De twee Grimbergens die ik nog niet gedronken had, heb ik gisteren en vandaag gedronken.
Gisteren de Grimbergen Goud 8°. Die is vrij licht van kleur, en heeft een flinke schuimkraag als je hem inschenkt. Daardoor lukte het gisteren niet om hem in één keer leeg te schenken in het glas. Het bier smaakt verder prima. Eigenlijk zoiets als een goed blond bier, maar dan net even anders.
En vandaag de Grimbergen Optimo Bruno, een die ik volgens
iemand in deze draad zeker een keer gedronken moet hebben. Van ruiken aan dit bier - iets wat ik normaal gesproken wel doe - is het trouwens niet gekomen. Toen ik het deed had ik al een slok op, maar dat werkt blijkbaar niet. De verrassing is er dan niet meer voor de zintuigen. Hoewel de
smaakindicator op de website van Grimbergen hetzelfde aangeeft als bij
Goud 8°, smaakt dit bier toch echt wel heel anders. Het is donkerder bier, en dat is sowieso al behoorlijk anders. En met 10% zit er behoorlijk wat alcohol in, en dat heeft ook consequenties voor de smaak. Het is dan bepaald geen waterig biertje! Ik vond het prima bier om te drinken.
De Grimbergen bieren zijn allemaal eigenlijk wel goed. De Tripel beviel me denk ik nog het minste, maar dat heeft te maken het dat bitterheidsprobleem wat ik nogal met tripels ervaar. Een slechte tripel is het zeker niet. Je hoort mij ook niet zeggen dat Grimbergen Tripel niet goed te drinken is. Mijn persoonlijke voorkeur zal gewoon wat minder naar tripels uitgaan.