Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor mealybug » 27 dec 2013 15:45

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_794335

Mijn vraag: Waarom de nadruk gaan leggen op de theologische vermeende ''drie-eenheid'', wanneer er toch staat dat niemand tot God kan komen dan door Jezus Christus?
Juist Christus kan nooit ''te veel'' zijn, want Hij is Die heeft geleden, door Zijn Werk is de verzoening tot stand gekomen, en de genade gegeven.
Hij moet ons voorbeeld zijn, Hij heeft God's Woord verklaard.
Tot Wie anders zullen wij ons wenden?

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor Speedy » 27 dec 2013 15:48

‘Aanbiddings-muziek leidt naar geestelijk narcisme’
BARNEVELD - Evangelische aanbiddingsmuziek is een miljoenenmarkt met religieuze ondernemers en spirituele marketing. Het aanbod bestaat niet uit wat we zouden moeten zingen, maar uit wat we willen zingen. Geestelijk narcisme dreigt.

Evangelische liederen getuigen niet alleen van een vertekend Godsbeeld, maar ook van een vertekend mensbeeld. Dat schrijft Hans Riphagen, docent liturgiek aan het baptistenseminarium in een zeer kritisch artikel in het evangelische theologische tijdschrift Soteria.

In maar liefst 43 van de vijftig liederen waarvan Riphagen de tekst onderzocht, wordt God rechtstreeks aangesproken. Slechts zeven gaan er óver God. De liederen lopen daardoor het risico van ‘geestelijk narcisme’, zegt de docent liturgiek: ‘samen met het hoge ervaringsgehalte maakt dit dat God niet meer is dan een projectie van onze eigen onvervulde verlangens. God is dan niet meer de Ander, maar zit opgesloten in onze eigen ervaring.’

Dit is een stukje uit het artikel in het ND
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 dec 2013 15:57

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/godsbeeld_in_aanbiddingsliederen_bijbels_niet_verantwoord_1_794335

Mijn vraag: Waarom de nadruk gaan leggen op de theologische vermeende ''drie-eenheid'', wanneer er toch staat dat niemand tot God kan komen dan door Jezus Christus?
Juist Christus kan nooit ''te veel'' zijn, want Hij is Die heeft geleden, door Zijn Werk is de verzoening tot stand gekomen, en de genade gegeven.

Welke liederen zing jij dan, in je eentje?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 dec 2013 16:01

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 dec 2013 16:01

schelpje3 schreef:
Welke liederen zing jij dan, in je eentje?

off topique-smile

Kun je voor een keer, een keertje maar, nu eens niet gelijk alles in de persoonlijke sfeer duwen?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 dec 2013 16:04

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 dec 2013 16:06

Op grond van vele uitspraken van Jezus in de evangeliën en zeker ook de gebeurtenissen rond het lijden en sterven, is de Drieëenheid voor mij geen geloofskern meer. Maar het is mijn persoonlijk geloof. Dat er erg veel Jezus in de teksten die bepaalde groeperingen gebruiken, zit, ben ik wel eens. Ons geloof is immers gestoeld op de God van het Verbond; Jezus zelf was tijdens zijn verblijf op aarde een gelovige Jood, dat blijkt uit allerlei gedeelten van het Evangelie.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 dec 2013 16:07

Met name deze zin: een soort superheld, die altijd aan de kant van de gelovigen staat en eigenhandig al zijn vijanden de baas is.” Wat betreft de Vader: Die is „verdwenen in de schaduw van Jezus, toont aan dat dit soort liederen zo eenzijdig is en dat Gods Volk daar veel, zo niet alles in mist.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 dec 2013 16:09

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/godsbeeld_in_aanbiddingsliederen_bijbels_niet_verantwoord_1_794335

Ik ben het helemaal met je mee eens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 dec 2013 17:11

Kunnen ze geen stuk schrijven over te weinig Jezus Christus in de menige kerk ?
Met je eens Mealybug.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2013 17:33

Ik zou zeggen: studeer eerst eens op de inhoud van het artikel, voordat je uitspraken gaat doen. Dat bepaalde zaken niet evenwichtig worden benaderd, en dat er scheefgroeiingen zijn op theologisch gebied is iets wat eerder regel dan uitzondering is, als je het mij vraagt. Geen wonder in een wereld, die door de zondeval getekend is. Verdisconteer jij dat eigenlijk wel?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2013 17:39

jaapo schreef:...is de Drieëenheid voor mij geen geloofskern meer.

Mij is geleerd: met de Drieëenheid staat of valt het christelijke geloof. Wie de Drieënheid van God niet belijdt, is geen christen.
Dus hoezo "de Drieëenheid geen geloofskern"?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2013 18:01

Uit Johannes 5:
    19 Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
    ...
    30 Ik kan van Mijzelf niets doen. Zoals Ik hoor, oordeel Ik en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
Dat schriftgegeven zie je heel mooi geïllustreerd in Psalm 110, bijvoorbeeld in het tweede vers.

Het populaire idee is blijkbaar: het draait allemaal om Jezus. Maar waarom moet Hij dan het koningschap aan God de Vader overdragen bij het einde? (1 Korinthiërs 15:24) En waarom onderwerpt Hij zich dan nog aan de Vader? (1 Korinthiërs 15:28)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 dec 2013 18:02

schelpje3 schreef:Welke liederen zing jij dan, in je eentje?

Ik zou hierop ook wel eens een antwoord van Mealybug willen zien. Want zoals het nu is vind hij niets goed, deugt er niets en schopt hij overal tegenaan. Terwijl zijn eigen christen zijn in de dagelijkse praktijk onbespreekbaar blijft.

Hij kiest er bewust voor om zichzelf buiten het christendom te plaatsen en ik vraag me dan af in hoeverre ik zijn hele verschijning hier nog serieus kan nemen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 dec 2013 19:01

Boekenlezer schreef:Het populaire idee is blijkbaar: het draait allemaal om Jezus.

Jezus wordt eeuwige Vader genoemd. Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Johannes in Openbaringen, kreeg hij een openbaring van de Vader of de Zoon? Wie sprak er tegen Filippus? Ben Ik zolang bij u en kent gij Mij niet? De Vader of de Zoon? En wie sprak er een tel daarna: Ik en de Vader zijn een? De een spreekt met de Vader, de ander met de Heilige Geest en ik met Jezus. Het maakt niks uit, ik heb eerlijk gezegd nooit echt het verschil ervaren tussen de Vader, Zoon en Heilige Geest die bij mij wonen (Johannes).
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”