Weer een dispuut omtrent de verbondsvisie?
(ze willen geen nadere toelichting geven!)
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_771698
Moderator: Moderafo's
Het een staat niet los van het ander. Pleiten op het verbond doe je niet zonder geloof. Dus inderdaad: pas als er geloof is, kan het heil verkregen worden.
Maar het is natuurlijk geen of-of-verhaal. Dat het heil door het geloof verkregen wordt, is geen ontkenning van het verbond. Net zomin als het geloof van de mens een ontkenning zou zijn van Gods uitverkiezing.
Een mens verkrijgt het heil doordat hij door God uitverkoren is van eeuwigheid. Een mens verkrijgt het heil door het geloof. Een mens verkrijgt het heil binnen de bedding van Gods verbond. Het is allemaal waar, en het een is geen ontkenning van het ander. Het zijn allemaal verschillende kanten van dezelfde ene waarheid.
Boekenlezer schreef:Ik vraag mij eigenlijk een beetje af wat je nu wilt met deze discussie. Ik heb je openingspost opgevat als theologische belangstelling, maar dat blijkt ten onrechte. Misschien ook wel naïef van mij, gezien hoe je optrad in die andere discussie, die over de doop ging. (...ging. Dus nu niet meer. Nu beheerst mealybug daar de discussie met zijn off-topic-gedoe. Maar dat terzijde.) Ik zie je namelijk vooral hele theologische vertogen afsteken om mij blijkbaar te overtuigen. Echt discussiëren doe je eigenlijk niet, maar je komt wel bombastisch met je eigen gelijk op de proppen als à priori uitgangspunt wat niet gerelativeerd mag worden, en alles wat gezegd wordt sabel je meteen neer.
Boekenlezer schreef:Janvanverweg schreef:
ik zat al te wachten op de uitverkiezing.. alweer een leer die niet rechtstreeks in de bijbel te vinden is, maar die tegen tal van dirtecte heldere schriftgedeeltes ingaat.
Het valt ook werkelijk niet mee voor je om je verwoordingen eens gewoon zakelijk te houden, hè?
Bijvoorbeeld zo: De uitverkiezing, een leer waar ik het ook al niet mee eens ben, en wat volgens mij tegen de Bijbel ingaat. Maar dat terzijde, want dat is niet het onderwerp van deze discussie.
Vanwaar toch die onbedwingbare behoefte om de boel te overschreeuwen met je eigen mening? Net als het volgende:
ik heb je in een eerdere reactie een flink aantal bijbelteksten gegeven die onderbouwen dat de twee verbonden tegenover elkaar staan. het zijn duidelijke teksten, niet uit hun context gehaald, niet verkort of verdraait weergegeven, gewoon helder in hun verwoording dat het oude verbond en het nieuwe verbond totaal anders zijn van aard.Boekenlezer schreef:Janvanverweg schreef:
ik noem het een leer omdat het van twee verschillende verbonden EEN maakt. dat is een leer! een leer die tegen de bijbel ingaat
Ofwel: ik wil best een discussie, maar laten we vooropstellen dat ik wel gelijk heb!
Zo discussieer je toch niet? Wat is dat toch? Raak je in paniek als je je moet inleven in een ander standpunt? Krijg je dan kortsluiting in je hersenen?
Indien wij tot de oorsprong der verkiezing teruggeroepen moeten worden, opdat vaststa, dat wij nergens elders dan uit de loutere milddadigheid Gods de zaligheid verkrijgen, verduisteren zij, die dit willen uitgeblust hebben, voorzover in hen is, boosaardig datgene, wat heerlijk en met volle mond behoorde geprezen te worden, en roeien de wortel zelf der nederigheid uit. Paulus getuigt duidelijk, wanneer de zaligheid van het overgebleven volk aan de genadige verkiezing wordt toegeschreven, dat eerst dan gezien wordt, dat God uit louter welbehagen zaligmaakt, die Hij wil, maar dat Hij geen loon betaalt, daar Hij zulk een loon niet schuldig kan zijn. Zij, die de deur toesluiten, opdat niemand tot smaak van deze leer zou durven naderen, doen de mensen geen geringer onrecht dan Gode; want niets anders zal voldoende zijn om naar ons behoren te vernederen, en wij zullen niet van harte gevoelen, hoezeer wij aan God verplicht zijn.
Uit:Johannes Calvijn, Institutie of onderwijzing in de christelijke godsdienst, Boek 3, ed. Dr. A. Sizoo, Zoetermeer 1999, pag. 464, 465
JCA schreef:.....
Hieruit blijkt wel dat het een zeer schandelijk spreken is dat de verkiezing niet rechtstreeks uit de Heilige Schrift komt.
mealybug schreef:Ik weet niet wat er schandelijk aan zou zijn, maar het beweren dat ''God aan sommigen het geloof schenkt en het aan anderen onthoudt (art 6) omdat de Schrift zegt dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn, is een verdraaiing van wat er staat.
Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijken staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Eerste hoofdstuk der leer artikel 6
mealybug schreef:Ik weet niet wat er schandelijk aan zou zijn, maar het beweren dat ''God aan sommigen het geloof schenkt en het aan anderen onthoudt (art 6) omdat de Schrift zegt dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn, is een verdraaiing van wat er staat.
Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijken staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
DL, Eerste hoofdstuk der leer, Van de Goddelijke verkiezing en verwerping, Artikel 6
JCA schreef:De uitverkiezing is dan ook het trooststuk van Gods ware (strijdende) Kerk hierop aarde. God zal daar ook eeuwig de eer van krijgen, om dat de verkiezing om de verheerlijking van Zijns Naams wil is.
mealybug schreef:Wat stel je je eigenlijk voor bij een strijdende kerk?
Byte schreef:erg mooi antwoord
mealybug schreef:Maar om terug te keren naar het topic:
Hebben we zonder verbond ook toegang?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten