U zult geen overspel plegen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: U zult geen overspel plegen

Berichtdoor alexander91 » 30 dec 2013 16:40

Faramir schreef:Het is geen argument. Het is een constatering.
Je zal als zijlijn hooligan nimmer indruk maken zolang je niet zelf het spelletje mee wil spelen.
mealybug schreef:Zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten.
Indruk maken is het laatste waar ik behoefte aan heb.
Hoeveel keer moet ik dat eigenlijk nog zeggen?

Geen woorden, maar daden, MB...

Je woorden weerspiegelen niet hoe jij overkomt op mensen hier. Laat je dat tot zelfreflectie nopen!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 30 dec 2013 16:54

Ik ben een man, het is onvermijdelijk dat dit menselijke deel van mij met bewonderende blikken naar vrouwen kijkt. Ik denk dat dit niet eens te vermijden is, zo zit ik in elkaar. Voordat ik boe kan zeggen, denk ik al "wauw, wat een mooie vrouw". Begeren gaat verder, dan wordt het een wens iets te hebben wat niet van jou is.
Ik denk dat dit eigenlijk ook in mezelf aanwezig is, maar daar geldt dan voor dat ik niet doe wat ik maar wens. Die eventuele gedachten, worden niet in daden doorgezet.

Punt is, dat in mij er twee "richtingen" aanwezig zijn. Een oude mens, die door allerlei zaken geprikkeld wordt. En waarvan ik denk dat die niet wezenlijk te veranderen is. Een mooi spreekwoord die van toepassing is: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Er is ook een nieuwe mens, die op zoek is naar andere dingen. Die wil weten wat Gods woord betekent, wat God voor ons bedoeld heeft. Over dit leven heen reikt, het grote plan van God volgt en alles wat daarmee te maken heeft.

Het is volgens mij zinloos om te proberen de oude mens te trainen. Dat leidt tot niets, ik denk zelfs dat dat alleen maar tot nog ergere zaken leidt. Veroordeling van anderen, hypocritische gedrag. Alleen maar schade aan jezelf en aan het getuigenis.

Jezelf bezighouden met het goede, dat is oké. Ik heb er veel baat bij om de bijbel te bestuderen, na te denken over hetgeen God ons aanbiedt en met ons voorheeft. Want dat is buitengewoon!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 20:50

Dat kunstmatige onderscheid wat hier gemaakt wordt tussen begeren en begeren vind ik in de Bijbel niets van terug. Of willen sommigen misschien een wit voetje halen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 20:53

Faramir schreef:ik ben een arme zondaar.

Hoe heb ik het nu met je? Ik dacht dat katholieken zo gemakkelijk leefden.

Ik herken me daar totaal niet in, want ik leef niet meer voor de zonde.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 dec 2013 20:59

mohamed schreef:Dat kunstmatige onderscheid wat hier gemaakt wordt tussen begeren en begeren vind ik in de Bijbel niets van terug. Of willen sommigen misschien een wit voetje halen?

Bij wie? Bij iemands toekomstige echtgenoot? Er was ook zo'n topic over op een ander forum en een vrouw zei: Nou ik mag toch hopen dat mijn toekomstige partner me wel begeert. Staat zelfs in Hooglied. Je moet dan natuurlijk niet iedereen als een toekomstige partner gaan zien. Een andere man zag alle vrouwen in de mall als toekomstige echtgenotes, zei ie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 21:02

mohamed schreef:Dat kunstmatige onderscheid wat hier gemaakt wordt tussen begeren en begeren vind ik in de Bijbel niets van terug. Of willen sommigen misschien een wit voetje halen?

Boerin schreef:Bij wie? Bij iemands toekomstige echtgenoot? Er was ook zo'n topic over op een ander forum en een vrouw zei: Nou ik mag toch hopen dat mijn toekomstige partner me wel begeert. Staat zelfs in Hooglied. Je moet dan natuurlijk niet iedereen als een toekomstige partner gaan zien. Een andere man zag alle vrouwen in de mall als toekomstige echtgenotes, zei ie.

Nee, ik bedoel het kunstmatige onderscheid tussen een vrouw mooi vinden en aanzien om te begeren.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 dec 2013 21:04

mohamed schreef:27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. (Ex 20:14; Deut 5:18)
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.

Laten we eerlijk zijn jongens en meisjes: niemand kan aan dit gebod voldoen dan de Zoon van God. Als ik een mooie vrouw zie pleeg ik overspel met mijn hart, want ik weet niet of zij getrouwd is. Dat er hier mannen aanwezig zijn die naar een mooie vrouw kunnen kijken zonder dat het hen wat doet, wil niet zeggen dat zij geen overspel met het hart plegen. Of zou Jezus soms bedoeld hebben dat we alleen begerig naar ongetrouwde vrouwen en naar mannen mogen kijken)?

In de HSV wordt verwezen naar Job 31,1:

Ik heb een verbond gesloten met mijn ogen;
hoe kan ik dan begerig naar een jonge vrouw kijken?

Zou het antwoord kunnen zijn omdat ze maagd en ongetrouwd is? Ook wordt verwezen naar Psalmen 119:37.

Is het niet gewoon een feit; inderdaad, niemand kan aan dit gebod voldoen.
Een ' je wordt met je neus nog maar eens op de feiten gedrukt ' uitspraak?
Ook al denk je te kunnen voldoen aan de wet want je steelt niet, je pleegt geen overspel, hier laat Jezus je zien...niemand kan voldoen aan de wet. Ook jij niet.
En dan is dit voorbeeld voor mannen, maar ook voor veel vrouwen hoor, gewoon heel, heel duidelijk.
Want wie heeft er nou nog nooit naar een mooie vrouw of man gekeken zonder hem/haar te begeren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 21:19

mohamed schreef:27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. (Ex 20:14; Deut 5:18)
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.

Laten we eerlijk zijn jongens en meisjes: niemand kan aan dit gebod voldoen dan de Zoon van God. Als ik een mooie vrouw zie pleeg ik overspel met mijn hart, want ik weet niet of zij getrouwd is. Dat er hier mannen aanwezig zijn die naar een mooie vrouw kunnen kijken zonder dat het hen wat doet, wil niet zeggen dat zij geen overspel met het hart plegen. Of zou Jezus soms bedoeld hebben dat we alleen begerig naar ongetrouwde vrouwen en naar mannen mogen kijken)?

In de HSV wordt verwezen naar Job 31,1:

Ik heb een verbond gesloten met mijn ogen;

Zou het antwoord kunnen zijn omdat ze maagd en ongetrouwd is? Ook wordt verwezen naar Psalmen 119:37.

meribel schreef:Is het niet gewoon een feit; inderdaad, niemand kan aan dit gebod voldoen.
Een ' je wordt met je neus nog maar eens op de feiten gedrukt ' uitspraak?
Ook al denk je te kunnen voldoen aan de wet want je steelt niet, je pleegt geen overspel, hier laat Jezus je zien...niemand kan voldoen aan de wet. Ook jij niet.
En dan is dit voorbeeld voor mannen, maar ook voor veel vrouwen hoor, gewoon heel, heel duidelijk.
Want wie heeft er nou nog nooit naar een mooie vrouw of man gekeken zonder hem/haar te begeren.

Dank voor je eerlijkheid Meribel. Zeker wordt het duidelijk dat niemand zich aan de wet kan houden door die uitspraak van Jezus, dat ben ik roerend met je eens.

Echter sprak Jezus in gelijkenissen, dus probeer ik ook te achterhalen wat de diepere betekenis is. Zoals opgemerkt wordt er in de HSV dus verwezen naar het OT omtrent deze uitspraak.

'Ik heb een verbond gesloten met mijn ogen;
' (Job 31,1)

Beschrijft het niet precies die innerlijke strijd die we strijden op die momenten? Misschien had Jezus dit vers wel in gedachten toen hij dat zei, aangezien hij met grote regelmaat uit de wet en de profeten citeerde en kwam om die te vervullen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 dec 2013 21:26

mohamed schreef:Nee, ik bedoel het kunstmatige onderscheid tussen een vrouw mooi vinden en aanzien om te begeren.

Dat is geen kunstmatig onderscheid. Je kunt best iemand van het andere geslacht mooi vinden zonder die te begeren als iemand om mee naar bed te gaan. Moet je anders met ooglappen de straat op gaan? Waar gaat dit over? Mag je je medemens niet meer mooi vinden dan?
Dat klinkt mohammedaans.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2013 21:39

En voor je het weet moeten alle vrouwen kuis en het liefst bedekt over straat, omdat ze anders eens die arme mannen tot zonde zouden verleiden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 30 dec 2013 21:40

mohamed schreef:Nee, ik bedoel het kunstmatige onderscheid tussen een vrouw mooi vinden en aanzien om te begeren.

(even los van het feit dat de oude mens overal toe in staat is, en eventueel onderscheid hooguit theoretisch belang heeft) :
Ik vraag me af of dit altijd een kunstmatig onderscheid is. Ik kan veel vrouwen mooi vinden, maar er zitten nogal wat meters tussen dat, en een vrouw begeren. De betekenis van het woord 'begeren' lijkt me van belang.

Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Als 'mooi vinden' hetzelfde is als 'begeren', dan is het ook niet toegestaan een ezel van mijn naaste mooi te vinden. :? Dat wordt onzinnig. Ik denk daarom dat begeren betekent dat je iets wilt hebben wat van een ander is, en daarom niet zomaar hetzelfde is als mooi vinden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 21:44

hettys schreef:Dat is geen kunstmatig onderscheid. Je kunt best iemand van het andere geslacht mooi vinden zonder die te begeren als iemand om mee naar bed te gaan. Moet je anders met ooglappen de straat op gaan? Waar gaat dit over? Mag je je medemens niet meer mooi vinden dan?
Dat klinkt mohammedaans.

Alhoewel het totaal niet de strekking van mijn betoog was, mag je van mij rustig in een burka over straat als jij dat wilt of nodig vindt, maar ik geef de voorkeur aan een hoofddoek dan zie je tenminste nog de rondingen. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 21:46

Mortlach schreef:En voor je het weet moeten alle vrouwen kuis en het liefst bedekt over straat, omdat ze anders eens die arme mannen tot zonde zouden verleiden...

Nogmaals, dat is totaal niet de strekking van mijn betoog, probeer eens buiten de box te denken en lees mijn berichten nog eens. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 21:48

Lukas schreef:Als 'mooi vinden' hetzelfde is als 'begeren', dan is het ook niet toegestaan een ezel van mijn naaste mooi te vinden. :? Dat wordt onzinnig. Ik denk daarom dat begeren betekent dat je iets wilt hebben wat van een ander is, en daarom niet zomaar hetzelfde is als mooi vinden.

Ja, maar ik het het over vrouwen en niet over ezels, een duidelijk verschil toch? ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 21:51

hettys schreef:Je kunt best iemand van het andere geslacht mooi vinden zonder die te begeren als iemand om mee naar bed te gaan.

Zeker kan dat wel, maar het tegendeel is vaker het geval.

Terug naar “[Religie] - Open forum”