Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 10:55

De topic titel is mijn vraag,
ik ben benieuwd wat en hoe je je kinderen over de duivel verteld?

Ik realiseer me dat ik dit in het open forum zet, en dat daar ook atheïsten posten. Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over of hij bestaat, want dat is voor mij een feit.
Het open forum is zodat ik van iedereen verschillende invalshoeken kan lezen.

Is het een onderwerp wat je uit de weg gaat?
Of juist niet?
Wat voor vragen heb je er over gekregen toen je kinderen nog klein waren?

mohamed

Re: Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2013 10:58

Ik vertel ze dat Jezus met de duivel heeft afgerekend als ze me er naar vragen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 10:59

en hoe zie jij het mbt verzoekingen van de duivel, zijn die weg?

even wijziging;
als je andere dan gangbare ideeën hebt over of en hoe de duivel nu nog opereert, zou je die erbij willen zetten,
niet om te bestrijden, maar gewoon om antwoorden te kunnen plaatsen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 dec 2013 11:09

Ik heb geen kinderen, dus heb ik in dat opzicht weinig te vertellen.

Wel herinner ik mij, dat ik daarover in mijn jonge jeugd daarover vooral van mijn oudere broer te horen heb gekregen. Namelijk: dat hij bokkepoten heeft, twee hoorntjes, en een grote drietandige vork. En dat was dan weer dankbare stof tot tekeningen maken. Wat mijn broer mij vertelde, dat tekende ik uit. Bijvoorbeeld ook, dat de duivel in zijn formule-1-racewagen achter onze dominee aan zat in zijn Dafje.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2013 11:11

meribel schreef:en hoe zie jij het mbt verzoekingen van de duivel, zijn die weg?

even wijziging;
als je andere dan gangbare ideeën hebt over of en hoe de duivel nu nog opereert, zou je die erbij willen zetten,
niet om te bestrijden, maar gewoon om antwoorden te kunnen plaatsen.

Anders dan gangbaar? Ik baseer mijn idee op 1 Joh 3,8:

Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.

Als Jezus niet gedaan heeft waartoe de Zoon van God geopenbaard zou worden, dan was hij dus niet de Zoon van God.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 dec 2013 11:13

In de gemiddelde kinderbijbel staat vast wel een verhaal waarin de duivel ook voorkomt. Lees dat voor en als er vragen komen beantwoord je die naar vermogen maar hou het simpel zou ik zeggen. Maak kinderen ook niet bang ervoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 11:18

Ik heb onze kinderen wel verteld over het bestaan van de duivel, dat werd op de zondagsschool, later in de kerk en op catechisatie ook niet ontweken.
En dat moet ook niet!
Niet in de zin om ze bang te maken, zeker niet, maar wel dat hij er is en wel macht heeft, maar niet zoveel dat de Heere Jezus hem niet zou kunnen verjagen en overwinnen.
En dat hij mensen boze dingen laat denken, zeggen en doen.
Ik heb altijd wel geprobeerd het positieve/goede te laten overheersen, want voor je het weet, krijg je een heel bang kind. Als het veel fantasie heeft bijv.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 11:25

Boekenlezer schreef:Ik heb geen kinderen, dus heb ik in dat opzicht weinig te vertellen.

Wel herinner ik mij, dat ik daarover in mijn jonge jeugd daarover vooral van mijn oudere broer te horen heb gekregen. Namelijk: dat hij bokkepoten heeft, twee hoorntjes, en een grote drietandige vork. En dat was dan weer dankbare stof tot tekeningen maken. Wat mijn broer mij vertelde, dat tekende ik uit. Bijvoorbeeld ook, dat de duivel in zijn formule-1-racewagen achter onze dominee aan zat in zijn Dafje.

All is forgiven :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 11:49

Faramir schreef:In de gemiddelde kinderbijbel staat vast wel een verhaal waarin de duivel ook voorkomt. Lees dat voor en als er vragen komen beantwoord je die naar vermogen maar hou het simpel zou ik zeggen. Maak kinderen ook niet bang ervoor.

Vraag die kwam ; hoe kan een slang nou praten? Wie trapt dáár nou in

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 11:50

@mohamed,
Je bedoelt de duivel is de zonde en de zonde is de duivel?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 11:56

meribel schreef:
Vraag die kwam ; hoe kan een slang nou praten? Wie trapt dáár nou in

Tja, das een scherpe. :wink:
Maar kinderen op een bepaalde leeftijd, geloven dit vaak toch wel, net als in sprookjes?
En de slang is nu een eng glibberig beest, dat over de grond moet kruipen, dat was zijn straf.
Maar misschien zag hij er toen heel lieflijk en vriendelijk uit.
Vergeet niet, het was GOED toen God het net geschapen had.
Daarna, de zondeval, werd het lelijk en afschrikwekkend.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 11:59

meribel schreef:Ik realiseer me dat ik dit in het open forum zet, en dat daar ook atheïsten posten. Het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over of hij bestaat, want dat is voor mij een feit.
Het open forum is zodat ik van iedereen verschillende invalshoeken kan lezen.

Maar dan niet de seculiere invalshoek, want die sluit je bij voorbaat uit. Er is anders genoeg te vertellen over het kwaad in de wereld, al heeft is dat dan bij mij niet gepersonificeerd. Al moeten we hier regelmatig wat werk verzetten als de dochter op school (katholiek Iers) weer eens iets over de hel heeft gehoord en dat vrolijk napraat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 12:05

schelpje3 schreef:Maar kinderen op een bepaalde leeftijd, geloven dit vaak toch wel, net als in sprookjes?

Sterker nog, tot een bepaalde leeftijd gelooft een kind ALLES wat je hen als ouder voorschotelt

En de slang is nu een eng glibberig beest, dat over de grond moet kruipen, dat was zijn straf.

Slangen zijn niet eng en ook niet glibberig. Als je er wel eens eentje hebt vastgehad, weet je dat. En trouwens, is het niet vreemd dat een hele diersoort wordt gestraft omdat de duivel toevallig gebruikt maakt van 1 individueel dier. Maar goed, dat soort draconische strafmaatregelen is de Heere niet vreemd, natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 12:18

Mortlach schreef:
Sterker nog, tot een bepaalde leeftijd gelooft een kind ALLES wat je hen als ouder voorschotelt

Slangen zijn niet eng en ook niet glibberig. Als je er wel eens eentje hebt vastgehad, weet je dat. En trouwens, is het niet vreemd dat een hele diersoort wordt gestraft omdat de duivel toevallig gebruikt maakt van 1 individueel dier. Maar goed, dat soort draconische strafmaatregelen is de Heere niet vreemd, natuurlijk.

We zijn niet allemaal als Freek Vonk :wink:
En sommige kinderen zijn op hun 2e al lekker eigenwijs en geloven niet alles wat je zegt, heb ik ondervonden.

Je opmerking over dat ene dier, geldt ook voor de mens. Doordat één vrouw de satan geloofde, is de gehele mensheid verdoemd!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 12:20

@mortlach,
De seculieren sluit ik er in zoverre uit, dat ik aanneem dat jij je kind zou vertellen dat hij niet bestaat?
Post dat gerust natuurlijk

Mortlach schreef: En trouwens, is het niet vreemd dat een hele diersoort wordt gestraft omdat de duivel toevallig gebruikt maakt van 1 individueel dier. Maar goed, dat soort draconische strafmaatregelen is de Heere niet vreemd, natuurlijk.

En de hele mensheid wordt gestraft voor de keuze van één echtpaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”