Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 03 jan 2014 23:34

ben db bd schreef:Maar seks vóór het huwelijk bestaat niet hoor, want volgens de scheppingsorde IS seks huwelijksgemeenschap, weten we nog. (heb ik eerder netjes uitgelegd).
Jezus zegt tegen die vrouw die een buitenechtelijke relatie onderhoud: die man die u nu hebt is uw man niet. Om het even te vertalen naar jou reactie: wat jij hier een huwelijk noemt dat is geen huwelijk. Dat is hoererij.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 jan 2014 15:12

Ik begrijp niks van bovenstaande discussie.
Een huwelijk is toch pas een huwelijk als het een huwelijk is. M.a.w. als het huwelijk is ingeschreven bij de Burgerlijke stand?
Als je seks met iemand hebt is dat geen huwelijk, ook geen hoererij als je er niets voor hoeft te betalen. Dan is het pure passie.
En seks voor het sluiten van een huwelijk is m.i. prima als beide partners dat een goed idee vinden.
Volgens mij zijn er geen begrenzingen.
In de 10 geboden is geen verbod op seks opgenomen. Alleen overspel wordt verboden, maar dat heeft niets met het topic te maken.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 jan 2014 15:53

Ik vind 'geen seks voor het huwelijk' een heel mooi streven hoor, daar niet van. Maar ik vind het soms jammer dat men hier zomaar klakkeloos vanuit gaat. Zo kwam ik na even googlen een site tegen die dit zegt:

Vraag: "Wat zegt de Bijbel over sex voor het huwelijk?"

Antwoord: Net als alle andere soorten sexuele immoraliteit, wordt sex voor het huwelijk herhaaldelijk in de Schriftteksten veroordeeld (Handelingen 15:20; Romeinen 1:29; 1 Korintiërs 5:1; 6:13,18; 7:2; 10:8; 2 Korintiërs 12:21; Galaten 5:19; Efeziërs 5:3; Kolossenzen 3:5; 1 Tessalonicenzen 4:3; Judas 1:7)

Zoek maar eens die teksten op via Biblija (gewoon kopieren en plakken). Ik kom weliswaar dingen tegen over hoererij en ontucht, maar niks over 'seks voor het huwelijk' ! Alleen 1 kor 7:2 komt in die richting:

2 Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.

De Bijbel leert wel degelijk dat het goed is om te wachten met seks. De manier waarop veel relaties vandaag de dag verlopen (verlief - na een week of wat seks - 'dan zien we wel verder' - samenwonen - misschien later nog eens trouwen, eventueel al ná het eerste kind) is zéker geen Bijbelse manier. Maar ik zie zo weinig Bijbelse richtlijnen die zeggen 'geen seks voor het huwelijk'. Ik zie alleen: wacht met seks, 'ontwaak de liefde niet voordat zij dat wil'.

Het is ook zo, dat men tegenwoordig zo ontzettend lang wacht met trouwen. Dan is het niet gek dat jeje niet kunt 'inhouden', natuurlijk. Misschien moeten we maar gewoon eens sneller gaan trouwen, en dan maar een minder uitgebreid feest.

visje36

Berichtdoor visje36 » 06 jan 2014 16:50

Heel snel trouwen lijkt me ook niet verstandig, want dan trouw je met iemand die je verder helemaal niet kent.

Het is gewoon prive, wat iemand doet met vriend/vriendin voor hij/zij trouwt. En hoe ver je gaat samen op dat gebied, daar heeft een ander niks over te zeggen.

En inderdaad geen dingen doen waar je nog niet aan toe bent of niet aan toegeven als het voor jou of de ander niet goed voelt . Grenzen stellen/afspreken samen.

Want als je te ver gaat met de verkeerde persoon (vaak achteraf) kan dat een hele bittere nasmaak geven bij volgende serieuze relatie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jan 2014 16:53

visje36 schreef:Heel snel trouwen lijkt me ook niet verstandig, want dan trouw je met iemand die je verder helemaal niet kent.

Wat is snel?
Wanneer ken je iemand echt?

Ik leer steeds meer nieuwe dingen bij m'n partner... echt door en door ken ik hem (nog) niet. Zal ik hem echt door en door kennen? Geen idee.

Waar het omdraait is Liefde (maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening). Als het niet uit liefde word gedaan zit er iets niet snor.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 jan 2014 19:45

Eigenlijk moet je elkaar al heel goed kennen voor je aan sex begint, zo goed dat het huwelijk in zicht komt.

Helaas begint men vandaag de dag eerst met sex, de rest komt later wel.

visje36

Berichtdoor visje36 » 06 jan 2014 20:33

EenVasteBurcht schreef:Eigenlijk moet je elkaar al heel goed kennen voor je aan sex begint, zo goed dat het huwelijk in zicht komt.

precies

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 jan 2014 20:50

EenVasteBurcht schreef:Eigenlijk moet je elkaar al heel goed kennen voor je aan sex begint, zo goed dat het huwelijk in zicht komt.

Als het huwelijk toch al in zicht komt, waarom dan die laatste paar maanden niet wachten?

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 06 jan 2014 21:26

Mijn vriendin meldde mij onlangs (zal eens haar bron vragen) dat christelijke jongeren seksueel net zo actief zijn voor het huwelijk, als niet christelijke jongeren.
Het onderzoek betrof meen ik (ook dat zal ik nog eens navragen) jongeren die seksueel actief waren binnen een relatie.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jan 2014 10:47

EenVasteBurcht schreef:Eigenlijk moet je elkaar al heel goed kennen voor je aan seks begint, zo goed dat het huwelijk in zicht komt. Helaas begint men vandaag de dag eerst met seks, de rest komt later wel.

Sex is met ks = seks. Ik heb het maar even veranderd in de quote

Dat ben ik niet met de schrijver eens. Het zou beter zijn als je jong bent seksuele ervaring op te doen met meerderen, zodat je er achter komt wat het inhoudt en wat je voorkeuren zijn. Zo blijkt misschien dat je anders geaard bent of speciale voorkeuren op dit gebied hebt/wenst. Niet iedereen houdt van rechttoerechtaan.
Dat voorkomt niet alleen een hoop narigheid in de toekomst, maar staat ook garant voor een bloeiend leven met degene, waarmee je langdurig door het leven wil gaan.
Seks is te belangrijk om daarmee te wachten tot na een huweljksvoltrekking, ook al zijn vele andere aspecten in een relatie nog belangrijker.
Ik heb inmiddels zoveel nare dingen meegemaakt in mijn omgeving, te wijten aan te weinig opgedane ervaring, dat ik dit dissidente standpunt in de christelijke wereld aandurf.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 11:10

hubert schreef:Sex is met ks = seks. Ik heb het maar even veranderd in de quote

Dat ben ik niet met de schrijver eens. Het zou beter zijn als je jong bent seksuele ervaring op te doen met meerderen, zodat je er achter komt wat het inhoudt en wat je voorkeuren zijn. Zo blijkt misschien dat je anders geaard bent of speciale voorkeuren op dit gebied hebt/wenst. Niet iedereen houdt van rechttoerechtaan.
Dat voorkomt niet alleen een hoop narigheid in de toekomst, maar staat ook garant voor een bloeiend leven met degene, waarmee je langdurig door het leven wil gaan.
Seks is te belangrijk om daarmee te wachten tot na een huweljksvoltrekking, ook al zijn vele andere aspecten in een relatie nog belangrijker.
Ik heb inmiddels zoveel nare dingen meegemaakt in mijn omgeving, te wijten aan te weinig opgedane ervaring, dat ik dit dissidente standpunt in de christelijke wereld aandurf.

Bespreek zoiets dan gezellig op een eerste date. Hé hou jij van rechttoe rechtaan? Nou tabé joh. Sorry ik word er een beetje melig van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jan 2014 11:24

hubert schreef:Sex is met ks = seks. Ik heb het maar even veranderd in de quote

Boerin schreef:Bespreek zoiets dan gezellig op een eerste date. Hé hou jij van rechttoe rechtaan? Nou tabé joh. Sorry ik word er een beetje melig van.

Hubert is een praktisch man, heb je anders nog hobby's behalve de missionarishouding? :lol:

visje36

Berichtdoor visje36 » 07 jan 2014 12:01

'' Heel goed'' zet een ander maar voor schut :oops: .

Maar ook deze zaken mogen besproken worden binnen een relatie, seks en intimiteit. Maar vaak rust er zo'n taboe op dat er niks besproken word, seks is dan enkel om nageslacht te krijgen (dat gevoel/idee krijg je ervan).

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 12:11

visje36 schreef:'' Heel goed'' zet een ander maar voor schut :oops: .

Maar ook deze zaken mogen besproken worden binnen een relatie, seks en intimiteit. Maar vaak rust er zo'n taboe op dat er niks besproken word, seks is dan enkel om nageslacht te krijgen (dat gevoel/idee krijg je ervan).

Het lijkt me best praktisch om het er vantevoren over te hebben. Dan hoef je er niet eerst 10 uit te proberen. Ergens heeft Hubert wel gelijk, maar z'n oplossing ervoor vind ik nou niet echt wat.
Een meisje op een single's forum houdt er niet van en dat zegt ze dan voordat ze aan een relatie begint. Zat huwelijken waar de een van alles wil en de ander niks en als je het daar niet vantevoren over hebt en ook geen seks voor het huwelijk, is inderdaad wel beroerd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 07 jan 2014 13:13

Cail schreef:Mijn vriendin meldde mij onlangs (zal eens haar bron vragen) dat christelijke jongeren seksueel net zo actief zijn voor het huwelijk, als niet christelijke jongeren.
Het onderzoek betrof meen ik (ook dat zal ik nog eens navragen) jongeren die seksueel actief waren binnen een relatie.

Tsja, ik vrees dat dat inderdaad de trieste werkelijkheid is. Maar ja, in reactie hierop kan je het ideaal dan maar aanpassen aan de praktijk, wat velen vandaag de dag doen, of je kunt proberen de praktijk aan te passen aan het ideaal. In ieder geval voor jezelf heb je daar een keuze in. :)

hubert schreef:Seks is te belangrijk om daarmee te wachten tot na een huwelijksvoltrekking, ook al zijn vele andere aspecten in een relatie nog belangrijker.

Ik zou juist zeggen dat seks te belangrijk is om een beetje mee aan het experimenteren te slaan!

Terug naar “Archief”