Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Sjaak84 » 14 dec 2013 11:41

Boerin schreef:Oh die kende ik nog niet, maar dat was geen voorhuwelijkse seks, maar met een ander. Jezus is al vermoord zodat we niet meer gestenigd hoeven worden.
Deze is over seks voor het huwelijk:
28 Wanneer een man een meisje ontmoet, dat nog maagd is en niet ondertrouwd, haar aangrijpt en gemeenschap met haar heeft, en zij worden betrapt – 29 dan zal de man, die bij haar gelegen heeft, aan de vader van het meisje vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar
onteerd heeft; hij zal haar niet mogen wegzenden, zolang hij leeft.

Jezus heeft de wetten van de Joden/oude testament nooit afgeschaft hoor, hij wilde ze zelfs kracht bij zetten. Het grappige is misschien wel, als je vind dat het tegenwoordig niet meer hoeft, was het vroeger dan wel terecht dat vrouwen die seks voor het huwelijk hadden gehad gestenigd moeten worden.

Matteüs 5

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 13:18

Sjaak84 schreef:Jezus heeft de wetten van de Joden/oude testament nooit afgeschaft hoor, hij wilde ze zelfs kracht bij zetten. Het grappige is misschien wel, als je vind dat het tegenwoordig niet meer hoeft, was het vroeger dan wel terecht dat vrouwen die seks voor het huwelijk hadden gehad gestenigd moeten worden.

Ja klopt, ik had het laatst uitgezocht, want er was zo'n vraag op een Messiaans fourum en daar was het antwoord: No problem, want je gaat toch trouwen en nergens wordt het expliciet verboden in de Torah. Maar ik las ergens dat dat een nogal liberale opvatting was, want ze werden inderdaad gestenigd, hoewel ze niet gestenigd werden als het met de toekomstige huwelijkspartner was en zo'n kind was dan ook geen bastaard.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

visje36

Berichtdoor visje36 » 14 dec 2013 13:43

Maar dan kan toch niemand een steen gooien , want iedereen doet zonde, heeft zondes gedaan. Buiten dit.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 14 dec 2013 15:06

29 dan zal de man, die bij haar gelegen heeft, aan de vader van het meisje vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar onteerd heeft; hij zal haar niet mogen wegzenden, zolang hij leeft.

vraag: zijn we het inmiddels reeds eens dat een huwelijk 'in bed wordt gesloten'? Zodoende bestaat seks vóór het huwelijk helemaal niet!! (of je moet het 'voorspel' meerekenen)

Daarom kom je in de Bijbel m.i. ook geen verbod op veelwijverij tegen. Daarom heb ik ook weleens gezegd dat overspel alleen is als je gemeenschap met een getrouwd mens hebt. Anders heb je er volgens de oernatuurwetten dezer schepping 'slechts' een partner bij genomen, waar je dan uiteraard wel aan gebonden bent t.b.v. de verwekte kinderen.

En ja, niet op het verwekken van kinderen gebaseerde seks ben ik bij de verordeningen van de grote Schepper aller dingen nog nooit tegengekomen. (nou ja, wel wat bij Hem onder schandelijkheid valt uiteraard. Daar was de Allerhoogste niet blij mee, geloof ik met het oog op het ontstaan van de dode zee.)

Aan allen welke deze lezing maar dom vinden: wat zijn we inmiddels ver van de natuur door God geschapen afgeweken hè?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 15:17

ben db bd schreef:Aan allen welke deze lezing maar dom vinden: wat zijn we inmiddels ver van de natuur door God geschapen afgeweken hè?
Je bent er wel heel stellig van overtuigt dat jou waarheid de enige juiste is hé?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 16:05

ben db bd schreef:vraag: zijn we het inmiddels reeds eens dat een huwelijk 'in bed wordt gesloten'?

Nee, een huwelijk was in het O.T. al een overeenkomst op papier. Als dat zo was, met hoeveel personen is iemand op de Wallen dan wel niet getrouwd?
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 16:07

visje36 schreef:Maar dan kan toch niemand een steen gooien , want iedereen doet zonde, heeft zondes gedaan. Buiten dit.

Ja en de Enige die een steen kan gooien heeft die straf Zelf op Zich genomen.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 16:15

ben db bd schreef:vraag: zijn we het inmiddels reeds eens dat een huwelijk 'in bed wordt gesloten'?
Boerin schreef:Nee, een huwelijk was in het O.T. al een overeenkomst op papier. Als dat zo was, met hoeveel personen is iemand op de Wallen dan wel niet getrouwd?
Inderdaad. Jezus zegt het trouwens ook zelf tegen die Samaritaanse vrouw: die u nu als man hebt, is uw man niet. Het is juist hét kenmerk van een bijbels huwelijk, dat het in het openbaar ten overstaan van getuigen gesloten wordt. Lees het maar na, bijvoorbeeld hier in ruth 4, of in Genesis 29, of in Johannes 2.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 14 dec 2013 19:25

Je bent er wel heel stellig van overtuigd dat jouw waarheid de enige juiste is hè?

(ik denk dat deze zin zo wel juist is)
(dit mag u al onder psychologische oorlogvoering rekenen :wink: )
mijnheer van Slooten een forum is voor mij een ontspannend en leuk discussieplatform; een soort openbare debatplaats, waar we met woorden schermen met elkaar. Het is de kunst om elkaar op een sportieve manier van een voetstuk neer te halen.
Als ik niet uitdagend, doch zichtbaar angstig op een voetstuk zou klimmen, zou het toch ook niet leuk zijn mij daar af te meppen?

Nou zijn er m.i. twee redenen om op een voetstuk te klimmen:1 overtuigd zijn van je eigen gelijk en 2; de enig interessante, die is voor mij ook de reden dat ik hier in spring, zorg dat jouw gelijk het gelijk van De Waarheid is; m.a.w. hang de Bijbelse onversneden Waarheid aan, dan behoor je te winnen.
Dat gelijk krijg je vrijwel nooit, maar de 'jury' leest altijd mee.

Wie overigens niet overtuigd is van z'n/h'r eigen gelijk praat natuurlijk voor z'n/h'r beurt. Weet wat je zegt en waarom!

Nee, een huwelijk was in het O.T. al een overeenkomst op papier. Als dat zo was, met hoeveel personen is iemand op de Wallen dan wel niet getrouwd?

Het antwoord op die vraag gaf de Heere Jezus zelf toen hij stelde dat wie naar de hoeren gaat een huwelijk met hen aangaat.
Daaruit haalde ik ooit ook al een stuk onderbouwing van mijn stelling.

Lees het maar na, bijvoorbeeld hier in ruth 4, of in Genesis 29, of in Johannes 2.

U zult mij niet gauw horen zeggen dat ik de burgerlijke inschrijving niet van zeer grote waarde schat, hoewel ik zwaarder til aan de zegenbede in de kerk. Er gaan zelfs stemmen op (en in andere landen is dat m.i. ook wel zo) om alleen de kerkelijke inzegening primair te stellen, zoals de RK kerk trouwens ook doet.

Maar heeft u er wel eens over nagedacht hoe heilig een maagd verzegeld is en hoe groot en verantwoordelijk de daad van hem die dat zegel verbreekt? Kan daar een papiertje tegenop?
Ach dat zijn we natuurlijk al lang vergeten in een tijd dat meisjes met hun 13e al voorgehouden worden om hun seksualiteit te ontdekken, of hoe dat heten mag. (maar seks hebben ze dan al)

Het is een afgezaagde vraag wie Adam en Eva dan trouwde, maar aangaande mijn vroege voorgeslacht moet ik het natuurlijk ook van de kerk hebben, omdat de burgerlijke stand m.i. toen nog ontbrak, toch? En uh, was de roddel dat een stel in Staphorst en zo pas 'trouwde' als het meisje zwanger was, om 'geen kat in de zak te kopen' echt zo verzonnen in mijn tijd vóór de pil? :-$

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 19:42

ben db bd schreef:Het antwoord op die vraag gaf de Heere Jezus zelf toen hij stelde dat wie naar de hoeren gaat een huwelijk met hen aangaat.
Daaruit haalde ik ooit ook al een stuk onderbouwing van mijn stelling.
Kun je aangeven waar dat staat?

ben db bd schreef:Het is een afgezaagde vraag wie Adam en Eva dan trouwde, maar aangaande mijn vroege voorgeslacht moet ik het natuurlijk ook van de kerk hebben, omdat de burgerlijke stand m.i. toen nog ontbrak, toch? En uh, was de roddel dat een stel in Staphorst en zo pas 'trouwde' als het meisje zwanger was, om 'geen kat in de zak te kopen' echt zo verzonnen in mijn tijd vóór de pil? :-$
Sorry, deze alinea kan ik geen kaas van maken. Kun je toelichten wat je precies bedoeld? :oops:

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 15 dec 2013 21:24

achteraan beginnend:
Sorry, deze alinea kan ik geen kaas van maken. Kun je toelichten wat je precies bedoelt?

@ jvslooten: het gaat hier in dit topic over seks vóór het huwelijk.
Met huwelijksluiting bedoelt men inschrijving in de burgerlijke stand.
Toen er nog geen burgerlijke stand was, was het dus ook moeilijk om je in te laten schrijven. :?

Kun je aangeven waar dat staat?

Dat is voor mij altijd de moeilijkste vraag welke je stellen kunt, want ik kan niet met concordanties op de computer omgaan en ik refereer bijna altijd uit m'n hoofd.

stel dat u een beetje getroost bent met 1Kor.6:16:
"Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: 'zij zullen één lichaam zijn'." (dat slaat niet op de burgerlijke stand, toch?)
Nou wordt daarbij dan weer doorverwezen naar Matt.19:5:
"En Hij vervolgde: 'daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag de mens niet scheiden."

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2013 21:31

ben db bd schreef:Met huwelijksluiting bedoelt men inschrijving in de burgerlijke stand.
Toen er nog geen burgerlijke stand was, was het dus ook moeilijk om je in te laten schrijven. :?

Ze hadden een huwelijkscontract, ketubah.
http://messianicfellowship.50webs.com/wedding.html
Zach91

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 dec 2013 10:25

Het is een afgezaagde vraag wie Adam en Eva dan trouwde

Adam en Eva hebben alle op aarde aanwezige medemensen als getuige opgeroepen toen zij elkaar hun jawoord gaven ;) :?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 16 dec 2013 22:11

Adam en Eva hebben alle op aarde aanwezige medemensen als getuige opgeroepen toen zij elkaar hun jawoord gaven

O, daar ben ik ook zeker van overtuigd. Maar ik geloof er niks van dat ze een contract; ketubah getekend hebben! :( (en de ambtenaar van de burgerlijke stand vertelde ook eerlijk dat hij er niet in gekend is, laat staan de dominee!) :x

snappen jullie inmiddels ook waar huwelijken wel scheppingswetmatig worden gesloten?
Daarbij mag "een peluwtje van mollig mos, een kussentje van varen en een gordijn van blaren" uiteraard ook als huwelijksbed worden meegerekend in een paradijslijke toestand, toch?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 03 jan 2014 23:24

Maar seks vóór het huwelijk bestaat niet hoor, want volgens de scheppingsorde IS seks huwelijksgemeenschap, weten we nog. (heb ik eerder netjes uitgelegd).

Terug naar “Archief”