Biddag ...!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 10 mar 2004 14:06

Joepie, wat gebeurt er in de bijbel regelmatig?

Ik ben er vast van overtuigd dat God naar elk gebed luistert. Of dat nou 2 keer per jaar met de hele gemeente in de kerk is, of dat je elke avond in bed bidt.

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 10 mar 2004 18:29

Ik vind het erg mooi dat er 1 vaste en 1 vaste dankdag is.
Een extra dag dat je stil staat; bij verschillende dingen.

Ook biddag want, alles wordt soms zo gewoon, je staat nu weer extra bij stil, dat God ons dat allemaal geeft. Dat wij van God afhankelijk zijn.
Dat Hij alles laat groeien enz.

En we mogen toch vragen of hij de oogst wil zegenen. Het is wel onze eerste levensbehoefte! (zie ook het onze vader; geef ons heden ons dagelijks brood...)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 mar 2004 20:58

Gandalf schreef:Biddag heeft er toch meer mee te maken dat door de boeren een zegen gevraagd werd over het komende seizoen? Of alles wat gezaaid en gepoot is veel en goede vruchten mag dragen. Helemaal omdat vroeger de mensen toch meer afhankelijk waren van wat de boer van z'n akker haalde. Tegenwoordig importeren we gewoon, of fabriceren zelf wat in een fabriek. Toch is het goed om voor het komende seizoen te bidden en vragen of God ons in alles wil zegenen.

En in andere landen groeit alles vanzelf en als we werken zijn we God niet meer nodig? Het is biddag voor gewas en ARBEID. Dus iedereen die werkt, studeert of wat ook maar doet heeft Gods zegen nodig. Dus biddag is en blijft nodig. Maar ook elke dag mag/moet je er om bidden.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Biddag ...!?

Berichtdoor Ikke21 » 11 mar 2004 10:10

tkf schreef:Wat betekend biddag voor jouw/u?

Biddag betekend voor mij niet meer dan andere dagen, het zou iedere dag bid- en dankdag moeten zijn in ons hart. Ik ga wel naar de kerk en waardeer deze dagen ook wel, maar het heeft voor mij niet een stukje meerwaarde.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Biddag ...!?

Berichtdoor tanteoranje » 11 mar 2004 10:22

Ikke21 schreef:
tkf schreef:Wat betekend biddag voor jouw/u?

Biddag betekend voor mij niet meer dan andere dagen, het zou iedere dag bid- en dankdag moeten zijn in ons hart. Ik ga wel naar de kerk en waardeer deze dagen ook wel, maar het heeft voor mij niet een stukje meerwaarde.

... zo beleef ik het ook wel, het kan ook 's zondags door b.v een catechismuspreek behandeld worden. Maar er is toch een bijbeltekst die bid- en dankdag noemt? Wie helpt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 10:23

Die tekst heb ik anders nooit gehoord. De bijbel roept op om er voor bidden, maar volgens mij niet op een speciale dag :)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 mar 2004 10:28

Marnix schreef:Die tekst heb ik anders nooit gehoord. De bijbel roept op om er voor bidden, maar volgens mij niet op een speciale dag :)

Gister in de kerk hoorde ik, dat bid- en dankdag door God zelf is ingesteld. Ik heb het niet helemaal begrepen, was er niet helemaal bij met mijn gedachte. Ik zal eens nakijken of ik het ergens in de bijbel kan vinden.
Op zulke dagen worden we ook stilgezet bij de rijkdom en welvaart waar wij in leven, dat vind ik wel heel mooi, want dat is iets waar we niet vaak over nadenken, tenminste ik niet altijd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 mar 2004 10:38

Ikke21 schreef:
Marnix schreef:Die tekst heb ik anders nooit gehoord. De bijbel roept op om er voor bidden, maar volgens mij niet op een speciale dag :)

Gister in de kerk hoorde ik, dat bid- en dankdag door God zelf is ingesteld. Ik heb het niet helemaal begrepen, was er niet helemaal bij met mijn gedachte. Ik zal eens nakijken of ik het ergens in de bijbel kan vinden.
Op zulke dagen worden we ook stilgezet bij de rijkdom en welvaart waar wij in leven, dat vind ik wel heel mooi, want dat is iets waar we niet vaak over nadenken, tenminste ik niet altijd.
als ik me goed herinner zijn beide in de reformatie aangesteld. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het wel goed is.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 11 mar 2004 11:27

Er zeiden mensen dat we overvloed hebben en dat biddag daarom niet zo nodig is. Gisteren heb ik een preek gehoord over een spreuk van Agur. Hij vraagt God om hem geen armoede te geven (anders zou hij misschien gaan stelen) en om hem geen rijkdom te geven (dan zou hij God misschien niet nodig hebben)
Ik denk dat dit gebed ook voor ons en juist in deze tijd van belang is. Dus dan toch maar biddag houden!
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 11:32

Nancie schreef:En we mogen toch vragen of hij de oogst wil zegenen. Het is wel onze eerste levensbehoefte! (zie ook het onze vader; geef ons heden ons dagelijks brood...)

Het zou een zegen zijn als we niet meer zonder God konden, dat Hij onze eerste levensbehoefte werd, het Brood des Levens.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 11 mar 2004 13:22

caprice schreef:Het zou een zegen zijn als we niet meer zonder God konden, dat Hij onze eerste levensbehoefte werd, het Brood des Levens.

... dat was bij ons het thema van de biddag-avondpreek...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 13:32

als ik me goed herinner zijn beide in de reformatie aangesteld. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het wel goed is.

Volgens mij ook inderdaad. Maar als iemand aan de hand van de bijbel kan aantonen dat biddag door God was ingesteld vind ik dat interessant.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 mar 2004 18:36

Ook gewoon wat meer achtergrond, sinds wanneer het gehouden wordt zou ik ook wel leuk vinden om eens te lezen. Maar uiteraard ook vanuit de Bijbel.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 mar 2004 19:25

Woensdag was het biddag. Ik ging naar de kerk, vol verwachting want een biddag had ik nog nooit meegemaakt.
Ik verwachtte: een kerk vol biddende mensen.
Ik kreeg: een dienst met nog mínder gebed dan in een zondagse dienst en een zeer lange en uitvoerige preek (met een boodschap die wel in 15 min. had gekunt).
Bidden deed alleen de ds. :?

Met een bibberend gevoel stond ik weer buiten. Toen heb ik er zelf maar een biddagje van gemaakt in mn kamer.

joris

Berichtdoor joris » 13 mar 2004 21:04

haha, dit heb ik vorig jaar geschreven!!!!

Terug naar “Archief”