@ evelien heb je ook het idee dat hij jou niet hoort als je zijn naam zegt? Hier sprak J ook helemaal niet totdat zijn broertje geboren werd ( kreeg ook enorme driftaanvallen). Toch reageerde hij wel op geluid en ontwikkelde hij zich fysiek enorm. Hij fietst en stept nl al, pelt zelf zijn madarijntje en een ei, prbeert te knippen etc.
Ik merkte bij hem veel verschil toen hij naar een andere groep met oudere kinderen ging op het kdv. Hij moest ineens en nu spreekt hij vanuit het niets ineens korte zinnetjes. Ik moet zeggen dat wij hem ook wel wat dwingen om te praten, anders begrijpen wij het niet

En wij hebben rond 20 maanden samen ( manlief en ik) afgesproken dat dingen snapt en daar ook gevolgen aan verbonden moest worden. Wij konden het nl voor de anderen ook niet meer uitleggen dat J dingen mocht die zij niet mochten onder het mom van 'hij begrijpt het nog niet'.
@ jannoek het is inderdaad lastig als een volgend kind veel later spreekt. H sprak ook heel vroeg en C spande de kroon, want zij sprak nl al zinnen met 13 maanden. Wij hebben ook echt moeten wennen en moeten zoeken hoe er mee om te gaan.
Ik las ergens dat F overal vertelde dat ern een baby in de buik zak. Ik moest ineens aan C denken. Zij vertelde dat ook overal. Alleen dat er ook consequenties aan vast zaken en dat J bij ons bleef was wel even een harde dobber voor haar ( maar goed zij was 22 mnd toen zij een broertje kreeg, dus ook weer wat jonger)
@ TJ sterkte met je mannen. Hoe gaat het nu met ze?
@ liefie Knap hoor dat Nina al bijna zindelijk is. HIer heeft J vorige week zijn eerste plasje op de wc gedaan.
Morgen gaat C voor het eerst wennen op school. Na de kerstvakantie mag ze definitief. Zij kijkt er enorm naar uit, maar ik moet toch even slikken