Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:16

schelpje3 schreef:Daar teken ik dan wel bij aan dat hij wat mij betreft wel langs de zijlijn zijn zoontje op de zaterdagjunioren zou moeten aanmoedigen. (Niet in zwart pak)

OK, ik kan je verhaal aangaande de sfeer in een voetbalstadion wel enigszins volgen, maar in dat geval zou een christen überhaupt niet in een stadion, maar ook niet in het openbaar vervoer thuishoren.

Maar, los van dit voorbeeld: ligt de lat voor de predikant hoger dan voor een gewoon gemeentelid?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 15:26

StillAwake schreef:OK, ik kan je verhaal aangaande de sfeer in een voetbalstadion wel enigszins volgen, maar in dat geval zou een christen überhaupt niet in een stadion, maar ook niet in het openbaar vervoer thuishoren.
Maar, los van dit voorbeeld: ligt de lat voor de predikant hoger dan voor een gewoon gemeentelid?

We zijn IN de wereld en er niet van. Dus dat houdt in dat wij ons, indien noodzakelijk wel eens moeten bevinden waar we eigenlijk niet horen te zijn. Tussen vloekers bijv.
Ik heb de indruk StillAwake, dat je best veel begrip hebt voor refo's, maar enigszins gekleurd bent door vooroordelen of onbegrip. Klopt dat?
De lat ligt voor niemand hoger of lager. Het gaat erom wat er leeft bij je van binnen. Waar gaat je hart naar uit? Naar het vermaak van de wereld, de sportverdwazing en alles eromheen? Of: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer.
Ik ben opgegroeid bij het gegeven dat de bios een plaats is waar een christen niet hoort. Het valt onder de categorie: werelds vermaak, zoals ook de dancing, bar, café, andere sportvelden e.d.
Hoe kan dominee nu waarschuwen als hij er zelf aan deelneemt?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:31

schelpje3 schreef:We zijn IN de wereld en er niet van. Dus dat houdt in dat wij ons, indien noodzakelijk wel eens moeten bevinden waar we eigenlijk niet horen te zijn. Tussen vloekers bijv.
Ik heb de indruk StillAwake, dat je best veel begrip hebt voor refo's, maar enigszins gekleurd bent door vooroordelen of onbegrip. Klopt dat?
De lat ligt voor niemand hoger of lager. Het gaat erom wat er leeft bij je van binnen. Waar gaat je hart naar uit? Naar het vermaak van de wereld, de sportverdwazing en alles eromheen? Of: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer.
Ik ben opgegroeid bij het gegeven dat de bios een plaats is waar een christen niet hoort. Het valt onder de categorie: werelds vermaak, zoals ook de dancing, bar, café, andere sportvelden e.d.
Hoe kan dominee nu waarschuwen als hij er zelf aan deelneemt?

Ik heb heel veel begrip voor refo's, en beschouw mijzelf als één van hen.
Ik ben echter totaal buiten deze zuil opgegroeid en bevindt me er nu zo'n 10 jaar in (sinds ik mijn vrouw heb leren kennen).
Ik heb ook moeite met bijvoorbeeld de statenvertaling, omdat ik dat taalgebruik vaak niet begrijp.
Mijn bijdrage en mijn vragen zijn vooral bedoeld om de reformatorische wereld te begrijpen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 15:36

StillAwake schreef:Ik heb heel veel begrip voor refo's, en beschouw mijzelf als één van hen.
Ik ben echter totaal buiten deze zuil opgegroeid en bevindt me er nu zo'n 10 jaar in (sinds ik mijn vrouw heb leren kennen).
Ik heb ook moeite met bijvoorbeeld de statenvertaling, omdat ik dat taalgebruik vaak niet begrijp.
Mijn bijdrage en mijn vragen zijn vooral bedoeld om de reformatorische wereld te begrijpen.

Jij bevindt je in dezelfde situatie als mijn man. :D
Waar zaken bij mij vanzelfsprekend zijn, moet hij daar eerst over denken.
Hij behoort ook tot de refo's maar is het niet, tenminste, hij voldoet niet aan die eisen en jij dus ook niet. :wink:
De Statenvertaling is iets waar je mee opgegroeid moet zijn, dan wordt deze je lief. Als je er op 25 jarige leeftijd voor het eerst in gaat lezen, is het inderdaad moeilijk en moet je wel een Neerlandicus zijn om het te begrijpen. Daarom is nu de HSV gekomen.
Maar terug naar dominee.
Ben je het met mij eens dat er een rare tegenspraak komt als hij doordeweeks allerlei dingen gaan toen, waar hij op zondag tegen waarschuwt?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:40

schelpje3 schreef:Jij bevindt je in dezelfde situatie als mijn man. :D
Waar zaken bij mij vanzelfsprekend zijn, moet hij daar eerst over denken.
Hij behoort ook tot de refo's maar is het niet, tenminste, hij voldoet niet aan die eisen en jij dus ook niet. :wink:
De Statenvertaling is iets waar je mee opgegroeid moet zijn, dan wordt deze je lief. Als je er op 25 jarige leeftijd voor het eerst in gaat lezen, is het inderdaad moeilijk en moet je wel een Neerlandicus zijn om het te begrijpen. Daarom is nu de HSV gekomen.
Maar terug naar dominee.
Ben je het met mij eens dat er een rare tegenspraak komt als hij doordeweeks allerlei dingen gaan toen, waar hij op zondag tegen waarschuwt?

Ik ben bij de NBG51 vertaling blijven hangen, voor mij nog net te lezen, en zowel de NBV als de HSV kwamen te laat om mijn eerste bijbeltje te kunnen worden.
Ik ben met je eens dat een dominee ongeloofwaardig wordt als hij waarschuwt tegen zaken die hijzelf wél onderneemt. Maar het is toch niet de taak van een dominee om te waarschuwen tegen werelds vermaak? het is toch 's mans taak om Gods Woord te verkondigen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 15:53

Zoals je daar stelt niet nee. Maar het één is een gevolg van het ander. Je kunt niet God dienen en de mammon, op zondag een christen zijn en de andere 6 dagen een wereldling.
De Heere wil je gehele hart.
De predikanten waar ik graag naar luister, kennen de ernst van het leven. Ze zijn de wegwijzers. En wat heb je aan een wegwijzer die zegt dat het noorden >>>> daar ligt, maar jou wijst naar <<<< ?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 16:02

schelpje3 schreef:Zoals je daar stelt niet nee. Maar het één is een gevolg van het ander. Je kunt niet God dienen en de mammon, op zondag een christen zijn en de andere 6 dagen een wereldling.
De Heere wil je gehele hart.
De predikanten waar ik graag naar luister, kennen de ernst van het leven. Ze zijn de wegwijzers. En wat heb je aan een wegwijzer die zegt dat het noorden >>>> daar ligt, maar jou wijst naar <<<< ?

Een dergelijke wegwijzer is waardeloos inderdaad.
Maar wat bedoel je met "kennen de ernst van het leven"? Da's een uitdrukking die ik (nog) niet ken...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 16:07

Met de ernst van het leven bedoel ik die moeilijke kant. Ziekte, lijden, gebrek, angst, dood.
Denk erom dat er heel wat op een dominee afkomt. Als je een gemiddelde gemeente van 600-800 leden neemt bijv. Dominee moet tegenwoordig mediator, vraagbaak, psycholoog, wegwijzer, prediker, daarbij vader en echtgenoot zijn.
Ik sprak eens een dominee op een begrafenis, het was de 100e die hij moest leiden. En menselijkerwijs gesproken zou het heel goed kunnen dat hij het (3) dubbele zou gaan halen, qua leeftijd.
En dan heb je mensen die voor de poorten van de dood liggen in angst, of met hardheid geslagen.
Het zal echt niet altijd meevallen voor zo'n man.

En vaak verlangt men dat dominee 7 dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 16:10

schelpje3 schreef:Met de ernst van het leven bedoel ik die moeilijke kant. Ziekte, lijden, gebrek, angst, dood.
Denk erom dat er heel wat op een dominee afkomt. Als je een gemiddelde gemeente van 600-800 leden neemt bijv. Dominee moet tegenwoordig mediator, vraagbaak, psycholoog, wegwijzer, prediker, daarbij vader en echtgenoot zijn.
Ik sprak eens een dominee op een begrafenis, het was de 100e die hij moest leiden. En menselijkerwijs gesproken zou het heel goed kunnen dat hij het (3) dubbele zou gaan halen, qua leeftijd.
En dan heb je mensen die voor de poorten van de dood liggen in angst, of met hardheid geslagen.
Het zal echt niet altijd meevallen voor zo'n man.

Mee eens dat het soms een hondenbaan is. Maar maakt dat het niet JUIST noodzakelijk dat een dergelijke man af en toe ook dingen doet waarbij hij niet continu aan zijn beroep (of ambt) herinnerd wordt?
En is het dan niet de taak van gemeenteleden om de man ook als gewone man te zien?
Een man waar ze een boom mee kunnen opzetten over onderwerpen die NIET aan de kerk gerelateerd zijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 16:17

StillAwake schreef:Mee eens dat het soms een hondenbaan is. Maar maakt dat het niet JUIST noodzakelijk dat een dergelijke man af en toe ook dingen doet waarbij hij niet continu aan zijn beroep (of ambt) herinnerd wordt?
En is het dan niet de taak van gemeenteleden om de man ook als gewone man te zien?
Een man waar ze een boom mee kunnen opzetten over onderwerpen die NIET aan de kerk gerelateerd zijn?

Het is geen baan! Er zijn predikanten die pas op latere leeftijd geroepen zijn. Eerst een heel ander beroep hadden. Dan zitten ze op bijna 40jarige leeftijd in de schoolbanken, boven hun studieboeken, soms samen met hun kinderen van de middelbare.
Je had trouwens ook artikel 8 predikanten, wist je dat?
Daar kun je hier
over lezen.

Het is de taak van de gemeenteleden om niet onnodig te zeuren tegen dominee. Het is een gewone man, maar wel in het ambt.
Een bekende dominee nam vroeger één van zijn kinderen mee als hij s'avonds uit preken ging. Dat betekende een vroege avondmaaltijd, dus als hij om 9 uur of half 10 naar huis reed, dat de trek toesloeg. Dan zei dominee tegen zijn kind: "zullen we een lekker patatje gaan halen?" Kind stralen natuurlijk en met pappa een patatzaak binnen en lekker smullen.
Daar werd wel eens negatief over gesproken. Ik zeg het maar zo. :wink:
Dominee woont in een glazen huis. Dus gluur als gemeentelid niet nieuwsgierig en continue naar binnen!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 16:29

schelpje3 schreef:Een bekende dominee nam vroeger één van zijn kinderen mee als hij s'avonds uit preken ging. Dat betekende een vroege avondmaaltijd, dus als hij om 9 uur of half 10 naar huis reed, dat de trek toesloeg. Dan zei dominee tegen zijn kind: "zullen we een lekker patatje gaan halen?" Kind stralen natuurlijk en met pappa een patatzaak binnen en lekker smullen.
Daar werd wel eens negatief over gesproken. Ik zeg het maar zo. :wink:
Dominee woont in een glazen huis. Dus gluur als gemeentelid niet nieuwsgierig en continue naar binnen!

Tja, een patatje halen op zondag mag niet, maar de tank van zijn auto mocht de man wel volgooien?
Ik probeer je echt te begrijpen, maar 't lukt me niet zo erg...
en zo'n man woont niet in een glazen huis, maar wordt door gemeenteleden in zo'n huis geparkeerd...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 16:34

StillAwake schreef:Tja, een patatje halen op zondag mag niet, maar de tank van zijn auto mocht de man wel volgooien?
Ik probeer je echt te begrijpen, maar 't lukt me niet zo erg...
en zo'n man woont niet in een glazen huis, maar wordt door gemeenteleden in zo'n huis geparkeerd...

He? Nu word je opeens behoorlijk warrig.
Ik had het over doordeweeks een patatje halen, dat is toch wel duidelijk? En op zondag tanken wordt niet gedaan, tenzij.... Maar ik ken geen dominee die dit goed praat.
Je hoort je zaakjes in 6 dagen op orde te brengen. En zeker geen andere mensen voor je laten werken.
En dominee wordt "geparkeerd" in een pastorie. Dat is sinds jaar en dag een goede gewoonte, dominee moet ergens wonen, de gemeente vraagt hem dus is het logisch als zij voor huisvesting zorgen, toch?
Dat gebeurt bij heel veel banen/werknemers.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 16:37

schelpje3 schreef:He? Nu word je opeens behoorlijk warrig.
Ik had het over doordeweeks een patatje halen, dat is toch wel duidelijk? En op zondag tanken wordt niet gedaan, tenzij.... Maar ik ken geen dominee die dit goed praat.
Je hoort je zaakjes in 6 dagen op orde te brengen. En zeker geen andere mensen voor je laten werken.
En dominee wordt "geparkeerd" in een pastorie. Dat is sinds jaar en dag een goede gewoonte, dominee moet ergens wonen, de gemeente vraagt hem dus is het logisch als zij voor huisvesting zorgen, toch?
Dat gebeurt bij heel veel banen/werknemers.

Nee, dat had ik niet uit je post opgemaakt.
Waarom is het dan vreemd als de man op een doordeweekse avond een frietje haalt? of is dat in bepaalde kringen ook al een plaats waar een christen niet dient te komen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 16:40

StillAwake schreef:Nee, dat had ik niet uit je post opgemaakt.
Waarom is het dan vreemd als de man op een doordeweekse avond een frietje haalt? of is dat in bepaalde kringen ook al een plaats waar een christen niet dient te komen?

Ik zei dit: als hij s'avonds uit preken ging. Dat betekende een vroege avondmaaltijd, dus als hij om 9 uur of half 10 naar huis reed, dat de trek toesloeg.

Ben jij niet bekend met doordeweekse preekbeurten?
Het is op zich niet vreemd, maar je hebt nu eenmaal mensen die uit alles iets raars halen.
Dominee wordt niet gezien als man van vlees en bloed.
Ik weet ook niet waar dat vandaan komt, ik kom het sporadisch nog tegen.
Het is een bepaald type mensen. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 16:45

schelpje3 schreef:Ik zei dit: als hij s'avonds uit preken ging. Dat betekende een vroege avondmaaltijd, dus als hij om 9 uur of half 10 naar huis reed, dat de trek toesloeg.

Ben jij niet bekend met doordeweekse preekbeurten?
Het is op zich niet vreemd, maar je hebt nu eenmaal mensen die uit alles iets raars halen.
Dominee wordt niet gezien als man van vlees en bloed.
Ik weet ook niet waar dat vandaan komt, ik kom het sporadisch nog tegen.
Het is een bepaald type mensen. :wink:

Nee, daar ben ik niet mee bekend. Dat verklaart waarschijnlijk mijn verkeerde uitleg van je post.
Maar dan nog snap ik niet waarom dat vreemd gevonden wordt...

Terug naar “Archief”