Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 23:10

Het is genoeg om aan te tonen dat zelfmoord een zonde is. (Al vraag ik me bij een aantal teksten ook af wat precies de link is.) Maar dat was ik al met je eens.

Probeer nu ook eens aan te tonen dat zelfmoord een onvergeeflijke zonde is, die nooit door God's kinderen begaan wordt...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 mar 2004 23:15

Aragorn schreef:Het is genoeg om aan te tonen dat zelfmoord een zonde is. (Al vraag ik me bij een aantal teksten ook af wat precies de link is.) Maar dat was ik al met je eens.

Probeer nu ook eens aan te tonen dat zelfmoord een onvergeeflijke zonde is, die nooit door God's kinderen begaan wordt...

Hoezo weet je dat dan zo zeker?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 23:17

Aragorn schreef:Het is genoeg om aan te tonen dat zelfmoord een zonde is. (Al vraag ik me bij een aantal teksten ook af wat precies de link is.) Maar dat was ik al met je eens.

Dat is nu juist je geloof ergens in!

Ik zal het verder uit gaan zoeken nog.Weet zelf ook niet waar het duidelijk staat, en zoals ik alvaker verteld heb, iemand die een andere mening heeft geeft toch een andere draai aan teksten die voor mij mijn gelijk/overtuiging bewijzen.

Dat is dus erg lastig!Maar ik zal proberen er wat over te vinden, waar het wat duidelijker aangetoond wordt dat het zo is.

Dan vraag ik toch ook van jou, waar staat dat het níet zo is.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 23:19

Evelien schreef:

Lees al mn posts maar ff na hier, dan hoef je deze vraag niet te stellen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 23:22

Evelien schreef:

Dat weet ik niet zeker. Markie denkt het echter wel zeker te weten, daarom vraag ik hem dat aan te tonen.

En, Markie, ik weet dat het niet zo is omdat in de bijbel staat dat al je zonden vergeven kunnen worden, behalve die tegen de HG. Jij maakt hier een uitzondering voor zelfmoord en aan jou is dus de taak om te laten zien waarom zelfmoord een uitzondering op de overige zonden is. (Of laten zien dat zelfmoord zonde tegen de HG is, dan is het dus ook onvergeeflijk. Maar dat heb ik je nog niet horen zeggen.)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 23:29

Aragorn schreef:
Evelien schreef:

Dat weet ik niet zeker. Markie denkt het echter wel zeker te weten, daarom vraag ik hem dat aan te tonen.

En, Markie, ik weet dat het niet zo is omdat in de bijbel staat dat al je zonden vergeven kunnen worden, behalve die tegen de HG. Jij maakt hier een uitzondering voor zelfmoord en aan jou is dus de taak om te laten zien waarom zelfmoord een uitzondering op de overige zonden is. (Of laten zien dat zelfmoord zonde tegen de HG is, dan is het dus ook onvergeeflijk. Maar dat heb ik je nog niet horen zeggen.)

Dan heb je mn posts niet goed gelezen want dit heb ik echt duidelijk verteld ook.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 23:34

markie,

je hebt zeker goed naged8 :wink:

maar wil je nog ff ingaan op mijn reactie:

Stel er is een wedergeboren Christen, die heel erg in de put zit, voor wie het leven een zwart gat is waar ze nooit meer een uitweg in kan zien. Ze weet dat God van haar vraagt, om een licht in de wereld te zijn maar ze vaald in alles en kan zichzelf niet eens beheersten. 1 ding weet ze wel, Jezus is gestorven voor alles wat ze doet en nog gaat doen....
Op een avond gaat ze een eindje lopen, ze denk na over haar leven. En komt tot de conclusie dat ze hier God niet kan dienen op aarde, alleen straks in de Hemel. Op dat moment loopt ze over een brug, 1 stap over de reling zal voor haar betekenen dat ze voor eeuwig bij God zal zijn.
God zou 2 dingen kunnen doen: of Hij houd haar tegen omdat het Zijn kind is. of Hij laat haar vallen en dan weet Hij dat Zijn kind voor eeuwig bij Hem zal zijn in de Hemel.

Ik hoef niet te kiezen, God maakt deze keuze. Hij zegt niks van deze keuze in de bijbel. Dus moeten we dat denk ik aan God overlaten.
(btw: de reden of God haar wel of niet laat vallen kunnen net zo goed wat anders zijn, ook dat weet ik niet

Waar ben je het mee eens en waar niet mee?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 10 mar 2004 23:39

Nog even een reactie van mij.

Aragorn, je wilt bewijs dat God zijn Volk geen zelfmoord laat plegen. In mijn eerdere posting heb ik al gezegd dat dit niet ondubbelzinnig in de Bijbel staat. Bewijs kan ik je dus zwart-op-wit niet leveren.

Ik persoonlijk geloof dat God Zijn volk er voor bewaart, omdat er in geval van zelfdoding geen hoop meer is.
Het enige wat ik hierover verder nog kan zeggen is dat van oudsher er geen hoop is gegeven voor zelfmoordenaars. (Dit is dus niet iets wat ik nu ter plekke verzin.) Teksten uit de Bijbel over moord en doodslag zijn hierover al geciteerd.

Verder kan ik je een beetje een gemene tegenvraag stellen: waarom zou Hij het wel toelaten?

Overigens... als iemand er niets over weet te melden en het niet interessant lijkt te vinden... is het misschien makkelijk als hij of zij niet meer post.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 23:40

hijwel schreef:markie,

Stel er is een wedergeboren Christen, die heel erg in de put zit, voor wie het leven een zwart gat is waar ze nooit meer een uitweg in kan zien. Ze weet dat God van haar vraagt, om een licht in de wereld te zijn maar ze vaald in alles en kan zichzelf niet eens beheersten. 1 ding weet ze wel, Jezus is gestorven voor alles wat ze doet en nog gaat doen....
Op een avond gaat ze een eindje lopen, ze denk na over haar leven. En komt tot de conclusie dat ze hier God niet kan dienen op aarde, alleen straks in de Hemel. Op dat moment loopt ze over een brug, 1 stap over de reling zal voor haar betekenen dat ze voor eeuwig bij God zal zijn.
God zou 2 dingen kunnen doen: of Hij houd haar tegen omdat het Zijn kind is. of Hij laat haar vallen en dan weet Hij dat Zijn kind voor eeuwig bij Hem zal zijn in de Hemel.

Ik hoef niet te kiezen, God maakt deze keuze. Hij zegt niks van deze keuze in de bijbel. Dus moeten we dat denk ik aan God overlaten.
(btw: de reden of God haar wel of niet laat vallen kunnen net zo goed wat anders zijn, ook dat weet ik niet

God laat Zijn kinderen nooit vallen.Dit bedoel ik letterlijk en figuurlijk.Het zij nl Zijn oogappels.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 23:46

Loezje schreef:Verder kan ik je een beetje een gemene tegenvraag stellen: waarom zou Hij het wel toelaten?

mischien omdat Hij weet hoeveel iemand kan lijden op deze aarde. Als Hij vindt dat zij of hij uit het lijden verlost moet worden. Kan dat door middel van zelfmoord. Als God dat niet wil dan zal het ook niet gebeuren.

Maar... ik en niemand hier weet wat God zijn plan was met hem of haar. Hij kan deze zonde hebben toegelaten om zijn raad te volvoeren. Hij kan dat ook niet toelaten, omdat Hij het niet wil. Zolang ik niet Gods raad kan zien, mag ik niet zeggen: ""God zal dat niet toelaten"

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 23:49

Markie schreef:Waar ben je het mee eens en waar niet mee?

God laat Zijn kinderen nooit vallen.Dit bedoel ik letterlijk en figuurlijk.Het zij nl Zijn oogappels.[/quote]
Dus jij weet wat God zal doen op dat moment? Dus als jij iemand tegen komt met deze gedachtens in zijn hoofd, kan je zeggen: "God zal het nooit zo ver laten komen".

Dat wij Gods oogappel Zijn wil nog niet zeggen dat wij niet meer zondigen, God laat het toe dat wij zondigen. Maar dat is onze eigen schuld, Hij wil juist dat wij niet zondigen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 23:53

hijwel schreef:
Markie schreef:Waar ben je het mee eens en waar niet mee?

God laat Zijn kinderen nooit vallen.Dit bedoel ik letterlijk en figuurlijk.Het zij nl Zijn oogappels.

Dus jij weet wat God zal doen op dat moment? Dus als jij iemand tegen komt met deze gedachtens in zijn hoofd, kan je zeggen: "God zal het nooit zo ver laten komen".

Dat wij Gods oogappel Zijn wil nog niet zeggen dat wij niet meer zondigen, God laat het toe dat wij zondigen. Maar dat is onze eigen schuld, Hij wil juist dat wij niet zondigen.[/quote]

Ik heb het niet over ons, maar over bekeerde mensen.Staat idd in de bijbel dat Zijn volk Zijn oogappels zijn.Uitverkoren volk dan bedoel ik natuurlijk.

Schiet me ook nog te binnen dat er in de bijbel staat:Velen zij geroepen, maar weinig uitverkoren.Omdat men tegenwoordig l bekeerd denkt te zijn als men gelooft.

Grove denkfout!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2004 00:05

Ik heb het niet over ons, maar over bekeerde mensen.Staat idd in de bijbel dat Zijn volk Zijn oogappels zijn.Uitverkoren volk dan bedoel ik natuurlijk.

Ik had het wel over mijzelf. Ik hoop dat je dat ook mag geloven.

Schiet me ook nog te binnen dat er in de bijbel staat:Velen zij geroepen, maar weinig uitverkoren.Omdat men tegenwoordig l bekeerd denkt te zijn als men gelooft.

Grove denkfout!

Ik lees... geloof en u zult zalig zijn. En wat je ook leest in de bijbel overal wordt er gevraagd of je geloof in Jezus Christus jou persoonlijke zaligmaker.. (maar ik wil hier wel over door praten, want het is heel belangrijk, ik krijg wel kippevel van de afstand die jij neemt: "dat geld voor hun, en niet voor mij")

Nu ff ontopic.
Ik vindt het bijzonder dat je in Gods plan kan kijken, ik weet niet wat voor besssingen God maakt in het leven van mensen. Wat hij toelaat en wat Hij niet toelaat. Kinderen worden verkracht, kinderen van God doen de vreeselijkste zondes. enz..
Ik weet niet waarom God het toelaat, en waarom dingen zo gaan. En ik weet ook niet waarom iemand die van God houd zelfmoord pleegt. Ik weet niet waarom God dat toelaat, of mischien niet toelaat. Ik weet het niet dus moet ik dat aan God overlaten.

Ik denk dat het belangrijker is om je bezig te houden met wat het doel van God is in jou leven!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 mar 2004 00:18

Ik citeer nog een heel klein stukje preek van een dominee die al lang niet meer leeft: Ds. v.d. Kemp. Het taalgebruik is wat ouderwets, maar de strekking is duidelijk, lijkt me.

Men zou zeggen: Niemand kan de daden van die bozen te boven gaan. Men ziet echter nog groter gruwelen. De zondaar, door de mensenmoorder van de beginne verleid, wordt wel zo verwoed dat hij zijn handen aan zijn eigen leven legt en zichzelf ombrengt, hetzij dan uit wanhoop met Judas of uit boos misnoegen, omdat hij minder dan anderen geëerd wordt gelijk daarom Achitofel zich verhing; of met Saul en zijn wapendrager, om niet in des vijands handen te vallen, en van hen gesmaad en gekweld te worden.

En niet beter doen de scheepslieden, die om de wreedheid van hun vijanden waarvan ze overwonnen zijn, te ontgaan, de brand in het kruit steken en het schip met alle zielen daarin in de lucht te laten vliegen. Waarlijk, geen zonde is meer onnatuurlijk dan de zelfmoord. Wie heeft toch ooit zijn eigen vlees gehaat? Niemand, zegt Paulus. Zo'n zondaar sterft met Saul in zijn zonde. Is hij, die zijn broeder haat, een doodslager, en weren wij uit des apostels bericht dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende, niet onzekerder is dan het eeuwig verderf van zulke zelfmoordenaars. Zijn er krankzinnige mensen, die van hun daden geheel onkundig zijn, en zichzelf ombrengen, wij kunnen van hun eeuwig uiteinde niet oordelen. Het doden van zichzelf te willen verschonen met Simsons daad, die zichzelf ombracht met de Filistijnen, is onredelijk. Want Simson deed dat als Richter over Israël, als een wonderlijke heldendaad, gelijk in al zijn heldendaden, toen de Geest de Heeren over hem vaardig werd, en alzo in het geloof.

Voor wie ook de rest van deze verklaring wil lezen hierbij de link:
http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... p-z40.html

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 mar 2004 00:36

Markie schreef:
hijwel schreef:markie,

Dit zegt nog helemaal niets over het al dan niet kunnen plegen van zelfmoord. Heb ik uitgebreid in m'n laatste post uitgelegd inclusief bijbelse dingen. God laat z'n kinderen nooit vallen betekent dat ze hun zaligheid niet kunnen verliezen, niet dat ze geen zonden kunnen plegen! (als je me niet geloofd kijk eens rond je) Zelfmoord is een zonde niet een vereiste voor het al dan niet zalig worden
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”