Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Eerder vandaag schrijft @Boekenlezer, dat hij geleerd heeft, dat iemand die de Drieënigheid ontkent, geen christen is. Grove uitspraak en barstens vol hoogmoed. De vraag is: denkt Boekenlezer er zelf ook zo over? Dat wordt niet duidelijk, misschien met opzet vaag gehouden. Nou, ik ben niet bang voor helderheid: Ik zie de Drieëenheid niet (meer) als door mij aanvaard geloofsdogma. Ik schreef al: op tal van plaatsen in de evangeliën doet Jezus uitspraken of gebeuren er dingen die met Drieënigheid in strijd zijn. Met name de lijdensgeschiedenis kan ik niet rijmen met dit dogma. Toch heb ik de vrijmoedigheid, mijzelf christen te noemen, of men het nu goed vindt of niet.
jaapo schreef:Eerder vandaag schrijft @Boekenlezer, dat hij geleerd heeft, dat iemand die de Drieënigheid ontkent, geen christen is. Grove uitspraak en barstens vol hoogmoed. De vraag is: denkt Boekenlezer er zelf ook zo over? Dat wordt niet duidelijk, misschien met opzet vaag gehouden. Nou, ik ben niet bang voor helderheid: Ik zie de Drieëenheid niet (meer) als door mij aanvaard geloofsdogma. Ik schreef al: op tal van plaatsen in de evangeliën doet Jezus uitspraken of gebeuren er dingen die met Drieënigheid in strijd zijn. Met name de lijdensgeschiedenis kan ik niet rijmen met dit dogma. Toch heb ik de vrijmoedigheid, mijzelf christen te noemen, of men het nu goed vindt of niet.
In de tweede plaats is de triniteit van het hoogste belang voor de leer der schepping. Deze is alleen te handhaven bij de belijdenis van een drieënig God. Daardoor alleen is het toch mogelijk om eenerzijds tegen het deïsme het verband en andererzijds tegen het pantheïsme het onderscheid van God en wereld te handhaven. De schepping is niet te denken als een zuiver toeval en evenmin als eene zelfontwikkeling van het Goddelijk wezen. Zij moet haar grondslag hebben in God en toch geen moment vormen in zijn innerlijk levensproces. Hoe zou dit beide te handhaven zijn anders dan door de drieënheid Gods?
(blz. 299)
Boekenlezer schreef:Voor de leer van de Drieënheid kan ik je verwijzen naar de Gereformeerde Dogmatiek van dr. H. Bavinck, blz. 225-301 (§31) van deel 2. Die had er meer inzicht in dan ik.
Zomaar eens een citaatje:
....In de tweede plaats is de triniteit van het hoogste belang voor de leer der schepping. Deze is alleen te handhaven bij de belijdenis van een drieënig God. Daardoor alleen is het toch mogelijk om eenerzijds tegen het deïsme het verband en andererzijds tegen het pantheïsme het onderscheid van God en wereld te handhaven. De schepping is niet te denken als een zuiver toeval en evenmin als eene zelfontwikkeling van het Goddelijk wezen. Zij moet haar grondslag hebben in God en toch geen moment vormen in zijn innerlijk levensproces. Hoe zou dit beide te handhaven zijn anders dan door de drieënheid Gods?
(blz. 299).....
jaapo schreef:Nou komt @Boekenlezer weer met Bavinck aan; een theoloog die lang niet door alle gelovigen onderschreven wordt. En dan een citaat, wat ik onbegrijpelijk vind, maar dat zal wel komen doordat het uit een groter verband gehaald is. Maar een persoonlijke reactie op mijn postings zie ik niet. Ik laat ze dus onveranderd staan.
mealybug schreef:Gelukkig is het menselijk brein te beperkt om te weten hoe God in elkaar zit, wat Hij denkt, hoe Hij denkt, enz.
Niet dat dat ons gestopt heeft om in eerbied ons daar verder mee bezig te houden, nee, we hebben elkaar er zelfs voor op de brandstapel gegooid.
God denkt niet zoals de mens denkt, zegt Hij, maar daar leggen we ons niet bij neer.
We zemelen eindeloos over scheppingsformules , terwijl onze eigen nieuwe schepping zou eens wat voorrang moeten hebben.
De verstandigste mens is dwaas in God's ogen.
Onze taak is om gehoorzaam te zijn, maar we willen kennis.
Eigenlijk is er maar weinig veranderd sinds Eva.
En Kain.
Denk je dat je met dergelijk gebazel ook maar enigszins in de buurt komt van het niveau van dr. H. Bavinck? Dit is meer de taal van een kleuter, die het beter denkt te weten dan de professor. Moet dat nou indruk op mij maken?
Wilsophie schreef:
Kijk dat is nu de vijandschap die ik elders beschrijf. Dat is de sfeer van mensen die MB de kerk hebben uitgejaagd.
Boekenlezer schreef:Denk je dat je met dergelijk gebazel ook maar enigszins in de buurt komt van het niveau van dr. H. Bavinck? Dit is meer de taal van een kleuter, die het beter denkt te weten dan de professor. Moet dat nou indruk op mij maken?
Faramir schreef:Ik zou hierop ook wel eens een antwoord van Mealybug willen zien. Want zoals het nu is vind hij niets goed, deugt er niets en schopt hij overal tegenaan. Terwijl zijn eigen christen zijn in de dagelijkse praktijk onbespreekbaar blijft.
Hij kiest er bewust voor om zichzelf buiten het christendom te plaatsen en ik vraag me dan af in hoeverre ik zijn hele verschijning hier nog serieus kan nemen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 324 gasten