Hoe kunnen we Jezus zichtbaar maken in de samenleving?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Hoe kunnen we Jezus zichtbaar maken in de samenleving?

Berichtdoor Faramir » 05 dec 2013 17:22

Marnix schreef:Dat is geen antwoord. De kerk en de Bijbel zijn misschien als gebouw en als boek zichtbaar voor mensen. Maar komt er iemand in de kerk? Of gaat er iemand de Bijbel lezen? De kerk kan net zo goed onzichtbaar zijn en dat is vaak het geval. En zelfs al is de kerk zichtbaar, wat laat ze dan zien? Cultuur? Regels? Verdeeldheid?

De vraag is niet hoe we de kerk kunnen laten zien maar Jezus. En dat is totaal niet het zelfde.

Wellicht zit er wat overlapping in maar beide zijn niet synoniem.

Ik heb voor mijn toenmalige parochie eens in een werkgroep gezeten die onder begeleiding van een professional (iemand die ervoor geleerd had) gekeken wat er nodig was om de parochie levensvatbaar te houden in de komende jaren. Of dat überhaupt wenselijk was, want voor hetzelfde geld wil de laatste best het licht wel uitdoen.

Veel van geleerd en in de parochie is uiteindelijk ook veel opgezet. Het ene meer succesvol dan het andere maar dat terzijde.

Met kerkdiensten/vieringen bereik je slechts een percentage van je geloofsgemeenschap. Dat zal binnen orthodoxe protestantse kring wat hoger zijn als in de RKK of PKN, maar ook daar zal het afnemen. Daarnaast bied elke gemeente/parochie wel wat activiteiten aan door de weeks (zoals bijbelstudie, mystieke verdieping, alpha cursus enz enz) maar ook daar bereik je maar een klein percentage. Veelal enkel mensen die toch al in de geloofsgemeenschap actief zijn (als vrijwilliger bijvoorbeeld) en vrij vaak dezelfde mensen.

Het kerkgebouw wordt (onbewust) als een bastion beschouwd voor de gelovigen die er komen. Het is er lekker veilig en je bent onder gelijkgestemde mensen. Buitenstaanders zullen er zelden komen aangezien de drempel wel niet zo ontzettend hoog is, dat de gedachte alleen al om eens naar een zondagse dienst/viering te komen mensen afschrikt.

Je zal dus als geloofsgemeenschap op andere manieren mensen moeten aanspreken. Deels de grote doelgroep van gelovigen die nog maar met een klein draadje verbonden zijn aan de geloofsgemeenschap deels mensen die geïnteresseerd zijn.

In de parochie waar ik toen kerkte hebben ze uiteindelijk een toneelgroep opgezet waar buurtbewoners aan deel konden nemen. Hebben ze niet allen activiteiten in het eigen kerkgebouw gehouden, maar ook in het buurtcentrum en is er een kookgroep opgestart waar allerlei mensen konden koken met en voor elkaar. En zo wat meer activiteiten die niet direct iets met geloof te maken hebben. Uiteindelijk neem je zo een drempel weg. Maar dat kost tijd, en heel veel moeite.

Eerst melk, dan pas vast voedsel is een mooie uitspraak. Als geloofsgemeenschap moet je (of kan, het is een keuze) je omvormen tot een missionaire gemeenschap zonder daarbij aversie te wekken. Ga als geloofsgemeenschap gewoon iets doen voor de buurt waarin de kerk staat zonder bijbedoeling anders dan die mensen helpen.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 05 dec 2013 19:06

schelpje3 schreef:Het merendeel van de mensen heeft geen behoefte aan Jezus.

Het merendeel van de mensen heeft geen behoefte aan christenen, da's heel wat anders.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 dec 2013 19:17

irmo schreef:Het merendeel van de mensen heeft geen behoefte aan christenen, da's heel wat anders.
Wat is eigenlijk de grootste drijfveer van mensen die geen behoefte hebben aan christenen, en zelfs keer op keer hun afkeer en ongenoegen laten blijken, om lid te worden van een christelijk forum? Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar dat snap ik dus niet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 dec 2013 19:22

irmo schreef:Het merendeel van de mensen heeft geen behoefte aan christenen, da's heel wat anders.

Dat zijn twee verschillende dingen.
Maar stel nou dat je heel graag, echt extreem graag de nieuwe Playstation 4 (of Xbox One) wil. Je hebt ervoor gespaard, je hebt het geld ervoor. Je hebt alle andere apparaten waarop je spelletjes kon spelen verkocht en gamen is je hobby nummer 1. Zoals wij weten zijn Sony (of Microsoft) fans een vrij verschrikkelijk soort. Laat je dan die Playstation 4 (of Xbox One) aan je voorbij gaan of denk je; ik ga voor die console en wat al die andere met dezelfde console allemaal wel en niet doen kan me niet zoveel boeien?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 dec 2013 19:38

Mat.5: 14 U bent het licht van de wereld .... 16 Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Wie in Jezus blijft draagt veel vrucht, en aan de vruchten kent men de boom. De vrucht van de Geest is: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Als mensen daar iets van gaan zien in ons leven, dan maken we iets zichtbaar van Jezus in de wereld.
http://www.youtube.com/watch?v=OTOZKvdWt0s

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 05 dec 2013 20:34

Gelukkig zorgt God Zelf voor Zijn eer.. want als het aan ons, christenen, lag kwam er weinig van terecht

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 dec 2013 21:20

@Noah: dat is zeker waar, maar het ontslaat ons niet van de plicht om een lichtend licht te zijn. Dat is echter niet eenvoudig. Het doen van goede dingen is gelukkig niet alleen aan christenen voorbehouden, dus met goed zijn voor de naaste ben je er niet. Dat is wel een noodzakelijke voorwaarde, want als je niet goed doet voor je naaste is iedere poging iets van Gods liefde te laten zitten bij voorbaat mislukt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 dec 2013 00:10

Rozijn schreef:@Noah: dat is zeker waar, maar het ontslaat ons niet van de plicht om een lichtend licht te zijn. Dat is echter niet eenvoudig. Het doen van goede dingen is gelukkig niet alleen aan christenen voorbehouden, dus met goed zijn voor de naaste ben je er niet. Dat is wel een noodzakelijke voorwaarde, want als je niet goed doet voor je naaste is iedere poging iets van Gods liefde te laten zitten bij voorbaat mislukt.

Het valt reformatorischen moeilijk om een lichtend licht te zijn.
Zijn we door onze aandacht voor de zuiverheid van de leer en de stiptheid van het leven vergeten dat we een blijde boodschap hebben voor de wereld?
Of zou de wereld moeite hebben met de geloofwaardigheid van refo's omdat ze zelf zo weinig blijdschap uitstralen?

Bron:RD

http://www.refdag.nl/opinie/hulpverlene ... s_1_787946

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 dec 2013 09:49

noah schreef:Gelukkig zorgt God Zelf voor Zijn eer.. want als het aan ons, christenen, lag kwam er weinig van terecht
Je ziet het, er komt ook weinig van terecht. En dat ligt niet aan Hem, Hij heeft Zijn Geest gegeven en wij kunnen door Hem wel degelijk tot Zijn eer leven. (Ondanks onze struikelingen)
We zijn uitverkoren om aan Zijn beeld gelijkvormig te worden, en dat proces begint hier op aarde al.
Leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart ....
De Bijbel leert die passieve houding niet van 'God moet het doen'.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 dec 2013 22:25

Als we lezen in de Bijbel dat God Zich ( inmiddels ruim 2000 jaar ) heeft verborgen voor de wereld en alles wat de wereld of mensheid moet weten heeft nagelaten in Zijn Woord (want het werk aan de wereld gebeurde 2000 jaar geleden doordat Hij Zijn Zoon zond)
Dan deelt God mee dat Hij Zijn aangezicht zou verbergen en sinds Handelingen weten wij dat God een Werk doet aan gelovigen en niet aan de wereld, dat is volbracht.
Wil de wereld Jezus zien?
Ik weet het niet. Maar de Bijbel leert niets over "zien" maar over geloven.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik niet meer durf te zeggen dat mensen aan mensen die in Hem geloven kunnen zien of merken of ze kinderen van God zijn en dat ook willen en durven uitdragen.
Ze zijn er wel, maar het zijn maar enkelingen die al vrij snel gestigmatiseerd worden.
Kortom ik geloof dat ik juist uit deze wereld getrokken ben en gezet ben in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde, en dat brengt mij niet in een isolement integendeel, maar men is absoluut niet geinteresseerd in wat Gods plan inhoudt ook kerkmensen zijn dat niet.
Als je er iets over wilt zeggen dan stromen de kwalificaties binnen en wil je dat weten, loop eens wat recente topics na dan kun je dat constateren.
En eigenlijk kun je aan niemand laten horen of schrijven wat Gods plan is waardoor de Here Jezus zichtbaar is omdat Hij het uitgedrukte Beeld Gods is.
Er is geen interesse. Wel veel vijandschap en zelfs enthousiasme en blijdschap over de Heer der Heeren wordt gekwalificeerd als onrust veroorzaken.
Dan doe je het in ogen van mensen en religieuzen dus nooit goed, dus ik wens je sterkte en succes met je zoektocht naar deze vraag, want niemand is geinteresseerd om te zoeken Wie de Here Jezus is.
Het was altijd al een klein overblijfsel binnen het Jodendom en ook binnen het Christendom.
Als het groot lijkt dan is het zuurdesem of de mosterdboom, maar het is wildgroei en gebakken lucht en dat hadden we kunnen weten topicopener!!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 dec 2013 10:09

Wilsophie: "Maar men is absoluut niet geinteresseerd in wat Gods Plan inhoudt, ook kerkmensen zijn dat niet".

Sterker nog, juist kerkmensen zijn niet geinteresseerd, omdat zij daar geen onderwijs over krijgen vanaf de kansel. Zij blijven steken bij , zoals ik elders las op een topic, "" Jezus Christus en Die gekruisigd" . Verder gaat men niet, en zodoende heeft men geen kennis van het profetisch Woord, en daarmee het Plan Gods voor Israel, de Gemeente en de volkeren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 dec 2013 10:14

Het is wat gelukkig zijn jullie met zijn tweeën überchristenen en staan jullie ver boven het overige gepeupel. Die arme stakkers toch die geestelijk nog lang niet op jullie niveau zijn, moge God ze maar snel de juiste weg wijzen op weg naar verlichting zoals jullie reeds gevonden hebben.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 dec 2013 10:21

Mortlach schreef:Of een boodschap op je dak. Of zo'n visje op je auto. :-oo

Ik ken iemand die er speciaal geen visje op gedaan had, omdat ie altijd te hard scheurt en dan kunnen ze maar beter niet weten dat ie gelovig is hahahahaha.
Maar zo'n toeter op het dak is een goed idee. Een forummer uit Engeland wilde dat doen, die gaat heel vaak de straat op om te evangeliseren en ze wilden nu een evangelisatiebusje.
Ik heb 'm zoiets aangeraden:
Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 dec 2013 10:30

Blijft voor mij een van de meest leuke films. Vooral de achtervolgingen zijn zwaar over the top.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 dec 2013 10:40

Hé Boerin, ben je erweer!

@ Faramir ik begrijp wel dat het zo arrogant overkomt omdat je nu alleen met een paar mensen te maken hebt die er wel ingeinteresseerd zijn, maar geloof me elke week is er een uitzending op family 7 over het profetische woord en ik krijg maandelijks een blad waar deze onderwerpen in behandeld worden, meestal ben ik het ermee eens, maar soms ook helemaal niet.
Dan zijn er boeken vol geschreven van alle kanten belicht en persoonlijk ken ik veel richtingen en stromingen die Bijbelstudies houden over deze onderwerpen.
Dat zijn geen bijzondere mensen en zij stellen zich allerminst boven andere christenen maar ze hebben begrepen dat er veel meer is dan "Jezus en en Dien gekruisigd" want dat kun je op straat schreeuwen zoals vSlooten deed voorkomen, maar geloof me, het is de helft van het Evangelie, het is niet de volle Waarheid.
En zo mag ik conluderen en Ineke ook dat men blijkbaar in de kerken nauwelijks weet wat het evangelie inhoudt. Dat is niet Jezus en Dien gekruisigd. Men citeert Paulus maar men kent de reden van dit citaat niet.
En dat merk ik vaak zomaa dat men roept in het wilde weg of zelfs zingt in een lied: "Hij kwam naar de aarde om Zijn Bruid te werven"dat is niet waar! En dat de Kerk de Bruid is, is niet waar, maar erger vind ik dat men denkt dat de Here Jezus kwam om de kerk als bruid te werven?? En vraag je dan of men dat wil uitleggen dan komen er halfbakken door henzelf aangevulde citaten uit de Bijbel om het maar te rechtvaardigen en als je doorvraagt gaat men er vandoor, met de woorden, "ik ga er verder niet op in". Of nog vromere woorden. Daarmee zijn wij niet arrogant, maar kan de ander niet uitleggen vanuit de Bijbel wat dergelijke termen of liederen inhouden. En dan legt men de "schuld" bij de ander! Het is niet erg als je iets niet kunt onderbouwen helemaal niet en zeker niet als je nog jong in het leven staat maar blaas dan niet zo hoog van de toren, dat roept alleen maar strijd op. En ik word deze week 66 en heb de langste tijd hier op aarde gehad en ontdek dagelijks in de Schrift dat ik nog zo weinig weet dus stop nu eens met die persoonlijke aantijgingen en stel je gewoon open voor inhoudelijke zaken, maar wel vanuit Gods Woord.
Lees het maar na!
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 09 dec 2013 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”