mohamed schreef:Bij games gaat het altijd om fans, want een game spelen is geen boekhouden waarbij het alleen gaat om harde cijfers. De grote financiële successen van de Wii kwamen niet door de core gamers want die zijn er lang niet zoveel als casuale.
Alles wat Nintendo bedenkt wordt later nagemaakt door de concurrenten, denk aan Playstation move.
Oorspronkelijke denkers worden altijd afgebrand en later doen hun haters precies hetzelfde.
O, die hele move is/was een mislukking waar je nu niets meer over hoort*. Maar datzelfde geldt voor de Wii. Dat was gewoon een gimmick die misschien goed verkocht, maar die na zeer korte tijd in de kast stof lag te vangen. Is dat dan een goede console? Vanuit de boeken gezien misschien wel - hij is immers verkocht - maar je zegt zelfs al dat gamen geen boekhouden is.
*Geld ook voor de Kinekt, kan die ook z.s.m. dood?
Gaat het om fans? Ja, en ik ben bang dat Nintendo er sinds de Wii een behoorlijk aantal is kwijtgeraakt. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar de focus op casual gamers heeft ervoor gezorgd dat ik niet gauw meer een Nintendo-product zal aanraken. En de vraag is maar net of de nieuwe klanten bij wii de Wii (kon het niet laten) stof staat te vangen meteen zo merktrouw zijn dat ze de volgende console ook kopen. En natuurlijk heb je de 'fanboys' (en nu spreek ik bewust niemand hier aan, want dat is niet bevordelijk voor het gesprek) die hoe dan ook altijd alles wat Nintendo doet zullen kopen, enkel en alleen om de volgende versie van SSMB te kunnen spelen.
Het probleem is dat het erop begint te lijken dat de hele spellenindustrie aan het versimpelen is, op zoek naar een paar dollar extra winst - okay, een hele hoop dollar extra winst. Sinds de smart phones en tablets hebben bedrijven door dat er een berg geld beschikbaar is van allerlei mensen die zichzelf niet als 'gamer' zien. (casual gamers dus). Ik heb in die industrie gewerkt, dus kan ik enigszins zeggen dat ik weet hoe het eraan toegaat.
Maar goed, Nintendo is de eerste die de console en spellen versimpelt en de marketing richt op casual gamers. Dat is een financieel succes, maar een drama voor de kwaliteit - en echt, je zult niet kunnen ontkennen dat er een hele hoop bagger is uitgebracht op de Wii, met zo hier en daar een pareltje.
Maar goed, het gaat spelbedrijven blijkbaar niet om spellen, maar om winst, dus zie je Sony en Microsoft meedraaien. In mindere mate, gelukkig, en het is niet alleen maar slecht om je systemen toegankelijker te maken, maar ik zie het niet al te rooskleurig in voor de toekomst.
Komt daar nog eens bij dat er met 'microtransactions' nog meer geld uit mensen wordt geknepen en dat spellen tegenwoordig bewust onspeelbaar worden afgeleverd zodat je verplicht bent nog meer geld uit te geven. Nee, dat zijn geen goede ontwikkelingen, als je het mij vraagt.