Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 20:37

Aragorn schreef:
Markie schreef:Kan maar heel ff reageren,

Inderdaad, want er is nog iets veel belangrijkers om op te reageren... ik wacht nl. nog steeds op je bijbelse onderbouwing waarom God Zijn kinderen behoedt voor zelfmoord...

John 22:15:
Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet.

John 21:8:
Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

I John 3:15:
Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

Timothy 1:9:
En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet (nl. ter veroordeling, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers

Dat is de bijbelse onderbouwing voor mijn mening, die ik overigens al vaker vermeld heb, maar dat je niet als onderbouwing ziet, omdat je zelf een andere mening hebt.

Mensen blijven steeds om ondebouwingen vragen, maar die heb ik volgens mij al heel veel gegeven.

Sterkere (in mijn ogen dan ook weer natuurlijk :wink: ) dan die degenen hebben gegeven die het niet met met mening eens zijn, dus wil je me overtuigen kom dan met iets waaruit het tegendeel blijkt.
Dat is tot op heden nog niemand gelukt :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 20:44

Raido schreef:marnix je hebt gelijk! dat probeer ik de hele tijd al te zeggen, maar ik kan het citaat niet vinden ... shit maar goed, Jezus hield van de lijdenden! waarom dan niet voor een zelfmoordenaar...

Markie : als jij geen berouw hebt van dat ene koekje ... je zult het maar vergeten in je gebed, kun je dan niet naar de Himmel?
Lezen Raido, voor de zoveelste maal!

Ik heb al vele malen verteld dat bij een bekeerd mens zijn zonden vergeven zijn, ook de zonden die hij nog gaat doen.

Kom nu ook aub wéér niet aan hoe dat dan met zelfmoord zit, want dat kán een kind van God niet doen, heb ik ook al vele malen uitgelegd, maar zeg het hier dus maar weer.Ik word moe van mensen die niet goed lezen en télkens weer met dingen komen die al aan de orde geweest zijn.

Dus Raido, voor jou nog 1x, ik heb hier al vaak genoeg verteld ook, dat iemand nooit voor ál zijn zonden vergeving kan vragen omdat iedereen onbewust veel zonden pleegt en dat het dus niet eens kán dat hij overal apart vergeving voor vraagt.

Alleen wanneer een mens bekeerd wordt is alles hem vergeven dus ook onbewust gepleegde zonden, en ook dat koekje dat hier ook al zo vaak aan de orde is geweest.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 20:46

Dank voor je onderbouwing, Markie. Daar zat ik al die tijd op te wachten. Laten we de teksten eens 1 voor 1 langsgaan.

Met de teksten uit Johannes bedoel je waarschijnlijk dat (zelf)moordenaars en alle andere zondaren niet naar de hemel gaan. Dat is inderdaad waar, MITS hun zonden door Jezus Christus vergeven zijn. Als we dit vergeten zou de moordenaar aan het kruis ook zijn deel in de poel hebben...

En voor de derde tekst geldt dit eigenlijk ook. Ik begrijp deze zo op het eerste gezicht niet, maar de strekking is denk ik wel ongeveer het zelfde als die van de eerste 3.

Ik zie dit wel als een onderbouwing, maar niet als een valide onderbouwing. Dat laatste niet omdat ik toevallig een ander mening heb, maar omdat ik daar de vergeving door Christus tegenover zet.

Wat is daarop jouw antwoord? Waarom zou zelfmoord buiten de genade van Christus omgaan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 20:48

Markie schreef:
Raido schreef:marnix je hebt gelijk! dat probeer ik de hele tijd al te zeggen, maar ik kan het citaat niet vinden ... shit maar goed, Jezus hield van de lijdenden! waarom dan niet voor een zelfmoordenaar...

Markie : als jij geen berouw hebt van dat ene koekje ... je zult het maar vergeten in je gebed, kun je dan niet naar de Himmel?

Ik heb al vele malen verteld dat bij een bekeerd mens zijn zonden vergeven zijn, ook de zonden die hij nog gaat doen.

Kom nu ook aub wéér niet aan hoe dat dan met zelfmoord zit, want dat kán een kind van God niet doen, heb ik ook al vele malen uitgelegd, maar zeg het hier dus maar weer.Ik word moe van mensen die niet goed lezen en télkens weer met dingen komen die al aan de orde geweest zijn.

Dus Raido, voor jou nog 1x, ik heb hier al vaak genoeg verteld ook, dat iemand nooit voor ál zijn zonden vergeving kan vragen omdat iedereen onbewust veel zonden pleegt en dat het dus niet eens kán dat hij overal apart vergeving voor vraagt.

Alleen wanneer een mens bekeerd wordt is alles hem vergeven dus ook onbewust gepleegde zonden, en ook dat koekje dat hier ook al zo vaak aan de orde is geweest.

Maar waarom dan niet? (zie vetgedrukte stuk)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 20:57

Aragorn schreef:Dank voor je onderbouwing, Markie. Daar zat ik al die tijd op te wachten. Laten we de teksten eens 1 voor 1 langsgaan.

Met de teksten uit Johannes bedoel je waarschijnlijk dat (zelf)moordenaars en alle andere zondaren niet naar de hemel gaan. Dat is inderdaad waar, MITS hun zonden door Jezus Christus vergeven zijn. Als we dit vergeten zou de moordenaar aan het kruis ook zijn deel in de poel hebben...

Daar ben ik het idd me eens.

En voor de derde tekst geldt dit eigenlijk ook. Ik begrijp deze zo op het eerste gezicht niet, maar de strekking is denk ik wel ongeveer het zelfde als die van de eerste 3.

Klopt.

Ik zie dit wel als een onderbouwing, maar niet als een valide onderbouwing. Dat laatste niet omdat ik toevallig een ander mening heb, maar omdat ik daar de vergeving door Christus tegenover zet.

Wat is daarop jouw antwoord? Waarom zou zelfmoord buiten de genade van Christus omgaan

Ik zet daar ook de vergeving van Christus tegenover.Alleen als je dat ene stukje tekst goed begrijpt begrijp je ook mijn standpunt mischien.

Nl dít stukje tekst:
en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

Dit stukje bepaald dus dat op het moment dat een doodslager zijn daad doet hij niet bekeerd is.Dus ook een zelfmoordenaar niet.Immers hij heeft niet het eeuwige leven als hij op het moment dat hij die daad doet zélf ook zou sterven.Met het eeuwige leven wordt hier bedoeld dat hij in de hemel komt, voor alle duidelijkheid.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 20:58

Aragorn schreef:
Markie schreef:

Maar waarom dan niet? (zie vetgedrukte stuk)

Zie post hieboven :wink:

We kruisten elkaar :D

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 21:06

Ik zit net te denken.

We hebben het hierover dat kinderen van God geen zelfmoord plegen.Ik ben zelf van mening dat God dat niet toestaat, en het zover niet laat komen.

Er zijn echter mensen die beweren (waar ik het persoonlijk dus niet mee eens ben) dat een zelfmoordnenaar in de laatste (milli) seconden van zijn leven nog om vergeving kan vragen én krijgen.

Willen deze mensen die dit denken hiermee zeggen dat diegene van tevoren al bekeerd kunnen zijn, óf onbekeerd waren toen ze hun daad pleegden, en in die laatste (milli) seconden veranderd/bekeerd zijn?

Nogmaals, ik geloof zelf niet dat het zo werkt, maar wil weten hoe jullie daarover denken eigenlijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 21:25

Markie schreef:Nl dít stukje tekst:
en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

Dit stukje bepaald dus dat op het moment dat een doodslager zijn daad doet hij niet bekeerd is.Dus ook een zelfmoordenaar niet.Immers hij heeft niet het eeuwige leven als hij op het moment dat hij die daad doet zélf ook zou sterven.Met het eeuwige leven wordt hier bedoeld dat hij in de hemel komt, voor alle duidelijkheid.

Hehe, eindelijk begin ik te begrijpen wat je de hele tijd bedoelt.. :wink:

Maar, zijn wij niet allemaal van nature doodslagers (en verkrachters, leugenaars, enz.) en wordt hier niet bedoelt dat wij als wij niet bekeerd worden in onszelf blijven, maar als wij in Jezus Christus geloven wij niet meer in onszelf blijven, maar in Hem zijn? Ik denk van wel. En als we dit toepassen op de andere zonden, bijv. liegen, dan zijn wij als wij sterven nog steeds een leugenaar (en hebben we ms. wel 2 minuten eerder nog gelogen zonder daar vergeving voor gevraagd te hebben). Maar ik denk niet dat je kan zeggen dat we dan nog in onszelf blijvende zijn als we Christus hebben aanvaard als drager van onze schuld.

Als je deze tekst op het eerste gezicht zo bekijkt lijkt het dus alsof je in jezelf blijft als je zelfmoord pleegt, maar als we geen prinicipieel onderscheid willen maken tussen doodslag en bijv. liegen is dit denk ik moeilijk vol te houden. Kinderen van God waren van eeuwigheid in Hem, en zijn dus, wat ze later ook doen, niet meer in zichzelf blijvende.

Vin

Berichtdoor Vin » 11 mar 2004 21:32

Markie schreef:Ik zit net te denken.

We hebben het hierover dat kinderen van God geen zelfmoord plegen.Ik ben zelf van mening dat God dat niet toestaat, en het zover niet laat komen.

Er zijn echter mensen die beweren (waar ik het persoonlijk dus niet mee eens ben) dat een zelfmoordnenaar in de laatste (milli) seconden van zijn leven nog om vergeving kan vragen én krijgen.

Willen deze mensen die dit denken hiermee zeggen dat diegene van tevoren al bekeerd kunnen zijn, óf onbekeerd waren toen ze hun daad pleegden, en in die laatste (milli) seconden veranderd/bekeerd zijn?

Nogmaals, ik geloof zelf niet dat het zo werkt, maar wil weten hoe jullie daarover denken eigenlijk.

Volgens mij zijn er weinigen die dat denken, maar uiteraard zou ook een zelfmoordenaar die nog niet bekeerd was op dat moment nog God kunnen vinden, dat spreekt voor zich. :roll:

Je bent de afgelopen berichten wel buitengewoon grappig bezig; je zit het iedereen kwalijk voor dat ze niet goed genoeg lezen en ik zit hier maar te grinniken omdat je kennelijk zelf niet eens beseft hoe vaak je jezelf in de wielen rijd en hoe slecht je dingen beargumenteerd. Het vreemdste is dan nog dat je het anderen kwalijk neemt dat ze jouw kronkels niet accepteren als uitleg. Komt het dan niet bij je op dat je misschien helemaal niet duidelijk bent?

Iniedergeval... ik begrijp het vertrouwen niet zo, waarmee je simpelweg aanneemt dat God het zover niet laat komen bij bekeerde mensen. Is dat niet tegen beter weten in vasthouden aan iets wat in jouw ogen leuk lijkt? En wat als er nou straks iemand in jouw directe omgeving, iemand waar je tegenop keek als gelovige, wat als die persoon zichzelf van het leven berooft? Denk je dan simpel (en hard), 'krijg nou wat... was ie toch niet bekeerd!', of wankeld je geloof dan plots?

Ik denk dat dat wel een belangrijke vraag is. Je houd vast aan God's steun hier op aarde, maar dat zou nou misschien precies het verkeerde kunnen zijn. Houd vast aan God's eeuwige genade, anders raak je straks teleurgesteld als je hier niet krijgt waar je misschien op had gerekend. Dat geld netzogoed voor zelfmoord, en zeker als je je veronderstelling niet op de bijbel kunt baseren. Nee, dat kun je niet en dat heb je nog steeds niet gedaan. Het is jammer dat je zo hard roept dat het wel zo is; zijn wij dan echt zo blind dat we je logische argumenten niet zien... of ben jij degene die teksten bij elkaar raapt en voorbarige conclusies trekt?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 mar 2004 21:44

Aragorn schreef:
Markie schreef:Kan maar heel ff reageren,

Inderdaad, want er is nog iets veel belangrijkers om op te reageren... ik wacht nl. nog steeds op je bijbelse onderbouwing waarom God Zijn kinderen behoedt voor zelfmoord...

Als God zijn kinderen daar nu voor behoudt, waarom doen Zijn kinderen dan zonde? Bijbels voorbeeld: David met Batsheba? God had hem daar ook voor kunnen behoeden toch?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 11 mar 2004 21:51

Ik denk ook nog steeds dat God Zijn kinderen zal bewaren voor zelfmoord. Ik zie zelfmoord toch losstaan van andere zonden. Er staat ergens in de Psalmen dat het water bij Gods kind wel eens tot de lippen kan komen, maar dat het nooit verder zal gaan.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 mar 2004 22:00

Doortje schreef:Ik denk ook nog steeds dat God Zijn kinderen zal bewaren voor zelfmoord. Ik zie zelfmoord toch losstaan van andere zonden. Er staat ergens in de Psalmen dat het water bij Gods kind wel eens tot de lippen kan komen, maar dat het nooit verder zal gaan.

Hoe bedoel je dat zelfmoord losstaat van die andere zonden?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 22:02

Vin schreef:
Markie schreef:Ik zit net te denken.

Volgens mij zijn er weinigen die dat denken, maar uiteraard zou ook een zelfmoordenaar die nog niet bekeerd was op dat moment nog God kunnen vinden, dat spreekt voor zich. :roll:

Je bent de afgelopen berichten wel buitengewoon grappig bezig; je zit het iedereen kwalijk voor dat ze niet goed genoeg lezen en ik zit hier maar te grinniken omdat je kennelijk zelf niet eens beseft hoe vaak je jezelf in de wielen rijd en hoe slecht je dingen beargumenteerd. Het vreemdste is dan nog dat je het anderen kwalijk neemt dat ze jouw kronkels niet accepteren als uitleg. Komt het dan niet bij je op dat je misschien helemaal niet duidelijk bent?

Iniedergeval... ik begrijp het vertrouwen niet zo, waarmee je simpelweg aanneemt dat God het zover niet laat komen bij bekeerde mensen. Is dat niet tegen beter weten in vasthouden aan iets wat in jouw ogen leuk lijkt? En wat als er nou straks iemand in jouw directe omgeving, iemand waar je tegenop keek als gelovige, wat als die persoon zichzelf van het leven berooft? Denk je dan simpel (en hard), 'krijg nou wat... was ie toch niet bekeerd!', of wankeld je geloof dan plots?

Ik denk dat dat wel een belangrijke vraag is. Je houd vast aan God's steun hier op aarde, maar dat zou nou misschien precies het verkeerde kunnen zijn. Houd vast aan God's eeuwige genade, anders raak je straks teleurgesteld als je hier niet krijgt waar je misschien op had gerekend. Dat geld netzogoed voor zelfmoord, en zeker als je je veronderstelling niet op de bijbel kunt baseren. Nee, dat kun je niet en dat heb je nog steeds niet gedaan. Het is jammer dat je zo hard roept dat het wel zo is; zijn wij dan echt zo blind dat we je logische argumenten niet zien... of ben jij degene die teksten bij elkaar raapt en voorbarige conclusies trekt?

Haha, kom jij dan is met tegenargumenten :wink:

Je kan daar wel zitten grinniken maar daar schieten we weinig mee op hier :wink:

Vertel dan ok gelijk ff wáár ik mezelf in de wielen rijd.Nu loop je dingen te gillen, maar laat echter niks zien.

Kortom, je onderbouwd zelf helemaal niks, en kraakt iemand anders af zonder iets te bewijzen.

Hoezo zwak? :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 22:04

Evelien schreef:
Doortje schreef:Ik denk ook nog steeds dat God Zijn kinderen zal bewaren voor zelfmoord. Ik zie zelfmoord toch losstaan van andere zonden. Er staat ergens in de Psalmen dat het water bij Gods kind wel eens tot de lippen kan komen, maar dat het nooit verder zal gaan.

Hoe bedoel je dat zelfmoord losstaat van die andere zonden?

Gaan we nu zeker wéér op dat gestolen koekje terechtkomen?

Denk en léés asjeblieft alles ff door.Hier word ik nou moedeloos van.Zuchttt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 22:13

Markie schreef:Vertel dan ok gelijk ff wáár ik mezelf in de wielen rijd.Nu loop je dingen te gillen, maar laat echter niks zien.

Kortom, je onderbouwd zelf helemaal niks, en kraakt iemand anders af zonder iets te bewijzen.

Hoezo zwak? :wink:

Markie, ik denk niet dat jij degene bent die het meeste recht heeft anderen dit te verwijten, aangezien ik ongeveer 10 pagina's heb moeten bedelen om een enigszins acceptabele onderbouwing van jou statements...

Denk en léés asjeblieft alles ff door.Hier word ik nou moedeloos van.Zuchttt.

Dan delen we iig hetzelfde gevoel... :roll:

Terug naar “Archief”