hettys schreef:De hel is een verzinsel om mensen angst aan te jagen zodat ze niet van hun geloof zouden vallen. Als de bijbel gewoon goed vertaald wordt bestaat er helemaal geen hel. Nou. gelukkig maar.
Zou het niet raar zijn als mensen gaan geloven om niet in de hel te komen? Is dat geen totaal verkeerde motivatie? Volgens mij is dat niet eens een geloof.
alexander91 schreef:Er zijn genoeg teksten die het hebben over een buitenste duisternis, sulfur, zwaver, knersing van tanden.
Of Luk 16: "En ook de rijke man stierf en werd begraven. En toen hij in de hel zijn ogen opsloeg, waar hij in pijn verkeerde, zag hij Abraham van ver en Lazarus in zijn schoot." Ik weet niet wat het oorspronkelijke woord is welke de vertalers met hel hebben vertaald, maar volgens mij is de strekking duidelijk: iets anders dan bij God.
Dat is een gelijkenis. Je wilt me toch niet vertellen dat we straks vanuit de hel in de hemel kunnen kijken en tegen elkaar kunnen praten? Je zal daar als christen je familie in de hel zien zitten. En het lijkt me toch sterk dat Abraham alle armen in de wereld aan zijn zijde heeft zitten. Dat zijn er veel hoor.
Die hele tekst wordt niet letterlijk opgevat door christenen, alleen om te beweren dat de hel wel bestaat.
Wat zegt Abraham aan het einde van het verhaal:
28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’ christenen hebben de wet en de profeten allang achter zich gelaten. En ze zo rijk als ze dat maar lukt.
Die gelijkenis wordt verteld omdat veel rijke mensen te weinig compassie hebben met armen: men wordt aangespoord om zich te bekommeren om de armen. De boodschap van Jezus is dat rijkdom niet goed is. (geen schatten op aarde)
christenen trekken zich niets aan van deze teksten. Ze zijn gewoon lekker rijk (uitzonderingen daargelaten) En geven vooral weinig aan bedelaars. (want die kopen er toch maar drank van, of drugs)
(ik vind trouwens die mensen van het leger des heils wel goed werk doen, en is natuurlijk wel veel prima werk, wat trouwens ongelovigen ook gewoon doen als vrijwilligers bij de voedselbank enzo. )
En waarom zou je geloven als het geen verschil maakt? Waarom de moeilijke weg als het blijkbaar ook makkelijk kan? Sterker nog, iedereen die je vertelt over een hemel, zal automatisch zich gaan afvragen of er dan geen alternatief is. De hel is in de eerste plaats niet bedacht om mensen bang te maken. Dat is een bij-effect van een focus op de hel.
De moeilijke weg??
Ik ken vrijwel geen christenen die een moeilijke weg bewandelen. Ik las laatst zelfs dat in Nederland de christenen relatief rijker zijn dan dan de niet-christenen. (eind nov in de spits)
http://www.funkyfish.nl/blog/64428/gelo ... echt-.htmlWaarom zou je geloven? Als niet christenen niet naar de hel gaan is er niks meer aan?
Mensen die geloven om niet in de hel te komen, zijn als mensen die zonder bruiloftskleed bij de koninklijke bruiloft aankomen. En daar quote Mealybug iets over:
"Toen de koning naar binnen was gegaan om de aanliggende gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding. 12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij was met stomheid geslagen. 13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en tandengeknars. 14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren”. Dat is dus inderdaad een verkeerde motivatie, en het is goed om dat andere mensen duidelijk te maken. Het geloof gaat in de eerste plaats niet om het eigen behoud.
Ook weer een gelijkenis. Bij gelijkenissen is de focus op wat iets betekent, de boodschap dus, en vat het vooral niet letterlijk op!
alle woorden die in de bijbel met hel worden vertaald betekenen helemaal geen hel. Meestal graf, dodenrijk of het woord gehenna wordt vertaald als hel.
Ik lees nergens in de bijbel dat God de aarde, de hemel en de hel schiep. God schiep hemel en aarde. en daarmee basta.
Ik kan je nog wel een alternatief bieden hoor, voor het geval je het vervelend vind om met ongelovigen naar de hemel te gaan: Dan gaan de gelovigen naar de hemel, en de ongelovigen zijn gewoon dood. en die mogen gewoon dood zijn zonder gezeur en zonder bewustzijn. Hersendood, zeg maar.
Ook gif is geschapen.