Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor mealybug » 17 jan 2014 22:19

refo schreef:
Ruben?
Simeon?
Levi?
Juda?
Issaschar?
Zebulon?

De juiste zit erbij!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 jan 2014 22:20

mealybug schreef:
Wie had er nog 5 broers in het OT?

Sorry. deze quiz verlies ik.
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 jan 2014 22:31

refo schreef:Ruben?
Simeon?
Levi?
Juda?
Issaschar?
Zebulon?

En bij welke past de purperen koningskleding?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 jan 2014 22:33

Het getal 5 in de bijbel verwijst meestal naar de Vijf Boeken van Mozes. Zoals 12 naar de 12 stammen van het Verbondsvolk, 40 naar een soort wachtperiode: 40 jaar in de woestijn, 40-dagen-tijd. 7 is het heilige getal van God. Zo zijn er nog een paar die soms een symbolische betekenis hebben. Maar het gegoochel met letterwaarde en optellingen daarvan, staat hier ver van af. De bijbel is geen scrabblespel.
Wat hemel en hel betreft: mijn geloof is: Bij God geborgen zijn of de totale afwezigheid van de Geest. Een hel met eeuwig vuur en meer van dergelijke gruwelijkheden is in het hoofd van mensen gevormd, die vol zijn met angst, vaak aangepraat door andere mensen en dat dan weer om macht te kunnen uitoefenen. Wie zijn bij God geborgen? Zij, over wie nog veel gepraat of gedacht wordt en in wiens geest nog veel gehandeld wordt. Dat is een geloof, want er is geen bewijs. En onder hen die bij God geborgen zijn, zijn kerkgangers en kerkvermijdenden, blanken en zwarten christenen en andersgelovigen, homo's en hetero's, enz. Ieder die bewust of onbewust geleefd heeft, zoals Jezus ons leerde. Met veel meer oog voor de ander, de naaste dan voor zichzelf. Maar het is een geloof; ik weet het niet als nuchtere wetenschap. Zo kunnen zij, die dit een dwaalleer vinden, het ook niet bewijzen, zij geloven slechts geheel anders.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 jan 2014 22:41

jaapo schreef:Het getal 5 in de bijbel verwijst meestal naar de Vijf Boeken van Mozes.

Hier gaat het over 5 mensen, 5 broers.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 jan 2014 23:26

hettys schreef:Heel bijzonder. Er is dus een eeuwig vuur (ergens) bereid voor de duivel en daar gaan dus eerst alle ongelovigen naar toe alvorens er ook maar één duivel in verdwijnt. en dat op basis van één tekst in de evangeliën.
In het oude testament staat helemaal geen woord over de hel. knip
Dat is wat jij ervan maakt, in mijn Bijbel staat: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
De hel is nu nog leeg, pas bij het oordeel voor de grote witte troon wordt naar de hel verwezen. En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 18 jan 2014 01:44

mb: jij neemt die gelijkenis dus letterlijk. Dat kan, maar ik absoluut niet. Daarom denk ik, dat die 5 broers op de 5 boeken van Mozes slaan.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jan 2014 05:43

jaapo schreef:mb: jij neemt die gelijkenis dus letterlijk. Dat kan, maar ik absoluut niet. Daarom denk ik, dat die 5 broers op de 5 boeken van Mozes slaan.

En wie is dan de rijke man in purperen kelding, een zesde boek?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 jan 2014 08:54

mealybug schreef:
De juiste zit erbij!

Oh ik dacht dat je Goliath bedoelde. Ik stap maar weer over op het cryptogrammenspel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 jan 2014 10:23

mealybug schreef:Wie had er nog 5 broers in het OT?
Leuk, een spelletje! Uhm. misschien bedoel je Ruben, Simeon, Levi, Juda, Issaschar of Zebulon? (Alhoewel dat niet klopt, want in feite hadden die ook nog vier (half)broers). Of bedoel je Hattus, Jigeal, Bariah, Nearja en Safat, de zonen van Semanja? Of Azrikam, Bochru, Ismaël, Searja, Obadja en Hanan, de zes zonen van Azel? Of anders misschien de zes zonen van Jeduthun? Of toch de zes zonen van Ketura: Zimran, Joksan, Medan, Midian, Jisbak en Suah? Lastig zeg! David kreeg ook zes zonen tijdens zijn zeven jaar te Hebron trouwens. Heeft dat ook nog wat te maken met de zeventigste jaarweken van Daniël toevallig? Of kunnen we gewoon zeggen dat zes zonen een representatieve gezinssamenstelling was in die tijd?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 18 jan 2014 12:01

Rozijn schreef:C.S. Lewis schrijft ergens, en ik stem met hem in, dat hij God zou dienen, ook al was er geen hemel of hel, omdat God dat waard is.

Toch speelt de zaligheid wel een grote rol in de Bijbel. De naam Jezus betekent Zaligmaker.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jan 2014 12:18

Jvslooten schreef:Leuk, een spelletje! Uhm. misschien bedoel je Ruben, Simeon, Levi, Juda, Issaschar of Zebulon? (Alhoewel dat niet klopt, want in feite hadden die ook nog vier (half)broers). Of bedoel je Hattus, Jigeal, Bariah, Nearja en Safat, de zonen van Semanja? Of Azrikam, Bochru, Ismaël, Searja, Obadja en Hanan, de zes zonen van Azel? Of anders misschien de zes zonen van Jeduthun? Of toch de zes zonen van Ketura: Zimran, Joksan, Medan, Midian, Jisbak en Suah? Lastig zeg! David kreeg ook zes zonen tijdens zijn zeven jaar te Hebron trouwens. Heeft dat ook nog wat te maken met de zeventigste jaarweken van Daniël toevallig? Of kunnen we gewoon zeggen dat zes zonen een representatieve gezinssamenstelling was in die tijd?

Wat herbevestigend weer.
Veel kennis, maar geen verdere diepgang.
Enfin, wie van de 6 paste het koninklijk leed,
We waren nl alweer een schakeltje verder ;-)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 jan 2014 12:23

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 jan 2014 12:32

refo schreef:
Ruben?
Simeon?
Levi?
Juda?
Issaschar?
Zebulon?

mealybug schreef:De juiste zit erbij!

Ik snap er niks van. Dat zijn de zonen van Jakob, Israel, die naar het Paradijs gingen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jan 2014 12:53

Bambi schreef:Volgens mij zoek je dieper dan die gelijkenis laat zien en ontkracht je daarmee vast weer de ware betekenis.

De gelijkenissen waren aan de joden gericht, dus hebben ze een zekere lading die in het OT terug te vinden is.
De rijke man had geen 13 broers, geen 3, maar VIJF.
Gelijkenissen zijn geen sprookjes of verhaaltjes. Er zit veel meer achter.
Waarom had de man purperen kleding?
je hebt nergens een antwoord op, je wordt alleen maar (weer) persoonlijk.
Weet jij de betekenis eigenlijk wel?

Terug naar “[Religie] - Open forum”