alexander91 schreef:Introduceer je zelf niet eerder een dogma? Namelijk dat het Offer van Christus in reikweidte is toegenomen pas 10 jaar na pinksteren? Oftewel, dat ten tijde van de kruisiging en de opstanding, dat Christus toen alleen gestorven was voor de Joden?
De reikwijdte van het offer van Christus is de gehele schepping en alle tijden. Ook gelovigen uit het OT zullen uiteindelijk gered blijken door Christus (ook al hebben ze zich dat indertijd niet beseft).
In de discussie gaat het er om hoe en wanneer het heil tot de heidenen kwam. Dat is toch wel wat anders dan de reikwijdte van het offer van Christus.
Ik kan me niet voorstellen dat het heilsplan van God een faseachterstand van 10 jaar voor de heidenen zou hebben.
Het gaat er toch niet om wat je je kunt voorstellen, maar wat er in de bijbel staat! Het ligt voor de hand om er moeite mee te hebben als zaken anders in elkaar steken dan je gedacht hebt. Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met de bedelingenleer had ik in eerste instantie ook het idee dat dat toch echt niet kon kloppen.
Ik ben ervan overtuigd dat in handelingen duidelijk blijkt dat het heil niet zomaar (lees: impliciet gelijk aan de joden) tot de heidenen kwam. Kijk bijvoorbeeld ook eens wat de Here in de evangeliën zei:
Mat 10:5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Mat 15:24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Er mocht zelfs niet gepredikt worden aan Samaritanen, laat staan de niet-Joden. De Here zegt letterlijk tot de Kananese dat Hij alleen tot Israel is gezonden.
De kern van de zaak is dat de heidenen niet zomaar impliciet bij Israel gerekend worden. Het is niet goed om dat erbij te denken, want anders zal nooit duidelijk worden wat er werkelijk staat. Er is een duidelijk onderscheid.
Ik denk dat Petrus en de andere apostelen het ergens wel wisten, maar nog niet los konden.
Je stelt hier dat Petrus, Johannes etc al de apostelen het niet echt begrepen. Pas na vele jaren begon ze het eindelijk te snappen, en dan nog onder hevig protest. (Ik geloof dat jvslooten ook iets dergelijks beweerde).
Je hebt het dan wel over de apostelen die met Pinksteren vervuld werden met de Geest. Die door God uitgekozen waren om zijn woord uit de dragen. Door de Geest geleid allerlei wonderen en tekenen doen, het volk en de oversten van Israel toespreken met geinspireerde woorden van God etc etc
Als je denkt ze het niet begrepen en jarenlang dus eigenlijk iets verkeerd deden en verkondigden, dan komt feitelijk alles wat de apostelen zeiden en schreven op losse schroeven te staan. Want wanneer zouden ze dan wel Gods woord verkondigen? Misschien snapten ze iets niet en zeiden ze iets helemaal verkeerd. Hup, weg met al die brieven van de apostelen, want je kunt niet vertrouwen dat ze wisten waar ze het over hadden. Ik hoop van harte dat je inziet dat dit geen begaanbaar pad is.
Luk 24, Mark 16 en Mat 28
Ik quote het maar even zo, deze teksten zijn de zg. “grote opdracht”. De z.g. “marsorders voor de kerk”.
Het was profetisch gezien de bedoeling dat Israel zou geloven en zich zouden bekeren. Als volk. Daarom moesten de apostelen ook beginnen in Jeruzalem en het land. (Deze opdrachten zijn niet aan ons gericht, maar aan de apostelen en hun medearbeiders).
Het volk Israel zou dan getuigen van God en al de volken tot God brengen. Er is profetisch ook wel heil voor de volken voorzien, maar dat zou via Israel lopen.
Dit is ook precies wat je in handelingen ziet gebeuren. Dit is hetgeen wat de apostelen nastreven. Dit is de reden dat Paulus altijd eerst naar de Joden gaat. De bekering van het Joodse volk heeft absolute prioriteit. Want als dat tot stand zou komen, zou dat heil voor al de volkeren betekenen.
Is het niet opmerkelijk dat als Paulus komt, de apostelen het goed vinden dat Paulus naar de onbesnedenen gaat en de rest zich op de besneden blijft richten. Ze hadden toch immers die opdrachten gekregen.
En nee, ze deden dat niet omdat ze het vergeten waren of niet snapten. Er was iets ernstigs aan de hand: Israel bekeerde zich niet. Feitelijk zou hun hele opdracht daarmee vastlopen, voordat die echt kon beginnen.
Paulus werd op plan B gezet. In ieder geval een aantal Joden in volkeren bereiken, maar ook via de zegen voor de niet-Joden de jaloersheid van de Joden te prikkelen. Niet alleen doordat ze zien hoe gezegend de niet-Joden waren, maar ook het besef dat dit eigenlijk (profetisch) hun taak was geweest om dat tot stand te brengen.
Ik noem het "plan B", maar het was uiteraard een zeer belangrijke taak.
De essentie was dat de twaalven bij hun oorsronkelijke taak bleven, en die taak was blijkbaar niet het prediken tot de niet-Joden. Kortom, de grote opdracht was feitelijk: Israel tot geloof brengen. (en daarna komt de rest wel).