Berichtdoor jaapo » 09 jan 2014 22:21
Ik hou me aan mijn eerdere stelling: het lezen van de bijbel als heilsgeschiedenis van God met de mensen en de mensen met God, vermengen met gewone, algemene geschiedenis, is een heilloze weg. Dan moet het toch weer "kloppen" en dat is een nutteloze onderneming, als je de Heilige Schrift respecteert en andermans en je eigen geloof serieus neemt. En door het te willen laten kloppen, krijg je al gauw de bewering, dat je de Waarheid gevonden hebt. Nou, die enige echte Waarheid van Gods Woord is nog niet zo eenvoudig te onderkennen. Als dat wel zo was, zouden er niet zoveel verschillende kerken, groepen en sekten zijn. Wie staat, zie toe, dat hij/zij niet valle. En als je waarschuwingen uit de bijbel voor valse profeten citeert, denk er dan aan, dat het nog maar de vraag is, of jij zelf die valse profeet niet bent.
Waarom Noach nu ineens hier opduikt, is mij volslagen onduidelijk. En het vasthouden aan betekenis in de sterrenhemel/sterrenbeelden is zo bizar in mijn optiek, dat ik daar verder niet op reageer. Op zichzelf vind ik de sterrenhemel en de sterrenbeelden een boeiende materie en ik lees er graag over en kijk ook graag buiten bij heldere hemel, maar het heeft helemaal niets met mijn geloof te maken. Dan nog een korte reactie op @Marnix (een eindje terug alweer): Ik geloof niet, dat de kindermoord letterlijk zo gebeurd is, omdat: a. het verder nergens voorkomt en iedereen toch geshockeerd zou moeten zijn, zelfs al zou het maar over enkele kinderen gaan. Maar het wordt nergens nooit meer aangehaald. b. ik het in strijd vind met de drieënigheid (als die zou bestaan); dat tijdens de geboorte van de Levensvorst, God als mens, het Licht der Wereld, er diepe duisternis moet ontstaan bij onschuldige kinderen en hun hun nietsvermoedende ouders. c. ik niet geloof in een god als een soort Superpersoon, zo ook niet in een soort Persoon als beeld van het kwade. Satan is voor mij een symbool van de afwezigheid van Gods Geest. Maar juist bij de geboorte van Christus was er op aarde één en al Geest. Er zit vast wel een les voor ons in, maar voor mij is het hier niet duidelijk. Er zijn nog meer dingen uit het NT, waar ik niet letterlijk geloof, dat het zo gebeurd is, maar waar zoveel "waarheid" in zit, dat die verhalen bepalend zijn voor mijn geloof en het verrijken en verdiepen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB