De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor marin » 21 dec 2013 16:24

schelpje3 schreef:Ik twijfel over deze zin:
Om zijn schuld in te zien moet de zondaar zijn karakter toetsen aan Gods grote maatstaf van gerechtigheid. Het is een spiegel die de volmaaktheid van een rechtvaardig karakter toont en de zondaar in staat stelt de tekortkomingen in zijn eigen karakter te ontdekken.

Volgens mij is dit niet Bijbels.
Het gaat toch niet zozeer om tekortkomingen in je karakter?
Die heeft iedereen nl.
Het gaat om de zonden die in je hart leven!

Schelpje, het is toch zo dat door de zonde die in het hart leeft foute karakter trekken zich openbaren, ziende op de Here Jezus die ons daar kan en wil verlossen, dat ligt toch in het verlossingsplan opgesloten, en in ons falen biedt Hij ons Zijn genade aan.
Het is toch niet zo dat de Here Jezus ons heeft verlost van de vloek van de wet en dan zegt “kind redt je verder zelf maar”, Hij heeft ons met de Vader verzoend en om bij God te kunnen blijven daarom biedt Hij ons zijn leven aan om door Hem gevormd te worden om bij God te kunnen blijven.
God ziet ons aan door Zijn Zoon zowel door Zijn offer als ook door Zijn leven.(wandel in Zijn voetsporen, net niet er naast maar er op wandelen)
Het is toch een levensproces in een relatie met de Here Jezus, dat is dacht ik per persoon verschillend dat zo wie zo.
Schelpje, hier is veel over te vertellen en elkaar te bemoedigen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2013 16:31

marin schreef:Schelpje, het is toch zo dat door de zonde die in het hart leeft foute karakter trekken zich openbaren, ziende op de Here Jezus die ons daar kan en wil verlossen, dat ligt toch in het verlossingsplan opgesloten, en in ons falen biedt Hij ons Zijn genade aan.
Het is toch niet zo dat de Here Jezus ons heeft verlost van de vloek van de wet en dan zegt “kind redt je verder zelf maar”, Hij heeft ons met de Vader verzoend en om bij God te kunnen blijven daarom biedt Hij ons zijn leven aan om door Hem gevormd te worden om bij God te kunnen blijven.
God ziet ons aan door Zijn Zoon zowel door Zijn offer als ook door Zijn leven.(wandel in Zijn voetsporen, net niet er naast maar er op wandelen)
Het is toch een levensproces in een relatie met de Here Jezus, dat is dacht ik per persoon verschillend dat zo wie zo.
Schelpje, hier is veel over te vertellen en elkaar te bemoedigen.

Het gaat niet zozeer om foute karaktertrekken, het gaat om onze boezemzonden! Die we koesteren. Die voor die tijd misschien met ons verstand wel als zonden zien, maar er geen smart over hebben.
God laat Zijn kinderen wel eens tijdelijk los ja. Om hun geloof te beproeven en dan merken ze op dat nog steeds kunnen afdwalen. Zie maar naar David bijv.
En ja, het is per persoon verschillend, dat is zeker waar.
We moeten echter de nadruk leggen op het werk van de Heere, Hij is begonnen en zal dit voortzetten.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 dec 2013 19:36

In verband met de reactie van Lukas heb ik gezegd het artikel van White nogmaals kritisch door te nemen. Ik heb het nogmaals herlezen en mijn kanttekeningen er met rood bijgezet.. wie behoefte heeft om te reageren moet dat vooral doen natuurlijk, graag zelfs!

E.G. White schreef:Door de bekering en de heiligmaking worden de mensen met God verzoend. (Feitelijk klopt dit volgens mij niet. Wij worden met God verzoend door het offer va Zijn Zoon, niets meer en niets minder. Toch?) Daardoor gaan ze volgens de beginselen van zijn wet leven.(Daar kan ik wel in meekomen, er van uitgaande dat het 'daardoor' op de bekering en heiligmaking wijst)
In den beginne werd de mens naar Gods beeld geschapen. Hij was in volmaakte harmonie met de natuur en met Gods wet.
De beginselen van de gerechtigheid waren in zijn hart geschreven. Maar de zonde heeft de mens van zijn Schepper vervreemd. Hij weerspiegelt het beeld van God niet meer. Zijn hart komt in opstand tegen de beginselen van Gods wet. „Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens het kan dat ook niet" (Romeinen 8:7).
Maar „alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft", opdat de mens met God verzoend zou worden. Door de verdiensten van Christus kan hij weer in harmonie met zijn Schepper leven. Zijn hart moet door Gods genade worden vernieuwd. Deze verandering wordt de wedergeboorte genoemd. Jezus zegt dat tenzij iemand wedergeboren is hij het Koninkrijk Gods niet kan zien.
De eerste stap naar de verzoening met God is het besef dat men zondig is „De zonde is wetteloosheid". „Wet doet zonde kennen" (1 Johannes 3:4; Romeinen 3:20). Om zijn schuld in te zien moet de zondaar zijn karakter toetsen aan Gods grote maatstaf van gerechtigheid. (Karakter? Ik vind dit een beetje een vreemde uitdrukking, maar misschien ligt het wel aan de vertaling.)Het is een spiegel die de volmaaktheid van een rechtvaardig karakter toont en de zondaar in staat stelt de tekortkomingen in zijn eigen karakter te ontdekken. (hier weer die uitdrukking. Ik ga er maar van uit dat dit op de zonde duid, zoals in Rom. 7:7.)

De wet kan de mens wel zijn zonden tonen, maar kan hem niet redden. De wet belooft het leven aan hem die gehoorzaamt en zegt dat de dood het loon is van de overtreder. Alleen het evangelie van Jezus Christus kan de mens vrijspreken of bevrijden van de veroordeling en de bezoedeling van de zonde. De zondaar moet zijn zonden belijden voor God, wiens wet hij vertreden heeft en geloven in Jezus, zijn zoenoffer. Zo krijgt hij „vergeving voor de zonden die tevoren gepleegd zijn" en heeft hij deel aan de goddelijke natuur.
De zondaar wordt een kind van God, „ontvangt de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: `Abba, Vader'"
Staat het hem nu vrij Gods wet te overtreden? De apostel Paulus zegt: „Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet". „Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?" Johannes zegt: „Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar" (Romeinen 3:31; 6:2; 1 Johannes 5:3).
Door de wedergeboorte komt het hart in harmonie met God en richt het zich naar Gods wet. Wanneer deze ingrijpende verandering zich heeft voorgedaan in het leven van de zondaar, is hij overgegaan van de dood tot het leven, van zonde tot heiligheid, van overtreding en opstandigheid tot gehoorzaamheid en trouw. Er is een eind gekomen aan het oude leven van vervreemding van God. Het nieuwe leven van verzoening, geloof en liefde is begonnen. Dan is „de eis der wet vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest" (Romeinen 8:4).
Zonder kennis van de wet hebben de mensen geen juist inzicht in de reinheid en heiligheid van God of beseffen ze hun eigen schuld en onreinheid niet. Zij hebben geen juist zondebesef en denken dat ze geen berouw hoeven te hebben. Daar ze hun hopeloze toestand als overtreders van Gods wet niet inzien, beseffen zij ook niet dat ze het verzoenend bloed van Christus nodig hebben. De hoop op de zaligheid wordt aangenomen zonder een totale vernieuwing van het denken of zonder een grondige verandering van levenswijze. Zo zijn er talloze oppervlakkige, bekeringen en worden er veel mensen aan de gemeente toegevoegd die nooit met Christus verbonden zijn geweest.
Dit werk (welk werk??)kan alleen door het geloof in Christus, door de kracht van de inwonende Geest worden volbracht. Paulus vermaant de gelovigen: „Bewerk uw behoudenis met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt" (Filippenzen 2:12,13). De christen zal de aantrekkingskracht van de zonde voelen, maar hij zal er voortdurend tegen strijden. Daarvoor is Christus' hulp nodig. Menselijke zwakheid wordt verbonden met goddelijke kracht en het geloof roept uit: „Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus" (1 Korintiërs 15:57).

@Lukas
Ik begreep uit je reacties dat je in het artikel van mevrouw White werkheiligheid, om het maar zo te noemen, leek te herkennen. Ik kan het er zelf niet uit opmaken. Alhoewel ik bij de theologie van mevr. White in het algemeen best wel wat vraagtekens heb kom ik in dit artikel nog steeds niet echt schokkende dingen tegen. Ik kom hier dagelijks ettelijke reacties tegen waar ik fors meer moeite mee heb eerlijk gezegd.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 dec 2013 21:47

Door de bekering en de heiligmaking worden de mensen met God verzoend. (Feitelijk klopt dit volgens mij niet. Wij worden met God verzoend door het offer va Zijn Zoon, niets meer en niets minder. Toch?)

@JvS. Een paar regels verder,
Maar „alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft", opdat de mens met God verzoend zou worden. Door de verdiensten van Christus kan hij weer in harmonie met zijn Schepper leven. Zijn hart moet door Gods genade worden vernieuwd.

Dit werk (welk werk??)kan alleen door het geloof in Christus, door de kracht van de inwonende Geest worden volbracht.

@JvS Christus zegt: „Ik heb de geboden mijns Vaders bewaard". Ik doe altijd wat Hem behaagt" (Johannes 15:10,8:29). De volgelingen van Christus moeten zoals Christus worden en door Gods genade een karakter vormen dat in overeenstemming is met de beginselen van zijn heilige wet. Dat is volgens de Bijbel de betekenis van „heiligmaking".

Wanneer de zondaar door zijn bekering in vrede leeft met God door het verzoenend bloed van Christus, is het christelijk leven pas begonnen. Hij moet zich nu „richten op het volkomene" en opgroeien tot „de maat van de wasdom der volheid van Christus".
De apostel Paulus zegt: „Vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen voor mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus" (Filippenzen 3:13,14).

JvS. Naar mijn mening is dat is geen werkheiligheid, dat groeien en opwassen door de verdiensten van de Here Jezus.
De Here Jezus wil ons daar dagelijks in helpen om Hem beter te leren kennen om Hem te zien als in een spiegel en kunnen we zien hoe we werkelijk zijn.

Petrus geeft de stappen die wij moeten doen bij de heiligmaking in bijbelse zin: Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). (...) Want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen" (2 Petrus 1:5-10).

Ellen G Withe zegt in dat zelfde stuk, wie in de schaduw van het kruis van Golgotha leeft, kan onmogelijk aan zelfverheerlijking doen of beweren dat hij vrij van zonde is. Hij weet dat zijn zonde de oorzaak is van de doodsangst die het hart van Christus heeft gebroken, en deze gedachte zal hem nederig maken. Zij die het dichtst bij Jezus Christus leven, beseffen de zwakheid en zondigheid van de mens het best en stellen hun hoop alleen op de verdiensten van een gekruisigde en verrezen Heiland.

Wij mogen tot Jezus gaan om gereinigd te worden, en daardoor zonder schaamte of verwijt staan tegenover de wet. „Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt" (Romeinen 8:1,2). Door Jezus worden de gevallen zonen van Adam "zonen Gods". "Want Hij, die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit één; daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen" (Hebreeën 2:11).
Het leven van een christen moet een leven van geloof, overwinning en vreugde zijn. „Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft; ons geloof" (1 Johannes 5:4).
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 21 dec 2013 22:15

Ik moet zeggen dat ik de reactie van Lucas kan begrijpen na 3 keer lezen dan :D .

Meeste moet heb ik met dit
 De hoop op de zaligheid wordt aangenomen zonder een totale vernieuwing van het denken of zonder een grondige verandering van levenswijze. Zo zijn er talloze oppervlakkige, bekeringen en worden er veel mensen aan de gemeente toegevoegd die nooit met Christus verbonden zijn geweest

En waarom het geloof in Hem is ons behoud, niet een totale vernieuwing van denken, niet het kennen van een wet of grondige verandering maar het GELOOF IN HEM, DOOR HEM .

Het komt bij mij over dat de schrijver op de stoel van de Allerhoogste gaat zitten. Alsof hij kan bepalen of we juiste kennis bezitten.
Men kan al gered zijn zonder " de wet" te kennen maar een geloof te hebben in Hem.
Het leren kennen van de wet is een gevolg van schriftlezing en dit is per definitie niet altijd voorafgaand aan een bekering.

Gr BYTE
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 dec 2013 22:27

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 21 dec 2013 22:36

Klopt Bambi na je bekering ga of wil je op zoek naar Zijn Woord en geeft Zijn Woord dagelijks meer inzicht.
Maar ik bedoel dus dat mensen zonder kennis der wet wel bekeerd kunnen zijn.
Neem als voorbeeld de stokbewaarder, was hij een kenner der wet?
Geloof en gij zult zalig worden?
Of ben ik abuis ?
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 dec 2013 22:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 21 dec 2013 22:50

jvslooten schreef:Ik begreep uit je reacties dat je in het artikel van mevrouw White werkheiligheid, om het maar zo te noemen, leek te herkennen. Ik kan het er zelf niet uit opmaken. Alhoewel ik bij de theologie van mevr. White in het algemeen best wel wat vraagtekens heb kom ik in dit artikel nog steeds niet echt schokkende dingen tegen.

ik zal je wat tips geven: valt je niet op dat leven uit genade volledig ontbreekt?
Het woord genade zie ik wel in latere reacties genoemd worden, maar het is een holle phrase.

Het lijkt mij dat door White verkondigd wordt dat je tot geloof komt en dan vergeving krijgt voor zonden die gedaan zijn en daarna zou je door God in staat moeten worden gesteld werken te doen die rechtvaardig zijn, de wet houden bijvoorbeeld. En dan ben je pas echt goed bezig.

Dat doet het altijd goed, dat we geweldig kunnen zijn en alles goed kunnen doen.
Dat prikkelt de oude mens, die wordt er helemaal warm van.

In de genade staan en daaruit leven, zie ik er nergens in terug.

Paulus leert:

Phil 3:7 Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus’ wil schade geacht. Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.

Denk je dat dit in het verhaaltje van White terug te vinden is?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 21 dec 2013 22:55

Nee als je het goed leest staat het hier andersom
Zonder kennis van de wet hebben de mensen geen juist inzicht in de reinheid en heiligheid van God of beseffen ze hun eigen schuld en onreinheid niet. Zij hebben geen juist zondebesef en denken dat ze geen berouw hoeven te hebben. Daar ze hun hopeloze toestand als overtreders van Gods wet niet inzien, beseffen zij ook niet dat ze het verzoenend bloed van Christus nodig hebben.

Dat klopt mijn inziens niet.

Maar goed dit is een stuk door mensen geschreven en daar valt over te twisten Zijn Woord (Christus) is onze houvast.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 dec 2013 23:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:30, 2 keer totaal gewijzigd.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 dec 2013 23:33

De tegenstander kan je niet te overtuigen, maar de toehoorder wel.

een gezegde

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 dec 2013 23:41

marin schreef:JvS. Naar mijn mening is dat is geen werkheiligheid, dat groeien en opwassen door de verdiensten van de Here Jezus.
Oh naar mijn mening ook niet hoor! Bedankt voor je toelichting trouwens, mooi verwoord.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 21 dec 2013 23:49

marin schreef:

Ik was in eerste instantie toehoorder en wat ik hoorde maakte mij tegenstander. (uiteraard van je standpunten, niet persoonlijk).

Het is ook niet uit een vooroordeel dat ik tot dat standpunt kom, want ik wist in eerste instantie niet dat je zevendedagadventist bent noch wie E.G White was.
Ik vrees dat hetgeen E.G White uitdraagt, regelrecht tegen Paulus' verkondiging in gaat.

Kijk, met gereformeerden heb ik best wel meningsverschillen over een aantal onderwerpen, maar dat raakt de echt fundamentele zaken van het geloof niet.
Dat probleem heb ik wel met E.G White en daarmee dus ook de zevendedagadventisten leer.

Het moeten volbrengen van een wet staat haaks op leven uit genade. Daar is eenvoudigweg geen compromis in te sluiten.
Dat door de ZDA beweerd wordt dat het door Gods kracht gedaan wordt of door de Geest, maakt niet uit. Ook dat gesteld wordt dat 'Gods genade' die kracht geeft, het maakt niet uit.
Door het woordgebruik lijkt het oppervlakkig bezien christelijk, maar dat is het niet. Een wet doen die behoud tot stand moet brengen is niet oke, het gaat in tegen God.
Je denkt dan misschien dat het goed is, maar het is juist verkeerd. Leven uit genade betekent dat God alles volbracht heeft, dat wij gestorven zijn met Christus, en met Hem opgestaan in rechtvaardigheid. Nu geestelijk, later ook lichaamlijk.
Dat alles is alleen maar op basis van geloof, want alles is daarbij tot stand gebracht door Christus. Er zit geen enkel werk van ons aan toegevoegd. Dat mag ook niet, want het is genade. Zodra je iets zelf gaat doen, is het geen genade meer. Heel logisch, en zo simpel is het.
Iemand mag wel goede dingen doen, maar niet om daardoor behouden te worden of te blijven. Zodra je dat namelijk zou proberen, is het geen goed werk meer. Al zou je al je geld aan een goed doel geven en de hele dag bidden, zodra het is om behouden te worden of te blijven, is het is geen goed werk. Het doet dan namelijk af van de genade die Christus tot stand gebracht heeft. Die daden die zo goed lijken, worden daardoor zelfs juist zonde.

Vandaar ook dat dit een zeer fundamentele zaak van het christelijk geloof is.

De Galatenbrief is best duidelijk over het onderwerp wet en genade, ik hoop dat je die onbevangen zult lezen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 dec 2013 18:18

Lukas schreef:

Ik was in eerste instantie toehoorder en wat ik hoorde maakte mij tegenstander. (uiteraard van je standpunten, niet persoonlijk).

Lukas, dat zeg ik ‘een tegenstander kan ik niet overtuigen’, ik heb nagedacht om op je schrijven te moeten reageren maar wil toch proberen een poging te wagen mits je niet direct de hakken in het zand gaat plaatsen/zetten.
Door mijn lieve ouders ben ik opgegroeid en gevormd als Gereformeerde jongen zelfs o.h.Art.31 en daardoor de Here Jezus leren kennen met een geweldige achtergrond aan informatie, heb gelukkig nooit de “geloofshakken” in de gesprekken met anderen gebruikt terwijl de geloofsgroep daar zich wel voor leende, ik heb zelfs de uitwassen van een kerkscheiding meegemaakt dat leidde in familie tot conflicten dan werden de stoelen bij verjaardagen zo neergezet dat de ene groep niet tussen de ander groep werd geplaatst, anders….vul maar in.
Maar door de ‘levensloop’ en veel luisteren naar anderen (dat bracht ook mijn werk met zich mee) mensen die ook de Here Jezus ook oprecht liefhebben wordt er veel aan Bijbelse geloofsinformatie aan toegevoegd, niet door bij het kruis stil te blijven staan maar doorbouwen op de verdiensten van de Here Jezus die Zijn kinderen door Zijn Verlossing elke dag van het leven veranderen wil naar het beeld van Hem door Zijn genade, voorbereidt maken en uitziende naar wederkomst van de Here Jezus.

Het is ook niet uit een vooroordeel dat ik tot dat standpunt kom, want ik wist in eerste instantie niet dat je zevendedagadventist bent noch wie E.G White was.
Ik vrees dat hetgeen E.G White uitdraagt, regelrecht tegen Paulus' verkondiging in gaat.

Door deze zin bemerk ik dat je weinig weet over het geloofsleven van de Zevendedag Adventist en de geschreven woorden die tot uitdrukken brengen hoe te leven in ‘die vrijheid’ naar Gods wil.
De liefdevolle Vader heeft door het offer van Zijn Zoon die mens werd de eis van de wet vervuld die eerder op tafelen zijn geschreven maar die nu in hart en verstand zijn geplaatst waarom om uit liefde voor God onze Vader de eis van wet de wil van de Vader en de naaste daaraan te kunnen voldoen, bij dat falen geeft God vergeving en genade door het offer van Zijn Zoon.
God heeft de mens lief en ziet ons aan door Zijn Zoon en Zijn kinderen willen door Zijn Geest opwassen in het geloof om gelijkvormig te worden aan Zijn Zoon in woorden maar ook in daden.

Kijk, met gereformeerden heb ik best wel meningsverschillen over een aantal onderwerpen, maar dat raakt de echt fundamentele zaken van het geloof niet.
Dat probleem heb ik wel met E.G White en daarmee dus ook de zevendedagadventisten leer.

Lukas dit is mij te onduidelijk!!

Het moeten volbrengen van een wet staat haaks op leven uit genade. Daar is eenvoudigweg geen compromis in te sluiten.

Lukas, juist de Adventist heeft in zijn leven de kracht van God en Zijn genade door Zijn Zoon zo hard nodig waarom omdat de Here Jezus Zijn kind wil laten groeien naar het Beeld van Hem.
Je vergist je dat de Adventist geloofd door de wet behouden kan worden, de wet kan niet behouden, alleen door het offer en Zijn Dienstwerk die de Here Jezus nu wil volbrengen in het Hemels Heiligdom Hebr.
Als ik verkeerde dingen doe, de wet die in het hart en verstand en geweten die spreekt mij daar op aan en brengt mij daar bij weer bij de Here Jezus om vergeving te ontvangen, dat is de doelstelling van de wet van God.

Dat door de ZDA beweerd wordt dat het door Gods kracht gedaan wordt of door de Geest, maakt niet uit. Ook dat gesteld wordt dat 'Gods genade' die kracht geeft, het maakt niet uit.

Lukas, ik zou zeggen lees het artikel met een ander gemoed en dan lees je de afhankelijkheid van Gods kracht door Zijn genade.

Door het woordgebruik lijkt het oppervlakkig bezien christelijk, maar dat is het niet. Een wet doen die behoud tot stand moet brengen is niet oke, het gaat in tegen God.
Je denkt dan misschien dat het goed is, maar het is juist verkeerd. Leven uit genade betekent dat God alles volbracht heeft, dat wij gestorven zijn met Christus, en met Hem opgestaan in rechtvaardigheid. Nu geestelijk, later ook lichaamlijk.
Dat alles is alleen maar op basis van geloof, want alles is daarbij tot stand gebracht door Christus. Er zit geen enkel werk van ons aan toegevoegd. Dat mag ook niet, want het is genade. Zodra je iets zelf gaat doen, is het geen genade meer. Heel logisch, en zo simpel is het.
Iemand mag wel goede dingen doen, maar niet om daardoor behouden te worden of te blijven. Zodra je dat namelijk zou proberen, is het geen goed werk meer. Al zou je al je geld aan een goed doel geven en de hele dag bidden, zodra het is om behouden te worden of te blijven, is het is geen goed werk. Het doet dan namelijk af van de genade die Christus tot stand gebracht heeft. Die daden die zo goed lijken, worden daardoor zelfs juist zonde.

Lukas, wet en genade werken samen om in die vrijheid in Christus te kunnen leven.

Vandaar ook dat dit een zeer fundamentele zaak van het christelijk geloof is.

De Galatenbrief is best duidelijk over het onderwerp wet en genade, ik hoop dat je die onbevangen zult lezen.[/quote]

Terug naar “Archief”