Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
‘Aanbiddings-muziek leidt naar geestelijk narcisme’
BARNEVELD - Evangelische aanbiddingsmuziek is een miljoenenmarkt met religieuze ondernemers en spirituele marketing. Het aanbod bestaat niet uit wat we zouden moeten zingen, maar uit wat we willen zingen. Geestelijk narcisme dreigt.
Evangelische liederen getuigen niet alleen van een vertekend Godsbeeld, maar ook van een vertekend mensbeeld. Dat schrijft Hans Riphagen, docent liturgiek aan het baptistenseminarium in een zeer kritisch artikel in het evangelische theologische tijdschrift Soteria.
In maar liefst 43 van de vijftig liederen waarvan Riphagen de tekst onderzocht, wordt God rechtstreeks aangesproken. Slechts zeven gaan er óver God. De liederen lopen daardoor het risico van ‘geestelijk narcisme’, zegt de docent liturgiek: ‘samen met het hoge ervaringsgehalte maakt dit dat God niet meer is dan een projectie van onze eigen onvervulde verlangens. God is dan niet meer de Ander, maar zit opgesloten in onze eigen ervaring.’
mealybug schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/godsbeeld_in_aanbiddingsliederen_bijbels_niet_verantwoord_1_794335
Mijn vraag: Waarom de nadruk gaan leggen op de theologische vermeende ''drie-eenheid'', wanneer er toch staat dat niemand tot God kan komen dan door Jezus Christus?
Juist Christus kan nooit ''te veel'' zijn, want Hij is Die heeft geleden, door Zijn Werk is de verzoening tot stand gekomen, en de genade gegeven.
Hij moet ons voorbeeld zijn, Hij heeft God's Woord verklaard.
Tot Wie anders zullen wij ons wenden?
schelpje3 schreef:
Welke liederen zing jij dan, in je eentje?
mealybug schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/godsbeeld_in_aanbiddingsliederen_bijbels_niet_verantwoord_1_794335
Mijn vraag: Waarom de nadruk gaan leggen op de theologische vermeende ''drie-eenheid'', wanneer er toch staat dat niemand tot God kan komen dan door Jezus Christus?
Juist Christus kan nooit ''te veel'' zijn, want Hij is Die heeft geleden, door Zijn Werk is de verzoening tot stand gekomen, en de genade gegeven.
jaapo schreef:...is de Drieëenheid voor mij geen geloofskern meer.
schelpje3 schreef:Welke liederen zing jij dan, in je eentje?
Boekenlezer schreef:Het populaire idee is blijkbaar: het draait allemaal om Jezus.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 360 gasten