Mealybug, ik geloof ook in de uitverkiezing van weinigen (Mat 20,16; 22,14) echter heeft die uitverkiezing reeds plaatsgehad in de eerste eeuw zoals ik nu zal aantonen.
Let op de uitdrukking in deze tijd.
Rom 3
23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,
24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
25 Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn gerechtigheid te bewijzen vanwege het voorbij laten gaan van de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.
26 Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt diegene die uit het geloof in Jezus is.
'Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.' (Rom 9,9)
'Deze was een zinnebeeld voor de tegenwoordige tijd. In overeenstemming daarmee werden er gaven en slachtoffers geofferd die niet in staat waren om hem die de dienst verrichtte, wat zijn geweten betreft tot volmaaktheid te brengen.' (Heb 9,9)
Zoals je ziet betekent 'deze tijd' steeds 'nu', 'op dit moment', en 'het heden' (de eerste eeuw) etc. etc. maar nooit betekent het 'later in de verre toekomst'.
'Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.' (Rom 11,5)
Vervolgens beweren christenen doodleuk dat 'deze tegenwoordige tijd' in dit vers opeens (ook) 'later in de verre toekomst' betekent. Dit beweren zij zonder enige bewijsvoering (dus louter op autoriteit van persoonlijke titel/ overtuiging) terwijl die stelling net de minst aannemelijke is. Immers, 'deze tijd' betekent simpelweg 'nu', 'het heden' etc. in alle andere contexten zoals ik heb aangetoond en daardoor vergt de uitzondering hierop veelmeer bewijslast om aan te tonen. Bovendien als zij gelijk hebben en 'deze tegenwoordige tijd' in Romeinen 11,5 ook slaat op het hier en nu, dan geldt dat evenzeer voor alle andere verzen en wordt Jezus dus elke generatie overnieuw gekruisigd, wat absoluut niet de bedoeling is (Heb 9,26).