Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:In die tijd las men de algemene zendbrief van Barnabas voor en dit geschrift werd zeer gehoogacht en "De Codex Sinaiticus genoemd.
Wilsophie schreef:De chiliasten worden beschuldigd dat ze een heilstaat op aarde verwachten éér Christus wederkomt.
Dat is onjuist.
Wilsophie schreef:De kerk van de eerste drie eeuwen is Chiliastisch geweest.
Altijd was er een algemene verwachting van de wederkomst van de verheerlijkte Christus om een aards Messiaans rijk op te richten.
blijblij schreef:
Dit klopt niet, al moet ik zeggen dat de wikipedia-tekst een beetje vaag is. Maar als je iets verder leest zie wel wat er wordt bedoeld. Een betere zin zou zijn:
"Het oudste en beste handschrift dat van de tekst is overgebleven, is opgenomen in de Codex Sinaïticus uit ca. 350."
De Codex Sinaiticus is een van de overgebleven versies van de christelijke Bijbel uit de 4e eeuw. In dat boek is de brief van Barnabas opgenomen. In een andere codex uit de 4e eeuw (de Codex Vaticanus) is deze brief niet opgenomen, dus je zou niet kunnen spreken van een algemeen aanvaardt canoniek geschrift.
Maar waarom begin je dan bij een obscure dominee uit de 20e eeuw en begin je niet zelf de oudchristelijke bronnen te lezen?Wilsophie schreef:Ik weet niet precies wat Augustinus leerde, maar hij werd door deze ds Harry Bultema een pseudo_ chileast genoemd.
Ik doe mijn best hoewel mijn kennis beperkt is om ook vanuit de geschiedenis de leer en gedrag en prediking van de kerkvaders en de kerken mee te nemen, voor de volledigheid.
Maar het is natuurlijk wel interessant wat het "chileasme" nu precies inhoudt en je moet ergens beginnen vandaar de gedachte van Ds. Harry Bultema.
Boekenlezer schreef:Het is dan geen wonder dat dat chiliasme voortleefde in het christendom, en het kan ook best zijn dat Augustinus goede redenen zag om daarmee op te houden. (Want Augustinus was toch tegen het chiliasme?)
mealybug schreef:Waarom zou ene Augustinus meer weten dan wat de Bijbel leert?
En waar zou hij zijn ideeen anders vandaan halen dan wij?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 345 gasten