruk nu op de waterdoop ligt bij christenen en dat het daar altijd over gaat. Helemaal niemand die zich ooit eens afvraagt of kinderen of volwassenen met vuur gedoopt moe(s)ten worden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2014 21:56

mohamed schreef:In de link gaat het over Gods glorie maar er staat helaas niets over dopen met vuur. Doch zullen er vast wel een paar te vinden zijn die het er wel over hebben, te beginnen bij Johannes de Doper maar de site waar je naar linkt gaat niet over de vuurdoop. Wat ik bedoelde is dat de nadruk nu op de waterdoop ligt bij christenen en dat het daar altijd over gaat. Helemaal niemand die zich ooit eens afvraagt of kinderen of volwassenen met vuur gedoopt moe(s)ten worden.

Ik heb er weleens een preek over gehoord, dat je jezelf geeft als levend offer en op het brandofferaltaar gaat liggen en zegt: Lord burn me. Hahaha dat had ik toen op dat atheistenforum gezegd, toen dachten ze dat ik mesjogge was.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 22:02

mohamed schreef:In de link gaat het over Gods glorie maar er staat helaas niets over dopen met vuur. Doch zullen er vast wel een paar te vinden zijn die het er wel over hebben, te beginnen bij Johannes de Doper maar de site waar je naar linkt gaat niet over de vuurdoop. Wat ik bedoelde is dat de nadruk nu op de waterdoop ligt bij christenen en dat het daar altijd over gaat. Helemaal niemand die zich ooit eens afvraagt of kinderen of volwassenen met vuur gedoopt moe(s)ten worden.

Boerin schreef:Ik heb er weleens een preek over gehoord, dat je jezelf geeft als levend offer en op het brandofferaltaar gaat liggen en zegt: Lord burn me. Hahaha dat had ik toen op dat atheistenforum gezegd, toen dachten ze dat ik mesjogge was.

Dat je mesjogge bent denk ik niet, want ik vind het wel interessant dat je de vuurdoop met offeren in verband brengt. Zo had ik het nog niet bekeken maar ik denk dat er zeker wat inzit.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 28 jan 2014 22:22

mohamed schreef:Dat je mesjogge bent denk ik niet, want ik vind het wel interessant dat je de vuurdoop met offeren in verband brengt. Zo had ik het nog niet bekeken maar ik denk dat er zeker wat inzit.

Ik denk het niet. Ik heb er in mijn boek een apart hoofdstuk met een pagina of drie aan gewijd. De uitleg staat er eigenlijk achter in Lucas 3:17 en deze wordt op verschillende plekken herhaald. Het gaat steeds om straf/oordeel.
Je wordt dus gedoopt met de geest OF met vuur. De Here Jezus voert beide uit en daarom staat er dat Hij doopt met de heilige Geest EN met vuur. Zie het bijeenbrengen van graan dat overeenkomt met de doop in de Geest. En het kaf dat overeenkomt met de doop met vuur. Het wordt vernietigd. Het is het één OF het ander. Het wordt ook een vermaning genoemd. Een waarschuwing.

Lucas 3:15-18
15 Toen nu het volk in afwachting was en allen in hun hart overlegden over Johannes, of hij misschien de Christus was, 16 antwoordde Johannes en zeide tot allen: Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 17 De wan is in zijn hand om zijn dorsvloer geheel te zuiveren en het graan in zijn schuur bijeen te brengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur. 18 Met nog vele andere vermaningen bracht hij aan het volk het evangelie.

En er zijn heel wat vergelijkbare teksten.
Matteüs 7:19
19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Zie ook: Matteüs 13:40-42

Voor het vuur wordt gewaarschuwd. Matteüs 18:8-9

Het vuur spreekt van straf. Matteüs 25:41

Steeds wordt over vuur gesproken in verband met oordeel. Het is bepaald niet iets om naar uit te zien.
Nog een paar voorbeelden. Hebreeën 10:26-27, Hebreeën 12:26-29.

Terug naar “Archief”