mealybug schreef:
Nee hoor, besprenkeld.
het is nog te zien aan je

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mealybug schreef:
Nee hoor, besprenkeld.
mealybug schreef:
Nee hoor, besprenkeld.
schelpje3 schreef:Als dat besprenkelde voorhoofd dan maar niet tegen je moet getuigen.
Voorop gesteld dat ik geen enkele confrontatie uit de weg ga, ook niet als hij scherp is, maar zodra ik persoonlijk wordt gekwetst ben ik niet meer tot je dienst.gravo schreef:
Welke consequentie voor het heil van mensen heeft het volgens jou als kerken hun geloofsbelijdenissen gewoon handhaven en dus niet massaal overstappen op de theologie en de Bijbellezing die jij propageert?
weet dat kerken onderling verschillend denken en de Bijbel op andere wijzen lezen. Niet alleen tussen RKK en protestantse kerken zijn er grote verschillen in leer en leven, maar dat zet zich ook voort in de vele afsplitsingen van kerken, in de grote hoeveelheid evangelische en pinkstergroepen. Nou ja, je weet zelf wel, hoe divers het christendom is. Ook jou visie is daarin één van de velen. En, niet verrassend, bijna iedereen vindt van zijn eigen visie dat die de beste en meest Bijbelse opvatting is.
Maar zou die versplintering nu invloed hebben op het heil voor mensen? Zijn de kansen, risico's voor mensen in de een of de andere kerk nu groter of kleiner?
En dat is mijn zaak niet. Ik ben hier niet op deze aarde om iemand te overtuigen. Die capaciteit en bekwaamheid bezit ik niet. Ik geloof dat de Heilige Geest dat doet.Toegespitst op de norse communicatie tussen ons: heeft het consequentie voor mijn persoonlijk heil, wanneer ik me niet door jou laat overtuigen van die specifieke dingen die jij aan de orde stelt? Ik ben en blijf namelijk niet overtuigd van de bedelingen zoals jij die ziet en ook voel ik niets voor de omgang met de Bijbel, zoals jij laat zien.
Ik ben een gelovig mens, christen. Maar heeft het uiteindelijk toch consequenties voor mijn heil, als ik vasthoud aan wat ik vind en geloof?
Daar doe ik ook geen uitspraken over dat hebben anderen al vele eeuwen gedaan. Wat mij opgevallen is en ook mijn ervaring dat een religie heel diepgeworteld zit zonder bereidheid om daar afstand van te doen. En dat is geen punt, maar het werkt tot hele erge vijandschap, ik hoef dat toch niet uit te leggen, lees de post van sommigen.Als dat zo is, dan begrijp ik je koortsachtige ijver. Je wilt me dan behoeden voor een verschrikkelijk einde. Immers, de kerken en de kerkmensen hebben het dan niet alleen bij het verkeerde eind (al eeuwen en massaal), maar dan gaat om die reden ook nog eens verkeerd aflopen. De kerken hebben dus niet alleen een verantwoordelijkheid te dragen voor een verkeerde Bijbeluitleg, maar ook voor het heil van al de mensen die ze daarmee hebben opgevoed! Dat is nogal wat!
Ik vraag me dan wel af waarom ik nooit een waarschuwing of een oprechte bezorgdheid over het lot van al die miljarden mensen van je gehoord heb? Dat zou ik in dat geval verwachten. Je post wel dat de kerken het allemaal helemaal verkeerd zien, maar niet dat dat ernstige consequenties heeft voor het heil van al die mensen!
Als dat niet zo is, dan hebben we gewoon een verschil van mening en dan zouden we ons over de irritaties heen moeten kunnen zetten en elkaar meer als broeder en zuster kunnen aanspreken. Immers, dan kan het nog zo zijn dat ik het helemaal fout zie, dat ik de Bijbel slecht of verkeerd lees. Dat ik verschrikkelijk veel gemist heb in mijn geestelijke opvoeding binnen de kerk. Maar gelukkig, ik word toch ook als gelovige aanvaard door God, ondanks dat kennisgebrek, die misverstanden en al die grote vergissingen. Later zal me dan een hoop duidelijk worden, wat ik nu niet gezien of begrepen heb.
Intussen zouden wij ons wel kunnen toeleggen op een oecumene van het hart. Als kinderen van God. Dat blijft tenminste staan!
Als je dit vind, vind ik je reactie daar vaak weer veel te snibbig en te afkeurend voor. Er zou dan toch iets van herkenning tussen jou en mij te bespeuren moeten zijn? En bovendien, we horen wel constant wat jij van de zaak vindt, maar ben je dan ook geïnteresseerd in mijn overtuigingen als kerkmens? Ik verwacht eigenlijk een diepgaander gesprek van hart tot hart, in dit geval.
Als je deze vraag voor me kunt beantwoorden, zou dat voor mij veel duidelijkheid scheppen. Mocht je daar even over na willen denken, prima! Ik kan later nog eens refereren aan DE BLAUWE VRAAG.
mealybug schreef:
Alleen wat ik zelf beloof met mijn volle verstand, kan tegen me gebruikt worden.
mohamed schreef:Prima, maar dat is de uitzondering op de gangbare betekenis van deze tegenwoordige tijd in de Bijbel zoals ik heb aangetoond en dus zul je dat stevig moeten onderbouwen wil je argument geldig zijn.
Het gaat om deze reactie. Of zit ik onzin te verkopen wou je zeggen?
mealybug schreef:De Bijbel leert duidelijk een verschil tussen uitverkorenen en geroepenen, toch?
mohamed schreef:Jezus zegt dat velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren (Mat 20,16; 22,14) dus het onderscheid tussen geroepenen en uitverkorenen is als dat tussen veel en weinig. Lijkt me een duidelijk onderscheid nietwaar?
mohamed schreef:Jezus zegt dat velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren (Mat 20,16; 22,14) dus het onderscheid tussen geroepenen en uitverkorenen is als dat tussen veel en weinig. Lijkt me een duidelijk onderscheid nietwaar?
mealybug schreef:Was het 1 groep mensen aanvankelijk, of waren er 2 groepen?
Uitverkorenen en geroepenen?
mohamed schreef:De eerste keer dat Jezus zegt 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren' heeft het betrekking op arbeiders in de wijngaard en de tweede keer op de genodigden voor de bruiloft (vgl. Rom 7,1-7). Twee groepen dus, want de arbeiders werden tot de joden gezonden, maar allen werden genodigd voor de bruiloft nadat de joden de uitnodiging verwierpen (zie Mat 20!!!)
mohamed schreef:De eerste keer dat Jezus zegt 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren' heeft het betrekking op arbeiders in de wijngaard en de tweede keer op de genodigden voor de bruiloft (vgl. Rom 7,1-7). Twee groepen dus, want de arbeiders werden tot de joden gezonden, maar allen werden genodigd voor de bruiloft nadat de joden de uitnodiging verwierpen (zie Mat 20!!!)
mealybug schreef:Mee eens, maar zijn de joden in de gelijkenis de uitverkorenen en de heidenen de geroepenen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 300 gasten