Wilsophie schreef:Drie-éénheid is sowieso geen Bijbelse term, maar ik begrijp wat je bedoelt.
De tekst gaat over het bekeren van volkeren op het moment dat de Here Jezus alle macht heeft in hemel en op aarde en dat is nu niet het geval. Verder laat ik het hierbij.
Gelukkig hoor ik veel uitspraken bij een doop op grond van geloof in de Naam van de Here Jezus Christus. En dat is volledig en compleet naar Bijbelse maatstaven. Maar ik vind het verder prima. Ik spreek geen enkele autoriteit tegen, ik probeer om de opdrachten in de juiste context te plaatsen en zi veel termen bij rituelen terug die ooit door de roomse kerk n.a.v. de leer van de Drie-eenheid zijn vast gesteld. Er valt meer over te zeggen, maar het gaat hier om de vreemde stelling van het Calvinisme dat de God mensen verkiest, terwijl de Bijbel leert dat God natuurlijk voorkennis had van wie er tot geloof zouden komen. Dat wist Hij vooraf voor de nederwerping van de kosmos, maar Hij wil dat alle mensen behouden worden en er is geen keuze in personen.
Er is dus ook geen beperkte genade of verzoening. Er is ook geen al verzoening.
De mens heeft een vrije wil om een keuze te maken en zijn totale verdorvenheid heeft niets te maken met een eigen keuze.
In bovenstaand stukje komen eigenlijk alle dwalingen voor die de gereformeerde belijdenis afwijst.
Allereerst de loochening van de Drieëenheid, die dogmatisch voortkomt uit het dogma dat Jezus mens en God was.
Dan de vaagheid over de doopformule die de christelijke kerken altijd hebben gebruikt en op grond waarvan men elkaars doop ook erkent.
Vervolgens de loochening van de verkiezing Gods, al in de christelijke theologie aanwezig vanaf Augustinus.
Ook wordt de vrije wil geleerd, iets dat door Luther en Calvijn wordt afgewezen.
Tenslotte wordt niet per ongeluk gesproken van "nederwerping van de kosmos", een term die niet gebaseerd is op de gereformeerde visie over de Schepping en het ontstaan van het kwaad (want daar heeft de wankele vertaling van "tohoe-wa-bohoe" in "nederwerpen" mee te maken).
Zonder dat ik mijn eigen visie hier weergeef, kan dus wel gezegd worden dat we hier te maken hebben met een op alle fronten volstrekt andere theologie dan de gereformeerde.
Dat deze theologie hier onophoudelijk gepresenteerd wordt als de enig mogelijke Bijbelse theologie, die geen enkele tegenspraak duldt, zou tot nadenken moeten stemmen op een forum als Refoweb. Zeker als die ongereformeerde theologie ook nog eens in de vorm van een regelmatig feuilleton op het forum wordt gedropt.
Hier lijkt een zorgvuldige bedachte, gecoördineerde strategie achter te zitten.
gravo