games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: games

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 09:57

Mortlach schreef:Aan de andere kant kan ik knee-jerk excuses ook zien als het symptoom van een fanboy. In hoeverre dat het gesprek ten goede komt, is nog maar de vraag.

Bij games gaat het altijd om fans, want een game spelen is geen boekhouden waarbij het alleen gaat om harde cijfers. De grote financiële successen van de Wii kwamen niet door de core gamers want die zijn er lang niet zoveel als casuale.

Alles wat Nintendo bedenkt wordt later nagemaakt door de concurrenten, denk aan Playstation move.

Afbeelding

Oorspronkelijke denkers worden altijd afgebrand en later doen hun haters precies hetzelfde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2014 10:08

Marnix schreef:Dus. Waar kijken jullie naar uit wat games betreft? Als fantasyfan kijk ik vooral uit naar Pillars of Eternity (beetje Baldur's Gate style rpg) en Dragon Age Inquisition. Wat ik daarvan gezien heb is veelbelovend.

Thief 4 - al moet ik daar wel eerst wat reviews van zien voordat ik het daadwerkelijk koop. En dan de game die ik blind koop, waar ik videos van ontwijk omdat ik er niet te veel van wil weten: Dark Souls 2!
Deel 1 staat heel hoog in mijn lijst spellen allertijden. 100en uren speelplezier. Een spel waarbijje niet aan het handje wordt gehouden, waarin je echt moet werken om iets te bereiken, maar de beloning is dan ook intens. Ja, als je met een vracht aan currency rondloopt na een baasgevecht is het echt zenuwslopend: 1 fout en je bent alles weer kwijt. En wat ik ervan hebgezien ziet het er geweldig mooi uit voor een PS3 spel. Haar Zwanenzang, wellicht.

O, en watchdogs, als dat ooit nog uitkomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 10:16

Marnix schreef:Dus. Waar kijken jullie naar uit wat games betreft? Als fantasyfan kijk ik vooral uit naar Pillars of Eternity (beetje Baldur's Gate style rpg) en Dragon Age Inquisition. Wat ik daarvan gezien heb is veelbelovend.

Zelda HD, Mario Kart 8 en ik hoop op een nieuwe Metroid.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2014 10:42

mohamed schreef:Bij games gaat het altijd om fans, want een game spelen is geen boekhouden waarbij het alleen gaat om harde cijfers. De grote financiële successen van de Wii kwamen niet door de core gamers want die zijn er lang niet zoveel als casuale.

Alles wat Nintendo bedenkt wordt later nagemaakt door de concurrenten, denk aan Playstation move.

Oorspronkelijke denkers worden altijd afgebrand en later doen hun haters precies hetzelfde.

O, die hele move is/was een mislukking waar je nu niets meer over hoort*. Maar datzelfde geldt voor de Wii. Dat was gewoon een gimmick die misschien goed verkocht, maar die na zeer korte tijd in de kast stof lag te vangen. Is dat dan een goede console? Vanuit de boeken gezien misschien wel - hij is immers verkocht - maar je zegt zelfs al dat gamen geen boekhouden is.

*Geld ook voor de Kinekt, kan die ook z.s.m. dood?

Gaat het om fans? Ja, en ik ben bang dat Nintendo er sinds de Wii een behoorlijk aantal is kwijtgeraakt. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar de focus op casual gamers heeft ervoor gezorgd dat ik niet gauw meer een Nintendo-product zal aanraken. En de vraag is maar net of de nieuwe klanten bij wii de Wii (kon het niet laten) stof staat te vangen meteen zo merktrouw zijn dat ze de volgende console ook kopen. En natuurlijk heb je de 'fanboys' (en nu spreek ik bewust niemand hier aan, want dat is niet bevordelijk voor het gesprek) die hoe dan ook altijd alles wat Nintendo doet zullen kopen, enkel en alleen om de volgende versie van SSMB te kunnen spelen.

Het probleem is dat het erop begint te lijken dat de hele spellenindustrie aan het versimpelen is, op zoek naar een paar dollar extra winst - okay, een hele hoop dollar extra winst. Sinds de smart phones en tablets hebben bedrijven door dat er een berg geld beschikbaar is van allerlei mensen die zichzelf niet als 'gamer' zien. (casual gamers dus). Ik heb in die industrie gewerkt, dus kan ik enigszins zeggen dat ik weet hoe het eraan toegaat.

Maar goed, Nintendo is de eerste die de console en spellen versimpelt en de marketing richt op casual gamers. Dat is een financieel succes, maar een drama voor de kwaliteit - en echt, je zult niet kunnen ontkennen dat er een hele hoop bagger is uitgebracht op de Wii, met zo hier en daar een pareltje.

Maar goed, het gaat spelbedrijven blijkbaar niet om spellen, maar om winst, dus zie je Sony en Microsoft meedraaien. In mindere mate, gelukkig, en het is niet alleen maar slecht om je systemen toegankelijker te maken, maar ik zie het niet al te rooskleurig in voor de toekomst.

Komt daar nog eens bij dat er met 'microtransactions' nog meer geld uit mensen wordt geknepen en dat spellen tegenwoordig bewust onspeelbaar worden afgeleverd zodat je verplicht bent nog meer geld uit te geven. Nee, dat zijn geen goede ontwikkelingen, als je het mij vraagt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2014 10:48

O ja, en het commercieel verschijnen van de Ocular Rift.

En Next Car Game ziet er erg goed uit. Een racer met de meest onvoorstelbare damage modelling die ik ooit heb gezien.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 11:19

mohamed schreef:Zelda HD, Mario Kart 8 en ik hoop op een nieuwe Metroid.

Ik ook. En X (werktitel), daar zit ik ook op te wachten.

Maar bovenal wacht ik al heel lang op het nieuwe Bretonnia armybook. Zo'n beetje elk Warhammer leger is inmiddels vernieuwt naar de 8e editie en ik zit nog opgescheept met een 6e editie boek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 16:41

mohamed schreef:Bij games gaat het altijd om fans, want een game spelen is geen boekhouden waarbij het alleen gaat om harde cijfers. De grote financiële successen van de Wii kwamen niet door de core gamers want die zijn er lang niet zoveel als casuale.

Mortlach schreef:O, die hele move is/was een mislukking waar je nu niets meer over hoort*. Maar datzelfde geldt voor de Wii. Dat was gewoon een gimmick die misschien goed verkocht, maar die na zeer korte tijd in de kast stof lag te vangen. Is dat dan een goede console? Vanuit de boeken gezien misschien wel - hij is immers verkocht - maar je zegt zelfs al dat gamen geen boekhouden is.

*Geld ook voor de Kinekt, kan die ook z.s.m. dood?

Pikmin 1 en 2, Metroid Trilogy, Sin & Punishment II en Resident Evil 4 bewezen dat het toch wel meer was dan een gimmick.
Mortlach schreef:Gaat het om fans? Ja, en ik ben bang dat Nintendo er sinds de Wii een behoorlijk aantal is kwijtgeraakt. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar de focus op casual gamers heeft ervoor gezorgd dat ik niet gauw meer een Nintendo-product zal aanraken. En de vraag is maar net of de nieuwe klanten bij wii de Wii (kon het niet laten) stof staat te vangen meteen zo merktrouw zijn dat ze de volgende console ook kopen. En natuurlijk heb je de 'fanboys' (en nu spreek ik bewust niemand hier aan, want dat is niet bevordelijk voor het gesprek) die hoe dan ook altijd alles wat Nintendo doet zullen kopen, enkel en alleen om de volgende versie van SSMB te kunnen spelen.

Ten tijde van de N64 werd Nintendo al verweten dat hun spellen te cute waren, die klacht werd gehoor aan gegeven door de nieuwe Zelda op de GC te releasen in cartoonstyle en hem nog schattiger te maken. Nintendo richt zich nou eenmaal op kinderen en dat is altijd zo geweest. Ik snap de haat naar casuals niet, want ook zij zullen slagen en hardcore gamers worden zei Myamoto laatst.

Mortlach schreef:Het probleem is dat het erop begint te lijken dat de hele spellenindustrie aan het versimpelen is, op zoek naar een paar dollar extra winst - okay, een hele hoop dollar extra winst. Sinds de smart phones en tablets hebben bedrijven door dat er een berg geld beschikbaar is van allerlei mensen die zichzelf niet als 'gamer' zien. (casual gamers dus). Ik heb in die industrie gewerkt, dus kan ik enigszins zeggen dat ik weet hoe het eraan toegaat.

Maar goed, Nintendo is de eerste die de console en spellen versimpelt en de marketing richt op casual gamers. Dat is een financieel succes, maar een drama voor de kwaliteit - en echt, je zult niet kunnen ontkennen dat er een hele hoop bagger is uitgebracht op de Wii, met zo hier en daar een pareltje.

Dat ontken ik zeker niet en het maakt mij niet uit hoeveel bagger Nintendo voor zich laat maken, zolang ze ook maar zorgen dat er een paar parels tussen zitten vind ik het prima. Kennelijk ben ik niet hardcore genoeg en een ontzettende, want ik ben nog steeds tevreden met Nintendo. Het maakt me niet uit, ik draag dat predicaat met verve! ;)
Mortlach schreef:Maar goed, het gaat spelbedrijven blijkbaar niet om spellen, maar om winst, dus zie je Sony en Microsoft meedraaien. In mindere mate, gelukkig, en het is niet alleen maar slecht om je systemen toegankelijker te maken, maar ik zie het niet al te rooskleurig in voor de toekomst.

Komt daar nog eens bij dat er met 'microtransactions' nog meer geld uit mensen wordt geknepen en dat spellen tegenwoordig bewust onspeelbaar worden afgeleverd zodat je verplicht bent nog meer geld uit te geven. Nee, dat zijn geen goede ontwikkelingen, als je het mij vraagt.

Daar ben ik het zeker mee eens en daarom schreef ik al: zolang Nintendo de kwaliteit kan waarborgen die mij tevreden houdt ben ik klant, maar ik ben niet met ze getrouwd en laat me het geld niet zomaar uit mijn zakken kloppen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2014 21:06

mohamed schreef:Pikmin 1 en 2, Metroid Trilogy, Sin & Punishment II en Resident Evil 4 bewezen dat het toch wel meer was dan een gimmick.

Allemaal spellen die veel beter te spelen zijn zonder die zinloze motion control...

Ten tijde van de N64 werd Nintendo al verweten dat hun spellen te cute waren, die klacht werd gehoor aan gegeven door de nieuwe Zelda op de GC te releasen in cartoonstyle en hem nog schattiger te maken. Nintendo richt zich nou eenmaal op kinderen en dat is altijd zo geweest. Ik snap de haat naar casuals niet, want ook zij zullen slagen en hardcore gamers worden zei Myamoto laatst.

Waarom wordt een kritische houding meteen overdreven tot haat. Ik haat casual gamers helemaal niet. Ik vind alleen de ontwikkeling in de industrie als geheel zorgelijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 23:25

mohamed schreef:Pikmin 1 en 2, Metroid Trilogy, Sin & Punishment II en Resident Evil 4 bewezen dat het toch wel meer was dan een gimmick.

Mortlach schreef:Allemaal spellen die veel beter te spelen zijn zonder die zinloze motion control...

Nou, nee dus, dat waren net de spellen die bewezen dat motion controlled gamen heel goed kan werken en een verrijking van de spelervaring kan zijn. Ik vergat de Mario Galaxy serie nog te noemen waarbij het ook erg goed werkt. Sterren verzamelen door erop te wijzen en een geluidje te horen als ze door je wii mote worden opgeslokt is erg verslavend.
Mortlach schreef:Waarom wordt een kritische houding meteen overdreven tot haat. Ik haat casual gamers helemaal niet. Ik vind alleen de ontwikkeling in de industrie als geheel zorgelijk.

Wel, je moet het woord haat in de context van gamen niet te zwaar opvatten, want als ik zeg haters are gonna hate denk ik niet dat je casual gamers of mensen die een ander platform bezitten dood wenst. Ook heb ik geen problemen met je kritische noten, maar wat eerder genoemde games betreft vergis je je echt in je oordeel en als je dat niet ziet ben je blind. Vandaar mijn vermoeden dat het haat was. :mrgreen:

De zorg die ik met je deel is dat we moeten betalen voor extra content, een vervelende trend waar niet alleen Nintendo zich schuldig aan maakt. Dat het bedrijf zich richt op casuals uit financieel oogpunt snap ik volkomen en zoals Myamoto grappend zei zullen ze slagen en promoveren naar hardcore. Zodra deze casual gamers ouder worden en zijn uitgekeken op Wii Sports willen ze ook meer en in die vraag voorziet Nintendo ook.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 jan 2014 20:40

Aangezien het nog wel even duurt dat er een nieuw Bretonnia Armybook uitkomt (als het überhaupt nog komt) heb ik mijzelf maar een tweedehands trebuchet aangeschaft. Nieuw helaas niet meer verkrijgbaar. Voordeel is wel dat hij nu grotendeels al is geschilderd (moet nog wat plekken bijwerken). Kan ik eindelijk de grote blokken infanterie eerst even uitdunnen voordat mijn ridders er doorheen gaan slaan.

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2014 12:06

Leuk man, die warhammer-modellen zijn altijd erg mooi. Ik heb er ooit wel iets van gehad, maar had al snel door dat het een hobby zou worden die ik niet zou kunnen betalen. Ik houd het wel bij BloodBowl, dat is met kleine teams wat overzichtelijker.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2014 20:34

Mortlach schreef:Leuk man, die warhammer-modellen zijn altijd erg mooi. Ik heb er ooit wel iets van gehad, maar had al snel door dat het een hobby zou worden die ik niet zou kunnen betalen. Ik houd het wel bij BloodBowl, dat is met kleine teams wat overzichtelijker.

Ook leuk. Maar volgens mij wordt het nu niet meer ontwikkeld door Games Workshop.

Wat ik nu ook weer opgepakt heb is: League of Legends. Gratis en vermakelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 12:41

Hitler is er na wat tegenslagen toch uit om voor een X1 te gaan ten koste van de PS4.

http://www.youtube.com/watch?v=CuQ2XRNuivQ

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2014 19:14

Thief 4 is helaas geen unaniem succes. De recenties zijn zo wisselend dat ik het toch maar even oversla, voorlopig. In ieder geval betaal ik er geen 45-60 euro voor, misschien een keer tweedehands of via een Steam-aanbieding.

Wat momenteel wel alle records breekt, is Banished, een moderne versie van Dwarf Fortress, geprogrammeerd door 1 persoon, en het is zo te zien een geweldige stad/dorp-bouwer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 apr 2014 11:55

Ik heb Crusader Kings 2 maar weer eens opgepakt, met een paar nieuwe uitbreidingen (Sons of Abraham en Rajas of India). Er is genoeg verandert dat ik veel opnieuw moet leren, maar ik word wel langzaamaan beter in het manipuleren van stambomen.

Het blijft een geweldig spel met waarschijnlijk meer uren spelplezier voor je geld dan elk ander spel.

Terug naar “Archief”