jaapo schreef:In een ander item heb ik al geschreven, liever niet meer met wilsophie in debat te gaan, om reden van arrogantie en respectloosheid naar andersgelovigen toe.
Of we de letterlijke opstanding zo moeten lezen of veel meer geestelijk, daar ben ik nog niet uit, hoewel dat mijn persoonlijke geloof(sleven) niet in de weg staat. Als je op de ander, de naaste gericht bent, ben je minder bezig met jezelf, ook als het over het hiernamaals gaat. Ik geloof, dat dat wel goedkomt, bij God. Ik weet het niet, ik geloof het.
Je gaat dus de discussie uit de weg?
Wel je argumenten zijn persoonlijk van aard en acht ik niet relevant.
Ik vind het opmerkelijk dat je het bezig zijn met de "naaste" typeert als minder bezig zijn met jezelf.
Het hiernamaals erbij halen begrijp ik niet.
Je laatste zin en eigenlijk een wanhoopsvraag begrijp ik niet.
Als het over de naaste gaat dan lezen we heel duidelijk hoe de Here Jezus deze gelijkenis vertelt en wij weten als we goed lezen dat noch de priester of Leviet noch wie danook deze zeer gewonde man konden helpen. Beiden staan voor de wet , maar dit terzijde.
Deze man werd in de herberg gebracht via de ezel, nu hebben beide begrippen in de Bijbel duidelijk hun betekenis en zo ook dat de Barmhartige man vooruit betaalde en belooft dat Hij terugkomt om de man op te halen.
Geweldige belofte aan ons, die ooit in dezelfde positie waren als deze man.
Het is natuurlijk zeer opmerkelijk dat iedereen die deze geschiedenis kent weet dat de Barmhartige Samaritaan de Here Jezus voorstelt, maar blijkbaar vraagt niemand zich af waarom de Heer nu juist getypeerd wordt als Samaritaan.
Er valt nog veel meer te zeggen over de reis van Jeruzalem naar Jericho want dat is de verkeerde kant op en over de wet die geen redding brengt. En zo mogen wij leren dat het om de Naaste gaat en dat wij mogen weten dat het Hij is Die ons barmhartigheid heeft bewezen. Geweldig dat ik mag weten dat ik gered ben en gezalfd ben met olie wat Hij in mijn wonden goot en dat hij mij reinigde met Water , beiden een beeld van resp. de Heilige Geest en het woord van God en wat een hoop en uitzicht dat Hij mij komt halen na 2 dagen. Ik zie ernaar uit en hoop dat allen die dit lezen mogen delen in die toekomstverwachting waar Hij niet meer komt als Barmhartige Samaritaan, maar komt als de Koning der Koningen in grote Macht , Kracht en Majesteit.
Amen kom Here Jezus!