Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor juffiejuf » 10 dec 2013 09:22

@ TJ; kan me voorstellen dat je vaak geen energie meer heb en niet tegen de zorgen bent opgewassen! Je wil graag duidelijkheid wat er nu echt aan de hand is zodat je het eventueel kan behandelen. Heel veel sterkte!

@ evelien; S. is toch in oktober 2 jaar geworden? Maak jij je zorgen omdat hij nog niet veel of niet duidelijk praat? Dat hoeft toch ook nog niet echt met deze leeftijd? M. praat ook woordjes maar nog geen zinnen en die woordjes zijn vaak alleen voor ons verstaanbaar. S. brabbelde toch ook wel?

Hier is ons kleine jochie nu twee weken. Ik was erg snel weer op de been maar die klap ook weer terug gekregen. Helaas is het met de kleine nu al tobben; hoesten en verkouden. Echt zielig zo'n klein kindje wat hoest! Zelf nu ook koorts en M. heeft al sinds begin november koorts. Huisarts kan niks vinden en zolang hij alert is, speelt, en genoeg drinkt doet hij er niks aan. Als het voorjaar begint en de 'r' uit de maand is, dan zal het vast allemaal wel beter gaan :-oo

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2013 09:32

Op het KDV merken ze dat hij toch wel iets achterloopt qua ontwikkeling in praten. Ik zelf maak me nu wel enigszins wat zorgen. Wat ik weet van kinderen die rond hun 3e jaar pas gingen praten die hadden tot hun 3e een speen (wat mijn inzien toch wel een oorzaak kan hebben in het praten). S. heeft geen speen.
Vrijdag een afspraak bij de HA.

Wat vervelend dat ze niks kunnen vinden waar de koorts vandaan komt. Lastig he.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 10 dec 2013 09:39

@evelien, ik zou me er echt niet teveel zorgen over praten. Mijn kindje is ook twee en praat nog nagenoeg niet. Ze vroegen bij mij op het cb of ik wat woorden van hem kan verstaan en of ik er bijv twee woorden achter elkaar uit kan halen, bijv papa auto of ik eten. Dat lukt, ze gaven aan dat dat voldoende is bij ruim twee jaar. Er zit gewoon verschil in ontwikkeling per kind.. mijn andere kindje sprak al hele zinnen op die leeftijd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 10 dec 2013 09:59

Als je je zorgen maakt zou ik aan de bel trekken, maar inderdaad zit er zo'n verschil tussen kindjes. F praat enorme zinnen en vraagt de oren van m'n hoofd (hij is nu 2,5). Op de opvang 2 kindjes die i. Januari 2 worden en allebei helemaal nog niet echt praten. 'mama' en 'nee' en dat is het..
@blompje lijkt me best lastig als een tweede kind veel minder praat dan de eerste.. Goed praten zorgt hier voor heel weinig frustratie namelijk omdat hij alles uit kan leggen.
zo zie je wel dat elk kind uniek is in zijn/haar ontwikkeling.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 dec 2013 10:47

@ evelien heb je ook het idee dat hij jou niet hoort als je zijn naam zegt? Hier sprak J ook helemaal niet totdat zijn broertje geboren werd ( kreeg ook enorme driftaanvallen). Toch reageerde hij wel op geluid en ontwikkelde hij zich fysiek enorm. Hij fietst en stept nl al, pelt zelf zijn madarijntje en een ei, prbeert te knippen etc.
Ik merkte bij hem veel verschil toen hij naar een andere groep met oudere kinderen ging op het kdv. Hij moest ineens en nu spreekt hij vanuit het niets ineens korte zinnetjes. Ik moet zeggen dat wij hem ook wel wat dwingen om te praten, anders begrijpen wij het niet :wink: En wij hebben rond 20 maanden samen ( manlief en ik) afgesproken dat dingen snapt en daar ook gevolgen aan verbonden moest worden. Wij konden het nl voor de anderen ook niet meer uitleggen dat J dingen mocht die zij niet mochten onder het mom van 'hij begrijpt het nog niet'.

@ jannoek het is inderdaad lastig als een volgend kind veel later spreekt. H sprak ook heel vroeg en C spande de kroon, want zij sprak nl al zinnen met 13 maanden. Wij hebben ook echt moeten wennen en moeten zoeken hoe er mee om te gaan.
Ik las ergens dat F overal vertelde dat ern een baby in de buik zak. Ik moest ineens aan C denken. Zij vertelde dat ook overal. Alleen dat er ook consequenties aan vast zaken en dat J bij ons bleef was wel even een harde dobber voor haar ( maar goed zij was 22 mnd toen zij een broertje kreeg, dus ook weer wat jonger)

@ TJ sterkte met je mannen. Hoe gaat het nu met ze?

@ liefie Knap hoor dat Nina al bijna zindelijk is. HIer heeft J vorige week zijn eerste plasje op de wc gedaan.

Morgen gaat C voor het eerst wennen op school. Na de kerstvakantie mag ze definitief. Zij kijkt er enorm naar uit, maar ik moet toch even slikken

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 dec 2013 10:55

Evelien schreef:Op het KDV merken ze dat hij toch wel iets achterloopt qua ontwikkeling in praten. Ik zelf maak me nu wel enigszins wat zorgen. Wat ik weet van kinderen die rond hun 3e jaar pas gingen praten die hadden tot hun 3e een speen (wat mijn inzien toch wel een oorzaak kan hebben in het praten). S. heeft geen speen.
Vrijdag een afspraak bij de HA.

Wat vervelend dat ze niks kunnen vinden waar de koorts vandaan komt. Lastig he.

Praten heeft volgens mij niks met een speen te maken. De oudste had echt altijd een speen en loopt heel erg voor op andere kinderen met spreken, was ook heel snel ermee en de tweede hoefde vanaf de geboorte geen speen en zei bijna niks de eerste 2 jaar. Ze ontwikkelen niet alles tegelijk. Hij was weer veel sneller met kruipen en lopen en andere dingen. Nu praat ie heel goed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 dec 2013 11:06

Het leren praten heeft wel degelijk met duim-speengedrag te maken. Daardoor krijg je een luie mondmotoriek, waardoor je slechter kan eten (smakken), bellen blazen etc en woorden verkeerd uit blijft spreken. Mijn oudste twee duimen en met name nr 2 heeft daar een luie mondmotoriek en loopt hiervoor bij de logopedie.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 dec 2013 11:15

ajl schreef:Het leren praten heeft wel degelijk met duim-speengedrag te maken. Daardoor krijg je een luie mondmotoriek, waardoor je slechter kan eten (smakken), bellen blazen etc en woorden verkeerd uit blijft spreken. Mijn oudste twee duimen en met name nr 2 heeft daar een luie mondmotoriek en loopt hiervoor bij de logopedie.

Oh dat wist ik niet. Nou dan kwekte hij zo enorm veel dat ie er geen last van heeft gekregen. Hij had tot z'n 5de een speen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 11:20

ajl schreef:Het leren praten heeft wel degelijk met duim-speengedrag te maken. Daardoor krijg je een luie mondmotoriek, waardoor je slechter kan eten (smakken), bellen blazen etc en woorden verkeerd uit blijft spreken. Mijn oudste twee duimen en met name nr 2 heeft daar een luie mondmotoriek en loopt hiervoor bij de logopedie.

Eén van mijn zoons was een fervent speenzuigertje, pas op 3enhalvejarige leeftijd mikte hij hem voorgoed in de vuilnisbak. Maar goed en duidelijk praten dat hij kon!
De jongste heeft nooit duimgezogen en ook geen speentje gehad, maar praatte slecht. Halve woordjes, soms onduidelijk of iets aanwijzen.
Volgens de c.b. arts kwam dit doordat hij geen moeite hoefde te doen, de broers begrepen hem toch wel.
Dus het kan, maar het hoeft niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2013 11:29

Het is moeilijk om S. beschrijven/omschrijven. Iets zegt in mij dat er met hem toch iets aan de hand is.
En op het KDV (kleinschalig, dus 1 groep hij is 1 van de jongste), we hebben erg nauw contact met haar (ook in ons prive leven).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 dec 2013 11:35

Als dat je eigen gevoel is, zou ik gewoon naar de ha gaan en het bespreken.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 dec 2013 11:56

Zo, hier gister feest gehad! Onze kleine meid is alweer 2 jaar! We hebben een heerlijke dag gehad en ze is weer lekker verwend! Het eerste wat ze zei toen ze 's morgens wakker werd was: 'jarig? cadeautje beneden!' :mrgreen:
Er hing een grote twee aan de voordeur en elke keer als ze die zag zei ze: tjee jaar!
Echt leuk dat ze het nu een beetje begrijpen wat er gebeurd. Ze was de avond ervoor ook best een beetje zenuwachtig, ze lag om 22.00 gewoon nog klaarwakker in dr bedje, haha
Ik ben benieuwd wanneer we een oproep krijgen om naar het cb te gaan, lag me bij dat we met haar 2e jaar moesten komen, maar heb nog niets gehoord.
Afbeelding

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 10 dec 2013 15:19

Gefeliciteerd met je dochter Dippie!!

Wat praten betreft, de variatie is enorm, elk kind ontwikkelt zich toch weer anders.
Maar als je je zorgen maakt over zijn spraak zou ik het idd gewoon aankaarten en bespreken.
Hier ook een snelle prater, zei met 1,5 jaar al zinnen, is vlug van begrip, kan nu tellen tot 20, simpele rekensommetjes maken (2 en nog 2 zijn er 4), wist de kleuren met 1,5 jaar, maar motorisch is hij dan weer niet zo vlug (wel op tijd, maar zeker niet snel zeg maar....) en zindelijk ook nog niet. Hij wil wel graag, maar vind het ook heel spannend, waardoor hij het ophoud.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 10 dec 2013 20:44

Wat een enorme verschillen in praten zeg! Ik zie M. van twee jaar hier echt nog geen volzinnen zeggen. Zijn meiden ook niet sneller in praten dan jongens?
@ dippie; nog gefeliciteerd. Jullie hebben een leuk cadeau gegeven ;-) Zij kan dan echt al goed praten en dat ze dan gewoon weet dat ze jarig is door er mee wakker te worden! Hier was dat besef bij M. er vorige week helemaal niet toen hij jarig was. Het enige wat hij snapte was hoe hij cadeautjes moest uitpakken :lol:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 10 dec 2013 20:58

@juffiejuf: Onze meiden zijn juist veel later met (verstaanbaar) praten dan de jongens.

@ajl: Spannend voor C en voor jou! Onze op-een-na-jongste mocht ook gaan 'wennen' maar alle twee de keren dat het op school kon was ze juist ziek. Ik ben benieuwd of het nog lukt voor de vakantie, 'k hoop het wel. Na de kerstvakantie mag ze hele dagen, dat zal echt wennen zijn voor ons allebei!

Terug naar “Archief”