hettys schreef:Ja, maar dan gaan we ook gewoon dood. dus dood, niet levend in die poel en eeuwig gemarteld.
Even een tekst:
1 kor 15
25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.
Hoe rijm je dat met een hel die eeuwig en eeuwig blijft branden met 'levende' zielen? Hoe kan God over alles regeren, in liefde, terwijl er miljarden mensen, en nog es miljarden mensen lijden in de hel? Voor eeuwig, dus niet zoals bij de tandarts, dat je denkt, over een kwartiertje is het klaar.
Kan je dat wel rijmen als alleen de duivel, de valse profeet en het beest in die poel zijn?
Wij dan, wetende de schrik des Heren bewegen de mensen tot geloof.
Als die schrik alleen maar vernietiging inhoud, is die verschikking dan wel zo groot?
Dan is het alleen maar een verlossing om weer tot niets terug gebracht te worden.
En hoe rijm jij Lukas 12 47-48 met totale vernietiging?
Degene die Zijn wil wisten maar niet gedaan hebben krijgen vele slagen, en degenen die Zijn wil niet wisten en dingen gedaan hadden die slaag verdienen krijgen weinig slagen.
Boerin schreef:Dat geloof ik ook. Dat staat er alleen over de duivel, de valse profeet en het beest. De ziel die zondigt moet sterven, zodat de geest uiteindelijk wel gered kan worden.
Dit idee:
1 Kor. 3 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
Dat gaat over gelovigen, hun werken zullen voor de rechterstoel van Christus geoordeeld worden.
De gelovige is behouden, en hun werken gaan door het vuur. Al de verkeerde werken worden als hout hooi en stoppels verbrand en de goede werken worden beloond.
hettys schreef:Wie gaan dat vuur in: mensen die niet aan liefdadigheid doen. Elke bedelaar, elke gevangene, elke zieke is eigenlijk Jezus. Dus als je daar niet mee bezig bent dan ga je het eeuwige vuur in. Er staat niets over ongelovigen.
De vorige tekst die ik kreeg over de hel ging over een gelijkenis. De arme Lazarus die vol zweren de hemel in ging. Degene in de hel was een rijke die op aarde niet omkeek naar die arme lazarus. En daarom zat ie dus in de hel.
Advies van Abraham in die gelijkenis: luister naar Mozes (de wet) en de profeten.
Er is bijna geen christen meer op aarde die dit een beetje praktiseert. geef aan bedelaars, bezoek gevangenen, en zorg voor de zieken, want dan kom je in de hemel. (nou ja, het leger des heils dan)
Doe je dat niet, dan ga je naar de hel. (of zoiets)
Dus gaan ongelooflijk veel ongelovigen naar de hemel als ze zich druk maken over armen, gevangenen en zieken. en dat zijn er best veel.
Maar mensen die wel gelovig zijn, en zich nooit iets aantrekken van de moeilijke mensen op aarde, zoals bedelaars, gevangenen, en zieken, die gaan dus naar de hel.
Ik vat een hel niet echt letterlijk op. Maar ik vind het wel een mooi idee dat al die gelovigen in hun mooie kerken
(en die worden steeds mooier in onze streken (Veluwe, Gelderse vallei) die bedelaars een beetje vies vinden, gevangenen om uit de buurt te blijven, en zieken alleen binnen de eigen gezindte verzorgen, elke zondag met hun hoedjes en zwarte kleren naar de kerk lopen (fietsen mag niet) Dat die dus de bijbel gewoon niet goed hebben gelezen.
en dat islamitische gemeenschappen, die nog echt voor elkaar zorgen, natuurvolken of boeddhistische, of welke gemeenschappen dan ook, andere primaten die om elkaar geven
chimpansees en orang-oetangs, die wel voor elkaar zorgen dat die wel weten waar het om gaat.
Maar ook: dat er een bepaalde limiet zit aan zorg als een mens (of olifant) een defect heeft op dat gebied.
Want dat komt ook voor. Dat heet een beperking.
Waar de één veel van heeft heeft een ander weer te weinig. autistische mensen bijvoorbeeld.
Je moet er geen "of of" verhaal van maken, het is "en en".
Lang niet alle mensen kennen het evangelie, dus zij worden niet op grond van geloof of ongeloof daarvan geoordeeld.
Als Jezus tot degenen die Zijn wil gedaan hebben zegt "kom in gezegenden van Mijn Vader", dan is dat gewoon zo.
En als hij tot degenen die Zijn wil niet gedaan hebben zegt: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is, dan is dat net zo goed waar.
Maar het blijft wel waar dat alle mensen die behouden worden, behouden worden door Jezus.
Volgens mij gaat Mat. 25 trouwens over het 1000-jarig vrederijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)