Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Haai » 09 jan 2014 19:40

Ik heb wel intensief gekolfd met een Avent handkolf, vond dat prettiger werken dat de medelakolven die ze in het ziekenhuis hadden; vind daar de borstschilden echt niet fijn van. Maar goed; ik hoefde met de handkolf maar 3x te pompen om een half flesje vol te hebben dus kostte mij geen extra moeite ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 jan 2014 20:28

@ duschka wat is de reden dat jij zo vaak borstontsteking krijgt?

Ik heb het mij onze dochter ook 3 keer gehad in 1 maand en ben toen gestopt met de bv. Zij dronk gewoon niet uit de rechterborst. Later bleek dat zij het hoofd niet kon draaien. Dus wel petje af dat je doorgaat.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 09 jan 2014 20:31

@duschka: alweer bo? wat een ellende.. sterkte, ben je er erg ziek van? Hopelijk knap je snel weer op!
De wijkvpk had behalve de dingen die allemaal al genoemd waren ook geen tips.. en die fonteinhouding kon ze me ook niet mee verder helpen, die vond ze zelf ook maar niks :wink: . de gewone madonnahouding en dan wat meer achterover beviel nog het best. Nu heb ik juist het idee dat de productie weer wat opgkrikt moet worden. Manneke was vorige week ziek en kon niet heel geweldig drinken. Nu wel weer maar hij is niet heel tevreden momenteel. Komt sneller en vooral s avonds en begin nacht wil hij steeds wel aan de borst. Of het is zn eerste sprongetje of regeldagen of clusteren :?: . Bv blijft altijd een beetje onzeker vind ik :wink: .

Hier de medela swing. Is me bij de meiden goed bevallen en haal m binnenkort maar weer eens van stal. Vind een dubbele wel duur voor de ene dag per week die ik nu maar werk, anders lijkt dat me wel ideaal.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 09 jan 2014 22:02

@VPK
Jammer dat de wijkvpk geen aanvullende tips had, maar goed, als je nu een prettige houding hebt gevonden, is 't natuurlijk ook goed :D . Misschien heeft je zoontje idd last van regeldagen?
En ach, vorige week al ziek? Arm kleintje.

Ik ben deze keer niet zo heel erg beroerd van de ontsteking (of ik begin er gewoon aan te wennen :-oo )
Voelde 'm al een paar dagen aankomen en opkomen en ondanks wat meer maatregelen, helaas toch doorgezet.
En nu gaat 't wel weer enigszins, maar toch een paar dagen flink lopen balen en enorm tegen 't voeden opzien, wat resulteert in onrust bij DL en 't lijkt wel of ze uit lijdelijk verzet, daarom lekker lang wil drinken :-k , dus we hebben hier weer sessies van een uur ofzo.

@AJL
Volgens de lactatiekundige, de HA (en inmiddels ook volgens mijzelf) ben ik wat ontstekingsgevoelig en de drinkwijze van DL helpt hier niet echt bij. Ze drinkt niet bijzonder effectief, drinkt ook (ondanks 't blokvoeden) niet echt een borst leeg, doordat ze gemiddeld genomen elke kleine twee uur gevoed wil worden.
Ik heb destijds nog 't advies gehad om na elke voeding consequent leeg te kolven, maar in de praktijk is dat gewoon niet haalbaar.
Ik heb 't pas uit wanhoop (na de vorige borstontsteking) wel een paar dagen geprobeerd.
Maar dan zit ik echt zowat dag en nacht met iets aan de borst. Ofwel DL of de kolf. ](*,)
En soms... soms... wil ik gewoon even dat mijn lichaam van mij is! haha
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 09 jan 2014 22:19

Hier wordt ook intensief gekolfd met een handkolf van Avent. Gaat prima! En het is voor alle partijen rustiger. De eerste weken ging het nog wel aan de borst, maar toen kwamen de kloven... Bij elke voeding steeds meer spanning of de pijn vol te houden was, dochterlief kreeg steeds vaker bloed binnen waardoor ze misselijk werd en daarnaast kwam de bv er zo hard uitstromen dat ze het zo snel niet kon weg krijgen... Toen maar een kolf aangeschaft. Nu is ze 4 maanden oud en drinkt 220ml per voeding. Gelukkig heb k voor deze hongerwolf voldoende bv. Het enige nadeel is het consultatiebureau... Daar word ik soms echt moe van... Die zijn maar aan t mauwen dat ze teveel drinkt...zucht... Wie gaat er dan met een hongerig en krijsend kind op schoot zitten?? Dan zijn ze er ook niet, dus ik geef zoveel ze nodig heeft.
Szent az Úr

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 jan 2014 22:35

gewoon doen inderdaad! ze krijgen er echt niet teveel van hoor! Als je live zou voeden, dan weet je toch ook niet hoeveel je baby binnenkrijgt..

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 jan 2014 22:48

Samenstelling van bv is anders dan van fv, dus het consultatiebureau vergist zich daar echt in,
Afgaan op wat je kindje aangeeft wat dat betreft hoor.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 10 jan 2014 09:38

jaccootje85 schreef:Het enige nadeel is het consultatiebureau... Daar word ik soms echt moe van... Die zijn maar aan t mauwen dat ze teveel drinkt...zucht... Wie gaat er dan met een hongerig en krijsend kind op schoot zitten?? Dan zijn ze er ook niet, dus ik geef zoveel ze nodig heeft.

Het CB maar lekker laten waaien hoor.

Heb hier ook commentaar gehad (van de vpk dan, de arts is prima die wij hebben) over onze manier van opvoeden. (voeden op verzoek, niet laten huilen, rapley, etc.)
Bij mij gaat 't ene oor in en 't andere oor uit.
Vpkd hamert ook elke keer op "maar hoeveel voedingen krijgt ze nu nog?"
"Nou, gewoon zoveel als nodig is :P "

Je kunt ze altijd nog eens wijzen op de site van bv. com waar duidelijk staat dat kindjes naar behoefte bv kunnen drinken!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jan 2014 10:22

Ach laat die CB kletsen joh. (sorry Em).

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 10 jan 2014 10:31

Evelien schreef:Ach laat die CB kletsen joh. (sorry Em).

:lol: We laten je niet kletsen hoor Em. ;-)

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 10 jan 2014 14:30

Wel ja.....laat me maar kletsen..... [-X
Maar even off topic: Ben op dit moment werkloos ;) , m'n contract liep helaas voor m'n verlof af....

En wat het CB betreft, ik snap jullie kritiek wel hoor....sommige collega's zie ik ook liever niet als ik als moeder ga met mijn kind, ;-), hoewel ze als collega over het algemeen prima zijn.
Ik had zelf dat beeld ook wel een beetje voordat ik dat werk deed. Ik vond het vooral een uitdaging om het anders te doen. En gelukkig zijn er ook een boel collega's die je prima kunt hebben als ouder!
Als ouders een ander idee hebben over bepaalde dingen dan ik, vind ik dat prima, daar kunnen we het gewoon over hebben toch? Als me iets opvalt zeg ik het wel, maar vraag ook naar hoe ze het zelf zien, als ouders een probleem hebben, wil ik graag meedenken. Maar als er iets is waarvan ik denk 'zou je dat wel doen', maar ouders vinden het geen probleem, tja, dan bespreek ik dingen soms wel, maar ik ga er geen probleem van maken, dat zeg ik ook vaak, 'joh als jullie dit prima vinden, is het toch prima', dat is toch een keuze van ouders zelf. Ik ben niet degene die een kind moet opvoeden, ik ben op dat moment alleen degene die kijkt hoe het met kind en ouders gaat, medische check, ontwikkeling en groei.
En als het goed gaat, gaat het gewoon goed ;-)

@ Evelien: hoewel ik wel in jouw woonplaats werkte, heb ik jou nooit gezien geloof ik....

Maar nu weer on-topic:

Balen Duschka van die borstontsteking, respect dat je het zo lang volhoud!

@ Jaccootje: als ze nog aan de borst had gedronken, dronk ze deze hoeveelheid waarschijnlijk ook maar dan wist je het niet....;)

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 19 jan 2014 17:14

Gelukkig! Dank voor jullie reacties. Dat heeft me goed gedaan. Soms denk je echt dat je t als ouder nooit goed doet. Inmiddels is Norah overgestapt op nog maar 4 voedingen per dag. Daardoor ben ik ook wat door de grote voorraad heen...gelukkig...! De koelkast stond vol met flessen borstvoeding! In elk geval 2 flessen van meer dan 330ml en 1 fles van ruim 260ml. Dat is nu teruggelopen naar 2 flessen van 260ml en nog een beetje...denk iets van 80ml ofzo. Ik ben blij dat ik nu niet meer zo hoef te puzzelen welke fles eerst leeg moest enzo. Wat dan wel weer een klein nadeel is: ik maak ook minder borstvoeding aan dus moet meer moeite doen om de flessen gevuld te krijgen... Ben nu ook een beetje aan te proberen met fruit. Afgelopen week appel/banaan geprobeerd en een keer banaan apart. Dat laatste ging er makkelijker in... Binnenkort mogen we t vaker gaan proberen... Ik ben benieuwd! :D
Szent az Úr

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 19 jan 2014 19:07

Maar vier voedingen per dag? Das niet vaak voor zo'n kleintje idd.
Maar goed, als ze tevree is en groeit...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 jan 2014 20:13

Hier is de voeding in 4 dagen tijd achteruit gehold. Ik vermoed dat hij een soort van buikgriep heeft. Hij spuugt snel, heeft geen honger en veel poepluiers. Ik ben bang dat dit een beetje het einde van de borstvoeding is. Vandaag heb ik maar 3 keer wat gegeven en niet eens meer stuwing. Wel jammer!
Aan de andere kant misschien ook wel goed, want ik moet toch over een maand ofzo onder het mes, dus dan is het beter als ik dan niet meer hoef te voeden of kolven.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 20 jan 2014 08:44

@ Ajl: jammer zeg dat hij niet meer zo wil.

@ Jaccootje: als ze 4 voedingen drinkt is zo'n grote hoeveelheid per keer toch prima :-), lijkt me dan volkomen logisch.

Hier nog sterk wisselend, gemiddeld op zo'n 5 voedingen per dag. Pas ook een keer 4, maar dat was echt te weinig, de volgende dag maakte ze dat weer helemaal goed ;-)
Verder nog niet begonnen met bijvoeding, ze taalt er nog niet echt naar, dus ik wacht wel tot ze 6 mnd is, tenzij ze voor die tijd het eten uit m'n mond kijkt....

Terug naar “Archief”