Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Judas was één van de "uitverkorenen" in een heel bijzondere zin. Onze Heer zeischelpje3 schreef:Op Christipedia vond ik er dit over:
Wat Judas betreft. In Mattheüs wordt verhaald hoe hij aan zijn einde komt, maar er wordt geen oordeel geveld. Zo ook in de rede van Petrus in Handelingen 1, waar de Heilige Geest Petrus leidde. Petrus heeft na zijn verloochening zeker geen leedvermaak gehad. Hij kon er zeker niet bovenstaan en hem veroordelen. En het was toch alom bekend (1:19). En daarna, in het gebed gaat het om de vervanging van Judas. In zijn plaats moest een ander komen. Hij ging naar zijn eigen plaats (1:25). Dat is geen veroordeling, maar een vaststelling en in verband met het gebed om een plaatsvervanger van Judas, die naar zíjn (eigen) plaats ging. En bovendien wordt er geen plaats aangeduid.
Maar dan moet kennelijk blijven rusten in hoeverre de Heere Jezus er van afwist, toen Judas zich aansloot als Zijn volgeling.
schelpje3 schreef:Wanneer zou de Heere Jezus geweten hebben wie Hem verraden zou? Kunnen we dit in de Bijbel terugvinden? Moeten we daar helemaal van afblijven?
mealybug schreef:Lijkt het niet bijna ongelofelijk dat onze Heere feitelijk hem aanspoort om zijn afschuwelijke daad uit te voeren? (Joh. 13:27)..
Bron ; beste nieuws
jaapo schreef:Er zijn christenen die Judas niet te hard willen vallen. Hij is immers een onderdeel van Gods heilsplan? Aldus een meewerker ten goede. Hij moest dit doen, om zodoende de Verzoening tot stand te brengen. Dit is overigens niet mijn opvatting. Dat komt, omdat ik het niet goed kan rijmen met de Drieëenheid en ook niet, dat God op zo'n wreedaardige manier iemand gebruikt, om Zijn plan uit te voeren.
alexander91 schreef:"Maak het hart van dit volk vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere en Hij het geneze."
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten