Jezus had Judas nodig

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Jezus had Judas nodig

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2014 11:13

Gisteren zag ik een interview van Antoine Bodar met Connie Palmen. Ik viel er middenin en bleef geboeid luisteren. Bodar is een prettige interviewer.
Ze deed een paar opmerkelijke uitspraken:
* ze is atheïst geworden (ze is R.K. opgevoed) maar houdt van God
* ziel vindt zij een één van de mooiste woorden, daar zit alles in
* Jezus had Judas nodig, over die laatste uitspraak wil ik het hebben.

Zo op het eerste gezicht lijkt dit een schofferende, spottende uitspraak misschien.
De Heere Jezus heeft toch niemand nodig? Maar Judas moest hem wel verraden!
Daar heb ik de hele avond over lopen denken.

Het lag in haar voornemen om afgelopen zomer aan een boek te beginnen hierover, ze heeft al een logboek, maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen.

Ik hoop dat we dit met eerbied kunnen bespreken.
Wanneer zou de Heere Jezus geweten hebben wie Hem verraden zou? Kunnen we dit in de Bijbel terugvinden? Moeten we daar helemaal van afblijven?

Jvslooten

Re: Jezus had Judas nodig

Berichtdoor Jvslooten » 04 jan 2014 11:32

Ik moet bij Judas altijd aan de broers van Jozef denken.. ze smijten hem eerst in een put en en besluiten dan toch maar om het te verkopen voor twintig zilverstukken -de prijs van een kind- aan de Ismaëlieten. En wat zegt Jozef als hij zijn broers weerziet? God heeft mij vóór jullie uit gezonden, om voor jullie een overblijfsel veilig te stellen op aarde, en jullie door een grote uitredding in leven te houden.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 04 jan 2014 12:04

@Jvslooten
Mooi antwoord!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2014 12:45

Op Christipedia vond ik er dit over:
Wat Judas betreft. In Mattheüs wordt verhaald hoe hij aan zijn einde komt, maar er wordt geen oordeel geveld. Zo ook in de rede van Petrus in Handelingen 1, waar de Heilige Geest Petrus leidde. Petrus heeft na zijn verloochening zeker geen leedvermaak gehad. Hij kon er zeker niet bovenstaan en hem veroordelen. En het was toch alom bekend (1:19). En daarna, in het gebed gaat het om de vervanging van Judas. In zijn plaats moest een ander komen. Hij ging naar zijn eigen plaats (1:25). Dat is geen veroordeling, maar een vaststelling en in verband met het gebed om een plaatsvervanger van Judas, die naar zíjn (eigen) plaats ging. En bovendien wordt er geen plaats aangeduid.

Maar dan moet kennelijk blijven rusten in hoeverre de Heere Jezus er van afwist, toen Judas zich aansloot als Zijn volgeling.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2014 12:55

schelpje3 schreef:Op Christipedia vond ik er dit over:
Wat Judas betreft. In Mattheüs wordt verhaald hoe hij aan zijn einde komt, maar er wordt geen oordeel geveld. Zo ook in de rede van Petrus in Handelingen 1, waar de Heilige Geest Petrus leidde. Petrus heeft na zijn verloochening zeker geen leedvermaak gehad. Hij kon er zeker niet bovenstaan en hem veroordelen. En het was toch alom bekend (1:19). En daarna, in het gebed gaat het om de vervanging van Judas. In zijn plaats moest een ander komen. Hij ging naar zijn eigen plaats (1:25). Dat is geen veroordeling, maar een vaststelling en in verband met het gebed om een plaatsvervanger van Judas, die naar zíjn (eigen) plaats ging. En bovendien wordt er geen plaats aangeduid.

Maar dan moet kennelijk blijven rusten in hoeverre de Heere Jezus er van afwist, toen Judas zich aansloot als Zijn volgeling.
Judas was één van de "uitverkorenen" in een heel bijzondere zin. Onze Heer zei

""Heb niet Ik u gekozen [uitverkoren], de twaalf, en één van u is een tegenstander?"" (Joh. 6:70).
Christus wist van begin af wie hem zou verraden (Joh. 6:64). Waarschuwde Hij Judas daarom voor zijn vreselijke gevaar? Zette Hij hem uit het apostelschap? Deed Hij ook maar iets, zover als het verslag verteld, om hem te redden van zijn afschuwelijke lot? Notabene aan het einde, juist voor Judas naar buiten ging, toen de Tegenstander het reeds in zijn hart had gelegd om zijn Leraar te verraden (Joh. 13:2), gaf onze Heer Judas de bete met zijn eigen handen. Dit werd gewoonlijk als een bijzonder teken van achting beschouwd. Door zulk een teken wees onze Heer aan Johannes aan wie het was die op het punt stond Hem te verraden. Judas werd niet geholpen
"Wat u gij doen wilt, doe het met spoed." Lijkt het niet bijna ongelofelijk dat onze Heere feitelijk hem aanspoort om zijn afschuwelijke daad uit te voeren? (Joh. 13:27)..

Bron ; beste nieuws

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2014 13:03

schelpje3 schreef:Wanneer zou de Heere Jezus geweten hebben wie Hem verraden zou? Kunnen we dit in de Bijbel terugvinden? Moeten we daar helemaal van afblijven?

'Maar er zijn sommigen onder u die niet geloven. (Want Jezus wist van het begin af wie het waren die niet geloofden, en wie het was die Hem zou verraden.)' (Joh 6,64)

'Want Hij wist wie Hem verraden zou; daarom zei Hij: U bent niet allen rein.' (Joh 13,11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2014 13:05

mealybug schreef:Lijkt het niet bijna ongelofelijk dat onze Heere feitelijk hem aanspoort om zijn afschuwelijke daad uit te voeren? (Joh. 13:27)..

Bron ; beste nieuws

Neen, zie Johannes 13,18

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 jan 2014 13:06

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 jan 2014 18:07

Er zijn christenen die Judas niet te hard willen vallen. Hij is immers een onderdeel van Gods heilsplan? Aldus een meewerker ten goede. Hij moest dit doen, om zodoende de Verzoening tot stand te brengen. Dit is overigens niet mijn opvatting. Dat komt, omdat ik het niet goed kan rijmen met de Drieëenheid en ook niet, dat God op zo'n wreedaardige manier iemand gebruikt, om Zijn plan uit te voeren.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2014 18:18

jaapo schreef:Er zijn christenen die Judas niet te hard willen vallen. Hij is immers een onderdeel van Gods heilsplan? Aldus een meewerker ten goede. Hij moest dit doen, om zodoende de Verzoening tot stand te brengen. Dit is overigens niet mijn opvatting. Dat komt, omdat ik het niet goed kan rijmen met de Drieëenheid en ook niet, dat God op zo'n wreedaardige manier iemand gebruikt, om Zijn plan uit te voeren.

Ik weet niet wat het met de drie-eenheid te maken heeft, verder had Judas dit niet hoeven doen, maar hij deed het.
Trouwens , staat er niet ergens dat de satan in hem voer toen hij zijn snode plan voltrok?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 jan 2014 18:20

Ik zie niet in waarom Jezus Judas nodig had. Alsof ze anders geen idee hadden waar ie zat en er niet op een andere manier achter hadden kunnen komen. Alleen wist God het al en was het al voorspeld in de Psalmen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 04 jan 2014 18:56

@Boerin: Precies. De Heere heeft, dwars door de slechtigheid van Judas geen, Zijn plan uit willen voeren. Hij is niet afhankelijk van mensen, maar wil ze wel gebruiken en zelfs hun slechtigheden laten leiden tot iets goeds.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 jan 2014 20:06

Eerst een tekst die ik uit zijn verband ruk (Bij de kruisiging: "En Jezus zei: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.")

Eenzelfde discussie kunnen we voeren over de farao toen Mozes Gods volk moest uitleiden. Verhardde God het hart van de farao niet?

Of explicieter in Jesaja "Ga heen en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet. En ziende ziet, maar merkt niet. Maak het hart van dit volk vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere en Hij het geneze. "
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 jan 2014 21:18

De Here Jezus verklaart Zelf dat het zo moest gebeuren opdat de Schriften vervuld zouden worden.
God is trouw aan Zijn Woord dat Hij gesproken heeft en iemand zei als een profetie lang op zich laat wachten , kun je niet controleren of de profeet betrouwbaar is. Laat ik dit zeggen dat God altijd trouw is aan Zijn eigen Woord en het verraden van de Here Jezus was lang geleden voorzegd.

En alle discipelen verlieten Hem toen Hij dat zei.
Er waren naast Judas trouwens ook valse getuigen. Niets nieuws onder de zon.
De meest religieuze mens scheurde demonstratief zijn kleren omdat de Here Jezus zei dat Hij de Zoon des Mensen was en draaiden het zo om dat zij deden heel vroom alsof de Heer God had gelasterd.
Ze sloegen Hem en bespotte Hem en daar was Judas niet bij. Mattheus 26 vers 57.
De overste leidslieden de vrome fanatieke religieuzen wisten precies wie zij zilver moesten geven.
Die Judas overigens later teruggaf en toen zette die leidslieden deze Judas buiten spel terwijl hij zijn zonden berouwde. Het interesseerde hen totaal niet. Zij hebben Judas misbruikt voor hun daad. En zo werd de voorzegging van de profeet Jeremia exact vervuld.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 jan 2014 21:42

alexander91 schreef:"Maak het hart van dit volk vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere en Hij het geneze."

..en vervolgens brengt Jesaja het Evangelie van de maagd, die zwanger wordt. Van het Licht dat over het Galilea der heidenen schijnen zal. Van de lijdende Borg. Van de nieuwe hemel, en de nieuwe aarde. Dát is de boodschap die oren doof en ogen blind maakt. Als er iets blijkt uit deze tekst, dan is het wel de diepe afkerigheid van de mens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”