Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Bambi » 13 jan 2014 22:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 jan 2014 23:06

Bambi schreef:Ik hou niet zo van meneer Mark Driscoll.
Lees deze link maar eens over hem:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ezen.dhtml
Als ik eerlijk ben is wat ik nu lees nieuw voor mij, terwijl ik al best veel van hem heb beluisterd. Ook in het RD zijn al verschillende artikelen verschenen. Het is goed om kritisch te blijven, maar veroordeel iemand niet te snel. Luther had ook -even voorzichtig uitgedrukt- zijn minder fijne kantjes, en zelfs Mozes, de meest zachtmoedige man op aarde sloeg tegen de rots. Ik moet trouwens toegeven dat mijn wenkbrauwen verschillende keren fronsten toen ik het artikel las. In de verschillende preken die ik gehoord heb spreekt hij bijvoorbeeld juist ontzettend liefdevol en waarderend over zijn vrouw, terwijl in het artikel een heel ander beeld wordt neergezet.

In ieder geval, bedankt voor je attentie Bambi. Dat waardeer ik echt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 jan 2014 00:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:34, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 jan 2014 12:57

Bambi schreef:Ik hou niet zo van meneer Mark Driscoll.
Lees deze link maar eens over hem:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ezen.dhtml
Wat een vent zeg, die heeft zeker nog nooit van het woord respect gehoord :!:
Ik heb geen trek om iets van hem te luisteren =; .............. :)C
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 14 jan 2014 15:36

Ik vind het altijd het beste om nadruk op de liefde te leggen, maar een liefdevol iemand doet het kwade weer wél haten.
En het valt zeker te verwachten dat veel mensen averechts reageren op het idee 'hel', maar dat doen ze puur om zichzelf te rechtvaardigen.
Men zal het thema 'oordeel en hel' zeker nodig hebben, wil men de liefde kunnen omschrijven.
In Mattheüs 11,19 staat bijvoorbeeld dat de wijsheid wordt gerechtvaardigd door haar kinderen.

Zelf ga ik meestal op zoek naar geloof in een ander en wanneer ik het vind, heb ik zekerheid over die persoon. Ik weet dan dat ie naar de hemel wil en dat is prettig.
Wanneer je echter geen geloof in een ander vindt, ben je geneigd om je zorgen te maken over die persoon. Je wilt hem helpen het goede te begrijpen zoals jij het zelf begrijpt. Toch zijn er ook mensen die het goede niet willen. Daar hebben we rekening mee te houden. In Titus 1,15 staat dat voor ons alles rein is, maar voor een ongelovige is niets rein. Zo noemen wij de bijbel wel een heilig boek, maar in handen van een ongelovige is datzelfde boek juist een vloek, want die maakt er misbruik van.
Het punt is dan ook dat we ons eigenlijk geen zorgen hoeven te maken. Ook al vinden we geen geloof in bepaalde mensen, toch kunnen ze gaan nadenken over ons geloof.
Bepaal daarom maar nooit voor een ander dat ie naar de hel gaat!
Mensen hebben tijd nodig om dingen te onderzoeken.

En als mensen uiteindelijk dan toch naar de hel gaan: het zij zo.
Ik weet in ieder geval dat het niet eerlijk is om jezelf te rechtvaardigen, maar in de hel zijn er enkel nog mensen die dat voortdurend doen en juist daarom is het een kwelling om daar te zijn.
God zal iedereen geven wat zij willen, dus voor de hypocrieten en de mensen met boze bedoelingen zal dat een verdraaid resultaat worden.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 jan 2014 20:50

Bambi schreef:Meningen die keihard tegen God's almacht ingaan, van mensen die claimen Christen te zijn?
Dat went nooit, al hoor ik ze nog zo vaak.

Dat is gek? ik heb nergens iets gezegd wat tegen de bijbel ingaat. misschien is God almachtig, maar dan nog gaan er dagelijks mensen dood die nooit gehoord hebben over Jezus of de bijbel. Dat is nu eenmaal zo. Leef jij wel in de werkelijkheid?
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jan 2014 10:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 jan 2014 20:40

Hettys schreef:Dat zijn anekdotes die geen mens overtuigen dat alle mensen die nooit met het christendom in aanraking komen toch door Jezus (in een droom) geroepen worden. Er sterven dagelijks ongelooflijk veel mensen die nooit iets gehoord hebben over Jezus of niet in staat zijn gelovig te zijn.

Bambi schreef:Dus je zegt eigenlijk dat God ongelovigen uitzoekt om te roepen?
Zo kom je dan toch bij de uitverkiezing.

Als je ervan uitgaat dat iedereen persé christelijk moet zijn om niet in de hel te komen, en uitgaande van het feit dat lang niet iedereen even veel kans maakt om christelijk te worden, of te blijven dan is het inderdaad zo dat God mensen uitkiest. Zoals het trouwens inderdaad in de bijbel staat.
Maar het is dan wel curieus dat die kanshebbers vooral op bepaalde plaatsen op de wereld wonen, namelijk waar veel kinderen christelijk worden opgevoed.
Overigens worden die kinderen niet voor niets christelijk opgevoed: juist omdat ouders de kans willen vergroten dat hun kind ook christelijk blijft als ie volwassen is.
Zij weten ook wel dat die kans verkleint wordt als een kind opgroeit in een boeddhistisch klooster.

Met dat doel bestaan er christelijke en zelfs reformatorische scholen.
Ook gif is geschapen.

goldberg

Berichtdoor goldberg » 15 jan 2014 23:10

En we laten het oordelen aan God over. We hebben al meer dan genoeg aan ons zelf , om Jezus Christus , onze verlosser te volgen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Dat zegt Jezus naar ons toe. Wij mogen onderzoeken wat de hel inhoudt dat staat ook in de Bijbel maar niet oordelen wie wel of niet. Ik krijg er een wrange smaak van dit soort denken. Die gaat naar de hel en die niet. Wij kunnen niet kijken in een mensenhart , dat kan God alleen dus laat God oordelen , Jezus is aan het kruis gegaan voor ieder mens en we zijn nu in de genadetijd. Ieder mens kan kiezen wat ie wil , volgen of niet. Maar dat geeft ons niet het recht om daar over te oordelen. Zelfs in Judas staat dat zelfs de engel niet durfde oordelen, en dat deze zei , de Here bestraffe u , tegen de duivel toen de duivel over Mozes zijn lichaam twistte.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 06:58

goldberg schreef:Ieder mens kan kiezen wat ie wil , volgen of niet. Maar dat geeft ons niet het recht om daar over te oordelen. Zelfs in Judas staat dat zelfs de engel niet durfde oordelen, en dat deze zei , de Here bestraffe u , tegen de duivel toen de duivel over Mozes zijn lichaam twistte.

Wijze woorden, (logisch, want ze komen rechtstreeks uit de Bijbel)
Ook Petrus werd vermaand bij het oppakken van het zwaard.
Maar wat zegt de christen meerderheid sinds Augustinus?
DWINGT om in te gaan.
''Compelle Intrare '' !

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2014 08:34

mealybug schreef:Maar wat zegt de christen meerderheid sinds Augustinus?
DWINGT om in te gaan.
''Compelle Intrare '' !
Bedoel je deze tekst:
Luk. 14:23 En de heer zei tegen de slaaf: Ga eropuit naar de landwegen en heggen en dwing hen binnen te komen, opdat mijn huis vol wordt. :?:

Overigens leggen de kanttekenaren het zo uit: " Namelijk met ernstig en gedurig aanhouden. Zie dergelijke Gen. 33:11; Luk. 24:29."
en dus niet met een dwangbuis of iets dergelijks.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 08:35

elbert schreef:Bedoel je deze tekst:
Luk. 14:23 En de heer zei tegen de slaaf: Ga eropuit naar de landwegen en heggen en dwing hen binnen te komen, opdat mijn huis vol wordt. :?:

YES !!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 jan 2014 09:34

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jan 2014 09:35

elbert schreef:Bedoel je deze tekst:

Overigens leggen de kanttekenaren het zo uit: " Namelijk met ernstig en gedurig aanhouden. Zie dergelijke Gen. 33:11; Luk. 24:29."
en dus niet met een dwangbuis of iets dergelijks.

Dus toch maar weg met Augustinus' dwangbevel -uitleg?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 jan 2014 10:54

Prisoner:
En als mensen uiteindelijk dan toch naar de hel gaan: het zij zo.
Ik weet in ieder geval dat het niet eerlijk is om jezelf te rechtvaardigen, maar in de hel zijn er enkel nog mensen die dat voortdurend doen en juist daarom is het een kwelling om daar te zijn.
God zal iedereen geven wat zij willen, dus voor de hypocrieten en de mensen met boze bedoelingen zal dat een verdraaid resultaat worden
.

Daar weten we toch niets van? We weten helemaal niet wat God denkt, doet of wil in het geval er een hel zou bestaan.
Hij wil in ieder geval niet dat iemand verloren gaat. Als ik dan de dezelfde redeneertrant toepas zou ik het volgende kunnen zeggen: Hij wil het niet, hij is machtig genoeg, dus Hij zal er zeker voor zorgen dat niemand verloren gaat. Niets is namelijk onmogelijk bij God.
Dus de hele wereld verzoend met God.
Maar ik hou niet van dergelijk redeneren, dus skip het maar gauw!

Terug naar “[Religie] - Open forum”