Chiliasme in het licht der historie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Chiliasme in het licht der historie.

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 13:22

N.a.v. een opmerking die dwaas zou zijn dat ik geloof dat we ongeveer bijna aan de 6000 jaar geschiedenis van de mensheid zijn beland leek het mij aardig om daar wat meer over te leren in relatie tot wat men noemt "Het Chiliasme".

De auteur van de volgende gedachten en/of stellingen zijn van Ds.Harry Bultema een predikant van de Christelijk Gereformeerde kerken in Amerika. En zijn persoonlijke studies brachten hem tot de conclusie dat er een groot verschil was tussen Christus als Koning van Israël en Christus als Hoofd van de Kerk.

Aardig is dat in zijn uiteenzettingen hij Augustinus beschouwd als pseudo-chileast.

De chileasten worden beschuldigd dat ze een heilstaat op aarde verwachten éér Christus wederkomt.
Dat is onjuist.
En weer....waar helder Licht is vallen donkere schaduwen.

De kerk van de eerste drie eeuwen is Chiliastisch geweest.
Altijd was er een algemene verwachting van de wederkomst van de verheerlijkte Christus om een aards Messiaans rijk op te richten.
In die tijd las men de algemene zendbrief van Barnabas voor en dit geschrift werd zeer gehoogacht en "De Codex Sinaiticus genoemd. Hij schrijft: "Let op mijn kinderkens, waarom het Woord zegt"Hij voleindigde in zes dagen, en dit betekent dat God de Heere alle dingen van zesduizend jaren zal voleindigen, in een tijdsbestek van 6000 jaren want bij Hem is 1 dag als duizend jaar.

Daarom mijn kinderkens in 6 dagen zullen alle dingen beeindigd worden en komt de Zoon die de 'wetteloze" zal verdoen en Hij rustte op de zevende dag.
Deze dag is volgens Barnabas de ware sabbath van duizend jaren waarin Christus regeert.

Dat rond het jaar 1000 en enorme angst ontstond was mede doordat Augustinus leerde dat het 1000 jarig rijk met Christus' eerste komst was begonnen dus dat het na 1000 jaar zou eindigen met het jongste gericht, waar men toen al bang voor was en nu nog..
Met name de roomse kerk werd heel rijk omdat men het geloofde en alles overmaakte aan de kerk.

Naast Barnabas worden in de Bijbel de volgende personen als Chileast genoemd: "Clemens Romanus in Fil 4, Hermes was w.s. dezelfde als die in Rom 16 een Chileast, Papias was een leerling van Johannes en Eusebius spreekt in zijn kerkgeschiedenis over hem en Eusebius was sterk een anti-Chileast Polycarpus was door Johannes tot bisschop van Smyrna beordend. Hij was een jongste leerling van Johannes en dan Justinus de Martelaar , Ignatius, Ireneus, Tertullianus , Cyprianus, Hippolytus,,

En natuurlijk ook tegenstanders n.l. Clemens Alexandrius de vader van de Alexandrijnse school.
Ds Hoekstra is ook een tegenstander.
Dit even voor een volledig beeld, al heb ik de lijst ingekort.
Om toch ook te komen bij wat het "chileasme" is.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Chiliasme in het licht der historie.

Berichtdoor ineke-kitty » 10 dec 2013 13:31

Wilsophie

Ds. Bultema is eveneens de schrijver van het boekje " Het wettig gebruik der wet", en hield zijn gehoor jarenlang voor dat de wet een regel der dankbaarheid voor de verlosten is.
Na tot inkeer gekomen te zijn, zei hij: .....dat ik althans in de heilige overtuiging sta dat noch de wet van Mozes in haar geheel, noch de wet der tien geboden in het bijzonder, de regel der dankbaarheid voor de gelovigen is. einde citaat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 13:37

Dank je wel, het is ook de reden naar ik meen dat hij de Christelijk Gereformeerde kerk verlaten heeft?

Ik ken het boekje niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 13:39

Er is natuurlijk niets op tegen om het chiliasme ook te belichten vanuit de Bijbel, maar persoonlijk vond ik de geschiedenis ook wel interessant.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 10 dec 2013 13:47

Wilsophie schreef:In die tijd las men de algemene zendbrief van Barnabas voor en dit geschrift werd zeer gehoogacht en "De Codex Sinaiticus genoemd.

Dit klopt niet, al moet ik zeggen dat de wikipedia-tekst een beetje vaag is. Maar als je iets verder leest zie wel wat er wordt bedoeld. Een betere zin zou zijn:
"Het oudste en beste handschrift dat van de tekst is overgebleven, is opgenomen in de Codex Sinaïticus uit ca. 350."
De Codex Sinaiticus is een van de overgebleven versies van de christelijke Bijbel uit de 4e eeuw. In dat boek is de brief van Barnabas opgenomen. In een andere codex uit de 4e eeuw (de Codex Vaticanus) is deze brief niet opgenomen, dus je zou niet kunnen spreken van een algemeen aanvaardt canoniek geschrift.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 dec 2013 13:56

Wilsophie schreef:De chiliasten worden beschuldigd dat ze een heilstaat op aarde verwachten éér Christus wederkomt.
Dat is onjuist.

Nou, de dopersen onder leiding van Jan Matthijs en Jan van Leiden waren er in Münster van 1533 tot 1535 anders toch druk doende mee.

Wilsophie schreef:De kerk van de eerste drie eeuwen is Chiliastisch geweest.
Altijd was er een algemene verwachting van de wederkomst van de verheerlijkte Christus om een aards Messiaans rijk op te richten.

Dat klopt, maar daarmee is het nog niet direct ook een juiste leer.
Verder is de leer van het duizendjarig rijk ook geen christelijke uitvinding, maar is het al van eerder datum. Het bestaat al sinds het intertestamentaire jodendom.

"Het idee van een tijdelijk messiaans rijk is niet ontwikkeld binnen het christendom, maar komt al voor in de joodse Apocalyptische literatuur, zoals in 4 Ezra en 1 Henoch. Dit idee is sterk beïnvloed door het verlangen dat Israël weer als zelfstandige staat zou bestaan. Zo is er in 1 Henoch sprake van een periode van 7 weken. Na die de periode is er een tijdelijk Messiaans koninkrijk. Daarna is er sprake van een nieuwe hemel en nieuwe aarde."
(Bron: Wikipedia)

Het is dan geen wonder dat dat chiliasme voortleefde in het christendom, en het kan ook best zijn dat Augustinus goede redenen zag om daarmee op te houden. (Want Augustinus was toch tegen het chiliasme?)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 13:57

blijblij schreef:
Dit klopt niet, al moet ik zeggen dat de wikipedia-tekst een beetje vaag is. Maar als je iets verder leest zie wel wat er wordt bedoeld. Een betere zin zou zijn:
"Het oudste en beste handschrift dat van de tekst is overgebleven, is opgenomen in de Codex Sinaïticus uit ca. 350."
De Codex Sinaiticus is een van de overgebleven versies van de christelijke Bijbel uit de 4e eeuw. In dat boek is de brief van Barnabas opgenomen. In een andere codex uit de 4e eeuw (de Codex Vaticanus) is deze brief niet opgenomen, dus je zou niet kunnen spreken van een algemeen aanvaardt canoniek geschrift.

Ben ik met je eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 14:01

Het kan best waar zijn wat je zegt BL, maar je weet dat wikepedia ook wordt samengesteld door mensen.
Ik weet niet precies wat Augustinus leerde, maar hij werd door deze ds Harry Bultema een pseudo_ chileast genoemd.
Ik doe mijn best hoewel mijn kennis beperkt is om ook vanuit de geschiedenis de leer en gedrag en prediking van de kerkvaders en de kerken mee te nemen, voor de volledigheid.
Maar het is natuurlijk wel interessant wat het "chileasme" nu precies inhoudt en je moet ergens beginnen vandaar de gedachte van Ds. Harry Bultema.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 dec 2013 14:09

Wat ik wel gevaarlijk vind is die Kingdom Now. Die geloven dat alles al is geschied, de antichrist komt niet meer en wij gelovigen gaan nu even de aarde onderwerpen en Jezus terugkomst wordt via de tv aangekondigd, hmmmmm. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerschappijtheologie
Kingdom Now:
http://www.vergadering.nu/leesmap200609 ... egeren.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 dec 2013 14:16

Wilsophie.

Hij verliet inderdaad de First Christian Reformed Church te Pella, Iowa en van Muskegon, Michigan.
Daarna diende hij de Berean Church, eveneens te Muskegon. Deze groeide snel en ontwikkelde zich tot een van de grootste christelijke gemeenten in de V.S. waarbinnen men oog had voor de toekomst van Israel en het bijzondere mandaat van de apostel Paulus voor de volkeren.
Een uitgebreide levensbeschrijving van Ds. Bultema is enkele jaren geleden gepubliceerd in het blad Profetisch Perspectief.

Einde citaat over de schrijver.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 14:23

O wat mooi, dat wist ik niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 dec 2013 16:27

Wilsophie schreef:Ik weet niet precies wat Augustinus leerde, maar hij werd door deze ds Harry Bultema een pseudo_ chileast genoemd.
Ik doe mijn best hoewel mijn kennis beperkt is om ook vanuit de geschiedenis de leer en gedrag en prediking van de kerkvaders en de kerken mee te nemen, voor de volledigheid.
Maar het is natuurlijk wel interessant wat het "chileasme" nu precies inhoudt en je moet ergens beginnen vandaar de gedachte van Ds. Harry Bultema.
Maar waarom begin je dan bij een obscure dominee uit de 20e eeuw en begin je niet zelf de oudchristelijke bronnen te lezen?
Ik heb bijvoorbeeld De Civitate Dei van Augustinus in m'n boekenkast staan en die is gewoon te koop voor een paar tientjes.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 dec 2013 16:35

elbert: "waarom begin je dan met een obscure dominee uit de 20e eeuw?"

Zo, zeg, daar zeg je nogal wat.
Waarom is Ds. Bultema in jouw ogen een obscure dominee?
Kan je dat nader uitleggen?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 17:53

Boekenlezer schreef:Het is dan geen wonder dat dat chiliasme voortleefde in het christendom, en het kan ook best zijn dat Augustinus goede redenen zag om daarmee op te houden. (Want Augustinus was toch tegen het chiliasme?)

Waarom zou ene Augustinus meer weten dan wat de Bijbel leert?

En waar zou hij zijn ideeen anders vandaan halen dan wij?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2013 18:11

mealybug schreef:Waarom zou ene Augustinus meer weten dan wat de Bijbel leert?

En waar zou hij zijn ideeen anders vandaan halen dan wij?

Niet voor het een of ander hoor, maar er zijn in de historie echt wel een paar mensen geweest die slimmer/meer geleerd waren dan jij of ik.

Je argument "Augustinus baseerde zich op de Bijbel; Ik baseer me op de Bijbel, daarom Mijn menig is kwalitatief gelijk aan die van Augustinus" getuigt van een lichte zelfoverschatting.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”