Leven met God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Leven met God

Berichtdoor Teus » 02 dec 2013 22:48

Ik had destijds verwacht dit forum te bezoeken om te horen en te vertellen wie God is en wat Hij doet en wil doen.
Kennelijk is er weinig relatie met de Heere Jezus, althans, er is weinig hart van vol want er loopt bijna geen mond van over. Heb een poosje terug een topic geopend waardoor toch gelukkig enkele broeders en zusters openbaar kwamen.
Vele christelijke mensen zijn hier wel maar Christenen die alles op alles zetten om een relatie met de Heere Jezus te verkrijgen, ik weet het niet.
Gezien de interesses die er zijn, aan de hand van topics die geopend worden, is er wel iets mis.
Welke dominee waar komt te staan, beroepen noemen ze dat, daarna komt het Godonterende ritueel. We vinden het veel interessanter dan vertellen wat God met je gedaan heb. Het hoeft niet van de toren geblazen worden maar in zeer weinig topics is er iets van te merken. Ik bemerk dat ik er gruwelijk naast zit, ik dacht eigenlijk dat ieder kind van God niets liever wil dan praten met en over zijn Heiland, in mijn omgeving in ieder geval gelukkig wel.
De verdraagzaamheid is niet in die mate aanwezig wat je kunt verwachten van een christelijk forum. Je kunt haast beter een forum bezoeken voor modelbouwers of oldtimers, ze zijn er zeker wel liever voor elkaar en helpen elkaar graag.
Dan heb je ook mensen die om mensen het forum verlaten, afschuwelijk gewoon. Wat God graag wil gebeurt er niet alleen wat God juist niet wil dat komt wel openbaar in dit topic. Och och wat een reacties, we duiken erop als een bok op een haverzak en het lijkt dat de meesten er een vermaak in hebben. Wie heeft gebeden voor de persoon die belaagd wordt, haar persoonlijk benaderd? Is dat niet een vrucht van de Geest, waar zijn die vruchten?
Er zijn dan ook nog mensen die een trap na geven en dan na te gaan dat tientallen die daarin ondersteunen, zelfs nog een schepje er bovenop doen, ronduit Godslasterend.
Komt er iemand met een mooi topic met een oproep om het woord te brengen i.p.v. te facebooken, nee dan komt er gelijk weer commentaar op hetgeen geschreven wordt, ik wordt er echt verdrietig van. Denken jullie nu echt dat God dat goed vindt? Waar is die afhankelijkheid? Waar is de wil om de wil van onze Schepper te doen? We staan in het krijt bij alle lezers en bij God. Waar getuigen we van?....... Van een leven met God?

Voor degenen die niet kunnen.
Zet de deur van je hart open, er staat Iemand op je te wachten ,met open armen want Hij houdt van je, al voordat je bestond, met een onmetelijke Liefde. Vele malen meer als een vader van zijn kind zou kunnen houden. Ga maar naar Hem toe, zoals je bent, zegt Hij zelf. Je hebt Hem nodig, je hebt tegen Hem gezondigd en heb vergeving nodig. Hij wil het supergraag vergeven maar wilt dat jij ermee bij Hem komt. Als jij oprecht zegt…O God wees mij zondaar genadig…en vraagt of Hij ze wil vergeven en of Hij in je hart wil komen en over je wilt regeren, jou leven in Zijn handen wilt nemen, dan doet Hij dat. Vraag maar of Hij in je hart wil kijken en alles daaruit wilt nemen wat niet van Hem is en vullen met de Heilige Geest. Hij wil het zo graag dat je het doet, hij wil het liever dan jij. Hij zal je nooit laten staan, Hij wilt dat je Hem nodig hebt. Het is 100% genade maar je bent 100% verantwoordelijk. Als je het niet doet, laat God je lopen, echt waar, het hangt van jou af. God doet wat jij wilt, als jij voor Hem kiest zal Hij je laten zien wie Hij is. Als je voor satan kiest, dat doe je dan want er is geen andere weg, dat is dan jou wil, dan geeft God ook wat je wilt.
Je leeft in de genadetijd, dat is de tijd die God je nog geeft om je te bekeren, en die is nog kort want Hij komt snel maar je kunt morgen ook omkomen. Het lijkt gewoon, dat je morgen je ogen open doet maar het is Gods Genade, en het kan te laat zijn.

Voor degen die schromen.
Als God voor jou is, wie zal tegen jou zijn?
Laat je niet uit het veld slaan, je bent overwinnaar in Christus, Hij heeft satan overwonnen. Je mag daardoor in Zijn autoriteit gaan staan en proclameren dat Hij jouw Heiland is. We hebben de Allerhoogste, de Ik Ben, de Koning van hemel en aarde als Koning van ons hart, wat kan ons gebeuren? Hij zal je verblijden als je Hem Groot maakt in alles wat Hij doet en Wie Hij is, ongeacht waar. Laten wij bidden voor alle medeforummers en dat we een geheel ander forum krijgen, tot eer van de Almachtige. Dat de Liefde van onze Verlosser ervan af straalt, we uit mogen blinken op internet en er een zegen op rust en tot middel mag zijn tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, het is onze taak en God zal uitbetalen.
Veel Zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Leven met God

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 12:22

Teus schreef:Ik had destijds verwacht dit forum te bezoeken om te horen en te vertellen wie God is en wat Hij doet en wil doen.
Kennelijk is er weinig relatie met de Heere Jezus, althans, er is weinig hart van vol want er loopt bijna geen mond van over. Heb een poosje terug een topic geopend waardoor toch gelukkig enkele broeders en zusters openbaar kwamen.
Vele christelijke mensen zijn hier wel maar Christenen die alles op alles zetten om een relatie met de Heere Jezus te verkrijgen, ik weet het niet.
Gezien de interesses die er zijn, aan de hand van topics die geopend worden, is er wel iets mis.
Welke dominee waar komt te staan, beroepen noemen ze dat, daarna komt het Godonterende ritueel. We vinden het veel interessanter dan vertellen wat God met je gedaan heb. Het hoeft niet van de toren geblazen worden maar in zeer weinig topics is er iets van te merken. Ik bemerk dat ik er gruwelijk naast zit, ik dacht eigenlijk dat ieder kind van God niets liever wil dan praten met en over zijn Heiland, in mijn omgeving in ieder geval gelukkig wel.
De verdraagzaamheid is niet in die mate aanwezig wat je kunt verwachten van een christelijk forum. Je kunt haast beter een forum bezoeken voor modelbouwers of oldtimers, ze zijn er zeker wel liever voor elkaar en helpen elkaar graag.
Dan heb je ook mensen die om mensen het forum verlaten, afschuwelijk gewoon. Wat God graag wil gebeurt er niet alleen wat God juist niet wil dat komt wel openbaar in dit topic. Och och wat een reacties, we duiken erop als een bok op een haverzak en het lijkt dat de meesten er een vermaak in hebben. Wie heeft gebeden voor de persoon die belaagd wordt, haar persoonlijk benaderd? Is dat niet een vrucht van de Geest, waar zijn die vruchten?
Er zijn dan ook nog mensen die een trap na geven en dan na te gaan dat tientallen die daarin ondersteunen, zelfs nog een schepje er bovenop doen, ronduit Godslasterend.
Komt er iemand met een mooi topic met een oproep om het woord te brengen i.p.v. te facebooken, nee dan komt er gelijk weer commentaar op hetgeen geschreven wordt, ik wordt er echt verdrietig van. Denken jullie nu echt dat God dat goed vindt? Waar is die afhankelijkheid? Waar is de wil om de wil van onze Schepper te doen? We staan in het krijt bij alle lezers en bij God. Waar getuigen we van?....... Van een leven met God?

Voor degenen die niet kunnen.
Zet de deur van je hart open, er staat Iemand op je te wachten ,met open armen want Hij houdt van je, al voordat je bestond, met een onmetelijke Liefde. Vele malen meer als een vader van zijn kind zou kunnen houden. Ga maar naar Hem toe, zoals je bent, zegt Hij zelf. Je hebt Hem nodig, je hebt tegen Hem gezondigd en heb vergeving nodig. Hij wil het supergraag vergeven maar wilt dat jij ermee bij Hem komt. Als jij oprecht zegt…O God wees mij zondaar genadig…en vraagt of Hij ze wil vergeven en of Hij in je hart wil komen en over je wilt regeren, jou leven in Zijn handen wilt nemen, dan doet Hij dat. Vraag maar of Hij in je hart wil kijken en alles daaruit wilt nemen wat niet van Hem is en vullen met de Heilige Geest. Hij wil het zo graag dat je het doet, hij wil het liever dan jij. Hij zal je nooit laten staan, Hij wilt dat je Hem nodig hebt. Het is 100% genade maar je bent 100% verantwoordelijk. Als je het niet doet, laat God je lopen, echt waar, het hangt van jou af. God doet wat jij wilt, als jij voor Hem kiest zal Hij je laten zien wie Hij is. Als je voor satan kiest, dat doe je dan want er is geen andere weg, dat is dan jou wil, dan geeft God ook wat je wilt.
Je leeft in de genadetijd, dat is de tijd die God je nog geeft om je te bekeren, en die is nog kort want Hij komt snel maar je kunt morgen ook omkomen. Het lijkt gewoon, dat je morgen je ogen open doet maar het is Gods Genade, en het kan te laat zijn.

Voor degen die schromen.
Als God voor jou is, wie zal tegen jou zijn?
Laat je niet uit het veld slaan, je bent overwinnaar in Christus, Hij heeft satan overwonnen. Je mag daardoor in Zijn autoriteit gaan staan en proclameren dat Hij jouw Heiland is. We hebben de Allerhoogste, de Ik Ben, de Koning van hemel en aarde als Koning van ons hart, wat kan ons gebeuren? Hij zal je verblijden als je Hem Groot maakt in alles wat Hij doet en Wie Hij is, ongeacht waar. Laten wij bidden voor alle medeforummers en dat we een geheel ander forum krijgen, tot eer van de Almachtige. Dat de Liefde van onze Verlosser ervan af straalt, we uit mogen blinken op internet en er een zegen op rust en tot middel mag zijn tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, het is onze taak en God zal uitbetalen.
Veel Zegen.

Teus, zou het wellicht mogelijk zijn dat veel mensen veel tegenstand in hun directe omgeving ervaren, daar lastige dilemma's tegen het lijf lopen en daar graag met gelijkgeoriënteerden over willen doorpraten? Dat er vervolgens mensen zijn die het hele dilemma niet zien en daardoor een wat vervelende benadering kiezen ben ik met je eens. Dat is echter geen bewijs van het ontbreken van een relatie met de Here Jezus.
Alleen al het feit dat jij Heere (met dubbel e) schrijft kan bij sommige mensen al wrevel opwekken (en doen twijfelen aan je relatie met Hem). Zo liggen de gevoeligheden in onze kringen nu eenmaal.

Natuurlijk is het mooi als mensen hier willen vertellen over hun relatie met God. Echter, dan loop je weer het risico dat het een soort wedstrijd in geloven word.
Ik ben erg blij voor je dat je een relatie met God hebt. Blij dat je Hem in je leven hebt. Hetzelfde geldt voor mij. Het is echter iets waar ik in real life over wil praten, via het web heb ik daar echter minder mee.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 dec 2013 20:01

Dag Teus,

Met wat gemengde gevoelens lees ik je bericht. Ik probeer het uit te leggen.

Enerzijds geef je ons een spiegel om in te kijken. Een goede spiegel. Kunnen de mensen aan ons zien Wie onze Koning en Heere is? Het is goed om die vraag aan onszelf te stellen.
Daarbij stel je de vraag of het wel Gods wil is om elkaar te "belagen", een heel terechte vraag. Hier zal misschien ook wel een verschil zijn in hoe mensen woorden bedoelen en ervaren, wat de één hard vindt, bedoelt een ander misschien heel anders. En in zo'n misverstand ligt de kiem voor hete hoofden en koude harten. Niettemin terecht dat je je zorg uit over de omgangsvormen!

Maar... anderzijds spreek je ook best, onbedoeld of bedoeld, een aantal oordelen uit.
Er zijn mensen die het boeiend vinden om het beroepingswerk te volgen. Ik kan dit goed begrijpen. Wij hebben zelf ook geen predikant en dan kijk je er denk ik anders naar. Het hoeft ook geen mensverheerlijking te zijn, helemaal niet.
Een ander punt is dat jij verwacht dat een kind van God hier op het forum uitgebreid zal spreken over het geloof. Maar leg je nu niet stiekem een maatstaf aan? Het is echt als je er veel over spreekt?
Niet iedereen is een even expressief persoon. Petrus roerde zijn mondje wel... Thomas komt in de Schrift naar voren als iemand die wat somber is. Heeft hij zijn Meester minder lief? Nee, hij gaat mee naar Jeruzalem, om met Jezus te sterven. (Wat Gode zij dank niet hoeft, Jezus droeg de straf alleen!)
Karakter, opvoeding, volksaard etc. kan heel verschillend zijn en dat zul je terug zien in iemands manier van reageren. Pas op met het trekken van conclusies daaruit!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 dec 2013 20:19

Waar het hart vol van is, vloeit de mond van over...

Een mens spreekt graag en uitgebreid over die dingen waar hij enthousiast over is.

Dat bedoelt Teus, denk ik.
terecht komt het op hem over dat de meesten veel enthousiaster zijn over hun eigen gelijk en tradities, dan over het liefhebben van De Heere Jezus, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 dec 2013 21:08

Teus, zou het wellicht mogelijk zijn dat veel mensen veel tegenstand in hun directe omgeving ervaren, daar lastige dilemma's tegen het lijf lopen en daar graag met gelijkgeoriënteerden over willen doorpraten?

Beste StillAwake,

Zeker is dat mogelijk maar hoe en met welke intentie. Is het om het op te lossen of is het om afgeven op die persoon. Als het echt een dilemma is wil je een oplossing en als je het te kennen geeft op een manier zodat in principe de hele wereld het zou kunnen lezen dan gaat er iets goed fout. God wil niet anders dat je Hem in dit geval om hulp vraagt en dat je die bewuste persoon direct en alleen benaderd. Wil je het met meerdere, moet die persoon toestemming geven en erbij zijn. We komen sneller in een roddel als dat we denken hoor.
Er was b.v. geen oproep om met z’n alle voor die persoon te bidden, integendeel er werden trappen na gegeven. Dit zijn 2 uitersten maar je kunt het toch ook gewoon laten lopen?

Dat er vervolgens mensen zijn die het hele dilemma niet zien en daardoor een wat vervelende benadering kiezen ben ik met je eens. Dat is echter geen bewijs van het ontbreken van een relatie met de Heere Jezus.

Wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Ik heb getracht niet te bedoelen dat er geen relatie met de Heere Jezus zou zijn maar met weinig bedoel ik geen sterke relatie, niet in afhankelijkheid.
Ieder kind van God heeft een relatie met zijn of haar Heiland. Het kan zogezegd slap zijn maar ook sterk. Als je een sterke relatie heb doe je wat God wil, zeker, we gaan vaak in de fout maar dat doet pijn en heb je Hem weer nodig omdat het een kink in de relatie geeft maar Hij maakt het weer recht.

Alleen al het feit dat jij Heere (met dubbel e) schrijft kan bij sommige mensen al wrevel opwekken (en doen twijfelen aan je relatie met Hem). Zo liggen de gevoeligheden in onze kringen nu eenmaal.

Ach, als dat een twijfelachtige indruk geeft denk ik dat die twijfelende ernstig zorgen moet maken als het schrijven van Heere kenmerkend is van een relatie met Hem.
Deze gedachten maak ik me totaal geen zorgen over.
Overigens, ik zou geen rekening houden met dergelijke gevoeligheden in bepaalde kringen.

Natuurlijk is het mooi als mensen hier willen vertellen over hun relatie met God. Echter, dan loop je weer het risico dat het een soort wedstrijd in geloven word.

Het is niet de bedoeling dat je hier je hart compleet open legt, maar ik ben echt van mening als je vol ben van je Heiland dat je niet kunt laten het enigszins in je schrijven te laten blijken.
Anderzijds als het een wedstrijd zou worden moet je je ook afvragen of het in afhankelijkheid gebeurd.

Weet je StillAwake het enige wat God van ons wil is dat we op Zijn Zoon de Heere Jezus lijken. Hij wil daar alles voor geven. Vaak staan we zelf Hem in de weg maar als ik vraag of Hij het weg wil nemen dan doet Hij het en dan kan je niet veel hebben van wat tegen Hem is, dan doet het pijn hoor, het is mijn Vader.

Wellicht kan ik het niet altijd op de juiste manier onder woorden brengen wat ik bedoel maar mijn bedoeling is goed. Ik wil echt dat dit forum gezegend wordt en dat iedereen een goeie relatie krijgt. Je denkt nu misschien “dat is te hoog gegrepen” maar we hebben een God van wonderen en Hij wil dat we als broeders en zusters met elkaar omgaan. Wij staan Hem in de weg, wij laten satan meedoen.

Ik ben erg blij voor je dat je een relatie met God hebt. Blij dat je Hem in je leven hebt. Hetzelfde geldt voor mij. Het is echter iets waar ik in real life over wil praten, via het web heb ik daar echter minder mee.

Dank God daarvoor. Zoveel praat ik er niet over, eigenlijk is het maar iets wat ik zeg, ik doe het voorzichtig omdat satan niet slaapt maar soms kan ik het gewoon niet laten. Sterker nog soms moet ik dingen schrijven maar vaak ook mag ik dingen niet schrijven.

Bij deze ben je van harte uitgenodigd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 12:11

Beste Teus,
Ik heb je reactie op mijn post gelezen, en ga erover nadenken.
Ik kom erop terug.

Wel wil ik nog even kwijt dat je in je openingspost (hoewel ik weet dat je het zo niet bedoeld) juist heel sterk anderen de maat neemt, omdat men onderwerpen bespreekt die bij jou niet zo spelen.
En dat terwijl je anderen verwijt elkaar de maat te nemen.

De lijn tussen wat je zegt en wat je bedoeld is soms akelig dun (en geloof me, ik lees ook mijn eigen zaken soms terug en zie andere dingen staan als dat ik geschreven dacht te hebben).

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 dec 2013 17:50

Dag Rozijn,

Goed je weer eens te spreken.
Ik antwoord stap voor stap, oké?

Het zal misschien ook wel een verschil zijn in hoe mensen woorden bedoelen en ervaren, wat de één hard vindt, bedoelt een ander misschien heel anders. En in zo'n misverstand ligt de kiem voor hete hoofden en koude harten.

Het gaat niet om woorden maar daden, roddel, uitdagen op een foute manier of ronduit slecht spreken van een ander. Op een wijze zoals God het niet bedoeld heeft.

Maar... anderzijds spreek je ook best, onbedoeld of bedoeld, een aantal oordelen uit.
Er zijn mensen die het boeiend vinden om het beroepingswerk te volgen. Ik kan dit goed begrijpen. Wij hebben zelf ook geen predikant en dan kijk je er denk ik anders naar. Het hoeft ook geen mensverheerlijking te zijn, helemaal niet.

Ik zou hier wel op door willen gaan maar dan gaan we off-topic, als je het hierover wilt hebben kun je het beste een nieuw topic openen. Sorry.

Een ander punt is dat jij verwacht dat een kind van God hier op het forum uitgebreid zal spreken over het geloof. Maar leg je nu niet stiekem een maatstaf aan? Het is echt als je er veel over spreekt?

Nee ik leg geen maatstaf, mijn schrijven is eigenlijk een peiling.
Rozijn, ik verwacht niet dat ieder kind van God uitgebreid over het geloof verteld.
Ik moet voorzichtig zijn anders ga ik ook over in roddelen want het wordt gedetailleerder.
Als jij mij vraagt ”hoe poets jij je gebit”? Direct daarop geef ik jou een brochure van de tandarts, mijn buurman geeft je een print van de tanden en kiezensite, de ander buurman komt met een encyclopedie. Willen mijn buren en ik het dan over mijn gebit hebben? Natuurlijk hebben die informatiedragers gelijk maar heb jij het daar over? Je vraag het toch aan mij, niet aan die gebittenboer?.... Ik wil niet over mijn gebit praten want dat is verrot, ik schaam me.
Zo gaat het ook op dit forum, de ene na de andere lap tekst wordt gekopieerd.
We weten alles overal te vinden en kunnen het zo laten zien.
Maar we willen er niet over praten!
Ik verwacht niet dat alle forummers bekeerd zijn ( ik hoop het wel en bid er ook voor) en ik verwacht ook niet dat alle Christenen voluit over hun Heiland spreken maar ik ben er wel achter dat je het bij mensen die rustiger zijn ietsje proeft van hun beleving, in hun schrijven.
Je mond hoeft niet per se van over te lopen hoor, een beetje zeveren is ook mooi.
Het gaat erom of het leeft en op de meeste topics mis ik wel van Die Ene, er is meer van die andere.
Absoluut kan ik niet zeggen dat iemand God niet in zijn of haar leven heeft., Jij en ik kunnen wel horen of het leeft want het tegendeel gebeurd. Het gaat er niet om wat iemand niet doet maar wat iemand doet. Moeilijk gedoe allemaal hé, ik kan het in 1 keer zeggen. Als ik doorlopend met modder loop te gooien kan mijn relatie met de Heere Jezus niet goed zijn. Als ik constant op een ongehoorde manier commentaar heeft op andermans schrijven, evenzo.
Wellicht lijkt het of het bij mij altijd gebeurd maar dat is absoluut niet zo.
Integendeel zelfs, kijk zelf maar eens, vaak als God mij iets geeft om te schrijven dan is er geen commentaar op ook niet positief, God laat het gezegd zijn en satan heeft er geen vat op. God doet ermee wat Hij wil.
We hebben een wonderlijke Vader, Rozijn.

Thomas komt in de Schrift naar voren als iemand die wat somber is. Heeft hij zijn Meester minder lief? Nee, hij gaat mee naar Jeruzalem, om met Jezus te sterven. (Wat Gode zij dank niet hoeft, Jezus droeg de straf alleen!).

Je weet wel iets moois te vertellen over Thomas. We weten ook dat hij reikhalzend uitkeek na Jezus. We weten niet veel over hem maar wat we weten getuigt wel.
Op het forum weten we heel veel van veel mensen maar….
Nu hou ik op.

Karakter, opvoeding, volksaard etc. kan heel verschillend zijn en dat zul je terug zien in iemands manier van reageren. Pas op met het trekken van conclusies daaruit!

Opvoeding, die rugzak ben ik eigenlijk geheel kwijt maar afhankelijk of je wil dat God die van je afneemt.
Volksaard heb je gelijk in want als er iemand is die groot spreekt, zingt en jubelt over zijn of haar Heiland zijn het wel die gasten met die neusringen enzo. Wel eens gezien hoe zij God Groot maken? Dan hou ik het niet droog, geweldig gewoon hoe blij die lui in God zijn. Zij hebben geen rem van schaamte, ze gaan voor God en niet voor mensen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 dec 2013 20:58

StillAwake schreef:
Wel wil ik nog even kwijt dat je in je openingspost (hoewel ik weet dat je het zo niet bedoeld) juist heel sterk anderen de maat neemt, omdat men onderwerpen bespreekt die bij jou niet zo spelen.
En dat terwijl je anderen verwijt elkaar de maat te nemen.

De lijn tussen wat je zegt en wat je bedoeld is soms akelig dun (en geloof me, ik lees ook mijn eigen zaken soms terug en zie andere dingen staan als dat ik geschreven dacht te hebben).

Zou graag willen weten wat je precies bedoeld.
Praat maar gerust in details hoor.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 04 dec 2013 21:16

Een leuke vondst, dat gebitten-voorbeeld.
Ik moet zeggen: er zit iets in. Ik herinner mij een gesprek dat ik ooit had, over de vraag of bij een sollicitatie op een Christelijke school aan de sollicitant gevraagd mocht worden Wie de Heere Jezus voor hem of haar was.
Een reactie: dat kun je niet aan iemand vragen, of hij bekeerd is, nee, we hebben de Drie Formulieren die we vragen te ondertekenen...
Is dit een goed voorbeeld van wat je met je gebitten-voorbeeld wilt zeggen?

Tegelijkertijd is er een andere kant. Niets is zo bedrieglijk als ons menselijk gevoel. Als iemand uitspraken doet over hoe hij denkt over onderwerpen binnen het Christendom, dan moeten dat gefundeerde uitspraken zijn, toch?

Toch maar weer een gebittengesprek als voorbeeld:
"Hoe poets jij je gebit?"
"Natuurlijk met een elektrische tandenborstel!" ( :) Dat is in mijn geval niet waar, maar even voor het voorbeeld.)
"O, waarom is dat natuurlijk?"
"De tandarts zegt ... en ik las ..."
"Maar ik heb van mijn moeder geleerd hoe ik met een gewone tandenborstel mijn gebit goed moet reinigen, en die had dat weer van haar tandarts."

Verder kan het zijn dat mensen een visie op iets willen ontwikkelen. Dan ben je sowieso aangewezen op bronnen waaruit je put. En daarvoor kan het heel nuttig zijn om iets uit het verleden, of van iemand die er op gestudeerd heeft, erbij te pakken. Het hoeft dus niet altijd over de persoonlijke beleving te gaan, maar het kan juist ook gaan om een stuk studiehouding. Dan zijn bronnen helemaal onontbeerlijk.

---
Wat betreft het beroepingswerk: als ik tijd en zin heb ga ik een topic maken...
---
Wat betreft het karakter, dat zou misschien ook een ander topic zijn.
Wel mag ik getuigen van Gods genade, waardoor ik zoveel milder ben geworden dan dat ik vroeger was.
Aan de andere kant zie ik toch ook dat God karakters kan en wil gebruiken. Toch maar weer een voorbeeld uit de Bijbel. Petrus was altijd vlug met zijn mond... Niet altijd sprak hij daarmee het goede. Maar op de pinksterdag zie je dat hij opnieuw het woord neemt, en daar sprak hij wel het goede!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 dec 2013 10:17

Voor mij geldt dat dit forum een middel is tot Schriftonderzoek. Hier zijn namelijk zowel gelijkgestemden, als niet-gelijkgestemden aanwezig, en dat vind ik mooi. Ik wil graag weten hoe zij bepaalde belangrijke Bijbelse onderwerpen zien en onderbouwen. Dichter bij God komen kan namelijk ook door de Schriften in te duiken. Dit gaat met de nodige conflicten altijd, maar wat is er nu een betere plek om dat soort conflicten te hebben als deze. Hier is de kans groot dat het uitgepraat wordt. Voor mensen is het nu eenmaal de gewoonte dat alles wat vreemd is, ook fout is. En die instelling leidt tot conflicten. Door er maar vaak genoeg mee te maken te kregen, wordt die instelling zwakker, gaan we begrijpen wat de ander denkt, krijgen we respect voor elkaar. Dat is in elk geval voor mij persoonlijk het geval. Dus geen zachte heelmeesters, maar af en toe er stevig op in.
Wat de topic-opener wil: getuigen van God en het geloof. Dat is voor mij iets wat ik in de eerste plaats in mijn directere omgeving doe: gezin, familie, kerk, werk en omgeving. Maar in die sferen kom je minder snel tot een diepgaande discussie die ook nog eens in de buurt komt van de Schriftuurlijke Waarheid. Je wordt het wel sneller eens met elkaar, en belangrijker, het persoonlijke leven speelt in die omgeving een veel belangrijkere rol.
Tenslotte denk ik wel dat door de discussies die hier in alle openheid gevoerd worden, God heel duidelijk naar voren komt en duidelijk wordt. Juist door het diepe graven in Zijn Woord leren we Hem het beste kennen. Volledige kennis is echter niet van deze wereld, maar als je van Hem houdt, dan is dat wel het doel, en ik kan niet wachten!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 05 dec 2013 20:55

Op verzoek van Teus zijn de opmerkingen over 'karakter' verwijderd. Terug naar het onderwerp dan maar.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 dec 2013 22:50

Ja Rozijn, dat voorbeeld van de formulieren zou daar mee gelijk zijn. Ben ik niet zo voor die formulieren maar daar gaat het nu niet om.

Zeker, uitspraken vanuit gevoel zijn altijd moeilijk maar ik denk dat het belangrijk is in welk geval. Als je iemand hoort spreken in een gebeurtenis kun al meer waarnemen of het echt is.
Dan gaat het niet alleen wat die persoon zegt maar hoe. Nog beter is het als je iemands levenswandel kent. Daarom is het op papier of digitaal zo lastig. En, hebben we een vooroordeel?

Ja hoor je hebt van je moeder tanden poetsen geleerd, zo leren wij van God en de Bijbel is zo gezegd de brochure.

Een visie ontwikkelen is niet goed zonder bronnen, ben ik met je eens maar die bron kan God ook zijn wat God in een mensenleven doet.
Jij kunt zeker wel zeggen, middels je relatie met God, wat Hij wel doet of juist niet, je hebt het zelf ervaren. Als je het niet hebt ervaren moet je de Bijbel erbij halen.
Maar daar heb je het weer dan kom ik weer uit op het geen ik hierboven schreef.
Klein voorbeeldje. Ik werkte korte tijd terug met een collega op een windturbine in Denemarken. Wij met zijn 2en midden op zee en we hadden bonje, ja en flinke bonje, het zat al langer veel over gebeden maar nu barste de bom. Ik schaamde me voor God. Het was even stil en ik zei “O God help me alstublieft” Wat wilde God? Erover praten. Ik moest praten, alsof het uit mijn keel geperst werd. Ik zei spontaan, dacht er niet over na. “Joh wij moet eens praten” Hij wilde niet praten en het was een half uur stil. We gingen weer aan het werk en het verliep superglad. Na een poosje zei hij waarom kwam je daar niet weken eerder mee alles loopt nu veel beter. Nu zijn we dikke vrienden.
Rozijn, als iemand mij vraagt, antwoord God direct als je Hem iets vraagt, dan zeg ik volmondig, ja dat kan absoluut. Dan hoef ik toch niet de moordenaar aan het kruis als voorbeeld te nemen?

Over karakter wil ik het niet veel hebben, heb net het een en ander weg laten halen.
God kan iemands karakter terstond veranderen ook tijdelijk. Als God een doel met je hebt en je beroerde karakter staat in de weg dan krijg jij een ander karakter. O ja, hoef ik ook niet op te zoeken in de Bijbel, het is ‘gewoon’ gebeurd bij mij persoonlijk. Dan kun je het tegenspreken oke, maar er veranderd niets aan.

Mooi is dat he dat je milder bent geworden, dan voel je echt dat God iets met je doet en voel je ook dat Hij zich over je bekommerd. Vind ik zo mooi he dat God dat nu bij jou doet, Zo een mensje op deze aarde tussen miljarden mensen op een wereld vol smerige troep en dan komt Hij bij jou om jou te veranderen, om aangenamer voor Hem Zelf en voor anderen te zijn.
Die Almachtige Koning van hemel en aarde komt van Zijn Troon naar jou persoonlijk, dat is wat! Onbeschrijflijk.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 dec 2013 10:21

Een visie ontwikkelen is niet goed zonder bronnen, ben ik met je eens maar die bron kan God ook zijn wat God in een mensenleven doet.
Jij kunt zeker wel zeggen, middels je relatie met God, wat Hij wel doet of juist niet, je hebt het zelf ervaren. Als je het niet hebt ervaren moet je de Bijbel erbij halen.

Hier zie ik wel een gevaar, Teus. Nu neem je de ervaring als uitgangspunt. En die ervaring kan voor jezelf overtuigend zijn, voor een ander is dat geen voldoende bewijs. Ik bedoel dit: je kunt een stelling niet baseren op ervaring, een stelling zul je moeten baseren op de Bijbel (of andere bronnen, als het geen direct Bijbels onderwerp is). Maar... jouw ervaring, als die van God komt, is te onderbouwen vanuit de Bijbel. Onze ervaringen met Gods werk kunnen nimmer tegen de Schrift in gaan, dan zou God Zichzelf tegenspreken.

Ik ben het met je eens dat God meteen antwoord kan geven, maar tegelijkertijd kan Hij in Zijn wijsheid ook besluiten om niet meteen antwoord te geven. Wij moeten niet wachten met roepen, als wij nu een vraag hebben moeten wij hem nu aan de Heere stellen.
Het is weer bijna kerst. Daarbij is er altijd aandacht voor Zacharias en Elisabeth. Zij hebben gebeden, zo leren we uit Lukas 1. Maar hun gebed leek niet verhoord te worden. Jaren later, nadat hun hoop was vergaan, kwam de Heere terug op hun gebed.
Hij doet, ver boven ons bidden en denken, wonderen! Maar wel op Zijn manier.

Vind ik zo mooi he dat God dat nu bij jou doet, Zo een mensje op deze aarde tussen miljarden mensen op een wereld vol smerige troep en dan komt Hij bij jou om jou te veranderen, om aangenamer voor Hem Zelf en voor anderen te zijn.

Hier zeg je iets heel moois! Hij doet het voor Zichzelf en onze medemens. God wil mensjes gebruiken. Hij heeft ze niet nodig, maar toch gebruikt Hij ze. Tot meerder eer en glorie van Zijn Naam!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 dec 2013 22:34

Hier zie ik wel een gevaar, Teus. Nu neem je de ervaring als uitgangspunt. En die ervaring kan voor jezelf overtuigend zijn, voor een ander is dat geen voldoende bewijs. Ik bedoel dit: je kunt een stelling niet baseren op ervaring, een stelling zul je moeten baseren op de Bijbel (of andere bronnen, als het geen direct Bijbels onderwerp is). Maar... jouw ervaring, als die van God komt, is te onderbouwen vanuit de Bijbel. Onze ervaringen met Gods werk kunnen nimmer tegen de Schrift in gaan, dan zou God Zichzelf tegenspreken.

Nee Rozijn, God als uitgangspunt.
Weet je ik heb best wel veel mensen in mijn omgeving die de Genade ontvangen hebben.
Sowieso al 7 kinderen van mij, 4 eigen en 2 aangetrouwd en een van een ander, mijn vrouw.
Ja, ik ben een gelukkig en rijk man. Maar als wij elkaar b.v. vertellen iets wat God laatst gedaan heeft. Ga ik dat absoluut niet checken, nee ik weet dat het zo is dat die persoon vanuit zijn hart spreekt. Dat God iets met hem of haar gedaan heft. Zeker moet je dit uit de Bijbel kunnen onderbouwen maar het hoeft niet altijd nodig te zijn. Het voorval met mijn collega, wat ik schreef, je denk toch niet dat ik in de Bijbel ga opzoeken of dat wel mogelijk is dat God zo snel antwoordt. Ik weet absoluut zeker dat het van God is en dus ook dat God zoiets doet.
Rozijn, het is vaak dat anderen je niet geloven dat het gebeurd. Ik weet niet wat dat is, afgunst misschien of vooroordeel omdat zo’n iemand oorbellen in heeft of een vrouw een broek aan, een man met snor en baard. Ik weet het niet maar het maakt mij niet zoveel uit, we blijven het altijd houden. We leven voor God en niet voor mensen.

Ik ben het met je eens dat God meteen antwoord kan geven, maar tegelijkertijd kan Hij in Zijn wijsheid ook besluiten om niet meteen antwoord te geven.

Absoluut antwoordt God niet altijd direct, ik denk meestal niet.
Hij geeft ook altijd alleen als je het nodig hebt. Hij kan iets in jou veranderen voor vandaag en morgen weer het oude terug geven en overmorgen weer veranderen. Ga je dit nu in de Bijbel opzoeken? Grapje hoor. Nou….. nee ff serieus, wat ga je nu hiermee doen?

Ik vind het voorbeeld van die boer wel mooi.
Het geeft weer dat we zelf ook aan het werk moeten.
Een boer kan ook niet in zijn huis blijven zitten bidden totdat God geeft dat zijn aardappels uit de grond komen. God zal hem kracht en wijsheid geven regen en zon voor de piepers maar maar hij zal toch echt moeten zaaien onkruid verwijderen en rooien.
God wil wel dat we zoveel mogelijk meewerken. Vaak is het zelfs te veel.

Hij doet, ver boven ons bidden en denken, wonderen! Maar wel op Zijn manier.

Mij valt elke keer weer op dat het anders is als dat ik wil of vroeg en altijd meer, jij zal dat ook hebben, mooi is dat hè?
Ik heb eens meegemaakt, ja begin ik weer ik kan het niet laten, als het je het zat wordt waarschuw me maar. Heb het al eens ergens verteld denk ik, maakt niet uit.
We kregen nieuwe belangstellende mensen op onze Bijbelkring. Een man met grote aanwezigheid, een beetje op de voorgrond, je kent het wel. Ik ergerde me er aan en bracht het bij God en vroeg of Hij er verandering in wilde brengen. Ja hoor dat wil God, maar wel op Zijn manier. God veranderde die man niet, Hij veranderde mij. Die man doet nu nog zoals in het begin ik heb er totaal geen last meer van. God geeft altijd meer zei ik, Hij gaf niet alleen dat die man acceptabel was voor mij, nee ik hou van die man, hij is op bezoek geweest, het voelt als een broeder in Christus. Ik zeg het zo vaak, "we hebben een God van wonderen"

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 dec 2013 23:37

alexander91 schreef:Voor mij geldt dat dit forum een middel is tot Schriftonderzoek.

@Alexander, dit forum is wel onderverdeeld in rubrieken en dat weer in topics, dat doen ze voor verschillende onderwerpen. Als je hier liever schriftonderzoek doet, dat doe ik liever met iemand die er van geleerd is door God, in de huiskamer, doe het 3 avonden in de 2 weken. Als jij dat prefereer is natuurlijk prima maar het is een Christelijke site en ik vind toch wel een leven met God een eerste vereiste van het Christelijk zijn en uit te zien naar zijn komst.

Hier is de kans groot dat het uitgepraat wordt. Voor mensen is het nu eenmaal de gewoonte dat alles wat vreemd is, ook fout is. En die instelling leidt tot conflicten. Door er maar vaak genoeg mee te maken te kregen, wordt die instelling zwakker, gaan we begrijpen wat de ander denkt, krijgen we respect voor elkaar. Dat is in elk geval voor mij persoonlijk het geval. Dus geen zachte heelmeesters, maar af en toe er stevig op in.

Ben ik het niet met je eens joh, denk niet dat God ermee instemt.

Wat de topic-opener wil: getuigen van God en het geloof. Dat is voor mij iets wat ik in de eerste plaats in mijn directere omgeving doe: gezin, familie, kerk, werk en omgeving. Maar in die sferen kom je minder snel tot een diepgaande discussie die ook nog eens in de buurt komt van de Schriftuurlijke Waarheid.

Ik praat er overal over, heb een poosje gehad dat ik me er een beetje voor schaamde, je begrijpt me wel, het is nu over, Als je wil dat God die schroom weg wilt halen om over Hem te spreken dan doet Hij dat. Overigens, het gaat er niet om om je bekering te vertellen, dat het in je woorden te merken is dat er iets leeft. Hier gebeurt het tegenovergestelde. Over zijn komst, dat je naar Hem uitziet en hoe het komt dat je dat niet hebt, dat zijn bemoedigende items als daar overgesproken kan worden, enkele broeders en zusters hebben verlangen maar bij de rest, het leeft gewoon niet, ze denken dat je van een andere planeet komt. Weet je, Alexander, het staat ook in de BIjbel en het is een mooi punt om over te schrijven, elkaar op de hoogte te brengen. Maar ze willen er niet van weten. Hoe serieus moet ik dan hun hunkering naar de Bijbel nemen.
Volledige kennis is echter niet van deze wereld, maar als je van Hem houdt, dan is dat wel het doel, en ik kan niet wachten!

Als we straks bij hem zijn dan zullen we alles weten. Ik hoop dat je niet lang hoeft te wachten, en dat Hij ons snel komt halen. Het liefst vanavond nog.

Terug naar “Archief”