Lukas schreef:
De tegenstander kan je niet te overtuigen, maar de toehoorder wel.
Ik was in eerste instantie toehoorder en wat ik hoorde maakte mij tegenstander. (uiteraard van je standpunten, niet persoonlijk).
Lukas, dat zeg ik ‘een tegenstander kan ik niet overtuigen’, ik heb nagedacht om op je schrijven te moeten reageren maar wil toch proberen een poging te wagen mits je niet direct de hakken in het zand gaat plaatsen/zetten.
Door mijn lieve ouders ben ik opgegroeid en gevormd als Gereformeerde jongen zelfs o.h.Art.31 en daardoor de Here Jezus leren kennen met een geweldige achtergrond aan informatie, heb gelukkig nooit de “geloofshakken” in de gesprekken met anderen gebruikt terwijl de geloofsgroep daar zich wel voor leende, ik heb zelfs de uitwassen van een kerkscheiding meegemaakt dat leidde in familie tot conflicten dan werden de stoelen bij verjaardagen zo neergezet dat de ene groep niet tussen de ander groep werd geplaatst, anders….vul maar in.
Maar door de ‘levensloop’ en veel luisteren naar anderen (dat bracht ook mijn werk met zich mee) mensen die ook de Here Jezus ook oprecht liefhebben wordt er veel aan Bijbelse geloofsinformatie aan toegevoegd, niet door bij het kruis stil te blijven staan maar doorbouwen op de verdiensten van de Here Jezus die Zijn kinderen door Zijn Verlossing elke dag van het leven veranderen wil naar het beeld van Hem door Zijn genade, voorbereidt maken en uitziende naar wederkomst van de Here Jezus.
Het is ook niet uit een vooroordeel dat ik tot dat standpunt kom, want ik wist in eerste instantie niet dat je zevendedagadventist bent noch wie E.G White was.
Ik vrees dat hetgeen E.G White uitdraagt, regelrecht tegen Paulus' verkondiging in gaat.
Door deze zin bemerk ik dat je weinig weet over het geloofsleven van de Zevendedag Adventist en de geschreven woorden die tot uitdrukken brengen hoe te leven in ‘die vrijheid’ naar Gods wil.
De liefdevolle Vader heeft door het offer van Zijn Zoon die mens werd de eis van de wet vervuld die eerder op tafelen zijn geschreven maar die nu in hart en verstand zijn geplaatst waarom om uit liefde voor God onze Vader de eis van wet de wil van de Vader en de naaste daaraan te kunnen voldoen, bij dat falen geeft God vergeving en genade door het offer van Zijn Zoon.
God heeft de mens lief en ziet ons aan door Zijn Zoon en Zijn kinderen willen door Zijn Geest opwassen in het geloof om gelijkvormig te worden aan Zijn Zoon in woorden maar ook in daden.Kijk, met gereformeerden heb ik best wel meningsverschillen over een aantal onderwerpen, maar dat raakt de echt fundamentele zaken van het geloof niet.
Dat probleem heb ik wel met E.G White en daarmee dus ook de zevendedagadventisten leer.
Lukas dit is mij te onduidelijk!!Het moeten volbrengen van een wet staat haaks op leven uit genade. Daar is eenvoudigweg geen compromis in te sluiten.
Lukas, juist de Adventist heeft in zijn leven de kracht van God en Zijn genade door Zijn Zoon zo hard nodig waarom omdat de Here Jezus Zijn kind wil laten groeien naar het Beeld van Hem.
Je vergist je dat de Adventist geloofd door de wet behouden kan worden, de wet kan niet behouden, alleen door het offer en Zijn Dienstwerk die de Here Jezus nu wil volbrengen in het Hemels Heiligdom Hebr.
Als ik verkeerde dingen doe, de wet die in het hart en verstand en geweten die spreekt mij daar op aan en brengt mij daar bij weer bij de Here Jezus om vergeving te ontvangen, dat is de doelstelling van de wet van God.Dat door de ZDA beweerd wordt dat het door Gods kracht gedaan wordt of door de Geest, maakt niet uit. Ook dat gesteld wordt dat 'Gods genade' die kracht geeft, het maakt niet uit.
Lukas, ik zou zeggen lees het artikel met een ander gemoed en dan lees je de afhankelijkheid van Gods kracht door Zijn genade.Door het woordgebruik lijkt het oppervlakkig bezien christelijk, maar dat is het niet. Een wet doen die behoud tot stand moet brengen is niet oke, het gaat in tegen God.
Je
denkt dan misschien dat het goed is, maar het is juist verkeerd. Leven uit genade betekent dat God alles volbracht heeft, dat wij gestorven zijn met Christus, en met Hem opgestaan in rechtvaardigheid. Nu geestelijk, later ook lichaamlijk.
Dat alles is alleen maar op basis van geloof, want alles is daarbij tot stand gebracht door Christus. Er zit geen enkel werk van ons aan toegevoegd. Dat mag ook niet, want het is genade. Zodra je iets zelf gaat doen, is het geen genade meer. Heel logisch, en zo simpel is het.
Iemand mag wel goede dingen doen, maar
niet om daardoor behouden te worden of te blijven. Zodra je dat namelijk zou proberen, is het geen goed werk meer. Al zou je al je geld aan een goed doel geven en de hele dag bidden, zodra het is om behouden te worden of te blijven, is het is geen goed werk. Het doet dan namelijk af van de genade die Christus tot stand gebracht heeft. Die daden die zo goed lijken, worden daardoor zelfs juist zonde.
Lukas, wet en genade werken samen om in die vrijheid in Christus te kunnen leven.
Vandaar ook dat dit een zeer fundamentele zaak van het christelijk geloof is.
De Galatenbrief is best duidelijk over het onderwerp wet en genade, ik hoop dat je die onbevangen zult lezen.[/quote]
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.