Je haalt de dingen door elkaar gml. Er is niets wat de mens moet doen om het eeuwige leven te krijgen, niets anders dan geloven Joh.3:16.gml schreef:Moet ik dan toch iets gedaan hebben voor de Heere om in het eeuwige leven te kunnen komen?
Romeinen 2:5-7 (NBG'51)
5 Maar in uw weerbarstigheid en onboetvaardigheid van hart hoopt gij u toorn op tegen de dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods,
6 die een ieder vergelden zal naar zijn werken:
7 hun, die, in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven;
Openbaring 22:12 (NBG'51)
12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is.
Maar:
Johannes 3:16 (NBG'51)
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Het geloof of de werken voor het eeuwige leven, of beide?
Het is toch door het geloof?
Hoe kan dat?
Maar de goede werken van GELOVIGEN zullen wél beloond worden. Lees 1 Kor.3 maar eens. En o.a. Mat.5:12, 6:1, Luk.6:23 en 35 en de gelijkenis van de tien ponden Lukas 19 ... enz.
De gelovigen komen voor de rechterstoel van Christus opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft 2 Kor.5:10.