Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 14:33

Ik begrijp niets van de reacties want het ging heel eenvoudig over het dopen in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest en ik beweerde op grond van de Bijbel dat "wij" inmiddels dopen in de Naam van Jezus Christus en toen vroeg rotterdam waar dat stond en toen vergiste ik mij, met dank aan Bambi want het staat in Handelingen 2 vers 38 en daar ging de preek over.
Maar waar al jullie post over gaat ontgaat mij volkomen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 29 dec 2013 15:26

Alexander91 schreef: Die wil van God was al duidelijk bij de opstanding van Christus (zie de teksten die Bambi quote), en wordt niet bepaald door wat aan Petrus geopenbaard was en al helemaal niet aan wat Petrus daarvan onthouden had.

Bambi schreef:Het was ook weer een stukje eigenwijzigheid van Petrus, want God moest het visioen drie maal herhalen.
Dat deed God altijd bij Petrus om hem de ogen te openen, als hij het beter dacht te weten.
Handelingen 2:16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.

Inderdaad! En de kwaadwillende zal hierin lezen dat we Petrus minachten, maar dat geenszins. We trekken er eerder lering uit. Het moet ons doen verootmoedigen.
Als Petrus al zoveel moeite had om Gods bedoelingen te leren kennen, hoeveel te meer zal het ons dan moeite kosten om er iets van te begrijpen? Inderdaad, met het afzonderen van Bijbelteksten denken wij dat we in een enkel minuutje Gods bedoelingen kunnen blootleggen. Ons daarvan bekeren kost moeite, en vergt een krachtige werking van de Heilige Geest. Om ons te openen, in genade te leven, afhankelijk alleen van Christus. Daar hoort ook bij dat we onszelf leren tevreden te stellen met een kennis van de tegenwoordige tijd die slechts ten dele is en in deze leefwereld nooit ten volle zal zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 21:02

Ons daarvan bekeren kost moeite, en vergt een krachtige werking van de Heilige Geest. Om ons te openen, in genade te leven, afhankelijk alleen van Christus. Daar hoort ook bij dat we onszelf leren tevreden te stellen met een kennis van de tegenwoordige tijd die slechts ten dele is en in deze leefwereld nooit ten volle zal zijn.

Dus de werking van de Heilige Geest is persoons gebonden?
Elke gelovige leeft uit en in genade en als je Gods Woord leest dan staat dat God ons alles heeft geopenbaard. En Petrus had dezelfde boodschap als Paulus maar richtte zich vaak tot de Mannenbroeders. De Joden dus.
En wij hoeven niet hier op aarde ten volle te willen leven, want wij zijn gezet in de hemel en zijn volledig en volmaakt in Christus.
Dat is uit genade leven.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 dec 2013 14:38

Wilsophie schreef:Exact en Mattheus 28 spreekt over alle macht van Christus in hemel en op aarde en dat is nu niet het geval.

Math.28:18......en Jezus bij hen komende sprak tot hen zeggende:....Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde........

Ik begrijp dat jíj niet gelooft dat nú klopt (waar is) wat Christus daar zei?

Zou je dat eens uit kunnen leggen?

bv.d.
Learsi

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 15:02

learsi schreef:
Wilshopie ; Exact en Mattheus 28 spreekt over alle macht van Christus in hemel en op aarde en dat is nu niet het geval.

Math.28:18......en Jezus bij hen komende sprak tot hen zeggende:....Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde........

Ik begrijp dat jíj niet gelooft dat nú klopt (waar is) wat Christus daar zei?

Zou je dat eens uit kunnen leggen?

bv.d.
Learsi

Ja gaarne,ik heb je deze vraag ook gesteld maar nog steeds geen antwoord.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 dec 2013 17:06

Stel de vraag dan opnieuw alsjeblieft, want ik vermijd geen enkele vraag.
De macht die de Here Jezus heeft gekregen is nu niet zichtbaar in de wereld , want de wereld ligt in de macht van Satan en zo is de opdracht pas van toepassing wanneer deze macht volledig wordt geopenbaard en dat is nu niet het geval.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 18:32

Wilsophie schreef:Stel de vraag dan opnieuw alsjeblieft, want ik vermijd geen enkele vraag.
De macht die de Here Jezus heeft gekregen is nu niet zichtbaar in de wereld , want de wereld ligt in de macht van Satan en zo is de opdracht pas van toepassing wanneer deze macht volledig wordt geopenbaard en dat is nu niet het geval.

Math. 28 ; 18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

Punt - waarom zet jij een komma ?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 dec 2013 14:50

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/godsbeeld_in_aanbiddingsliederen_bijbels_niet_verantwoord_1_794335

Mijn vraag: Waarom de nadruk gaan leggen op de theologische vermeende ''drie-eenheid'', wanneer er toch staat dat niemand tot God kan komen dan door Jezus Christus?
Juist Christus kan nooit ''te veel'' zijn, want Hij is Die heeft geleden, door Zijn Werk is de verzoening tot stand gekomen, en de genade gegeven.
Hij moet ons voorbeeld zijn, Hij heeft God's Woord verklaard.
Tot Wie anders zullen wij ons wenden?

Natuurlijk is dat zo, maar het punt is dat er veel nadruk wordt gelegd op Jezus Christus, terwijl ook de twee andere Personen in het Goddelijke Wezen aandacht moeten krijgen.

Is het niet de Heilige Geest, Die de mens overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel? Dus is Hij onmisbaar!

Johannes 16:8 (NBG'51)
En als Hij [de Heilige Geest] komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 15:16

Natuurlijk is dat zo, maar het punt is dat er veel nadruk wordt gelegd op Jezus Christus, terwijl ook de twee andere Personen in het Goddelijke Wezen aandacht moeten krijgen.

Is het niet de Heilige Geest, Die de mens overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel? Dus is Hij onmisbaar!

Johannes 16:8 (NBG'51)
En als Hij [de Heilige Geest] komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;

Hoe zie je dan die "twee personen" als de Bijbel zegt dat God Geest is en de Heilige Geest een kracht is?
Jij praat toch over Personen?
Wie is dan volgens jou de Heilige Geest in Johannes 16 vers 8?
Waar wil jij de nadruk op leggen dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 15:17

rotterdam schreef:
Math. 28 ; 18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

Zet ik een komma? Die bestaan niet eens in het Hebreeuws dus ik zou niet durven, ook niet in het Grieks. Wat je wil zeggen ontgaat me even.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 15:28

Wilsophie schreef:
Math. 28 ; 18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.

Zet ik een komma? Die bestaan niet eens in het Hebreeuws dus ik zou niet durven, ook niet in het Grieks. Wat je wil zeggen ontgaat me even.

U begrijpt me wel - u komt met een heleboel argumenten die geen hout snijden.

Dopen moeten wij - dit is een gebod "in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. PUNT

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 dec 2013 15:57

Wilsophie schreef:Hoe zie je dan die "twee personen" als de Bijbel zegt dat God Geest is en de Heilige Geest een kracht is?
Jij praat toch over Personen?
Wie is dan volgens jou de Heilige Geest in Johannes 16 vers 8?
Waar wil jij de nadruk op leggen dan?

Volgens mij heb ik net duidelijk uitgelegd dat ik nergens zozeer de nadruk op wil leggen. We moeten de Vader, de Zoon en de Heilige Geest niet tegen elkaar uitspelen. De Heilige Geest wordt in Joh. 16:8 voorgesteld als de Trooster.

Ik spreek inderdaad over Personen. Waarom is dat volgens jou onterecht? De algemeen aanvaarde Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt ook over Personen (zie artikel 8 over "De Heilige Drieëenheid")

De Heilige Drieëenheid

Volgens deze waarheid en dit Woord van God geloven wij in één God, Die een geheel enig wezen is, waarin drie Personen zijn, namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Deze zijn werkelijk en van eeuwigheid onderscheiden naar hun onmededeelbare eigenschappen.

De Vader is de oorzaak, de oorsprong en het begin van alle zichtbare en onzichtbare dingen. De Zoon is het Woord, de wijsheid en het beeld van de Vader. De Heilige Geest is de eeuwige kracht en macht, die uitgaat van de Vader en van de Zoon.

Uit dit onderscheid volgt echter niet dat God in drieën gedeeld is. Want de Heilige Schrift leert ons dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest wel ieder hun eigen zelfstandigheid hebben, onderscheiden door haar eigenschappen, maar toch zo, dat deze drie Personen slechts één God zijn. Het is dus duidelijk dat de Vader niet de Zoon is en dat de Zoon niet de Vader is; dat eveneens de Heilige Geest niet de Vader of de Zoon is.

Toch zijn deze Personen, aldus onderscheiden, niet gedeeld of onderling vermengd. Want de Vader heeft ons vlees en bloed niet aangenomen en ook de Heilige Geest niet, maar alleen de Zoon. De Vader is nooit zonder de Zoon en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid.

Begrijp jij mijn punt nu beter?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 dec 2013 16:06

En Fil 2: 11
''Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken
opdat in de Naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hun die in de hemel en die op de
aarde en die onder de aarde zijn. en alle tong zou belijden; JEZUS CHRISTUS IS DE HERE
tot eer van God de Vader.''

Hiervan kan natuurlijk nooit teveel zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 16:09

Ik spreek inderdaad over Personen. Waarom is dat volgens jou onterecht? De algemeen aanvaarde Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt ook over Personen (zie artikel 8 over "De Heilige Drieëenheid")

De Heilige Drieëenheid

Volgens deze waarheid en dit Woord van God geloven wij in één God, Die een geheel enig wezen is, waarin drie Personen zijn, namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Deze zijn werkelijk en van eeuwigheid onderscheiden naar hun onmededeelbare eigenschappen.

Ik wil graag antwoorden over het begrip vanuit de Bijbel en alle geloofsbelijdenissen ten spijt. Die ken ik niet.

De Vader is de oorzaak, de oorsprong en het begin van alle zichtbare en onzichtbare dingen. De Zoon is het Woord, de wijsheid en het beeld van de Vader. De Heilige Geest is de eeuwige kracht en macht, die uitgaat van de Vader en van de Zoon.

Uit dit onderscheid volgt echter niet dat God in drieën gedeeld is. Want de Heilige Schrift leert ons dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest wel ieder hun eigen zelfstandigheid hebben, onderscheiden door haar eigenschappen, maar toch zo, dat deze drie Personen slechts één God zijn. Het is dus duidelijk dat de Vader niet de Zoon is en dat de Zoon niet de Vader is; dat eveneens de Heilige Geest niet de Vader of de Zoon is.

Toch zijn deze Personen, aldus onderscheiden, niet gedeeld of onderling vermengd. Want de Vader heeft ons vlees en bloed niet aangenomen en ook de Heilige Geest niet, maar alleen de Zoon. De Vader is nooit zonder de Zoon en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid.

Begrijp jij mijn punt nu beter?

Nee je zou gewoon geloven dat de Here Jezus tijdens Zijn bediening het uitgedrukte Beeld Gods is . Na Zijn opstanding dan wel wedergeboorte spreken we over de Gezalfde en over de Heilige Geest.
Als zodanig openbaart en manifesteert Hij Zich in deze bedeling. En dit alles of allen zijn Eén in Geest en Waarheid want zo staat het geformuleerd en ik kies voor deze nauwkeurigheid. Het gaat om een Geestelijke Waarheid maar niet om 3 personen. Dat leert Nicea, maar niet de Bijbel. Dus ik begrijp je niet en aanvaard het ook niet als Waarheid.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 dec 2013 16:19

Wilsophie schreef: Nee je zou gewoon geloven dat de Here Jezus tijdens Zijn bediening het uitgedrukte Beeld Gods is . Na Zijn opstanding dan wel wedergeboorte spreken we over de Gezalfde en over de Heilige Geest.
Als zodanig openbaart en manifesteert Hij Zich in deze bedeling. En dit alles of allen zijn Eén in Geest en Waarheid want zo staat het geformuleerd en ik kies voor deze nauwkeurigheid. Het gaat om een Geestelijke Waarheid maar niet om 3 personen. Dat leert Nicea, maar niet de Bijbel. Dus ik begrijp je niet en aanvaard het ook niet als Waarheid.

Dat staat jou vrij. Maar ik aanvaard het wel als waarheid, op grond van de Bijbel.

Want de Bijbel leert ons wel degelijk dat de Heilige Geest emoties heeft, net als elk menselijk persoon.
Bijv.
Efeze 4:30 (NBG'51) En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing.
Romeinen 8:26 (NBG'51) En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Natuurlijk is de Heilige Geest niet letterlijk een persoon, maar de Bijbel beschrijft Hem wel als een Persoon, zodat wij het enigszins kunnen begrijpen Wie de Heilige Geest is en wat Hij doet.

En de Vader en de Zoon zijn ook in onze voorstelling menselijke personen. Voor mij is dit juist een troost. Dat God Zich in Personen openbaart. Want daarmee betoont Hij dat Hij naar ons omziet. Dat Hij dichtbij onze werkelijkheid komt. God is niet een afstandelijk Iets, maar juist bewogen met ons lot, dat Hij onze zonden wil vergeven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”