Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 11:00

hubert schreef:Daar weten we toch niets van? We weten helemaal niet wat God denkt, doet of wil in het geval er een hel zou bestaan.
Hij wil in ieder geval niet dat iemand verloren gaat. Als ik dan de dezelfde redeneertrant toepas zou ik het volgende kunnen zeggen: Hij wil het niet, hij is machtig genoeg, dus Hij zal er zeker voor zorgen dat niemand verloren gaat. Niets is namelijk onmogelijk bij God.

God wil dat je hsm liefhebt en gehoorzaamt.
En gehoorzamen kan alleen wanneer iemand heerst over zijn eigen wil, deze ombuigt.
God wil geen robots, die Hij programmeert om gehoorzaam te zijn.
God is Liefde , Liefde en dwang kunnen niet door 1 deur.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 16 jan 2014 11:13

mealybug schreef:God is Liefde , Liefde en dwang kunnen niet door 1 deur.

Maar is Saulus/Paulus niet het ultieme voorbeeld dat God je, ook tegen je zin, in je kraag kan vatten?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2014 11:14

Heb mij lief, want anders...!

Nee hoor, geen dwang te bekennen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 jan 2014 11:15

Mealybug
God wil dat je hsm liefhebt en gehoorzaamt.
En gehoorzamen kan alleen wanneer iemand heerst over zijn eigen wil, deze ombuigt.
God wil geen robots, die Hij programmeert om gehoorzaam te zijn.
God is Liefde , Liefde en dwang kunnen niet door 1 deur.

Ik ben het wel met je eens, maar het is weer een soort redenering die ervan uitgaat dat wij weten wat God precies wil etc. Liefde en dwang kunnen niet samen zeg je. Ergens lees ik in de Bijbel: dwing ze om in te gaan!
Volgens mij is God de gans Andere. Het overstijgt ons denken. Zoiets.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 jan 2014 11:18

Mortlach schreef:Heb mij lief, want anders...!

Nee hoor, geen dwang te bekennen.
Het is maar wat je op de puntjes neerzet. Als ik richting een afgrond loop en iemand roept: "keer je om! Luister naar mij, want anders val je erin en stort je jezelf te gronde!" dan heeft dat niets te maken met dwang ofzo, maar met mededogen van degene die roept en eigenwijsheid van mij als ik niet luister. Sterker nog, dan zou het dwang zijn als diegene mij zou beletten om door te lopen. En zou ik dat erg vinden als ik zo gedwongen zou worden?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 11:30

hubert schreef:
Ik ben het wel met je eens, maar het is weer een soort redenering die ervan uitgaat dat wij weten wat God precies wil etc. Liefde en dwang kunnen niet samen zeg je. Ergens lees ik in de Bijbel: dwing ze om in te gaan!
Volgens mij is God de gans Andere. Het overstijgt ons denken. Zoiets.

het dwingen om in te gaan in Lukas, wordt in mattheus 22 (dezelfde gelijkenis) vertaald met (op) roepen tot.

Hoe dan ook, het is een gelijkenis, welke de joden moest waarschuwen voor wat zou komen , en het is gebeurd.
Bovendien gaat het over een slaaf,
Is een slaaf ook maar enigszins in de positie om te dwingen?
Nee, integendeel, een slaaf wordt gedwongen.

Bovendien is een mens (met een beetje persoonlijkheid) niet te dwingen, hoevelen hebben hun leven niet gelaten en zullen het leven nog laten vanwege hun geloof/overtuigingen?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 jan 2014 11:56

mealybug schreef:het dwingen om in te gaan in Lukas, wordt in mattheus 22 (dezelfde gelijkenis) vertaald met (op) roepen tot.

Hoe dan ook, het is een gelijkenis, welke de joden moest waarschuwen voor wat zou komen , en het is gebeurd.
Bovendien gaat het over een slaaf,
Is een slaaf ook maar enigszins in de positie om te dwingen?
Nee, integendeel, een slaaf wordt gedwongen.

Bovendien is een mens (met een beetje persoonlijkheid) niet te dwingen, hoevelen hebben hun leven niet gelaten en zullen het leven nog laten vanwege hun geloof/overtuigingen?

Ik verbaas me erover hoe jij je in alle mogelijke bochten wringt om deze woorden van Christus maar zo irrelevant mogelijk te maken.

1) Lees jij de evangelien zo dat jij uit de 4 getuigenissen, 1 enkele getuigenis samenstelt met de woorden die je het meest bevallen? Een beetje van Lukas hier, en een beetje van Mattheus daar? Dat lijkt mij niet de juiste aanpak. Ook Lukas werd geinspireerd toen hij het evangelie opschreef. Ook zijn woorden moet je serieus nemen, en niet uitspelen tegen de andere evangelisten.

2) je zegt: "het is een gelijkenis...end het is gebeurd". Volgens mij niet hoor. De werkelijkheid van deze gelijkenis is nog steeds in gang. Het heeft niet alleen betekenis voor de Joden, want ook de mensen die toen wel kwamen, zijn gewaarschuwd. We moeten immers wel met een bruiloftskleed verschijnen.

3) Ik snap niet hoe je zo neerbuigend kan doen over de slaven in de gelijkenis. Dat zijn volgens mij de profeten en mensen die het evangelie verbreiden. Inderdaad kunnen de slaven uit zichzelf niets, maar ze hebben Goddelijke autoriteit. Maar slaven worden door God heel anders behandeld dan dat wij mensen doen. En de slaven moeten bij het dwingen niet forceren oid, maar wel verder dan vrijblijvend de gasten nodigen. Er is namelijk behoorlijk wat op het spel.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 12:06

“2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zeker koning die voor zijn zoon een bruiloft bereid had, 3 en hij stuurde zijn slaven eropuit om de genodigden voor de bruiloft te roepen. En zij wilden niet komen.

4 Opnieuw stuurde hij andere slaven eropuit en hij zei: Zeg tegen de genodigden: Zie, ik heb mijn middagmaal gereedgemaakt; mijn ossen en de gemeste beesten zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed. Kom naar de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen weg, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 En de anderen grepen zijn slaven, mishandelden hen en doodden hen.

7 Toen de koning dat hoorde, werd hij toornig. En hij stuurde zijn legers, bracht die moordenaars om en stak hun stad in brand.

Het jaar 70 niet voldoende bewijs?
Stefanus als mishandelde en gestenigde slaaf/ diensknecht (zoals je wilt) niet voldoende bewijs?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 12:22

Van de weigering om deze uitnodiging aan te nemen lezen wij in vers 5 en 6. Zij nemen het lichtvaardig op, negeren het aanbod en houden zich bezig met aardse dingen, zoals de handel. Zij deden precies hetzelfde wat Juda deed nadat hij met zijn broers Jozef had verkocht, hij werd een handelsman (Gen. 38).
Over symboliek en typologie gesproken.

Tot zover de joden.

8 Toen zei hij tegen zijn slaven: De bruiloft is wel bereid, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Ga daarom naar de kruispunten van de landwegen en nodig er voor de bruiloft zovelen uit als u er zult vinden. 10 En die slaven gingen naar de wegen, verzamelden allen die zij vonden, zowel slechte als goede mensen; en de bruiloftszaal werd gevuld met aanliggende gasten.

11 Toen de koning naar binnen was gegaan om de aanliggende gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding. 12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij was met stomheid geslagen. 13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en tandengeknars. 14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren”.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 16 jan 2014 14:50

Daarom!
Er zijn genoeg aanwijzingen over hoe het in de hel is.

Ik herinner me ook een passage waar iets geprofeteerd wordt over hoe het er in de hel aan toe gaat: Als je daar komt dan zullen je mede helbewoners blij zijn dat je er ook gekomen bent, ze gunnen je de gerechtigheid niet. Ze zullen zoiets zeggen als: Haa gelukkig ben je ook hier!
Waar het precies staat ben ik vergeten.

En dat het bij de meesten averechts werkt om aan te kondigen dat er een oordeel komt en dat men zich moet bekeren, kan ik wel aandacht aan besteden.
Maar het staat me vrij om ook aandacht te besteden aan degenen bij wie het goed valt, want daar is het mij en ook God om te doen. Je zult naar iedereen moeten luisteren, en met iedereen rekening moeten houden, wil je rechtvaardig bevonden kunnen worden. Zo is hoe God het doet. Hij verhoort iedereen. Wanneer wij dat zelf ook zo gaan doen als God het doet, zullen we vanzelf wel gaan inzien dat je niet zomaar een mening over iemand kunt vormen en dat het minder gemakkelijk is dan dat het lijkt.
God heeft ons lief en daarom zal Hij onze vijanden van ons afwenden.
En zeker, die wat geoordeeld gaan worden zijn mooi zoals iedere mens, maar toch worden ze geoordeeld.
Liefde doet ook pijn.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 jan 2014 15:40

Prisoner schreef:En dat het bij de meesten averechts werkt om aan te kondigen dat er een oordeel komt en dat men zich moet bekeren, kan ik wel aandacht aan besteden.
Praten over het oordeel bij mensen die ervan overtuigd zijn dat er na dit leven niets meer is, heeft inderdaad geen zin. Ook het evangelie komt er niet in als men niet gelooft dat God bestaat. Wat blijft over dan? Proberen te overtuigen dat God wel bestaat? Kan, maar wordt uiteindelijk wetenschappelijk/filosofisch. Een andere methode is het tonen van liefde zoals de Bijbel het ons leert. Leven vanuit je overtuiging, en die zichtbaar maken. En als dat iemand raakt, dan kan er een moment ontstaan waarop je je geloof kunt delen en onder woorden brengen.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 16 jan 2014 15:58

Klopt!
Als iemand niet in het hiernamaals gelooft, zal dat geen vat op hem hebben.
Hij zal zich er dan niets van aan trekken en ook niet de behoefte voelen er averechts op te reageren.

Je zou ze verder nog kritische vragen kunnen stellen.
Bijvoorbeeld de wet... is die van de mensen of uit de hemel gekomen?
En als die uit de mens is... hoe kan een bedenksel dan boven de bedenker komen te staan?

Helemaal geen wet? Oké, dan kun je God ook niet onrechtvaardig noemen wanneer Hij gaat doen waar Hij zin in heeft... :D

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 jan 2014 19:04

De hel is een verzinsel om mensen angst aan te jagen zodat ze niet van hun geloof zouden vallen. Als de bijbel gewoon goed vertaald wordt bestaat er helemaal geen hel. Nou. gelukkig maar.

Zou het niet raar zijn als mensen gaan geloven om niet in de hel te komen? Is dat geen totaal verkeerde motivatie? Volgens mij is dat niet eens een geloof.
Ook gif is geschapen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 jan 2014 19:57

hettys schreef:De hel is een verzinsel om mensen angst aan te jagen zodat ze niet van hun geloof zouden vallen. Als de bijbel gewoon goed vertaald wordt bestaat er helemaal geen hel. Nou. gelukkig maar.

Zou het niet raar zijn als mensen gaan geloven om niet in de hel te komen? Is dat geen totaal verkeerde motivatie? Volgens mij is dat niet eens een geloof.

Er zijn genoeg teksten die het hebben over een buitenste duisternis, sulfur, zwaver, knersing van tanden.
Of Luk 16: "En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij in pijn verkeerde, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot." Ik weet niet wat het oorspronkelijke woord is welke de vertalers met hel hebben vertaald, maar volgens mij is de strekking duidelijk: iets anders dan bij God.
En waarom zou je geloven als het geen verschil maakt? Waarom de moeilijke weg als het blijkbaar ook makkelijk kan? Sterker nog, iedereen die je vertelt over een hemel, zal automatisch zich gaan afvragen of er dan geen alternatief is. De hel is in de eerste plaats niet bedacht om mensen bang te maken. Dat is een bij-effect van een focus op de hel.

Mensen die geloven om niet in de hel te komen, zijn als mensen die zonder bruiloftskleed bij de koninklijke bruiloft aankomen. En daar quote Mealybug iets over:
"Toen de koning naar binnen was gegaan om de aanliggende gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding. 12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij was met stomheid geslagen. 13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en tandengeknars. 14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren”. Dat is dus inderdaad een verkeerde motivatie, en het is goed om dat andere mensen duidelijk te maken. Het geloof gaat in de eerste plaats niet om het eigen behoud.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 jan 2014 22:00

hettys schreef:De hel is een verzinsel om mensen angst aan te jagen zodat ze niet van hun geloof zouden vallen. Als de bijbel gewoon goed vertaald wordt bestaat er helemaal geen hel. Nou. gelukkig maar.

alexander91 schreef:Er zijn genoeg teksten die het hebben over een buitenste duisternis, sulfur, zwaver, knersing van tanden.
Of Luk 16: "En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij in pijn verkeerde, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot." Ik weet niet wat het oorspronkelijke woord is welke de vertalers met hel hebben vertaald, maar volgens mij is de strekking duidelijk: iets anders dan bij God.

Dat is een gelijkenis. Je wilt me toch niet vertellen dat we straks vanuit de hel in de hemel kunnen kijken en tegen elkaar kunnen praten? Je zal daar als christen je familie in de hel zien zitten. En het lijkt me toch sterk dat Abraham alle armen in de wereld aan zijn zijde heeft zitten. Dat zijn er veel hoor.
Die hele tekst wordt niet letterlijk opgevat door christenen, alleen om te beweren dat de hel wel bestaat.
Wat zegt Abraham aan het einde van het verhaal:

28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’

christenen hebben de wet en de profeten allang achter zich gelaten. En ze zo rijk als ze dat maar lukt.

Die gelijkenis wordt verteld omdat veel rijke mensen te weinig compassie hebben met armen: men wordt aangespoord om zich te bekommeren om de armen. De boodschap van Jezus is dat rijkdom niet goed is. (geen schatten op aarde)
christenen trekken zich niets aan van deze teksten. Ze zijn gewoon lekker rijk (uitzonderingen daargelaten) En geven vooral weinig aan bedelaars. (want die kopen er toch maar drank van, of drugs)

(ik vind trouwens die mensen van het leger des heils wel goed werk doen, en is natuurlijk wel veel prima werk, wat trouwens ongelovigen ook gewoon doen als vrijwilligers bij de voedselbank enzo. )

En waarom zou je geloven als het geen verschil maakt? Waarom de moeilijke weg als het blijkbaar ook makkelijk kan? Sterker nog, iedereen die je vertelt over een hemel, zal automatisch zich gaan afvragen of er dan geen alternatief is. De hel is in de eerste plaats niet bedacht om mensen bang te maken. Dat is een bij-effect van een focus op de hel.

De moeilijke weg??
Ik ken vrijwel geen christenen die een moeilijke weg bewandelen. Ik las laatst zelfs dat in Nederland de christenen relatief rijker zijn dan dan de niet-christenen. (eind nov in de spits)
http://www.funkyfish.nl/blog/64428/gelo ... echt-.html

Waarom zou je geloven? Als niet christenen niet naar de hel gaan is er niks meer aan?

Mensen die geloven om niet in de hel te komen, zijn als mensen die zonder bruiloftskleed bij de koninklijke bruiloft aankomen. En daar quote Mealybug iets over:
"Toen de koning naar binnen was gegaan om de aanliggende gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding. 12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij was met stomheid geslagen. 13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en tandengeknars. 14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren”. Dat is dus inderdaad een verkeerde motivatie, en het is goed om dat andere mensen duidelijk te maken. Het geloof gaat in de eerste plaats niet om het eigen behoud.

Ook weer een gelijkenis. Bij gelijkenissen is de focus op wat iets betekent, de boodschap dus, en vat het vooral niet letterlijk op!

alle woorden die in de bijbel met hel worden vertaald betekenen helemaal geen hel. Meestal graf, dodenrijk of het woord gehenna wordt vertaald als hel.
Ik lees nergens in de bijbel dat God de aarde, de hemel en de hel schiep. God schiep hemel en aarde. en daarmee basta.

Ik kan je nog wel een alternatief bieden hoor, voor het geval je het vervelend vind om met ongelovigen naar de hemel te gaan: Dan gaan de gelovigen naar de hemel, en de ongelovigen zijn gewoon dood. en die mogen gewoon dood zijn zonder gezeur en zonder bewustzijn. Hersendood, zeg maar.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”